Jump to content

"Blålys" på sjøen....


Poseidon

Recommended Posts

En ganske interessant diskusjon om diverse lanterner løper under en annen tråd.

 

Men jeg har et spesielt spørsmål som jeg aldri har fått svar på når det gjelder lanterneføring. Nemlig det roterende blålyset som politiet har tatt med seg ombord.

 

Ikke noe sted i sjøveisreglene har jeg funnet en henvisning til dette blålyset   -   og politiet gjør vel ingenting ulovlig.....?

 

Kjenner noen til om bruken av blålys på sjøen "bare er sånn" eller om politiet har sine egne sjøveisregler?

 

mvh

Poseidon

 

PS

Hvis du plutselig en mørk natt ser et blinkende guloransje lys midt ute på havet, så er det ikke sikkert at veivesenet har glemt igjen en gravemaskin   -   det kan også være en ubåt i overflatestilling....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror neppe "blålys" kommer inn under "lanterner", men i Sjøveisreglene, Regel 52. Spesielle fartøy, står det noe interessant:

 

Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Dette skal skje i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

Slik jeg tolker dette, kan politiet/tollvesenet nærmest snike seg innpå deg (så lenge de holder god utkikk), for så å slå på lanterner og fosse mot deg for å borde deg!  :lol:

 

Lars H.  :seeya: (fredag idag)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brannvesnet har også blålys på en liten lettbåt (16 fot).

 

Noe av hensikten med blålyset er at en lettere kan skille båter fra hverandre under aksjoner.

I tillegg har vi ordinær lanterneføring på båten.

 

Om det finnes noen hjemmel i lover og forskrifter for blålys på båt vet jeg ikke, men jeg kan ikke tenke meg at det er ulovlig.

 

Ved aksjoner kveld og natt gjør det nytten og letter arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Blålys kan jo dessuten være en god kilde til skadefryd på sjøen, så lenge de ikke er rettet mot en selv.

F.eks i sommer holdt jeg på å heise seil i Vassøysundet (5 knops fartsgrense) da en fjordflytter av en Storebro (eller noe sånt) dro forbi i halvplan og sendte unger, fall, seil og skipper snublende rundt på dekk. Det gjorde ikke så veldig vondt å se blålysene rett i hekken på ham   :cheers:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Blålyset brukes også av både redningsskøyter, losbåter brann- lege og rødekorsbåter, og sikkert mye annet.  Meg bekjent kan vel alle montere de lysene de vil ombord i sine båter, men lanterneførningen er et must.

For politiet kan jeg forstå behovet, når de signaliserer at de vil ha tak i deg eller at du skal gi vei, så benytter de jo et nokså allment kjent signal.

Link to post
Share on other sites

Vær hilset !

Klipper følgende fra en link under temaet "lanterner"

 

 

Regel 36

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys, (1) unngås.

 

 

Bålyset blinker eller roterer vel ?

 

For noen år siden havnet en kjenning av meg i retten for å ha kjørt for fort (ca 60 knop) innaskjærs. Han var anmeldt for å ha kjørt uaktsomt i trangt farvann samt å unnlate å stoppe for politi som fulgte etter med blålys (etter beste evne).

2 lastebåtførere var oppnevnt som sakkyndig når det gjaldt å kjøre fort innaskjærs, og dette forholdet fikk han bot for.

Han ble frikjent for å ha stukket fra politiet ettersom han ikke kunne hvite at det var politi eller at de ville ha han til å stoppe sålenge de ikke signaliserte med annet enn blålys, som ikke betydde noe spesielt på sjøen.

 

Det hører med til historien at han tre uker etter dommen kjørte den nye politibåten i Kristiansand på æresrunde i bygatene. Han er lastebilsjåfør...

 

 

Mange sørlandsfiskere som fisker utenfor danskekysten bruker gult "veiarbeiderlys" når de fisker om natta for at trøtte fraktebåtmannskaper på autopilot skal legge merke til dem.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg holder paa med kystskipperkurs hos NKS, og akkurat naa holder jeg paa med sjoveisreglene.

Huske ikke ordrett hva som staar der, men det er noe som at enhver stat kan gi dispensasjon til lanterneforing dersom dette er nodvendig, kanskje gaar det under dette???

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror neppe "blålys" kommer inn under "lanterner", men i Sjøveisreglene, Regel 52. Spesielle fartøy, står det noe interessant:

 

Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Dette skal skje i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

Slik jeg tolker dette, kan politiet/tollvesenet nærmest snike seg innpå deg (så lenge de holder god utkikk), for så å slå på lanterner og fosse mot deg for å borde deg!  :cool:

 

Lars H.  :rolleyes: (fredag idag)

hehe, de kan det ja, eller; de gjorde det ihvertfall :)

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Bruken av blålys er vurdert flere ganger tidligere, bl.a. opp mot Sjøveisreglenes § 36 ”Signal for å påkalle oppmerksomhet”, og Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø, § 5 ”Unntaksbestemmelse”. Her står det bl.a. at fartsbegrensinger gjelder ikke for politiets fartøyer. Det står videre at fartøyene skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Blinkende blått lys ble valgt fordi det ikke skal kunne forveksles med annen lanterneføring. Likeså er det internasjonal praksis. Vi tror at blålys forstås av alle slik at bruken ikke misforstås, og farlige situasjoner oppstår. Vi har hatt kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å få deres syn på saken. De mener at Sjøveisreglenes § 52 ”Spesielle fartøy”, kan hjemle bruk av blålys. I utrykket ”sine lanterner” kan blålys falle inn. Likeså mener de at intensjonen med Sjøveisreglenes § 36 ikke er ment å være til hinder for bruk av blålys. De viser også til at bruken er internasjonal praksis, og de er heller ikke kjent med at slik bruk har ført til problemer.

