sofa Startet 21.August.2012 Del på Facebook Startet 21.August.2012 Hei Hva er volvo penta sitt nr på kammen som sitter i aq151a. Ca midt på kammene i mine motorer er det et nummer som er instemplet og det er forskjellig på motorene mine Den ene motoren ha nr 1000132 Den andre har 1000468 Det orginale volvo penta nr samsvarer vell med en K kamm Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Hei Jeg har en A kam til bilmotoren liggende den er stemplet 1000132. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Takk emmis, nå gjenstår den andre kammen. Lurer på hva hk er på disse 2 kammene Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 Hei Jeg så en oversikt over volvo penta sine nr og korosponderende bokstav benevnelse bp forumet, men jeg klarer ikke å finne det igjenn, håper at noen er flinkere en meg til å lete Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Det gjorde du nok ikke, men det er mulig det var denne tråden du så? Numrene du finner på kammen, slik som 1000132 er støpt inn i kammen og sier noe om hvor/hvordan kammen ble produsert, og har ingen betydning for deg overhode. Kammer støpes som blanke emner, og slipes så til riktig profil i ettertid. Når slipingen er ferdig stemples en bokstav inn på den bakre vertikale siden av kammen som angir hvilken profil kammen har. Nummeret som er støpt inn i kammen har derfor ingenting med hvilken type kam det er, men er støpt inn før kammen ble slipt til. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Men Adeneo, slår ikke VP inn delenummer her på sine kammer? Jeg har bare erfaring med V8'ere og der står delenummer slått inn bak. Vet at volvo har bokstavkode på bilkammene. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 Hei Nå er jeg noe fortvilet,Det blir jo en større oprasjon for å sjekke om jeg har rett kamm. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 (redigert) ..slår ikke VP inn delenummer her på sine kammer? Jeg har ikke sjekket nummeret på alle mulige kammer, men vet bare det jeg har lest, og på forumene for Volvo motorer, slik som brickboard og turbobricks så sies det at nummeret som det refereres til her, altså 1000132 osv. ikke er et delenummer, men kun sier noe om produksjonen av det blanke emnet som kammen er slipt av, så slik jeg har forstått det kan man ikke finne ut hvilken kam det er fra disse numrene, man må se på enden av kammen hvilken bokstav den har ? På den andre siden mener jeg man kan bestille kammer etter disse numrene, og at det står P/N foran nummeret, og det skulle vel normalt bety Part Number, så ikke vet jeg ? Sånn ellers : AQ151 / 200 volum : 2.49L / 151ci slaglengde : 86mm langslags veivaksel 8 ventilers 1000531 topplokk to forgassere V kam kompresjon : 9.7:1 V stempler 146 hk maks rpm : 5500 Redigert 22.August.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Hei Nå er jeg noe fortvilet,Det blir jo en større oprasjon for å sjekke om jeg har rett kamm. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Det holder vel å ta av toppdekselet? Vet noen forresten hvordan du ser forskjell på en båtblokk og en 230 bilblokk ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.