Jump to content

Projet 19 Byggetråd


Jetling

Recommended Posts

Da er det på tide med nytt prosjekt.

Dere husker kanskje Jetling 335'en jeg bygde i 2009... Denne gangen er det en langt mer praktisk jetbåt som skal bygges.

 

I stedet for å bygge hele båten som sist, skal jeg montere motor og jetpumpe inn i en eksisterende båt.

Også denne gangen er det en scooter som må bøte med livet... men denne gangen skal også salen og det originale styresystemet brukes.

Det blir altså mye mindre jobb enn forrige prosjekt.

Motoren blir i første omgang original med enten 215hk eller 255hk, men det varer vel ikke lenge før det må flere hk til :wink:

 

Har nettopp fått båten hjem, og skal ut i morra å teste hvordan den oppfører seg med en 30hk på.

Skroget er ganske spennende med flere step og katamaran-lignende fassong. Båten måler 18,5 fot totalt, men det er bare 15,5 fot fra transom til baugen.

Usikker på vekta, men tipper den veier rundt 250-300kg uten motor.

Skroget ser ut til å være veldig stødig og lettplanenede, og burde være utmerket for dykke/fisketurer og lek.

Jeg håper den vil gjøre på oversiden av 50knop, men det gjenstår å teste :yesnod:

 

190820121192.jpg

 

070820121164-Copy.jpg

 

190820121194.jpg

 

190820121196.jpg

 

070820121163.jpg

Link to post

Hadde båten på prøvetur i dag.

Båten er meget stødig, planer nesten uten terskel og oppfører seg helt udramatisk.

Farten med 30hk'en var ikke det helt store, men så er propellen beregnet for en mye lettere båt.

Toppfart ble 19knop...

 

Men jeg er fornøyd med båten, og dette lover godt. Den virker lett i vannet og tar bølgene mye bedre enn forventet.

 

Jeg har sjekket farta på seadoo jetboat (speedster 150) og de går rett i overkant av 50knop med en 215hk. De veier ca 650kg og det er mer enn jeg håper PROJET'en vil veie.

Målet på 50+ burde være realistisk da :pray:

 

240820121217.jpg

Link to post
  • 8 måneder senere...

Da er det på tide med litt oppdatering.

 

Jet-drift er foreløping skrinlagt. Det er handlet inn en 2004 120/140 Tohatsu 2-takter som skal brukes.

Motoren blir satt på hydraulisk lift og stålpropell blir montert.

Løsningen oppi båten blir fortsatt som planlagt, med styrekonsoll og sal til 2 personer.

Salen blir støpt fast i akterspeilet og skal fungere som forsterkning for den store tunge motoren.

 

Har nå brukt båten med 30hk ei god stund, og den fungerer utrolig bra.

Båten er bare utrolig stabil!!!

Jeg har hovedsaklig brukt den til fisking og dykking, men merker at det er fartspotensiale.

Med ny propell på 30hk'en, kun fører og tom for vann i dobbelbunn gikk den 22-23knop, ikke værst det!

 

Tester jeg har funnet har vist at 6-700kg RIB med 140hk Tohatsu gjør ca 45knop.

Det burde derfor ikke være helt urealistisk å snuse på 50 knop tror jeg.

 

Selvlensingen er derimot for dårlig, så den blir erstattet med doble lensepumper.

Stay tuned :thumbsup:

 

 

Tohatsu2_zps6c2796f5.jpg

 

 

Tohatsu1_zps1fe9dc4f.jpg

 

 

Powerlift_zps664bf5bf.jpg

 

 

konsoll_zps694409a6.jpg

Link to post

Ingen som sitter på litt propellerfaringer her?

Vil en 21" propell bli for liten?

Jeg leser skroget som lettdrevet, og på grensen til katamaran egenskaper...

 

Det er vel lettest å prøve en for tung propell først, så vet man hvor mye turtallet skal opp...

 

Jeg har ikke tuklet så mye med propell tidligere... har mest holdt meg til vannjet, så trenger deres hjelp her!!

Link to post

Har fryktelig liten erfaring. Men sønnen har en 50hk yamaha på en 15 fots dateline. Der mener jeg han har en 19 tommer. Så kanskje du må opp enda mer enn 21 tommer. Hans båt runder ca 36 knop på fullt turtall.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Ta en tlf til Winrace propellers - de har peiling og sikkert noe som passer

 

Ser også at Turbo 1 fins i opptil 23" , men usikker på om det fins hubkit for Tohatsu til den..?

 

 

 

 

Det er mest sannsynlig mindre diameter på den propellen...

 

21" er den største "vanlige" propellen til min motor.

 

Yamaha 50G har 4.25" undervannshus, og kan bruke samme propeller som 130 hesteren. Forskjellen er utvekslingen

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det finnes absolutt større propeller, men da koster de litt mer.

Takk for utregningen Plutonium!! Jeg ser at motoren er oppgitt til 5200-5700rpm... http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/m140sp.html

 

Hvilken størrelse må jeg bå for hvis jeg skal oppnå teoretiske 50knop?

Er det 26-28 som gjelder??

 

 

Jeg ser forresten at denne båten har hatt toppfart på 46knop med 21"...

 

Link to post

Trenger ikke være så fryktelig dyrt. Jeg kjøpte propell av en fyr på hisøya i arendal, han har masse forskjellig brukte stålpropeller.

 

Link til annonsen hans, denne er gammel og noe er nok solgt og han har nok fått inn noe mer også, ville pratet med han om propell!

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34588667

 

Kjøpte en honda turbo propell ( 13 1/4 x 19 tommer) av han til min yamaha 50hk, med 70hk undervannshus. får opp til 15 tommer diameter så her er ikke så stor forskjeld. får 4900-5000 rpm med den propellen, som er midt på det som er anbefalt turtall til min motor.

Redigert av Sturee (see edit history)
Link to post

Ja det er ikkje sagt eg satt på rette tallene. Der var tydeligvis mer å gå på mht turtall og ikkje veit eg sikkert om 2:1 er rett heller. Ellers finnes det fjonge stålpropeller og få som virkelig kan dra opp farta sjøl om den er merket 21. Om 5700 O/min er det nye tallet så kan 50 teoretiske vær oppnåelig med 24. Men når man går over på stål så kan man ikkje bare sette inn tallet i formelen. Man kan i beste fall oppnå høyere fart enn stigning teoretisk skulle tilsi på de virkelig gode av sorten pga proppens utforming

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Da er det handlet inn saker og ting...

 

Motor og Powerlift er kommet i hus. Sylindrene i motoren var verre enn antatt, men har fått tak på en powerhead fra en 2007 115hk som skal brukes.

Fikk denne powerheaden mye billigere enn å kjøpe deler fra usa + boring av sylindre.

 

Har bestilt følgende:

 

Propell, Lightspeed 26"

Styrekonsoll

Hydraulisk styring

Bensintank

Batteri

Diverse

 

Begynner monteringen av alt første uka i juni...

Link to post

Hørt om folk som tetter det, hvorfor vet jeg ikke. Har ikke spesielt god peiling på dette, men mulig den drar luft fra det vanlige inntaket lettere enn vann fra water pick up? Men også hørt om de som har fått bra vanntrykk med begge deler, så kan godt være du bare kan la den være åpen den også .

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...