Jump to content

"Blålys" på sjøen....


Poseidon

Recommended Posts

Jeg har ikke lest igjenom alle svarene i denne tråden, men jeg lurte selv på det samme.

 

Jeg gjorde det enkelt for meg selv og sendte en mail til Politiet

 

Her er svaret:

Politibåter (og ambulanse- og brannbåter) er ofte utstyrt med blålys, men det er gjort for å gjøre andre sjøfarende oppmerksom på at det kommer en utrykningsetat (ambulansebåt, brannvesenets båt eller politiet fartøy) som er på et hasteoppdrag. Denne bruk av blålys er ikke lovregulert slik som for kjøretøy på vei.

 

Mvh

Tov Svalastog

politiinspektør

Utrykningspolitiet

 

Har også blitt fortalt at (i og med at dette ikke er lov regulert) kan hvem som helst kjøpe blålys å sette på båten.

Det har derimot vært diskusjon på hvorhvidt det er lovlig å bruke OGSÅ UNDER HASTEOPPDRAG.

 

Det skal derimot sies at de allerfleste som ser blålys på sjøen (når vi som er på oppdrag bruker det) viser hensyn, og "viker"

En har ikke krav på "fri veibane" på sjøen slik som på land, men de aller fleste retter seg etter det likevel

Og TAKK FOR DET!!!!!

 

Håper det var ett ok svar Poseidon!!

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post
Share on other sites

... Beklager at jeg ikke tenkte så langt...

Ble kannskje litt for meget øl hos meg der... :cheers:

 

Men jeg ser du sitter vanlig på den annen side av blålysene. Blålys er helt fin der dem trengs til, men at bryteren til dem sitter i gassen synes jeg helt feil.

Dem kan brukes på mer fornuftig måte en gjørt er flere ganger i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...