preple Startet 21.August.2012 Link til dette innlegget Startet 21.August.2012 Hei. Lurte på om det finnes en oversikt på hva som må gjøres på service på Cummins Mercruiser 4,2 fra 2006. Vet selvsagt om olje og filter, men det er vel også noen sinker og andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
preple Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Noen som vet dette? Sitér dette innlegget Link to post
soldeide Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hei. Jeg har en 4,2 qsd 350 hk fra 2009. Det sitter to offeranoder på denne. En som sitter på ladeluftkjølerens endedeksel, og en på akterenden av væskekjøleren. Annet du bør bytte er dieselfilter og impeller. Kjølevæsken holder heller ikke evig. Smøring av dreiepunkter og kontaktflater på gass og gearwire. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hvor mange timer har den gått? Er som i overliggende innlegg,men bla flekkmaling,justering av kontakter inngår også noen av de "ubetydelige" punktene i årlig service skjema. Om sinkene er oppspist og motoren kanskje har passert 500t er det lurt å skru av endelokkene på både øvre og nedre varmeveksler for å ta en titt ev stak i gjennom. Om motor er riktig konservert opp gjennom årene,er det som regel ingen tilstoppelser da disse motorene har god flow i systemet fra fabrikk. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
preple Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Takker. De har gått ca 200t, så håper det bare er vanlig service. Har ett annet spørsmål. Jeg har bravo 3x drev. Før jeg kjøpte båten var det byttet undervannshus på ene drevet grunnet en sprekk på langs av akslingen. I sommer måtte jeg ta det andre drevet grunnet samme feil. Ingen skader på propell. Er dette noe som er vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) Det ligger en manual på 4,2 i dokumentdatabasen. En service består i en rekke sjekkpunkter, oljeskift og zinkbytte er bare en liten del av dette som båteier gjerne gjør selv som en del av vinter konservering eller vårklargjøring. Servicemanualen vil gi deg rikelig med informasjon. Redigert 29.Desember.2012 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 (redigert) ___________________________________________________________ Ikke alt er normalt nødvendig, bruk sunn fornuft! Redigert 29.Desember.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 (redigert) Hvordan sjekker man nivå på girolje etc? Ser også at den skal gjennomspyles hver gang den er kjørt i saltvann, hvordan gjøres effektivt dette? Samme med smøring av propellaksel, vanskelig når badeplattformen er over drevet. Skjønner ikke helt hvordan dette skal kunne utføres såpass ofte? Redigert 22.Desember.2019 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2019 (redigert) Kan virke som om servicekravene er noe rigide. En motor med slike servicekrav kunne ikke jeg eid. Det er jo vanvidd å ferskvannskjøre en motor der det er montert sinkanoder. Jeg har satt oljeskift på min GM-motor til 120 timer ut fra skifteintervallet på samme bilmotor. 100 timer på en marinemotor virker virker svært kort. Les siste linjen som @adeneoskriver. Mye sunn fornuft der. Redigert 22.Desember.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 23.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2019 (redigert) Tjo, sant nok. Men synd å ha en serviceoversikt man så må følge fra sunn fornuft. Amerikanerne er vel kanskje mer glad i båter på henger som de sjøsetter og rengjør etter hver bruk. Men at det skal være krevd er litt sært. Det er vel også et aktivt anode-system som er tilkoblet strøm? MerCathode? Har noen informasjon om dette? Kan man oppleve at en båt/motor etter 2000 ikke har dette installert? Redigert 23.Desember.2019 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kdybe Svart 27.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2024 Noen som vet hvor oljetrykkgiveren som går til oljetrykk-instrumentet på cummin Mercruiser 4,2 liter sitter? Står i en Askeladden 705 Voyager med 4,2 liter diesel på 230 hp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.