Jump to content

El koblinger fortinnet ledning - hva er best mot korrosjon?

Søringen

Recommended Posts

Har installert elektrisk lensepumpe i åpen båt for flere år siden. Dette fungerer veldig greit, men levetid er ca 2 - 3 år før reparasjon på ledninger / koblinger er nødvendig pga korrosjon.

Ved neste overhaling vil jeg forsøke fortinnede ledninger, ser de har dette nå på Biltema og Watski. Disse skal jo være mer korrosjonsbestandige enn vanlige kobberledninger.

Har montert strømskinner i båten, og satt inn kabelsko (Biltema) som går inn på disse med fett. Men må bl.a. ha andre koblinger mellom ledninger til lensepumpe og flottør. Hva vil fungere best sammen med fortinnede ledninger? Lodding, vrihylse, kabelsko (a la Biltema), tvinne ledninger sammen (teipes), annet?

Loldering er best.

på en av ledningene plassere noe krympestrømpe omtrent dobbelt lengde avmantlet ledningen

Først må du tinn en ledningen med varmt loddetinn og flux,

deretter gjøre det samme med den andre.

sette dem sammen og lodd dem sammen. Nu varme og krympe strømpen på.

http://vgd.no/forbruker/hus-hage-og-oppussing/tema/1443992/tittel/lodding-for-dummies

regards Gamle Dampen

Lodding er definitivt best. Disse "lodde kabelskoene" er veldig enkle å greie å bruke:http://nettbutikk.wu...skjot-dyp_m.jpg Disse er fra wuerth, men det finnes sikkert mange forskjellige leverandører.

Ellers er det et must å bruke et skikkelig kontaktfett på alle åpne kontakter og krympestrømpe der det lar seg gjøre.

Båt og strøm er jo ikke alltid bare kos :smiley:

Lykke til!

Redigert av Pobeda (see edit history)

som nevt ovenfor lodding sammen med krympestrømpe med lim er best. har du en flerleder kabel lodder du hver enkelt leder og bruker krympestrømpe på hver leder deretter ville jeg ha tatt en runde med

vulkaniseringstape rundt skjøten. det blir i allefall vanntett rundt skjøtepunktet :) vi bruker denne framgangsmåten på kabler i ROV bransjen og disse kablene våre oppholder seg på store havdyp

tette er de i allefall :)

eg ser der er to ting som er diskutert i denne tråden. 1/ Fortinnede eller blanke ledere, og kva som er korrosjonsbestandig. Eg har ikkje nok erfaring til å ha sterke meiningar om den saken, hvis utgangspunktet der er samme isolasjonsmateriale. 2/ presse eller lodde ein skjøt. Der kan ein sei at eg vil ALDRI finna på å lodda, bl. a fordi at den loddete skjøten er so hard i forhold til omkringliggende materiale at vibrasjon lett forårsaker brudd. Ein ting som ikkje er nevnt, er ledningens isolasjonsmateriale. Det mest vanlige er PVC. Den er ikkje heilt vanntett, so fuktighet går gjennom pvc-isolasjonen, legg seg mellom kordelane i lederen og setter korrosjon i gang. So fins der ogso andre typer plast, som er brukt som isolasjon, og der fins gummi. Men mange av gummiblandingane som er brukt, inneholder eit svovelstoff som angriper kobber, og der er fortinning av lederen løsningen.

Magne

Hvor har du fått vite dette om PVC kabler? Jeg mener, Draka selger PVC kabel som undervannskabler...

Dette fekk eg vite om PVC, dengang eg jobba med ein svær kabel som var "tatt av ei gravemaskin" og skulle skjøtast. Kabelenden blei kutta rein men der var fukt og irr. Vi kutta vekk ein meter og prøvde igjen. enno ein meter blei kutta vekk, og når då kabelen framdeles var like våt, blei det ringt til Alcatel kabelfabrikk for råd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...