leifgjh Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 Kan noen hjelpe? Hvor finner jeg info om tresnekker, sjekter, sørlandsnekker osv. På nettet eller i bokform. Er interessert både i -hva som finnes av ulike typer, -hva man bør kjøpe og ikke kjøpe, -hvordan de vedlikeholdes og -tips om bruken. dessuten: finnes det beskrivelse av de forskjellige etappene mellom havnene på telemark og sørlandskysten. tenkt da på havner/uthavner, og hvilke strekninger som er utsatt for dårlig vær. takk Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Her i trebåttråden finner du mye nyttig. Trebatsakuten.nu er også et godt sted for trebåteiere. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
valvolainen Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Ikke så godt med dokumentasjon av gamle båttyper tror jeg. Jeg er oppvokst rundt risør, og bare der var det vel 5-7 båtbyggerier 'før i tiden'.. Men felles for mange av de typiske sjektene er at de ofte er klinkbygd med furuhud på eikespant. Masse tips rundt forbi, men jeg er redd å svare på alle spørsmålene dine vil avkreve flere doktoravhandlinger. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Trebåttråden her på baatplassen.no har vært til stor hjelp for meg. Det være seg vedlikehold, og reparasjoner samt tips om hvordan lage nye ting til båten. Det finnes også en del klubber for de forskjellige båttypene. Jeg har selv en Sandøy som har en egen klubb, men det er litt labert med oppdateringer. Vil tro at det er flere av båttypene som har egne klubber, hvor man kan få nyttig informasjon. Når det gjelder vedlikehold: Man blir aldri helt ferdig. Det er vel også en del av moroa, drive å pusle og flikke. Dette forårsaker også en god del mas om når båten er ferdig, når skal du sjøsette, er det mye arbeid,osv. Fikk spørsmål allerede i februar om når jeg skulle begynne med båtpussen, og måtte bare svare at jeg ikke har lakk som er egnet for påføring i 15 minusgrader. Det er mange som ser på båtpussen som et strev, og da kan man glemme å ha trebåt. Båtpussen er en koselig del av hobbyen etter min mening. Gjør man en god jobb får man også masse fine kommentarer, og folk snur seg etter båten din. Til og med de som har "formstøpte uting" på 30 - 40 fot får seg en "nakkevrier". Et godt tips er å ikke kjøpe en båt man må jobbe seg ihjel på før man kan begynne å bruke den. Da blir man for lei, og gir opp. Lag en plan, og ta litt av gangen, da er det lettere å få motivasjon til neste trinn. Det man ikke rekker i år, tar man til neste år. Trebåt er en livsstil. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
leifgjh Svart 27.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 tusen takk så langt! kom gjerne med flere tips og linker :-) Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Jeg er oppvokst rundt risør, og bare der var det vel 5-7 båtbyggerier 'før i tiden'.. Enda lengre tilbake var det båtbyggeri på "hvert et nes". I Risør var det på det meste 40 båtbyggerier... 18-1900-tallet. (Jeg er også fra Risør-traktene) Bildet er hentet fra Trebåtfestivalens facebook-side Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.