 

Med vennlig hilsen

Roar Isaksen

Politioverbetjent

Oslo politidistrik

Link to post
Share on other sites

Blålys fungerer godt for å påkalle oppmerksomhet uten tvil, har sjøl opplevd dette noen ganger.

 

Redningsskøyta lå en natt i trangt trafikert farvann (i led som blir brukt av både fritidsbåter, ferge og hurtigbåter)

De holdt da på med å sikre en båt, dra den intil sette den i buksering og sette lensepumper, havaristen hadde ikke strøm og da ikke lys.

 

Der fungerte blålysene til skøyta godt, ekstra oppmerksomhet om at her skjedde noe helt uten om det vanlige. Skøyta ga bedskjed over vhf til fergene om hva som skjer, fergen kviterte med at de så blålysene tydeligt.

 

 

Mener debatantene at det korrekte da hadde vært at havaristen hadde brukt lanterneføring som viste at han hadde nedsatt manøvreringsevne? samt flagging om dette?? alle fritidsbåter har jo agregat til å kjøre lanternene og alle ulike lanterneføringene satt opp.

Link to post
Share on other sites

Mener debatantene at det korrekte da hadde vært at havaristen hadde brukt lanterneføring som viste at han hadde nedsatt manøvreringsevne? samt flagging om dette?? alle fritidsbåter har jo agregat til å kjøre lanternene og alle ulike lanterneføringene satt opp.

Var de ikke redningsskøyta som brukte blålysene? Jeg tror dem om bord i skøyta har lanterner og signal-duppedingser til å vise hvad foregår. Og selvsagt har alle båtførere med båtførebevis eller fritdisskipperen kunnskap med bruk av dem.

Kannskje bør Bygdøyferge i Oslo ta opp blålysene der dem forventer at andre båter viker for dem uten dem har noen lanterneføring eller signalmerke som viser de.

Jeg hvertfall viker ikke alltid for dem der dem har full manøvreringsevne i de farvannet dem opererer i, og jeg er større også.

Link to post
Share on other sites

Blålyset brukes også av både redningsskøyter, losbåter brann- lege og rødekorsbåter,

..............og av Escada. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det at politi, ambulanse, brann og redningsfartøy på sjøen bruker "blålys" kan jeg ikke se at skal være et problem. Det er veldig få mennesker som er i stand til å føre båt, som ikke skjønner at blålys betyr noe annet enn styrbord lanterne feks.

Selv en tysker som ha leiet en båt for å fiske og som har 0 peiling på annen lanterneføring, vil skjønne at det er noe spess om han ser blålys og jeg ser ikke annet enn fordeler med at blålys blir brukt på sjøen i tillegg til korrekt lanterneføring for ulike hendelser.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

...jeg ser ikke annet enn fordeler med at blålys blir brukt på sjøen i tillegg til korrekt lanterneføring for ulike hendelser.

RSL

Og med dimmer på lysene. Lite hensyn med sterke lyser som tar nattsynet fra andre på vannet. Har vært innom der man har vært total blind i en periode etter at noen tulling med disse lysene på har passert. Sikkert veldig fine lys, men å ta noen sjåfør på en politibil og sette den under ratt på en båt med blålys er ikke helt riktig.

Link to post
Share on other sites

.....men å ta noen sjåfør på en politibil og sette den under ratt på en båt med blålys er ikke helt riktig.

 

Nei, la oss håpe det skal litt mer enn erfaring fra utrykningskjøretøy på land som skal til for å sende hjelpen vår utpå....

Min erfaring så langt, er i det minste at dette er et marginalt problem. Jeg kan ikke huske å være redd for å kjøre på noe fordi en båt med blålys har tatt nattlyset fra meg.

Andre har kanskje annen erfaring.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Og med dimmer på lysene. Lite hensyn med sterke lyser som tar nattsynet fra andre på vannet. Har vært innom der man har vært total blind i en periode etter at noen tulling med disse lysene på har passert. Sikkert veldig fine lys, men å ta noen sjåfør på en politibil og sette den under ratt på en båt med blålys er ikke helt riktig.

