Jump to content

hva må gjøres service cummins mercruiser 4,2


preple

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei. Jeg har en 4,2 qsd 350 hk fra 2009. Det sitter to offeranoder på denne. En som sitter på ladeluftkjølerens endedeksel, og en på akterenden av væskekjøleren. Annet du bør bytte er dieselfilter og impeller. Kjølevæsken holder heller ikke evig. Smøring av dreiepunkter og kontaktflater på gass og gearwire.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange timer har den gått?

Er som i overliggende innlegg,men bla flekkmaling,justering av kontakter inngår også noen av de "ubetydelige" punktene i årlig service skjema.

 

Om sinkene er oppspist og motoren kanskje har passert 500t er det lurt å skru av endelokkene på både øvre og nedre varmeveksler for å ta en titt ev stak i gjennom. Om motor er riktig konservert opp gjennom årene,er det som regel ingen tilstoppelser da disse motorene har god flow i systemet fra fabrikk.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Takker. De har gått ca 200t, så håper det bare er vanlig service. Har ett annet spørsmål.

Jeg har bravo 3x drev. Før jeg kjøpte båten var det byttet undervannshus på ene drevet grunnet en sprekk på langs av akslingen. I sommer måtte jeg ta det andre drevet grunnet samme feil. Ingen skader på propell.

Er dette noe som er vanlig?

Link to post
Share on other sites

Det ligger en manual på 4,2 i dokumentdatabasen. En service består i en rekke sjekkpunkter, oljeskift og zinkbytte er bare en liten del av dette som båteier gjerne gjør selv som en del av vinter konservering eller vårklargjøring. Servicemanualen vil gi deg rikelig med informasjon.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hvordan sjekker man nivå på girolje etc? Ser også at den skal gjennomspyles hver gang den er kjørt i saltvann, hvordan gjøres effektivt dette?

 

Samme med smøring av propellaksel, vanskelig når badeplattformen er over drevet. Skjønner ikke helt hvordan dette skal kunne utføres såpass ofte?

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan virke som om servicekravene er noe rigide. En motor med slike servicekrav kunne ikke jeg eid. Det er jo vanvidd å ferskvannskjøre en motor der det er montert sinkanoder. Jeg har satt oljeskift på min GM-motor til 120 timer ut fra skifteintervallet på samme bilmotor. 100 timer på en marinemotor virker virker svært kort. Les siste linjen som @adeneoskriver. Mye sunn fornuft der.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tjo, sant nok. Men synd å ha en serviceoversikt man så må følge fra sunn fornuft. 
Amerikanerne er vel kanskje mer glad i båter på henger som de sjøsetter og rengjør etter hver bruk. Men at det skal være krevd er litt sært. 
 

Det er vel også et aktivt anode-system som er tilkoblet strøm?

MerCathode? Har noen informasjon om dette? Kan man oppleve at en båt/motor etter 2000 ikke har dette installert?

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...