Søringen Startet 21.August.2012 Del på Facebook Startet 21.August.2012 Har installert elektrisk lensepumpe i åpen båt for flere år siden. Dette fungerer veldig greit, men levetid er ca 2 - 3 år før reparasjon på ledninger / koblinger er nødvendig pga korrosjon. Ved neste overhaling vil jeg forsøke fortinnede ledninger, ser de har dette nå på Biltema og Watski. Disse skal jo være mer korrosjonsbestandige enn vanlige kobberledninger. Har montert strømskinner i båten, og satt inn kabelsko (Biltema) som går inn på disse med fett. Men må bl.a. ha andre koblinger mellom ledninger til lensepumpe og flottør. Hva vil fungere best sammen med fortinnede ledninger? Lodding, vrihylse, kabelsko (a la Biltema), tvinne ledninger sammen (teipes), annet? Sitér dette innlegget Link to post
Gamle Dampen Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Loldering er best. på en av ledningene plassere noe krympestrømpe omtrent dobbelt lengde avmantlet ledningen Først må du tinn en ledningen med varmt loddetinn og flux, deretter gjøre det samme med den andre. sette dem sammen og lodd dem sammen. Nu varme og krympe strømpen på. http://vgd.no/forbruker/hus-hage-og-oppussing/tema/1443992/tittel/lodding-for-dummies regards Gamle Dampen Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Bruk abico uisolerte skjøter og krympestrømpe med lim! Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 (redigert) Lodding er definitivt best. Disse "lodde kabelskoene" er veldig enkle å greie å bruke:http://nettbutikk.wu...skjot-dyp_m.jpg Disse er fra wuerth, men det finnes sikkert mange forskjellige leverandører. Ellers er det et must å bruke et skikkelig kontaktfett på alle åpne kontakter og krympestrømpe der det lar seg gjøre. Båt og strøm er jo ikke alltid bare kos Lykke til! Redigert 21.August.2012 av Pobeda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 Har tidligere tvinnet ledninger, og brukt krympestrømpe. Koblinger mellom ledninger mellom lensepumpe og flottør ligger i tankrom / batterirom, der det blir fukt. Korrosjonen kryper også inn i krympestrømpe / inn under isolasjon av ledninger. Så krympestømper med lim høres faktisk best ut. Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 som nevt ovenfor lodding sammen med krympestrømpe med lim er best. har du en flerleder kabel lodder du hver enkelt leder og bruker krympestrømpe på hver leder deretter ville jeg ha tatt en runde med vulkaniseringstape rundt skjøten. det blir i allefall vanntett rundt skjøtepunktet :) vi bruker denne framgangsmåten på kabler i ROV bransjen og disse kablene våre oppholder seg på store havdyp tette er de i allefall :) Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Jeg bruker bare abico. Krymper over abicoen slik at fukt ikke går inn i ledningen men den alikevel lar seg koble av/på. Da er jeg trygg på at lederen er tørr og god, og jeg har service/inspeksjonsmulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 har du en flerleder kabel lodder du hver enkelt leder og bruker krympestrømpe på hver leder Dette blir jo bare tull eller misforstår jeg deg. En flerleder består kanskje av 100 ledere ! Da har du jobben vis du skal lodde hver enkelt, dårlig blir det å :-) Sitér dette innlegget Link to post
Stoffi Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Tror du blander sammen ledere, og kordeller ;) Er det noen som vet hvor man får kjøpt krympestrømper med lim inni? Jeg har brukt slike før, men aner ikke hvor jeg kan få kjøpt nytt :/ Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Mener bestemt jeg så slike på Biltema sist jeg suste innom... Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Du misforsto nok der Christina II :) det var ikke kordellene i en enkelt leder jeg mente ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Krympestrømper med lim har Elfaelektronikk.no Det er oftest de som er laget av poliolefin som har lim inni. Men se beskrivelsen for å være sikker på at det ikke bare er vanlig krympestrømpe. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Dinamo Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 eg ser der er to ting som er diskutert i denne tråden. 1/ Fortinnede eller blanke ledere, og kva som er korrosjonsbestandig. Eg har ikkje nok erfaring til å ha sterke meiningar om den saken, hvis utgangspunktet der er samme isolasjonsmateriale. 2/ presse eller lodde ein skjøt. Der kan ein sei at eg vil ALDRI finna på å lodda, bl. a fordi at den loddete skjøten er so hard i forhold til omkringliggende materiale at vibrasjon lett forårsaker brudd. Ein ting som ikkje er nevnt, er ledningens isolasjonsmateriale. Det mest vanlige er PVC. Den er ikkje heilt vanntett, so fuktighet går gjennom pvc-isolasjonen, legg seg mellom kordelane i lederen og setter korrosjon i gang. So fins der ogso andre typer plast, som er brukt som isolasjon, og der fins gummi. Men mange av gummiblandingane som er brukt, inneholder eit svovelstoff som angriper kobber, og der er fortinning av lederen løsningen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Hvor har du fått vite dette om PVC kabler? Jeg mener, Draka selger PVC kabel som undervannskabler... Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Jeg har tidligere brukt å lodde ledninger sammen for deretter å kapsle det inn i smeltelim godt inn på isolasjonen. Har ikke sett antydning til korrosjon da. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Hvilke kabeltykkelser er det dere snakker om å skjøte, 1,5 kvadrat, 25 kvadrat eller hva? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Hvor har du fått vite dette om PVC kabler? Jeg mener, Draka selger PVC kabel som undervannskabler... Dette fekk eg vite om PVC, dengang eg jobba med ein svær kabel som var "tatt av ei gravemaskin" og skulle skjøtast. Kabelenden blei kutta rein men der var fukt og irr. Vi kutta vekk ein meter og prøvde igjen. enno ein meter blei kutta vekk, og når då kabelen framdeles var like våt, blei det ringt til Alcatel kabelfabrikk for råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.