Jump to content

Fjordcruiser/Selcruiser 27 høyde i kabin

mormalv

Recommended Posts

Hei,

Vurderer å dra å se på en skikkelig gammel klassiker.

En Fjord 27.

Her er båten, men lite info i annonsen. Men det er ikke lange kjøreturen.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36682503

Generelt tror jeg disse har gode sjøegenskaper, og er solid bygget.

Men hvordan er ståhøyden under dekk foran? Vi er under 180 cm begge to.

Ellers noe å være oppmerksom på på denne båttypen?

Sitter å ser på finn til øya blir store her, vi vil ha en båt som er stødig og som går raskere enn den vi har idag. (Nidelv 24)

Takker ;)

Kanskje vi drar for å se på den. Frua syns disse ser litt "gamle" ut da. Jeg syns den har fine klassiske linjer selv.

Så er det litt liten uteplass kanskje. Men fin solplass oppa akterkabinen.

Egentlig vil vi ha en lukket båt som går litt kjappere enn ei snekke, men da må vi nok litt opp i pris gitt.

Finnes jo flere båter i 27-28 fots klassen vi har vært innom og tittet på, men ikke så mange med fartspotensialet til Fjord 27.

Summer Family 27

Nidelv 28

Div. Scand (men de er sykt overpriset)

Master 820

Her er min omtale i en tidligere tråd:

https://baatplassen.n...il/page__st__20

Innlegg nr.31.

Vurderte å bytte i større, men nå har vi satt inn 212hk Steyr 236 motor i den. (like lett som bensinmotoren) og toppfarten har blitt

24 knop. Behagelig marsjfart på 16 knop+.

Under montering av ny motor, boret og sagde jeg gjennom både akterspeil (større eksos) og stringere/motorfester.

Tykk plast overalt og treverket inni (mahogny- eller teakfinèr) var like friskt etter 35 år.

Redigert av paxo (see edit history)

Skjønner at dette er en grei familiebåt ja :smiley:

Selv syns jeg uteplassen ser litt liten ut på bilder, men det er litt forskjellige løsninger også. Noen har nedgangen til akterkabin på siden. Da kan man jo ha en vinkelsofa. De fleste har nedgangen i midten, og da er det jo lurt med sånn førersete man kan flippe rundt.

Ser på masse forskjellig, men jeg liker nok denne bedre enn fruen. Hun har ikke vært ombord i en enda da så vi får se :giggle:

Hadde en slik båt i sju år. Kjempe familie båt, god i sjøen ja. God plass under dekk.

Vår gjorde 18 knop med 145 HK. Vi gjorde om pantryen så vi fikk samlet vask,kok og kjøleskap på babord side. Endret også noe på resten av sete/bord greiene så vi kunne sitte rundt bordet på en skikkelig måte.

Meget grei båt tross alder ja.

Høres ut som folket er fornøyd med disse båtene. Det blir til at vi drar for å se på denne. Det er ny kalesje, ny kartplotter, ny aksling,ror og propell, ny elektrisk dass. Selger påstår den gjør 23 knop med lite last og ren bunn etter han byttet propell. Høres lovende ut. Prismessig spriker det litt på slike båter på finn, så jeg vet ikke hvor riktig prisantydninga er...

Har hatt en slik i ca. 10 år, renoverte denne selv: http://bmhome.net/fjord.html

Båten var meget sjødyktig og fungerte meget godt for en familie på fem. Ofte ferieturer på to til tre uker.

Hos meg satt en 2704 180ET, båten marsjet fint på 18 - 22 knop, finest på 22. Mere fart enn dette var gøy, men ga flere utfordringer for kaptein.

Båten ble for det meste brukt til ferie og fritid, men det ble også en del jobbturer med denne. Ble da kjørt noe hardere enn på ferieturer, alene ombord og tøffere kjøring. Ingen negative erfaringer :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Båten er i alle fall påkostet endel i det siste. Bare aksling, propell og ror kom på 50 tusen med montering. Og motoren skal være en 89 modell Ford rekke 6'er, akkurat typebetegnelse viste ikke selger da han har brukt å sette bort alle jobber som hadde med motoren å gjøre. Innvendig ble puter trukket opp i 2004.

Får komme med tilbakemelding her etter vi har sett på den :smiley:

880: det ble nå et utrolig bra resultat!

Det du sier bekrefter jo også det jeg har hørt om sjøegenskapene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...