lurerpåmye Startet 22.August.2012 Link til dette innlegget Startet 22.August.2012 Hallo godtfolk. Har kikka såvidt på en båt nå. Det er en Hansvik 18 fot. Jeg synes stamma på motoren (50 hk) ser alt for kort ut. Eier sier den kjører fint. Hva tror dere her inne? Jeg har ikke så peiling på båt! Litt dårlig bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Ser ut på bildet som at denne båten skulle hatt motor med lengre stamme. typisk er at kavitasjonsplata på motor (den "finna" over propellen) skal ligge 2-5 cm under skrogets laveste punkt, ikke kjøl. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
grønningen Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 vanskelig og se på bilde, ta et bilde rett bakfra. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
lurerpåmye Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Takk for raske svar! Båten ligger 20 mil fra der jeg bor, så det blir litt vanskelig med bilder. Ser for meg at kavitasjonsplata ligger 10 cm over skrogets laveste punkt. Vil dette bli et problem i høy fart? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) typisk er at kavitasjonsplata på motor (den "finna" over propellen) skal ligge 2-5 cm under skrogets laveste punkt, ikke kjøl. Feil ... Ikke best effekt av motoren da stammen vil bremse mer enn nødvendig... Beste er cavplate i x eller over... Testet ut mye båter hvor vi har byttet om propeller og justert høyde utav x . Helt safe er cav i x men ikke optimalt... Alle som en av helplanende skrog vi har testet ut har gått best med cavplaten over x, gjerne da 2,5cm eller mer avhengig av propell og kjørestil. Du mister gjerne 2knop pr tomme cavplaten stikker under skroget for små jeeper med middels motorkraft. Vanskelig å se utav bilde, mulig litt kort stamme men skroget ser ganske flatt ut i bakkant... Er skroget et raskt skrog kan det være passe hvis det ligger 1" over med cav platen. Redigert 22.August.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Takk for raske svar! Båten ligger 20 mil fra der jeg bor, så det blir litt vanskelig med bilder. Ser for meg at kavitasjonsplata ligger 10 cm over skrogets laveste punkt. Vil dette bli et problem i høy fart? 10cm er mye for en slik båt /motor/propell Blir senter på prop for høy i forhold til bunn med en vanlig propell så vil motoren spinne . På raske skrog kan man heise såpass kombinert med riktig propell uten spinning men må da gjerne tilte ned i sving... På den båten vil ikke dette fungere. er det et helplanende skrog eller planende skrog med kjøl... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Står Hansvik så da er det planende med kjøl. Lurer på om ikke vinkelen på bildet kan lyve litt - for meg ser det ut til at plata flukter med bunnen. Et bedre bilde ville hjelpe oss å si mer sikkert Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Synes det ser ut som den står i optimal høyde jeg. En slik Hansvik har vel ikke akkurat noen dyp v bunn,er det ikke ganske flate bak? Hvis eieren sier den går fint og ikke spinner bør det jo være greit. Sitér dette innlegget Link to post
lurerpåmye Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Synd jeg ikke har flere bilder. Var innom en bekjent og tok tilfeldigvis et par bilder av båten. Var ikke aktuelt å kjøpe akkurat da. Blir vel en handel uansett tenker jeg. Kan altids bytte motor vist det ikke fungerer med den som sitter der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.