 

 

Sluppet det sålangt da det oftest er politi som kommer etter utskjærs for å klage på noe/finne på noe å klage på , bare å gi mer gass så slipper man å bli blendet/ trakasert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Brannvesenet i Moss har ikke blålys på sin båt i dag, men ved innkjøp av ny båt regner jeg med at det kommer. Egentlig er det ikke noe praktisk grunn til å ha blålys. Men når vi har dårlig tid( f.eks hjertestans til sjøs) og ikke alltid kjører i fem knop der dette ellers er påkrevd, vil kanskje blålys gjøre at folk har en viss forståelse for at det faktisk haster. Vi bryter ikke fartsgrenser til sjøs for moro skyld.

Link to post
Share on other sites

Blålys kommer ikke i stedet for annen lanterneføring, og om jeg snur meg og ser en båt med blålys komme i stor fart bakfra, er jeg ikke i tvil om jeg skal fløtte meg eller ikke... Jeg går ikke ned i båten og slår opp i lektyren om lanterneføring for å vurdere om jeg skal holde kursen eller vike.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke huske å være redd for å kjøre på noe fordi en båt med blålys har tatt nattlyset fra meg.

RSL

Kannskje du reiser alldrig fra bylysene? Jeg bør kannskje bruke lyskasteren minn næste gang. Den er på 5 million watt og tar sikkert ikke nattsyn fra meg eller blålysbrukerene på vannet.

Link to post
Share on other sites

dette gjeller i Sverige om blålys.....

 

6 §.

På fartyg, som används av polis eller tullpersonal, marinen eller brandförsvar

eller som är sjöräddningsenhet får under brådskande tjänsteutövning föras ett

eller flera runtlysande snabblixtljus med blått sken. Föreskrifter för användning

av sådant ljus beslutas av den statliga myndighet som äger fartyget efter

samråd med Sjöfartsverket. Beträffande fartyg, som inte ägs av statlig myndighet,

meddelas tillstånd till och föreskrifter för användning av sådant ljus av Sjöfartsverket.

Detta uppmärksamhetsljus fritar inte fartyget från skyldigheten att

iaktta gällande bestämmelser för sjötrafik.

Fartyg som omfattas av 6 § får under brådskande tjänsteutövning enligt SjöTF 2 kap. 7 § göra avsteg

från fartbegränsingar, ankringsförbud m m som meddelats med stöd av 1 eller 2 § i SjöTF. Även

kustbevakningen, som organisationsmässigt brutits ut från tullverket omfattas av bestämmelsen.

Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden.

Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalt

trafikmönster. Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem

fri väg.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg bør kannskje bruke lyskasteren minn næste gang. Den er på 5 million watt og tar sikkert ikke nattsyn fra meg eller blålysbrukerene på vannet.

 

Du vinner.. du har 5 milllioner watt, så da skal ikke utrykningskjøretøyer blinke med lysene sine slik at du mister nattesynet... det er klart... Beklager at jeg ikke tenkte så langt...

 

:lipseal:

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at enkelte av kommentarene her er gitt i yr uttrykksglede og ikke er gjeldene i virkeligheten på sjøen :smiley:

 

Blålys er kun et oppmerksomhetsignal og selvfølgelig skal sjøveisreglene følges, men en håper og forventer at sjøfarende tar hensyn og gir både plass og slakker ned, helst stopper opp.

 

Oppmersomhetssignalet forteller utover at fartøyet kanskje gjør en høyre fart enn det som er vanlig, men at det også kan være en unormal og kanskje en uoversiktlig situasjon et eller annet sted. Kanskje i umiddelbar nærhet til deg, men at situasjonen er så uavklart at uttrykningen passerere deg i første omgang.

 

Denne situasjonen kan være langt unna eller like ved i form av både mørklagte båter, mennesker eller dyr i sjøen eller helt andre farer.

 

Svært ofte har ikke uttrykningsfartøyet alle opplysninger i forkant av meldte ulykker men haster avgåde mens oppdateringer pågår. I slike oppdrag hvor mye hender, håper man på at blålysene bidrar til større oppmerksom fra den øvrige trafikken. Denne oppmerksomheten fra de øvrige har ved flere tilfeller vært en direkte hjelp og i andre tilfeller kanskje forhindret større ulykker med f.eks. folk i vannet.

 

I andre enden er det gjerne en ulykke. Å se blålysene nærme seg for forulykkede er jo selvfølgelig en lettelse, men kan også gi en postiv bekreftelse på at riktig havarist er peilet. Oftest er det også en samarbeid med andre etater og da er det greit å se hverandre under koordinerte samhandlinger.

 

Å rase avgårde for å "stikke av" er lite lurt. Å kjøre på noen da...

 

At sekundene gjelder er høys reellt, også på sjøen. Og jeg vil underestreke sekunder.

 

I denne trådene nevnes det trange farvann, da vil jeg spesiellt nevne at ser dere blålys både på land (ventende ambulanse) og kanskje blålys utpå:

 

Ikke rot båten inn imellom.

 

Tar frem en historie: MOB fra cruisebåt. Kveld. Mørkt. I parerellsøk presterer en oppvakt båteier på VHF å si:

 

Hei, har hørt alt på VHF'en. Jeg har en 40 foter og jeg kan gå i 40 knop. Jeg kan være hos dere på 5 min. Trenger dere hjelp? :eek:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...