Jetling Startet 23.August.2012 Del på Facebook Startet 23.August.2012 Da er det på tide med nytt prosjekt. Dere husker kanskje Jetling 335'en jeg bygde i 2009... Denne gangen er det en langt mer praktisk jetbåt som skal bygges. I stedet for å bygge hele båten som sist, skal jeg montere motor og jetpumpe inn i en eksisterende båt. Også denne gangen er det en scooter som må bøte med livet... men denne gangen skal også salen og det originale styresystemet brukes. Det blir altså mye mindre jobb enn forrige prosjekt. Motoren blir i første omgang original med enten 215hk eller 255hk, men det varer vel ikke lenge før det må flere hk til Har nettopp fått båten hjem, og skal ut i morra å teste hvordan den oppfører seg med en 30hk på. Skroget er ganske spennende med flere step og katamaran-lignende fassong. Båten måler 18,5 fot totalt, men det er bare 15,5 fot fra transom til baugen. Usikker på vekta, men tipper den veier rundt 250-300kg uten motor. Skroget ser ut til å være veldig stødig og lettplanenede, og burde være utmerket for dykke/fisketurer og lek. Jeg håper den vil gjøre på oversiden av 50knop, men det gjenstår å teste Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Lykke til, skal bli artig å se. Enda en tråd jeg må følge med på :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
grønningen Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Tøft. Blir gøy å følge med på. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Jetling Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 Hadde båten på prøvetur i dag. Båten er meget stødig, planer nesten uten terskel og oppfører seg helt udramatisk. Farten med 30hk'en var ikke det helt store, men så er propellen beregnet for en mye lettere båt. Toppfart ble 19knop... Men jeg er fornøyd med båten, og dette lover godt. Den virker lett i vannet og tar bølgene mye bedre enn forventet. Jeg har sjekket farta på seadoo jetboat (speedster 150) og de går rett i overkant av 50knop med en 215hk. De veier ca 650kg og det er mer enn jeg håper PROJET'en vil veie. Målet på 50+ burde være realistisk da Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Gleder meg til bygginga starter, fulgte med på Jetling tråden din fra starten og er meget imponert over det du får til. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
wd200s Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 nicenice er båten 19 fot? men hvordan går det med ubåten kursk? har du link til jetling tråden er den forsvunnet? Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 24.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2012 (redigert) Båten måler 18,5 fot totalt, men bare 15,5 fra transom til baug. Den norske tråden er borte, men her er en amerikansk link til Jetling'en: http://www.greenhulk...ght=jetling 335 Redigert 24.August.2012 av Jetling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Da er det på tide med litt oppdatering. Jet-drift er foreløping skrinlagt. Det er handlet inn en 2004 120/140 Tohatsu 2-takter som skal brukes. Motoren blir satt på hydraulisk lift og stålpropell blir montert. Løsningen oppi båten blir fortsatt som planlagt, med styrekonsoll og sal til 2 personer. Salen blir støpt fast i akterspeilet og skal fungere som forsterkning for den store tunge motoren. Har nå brukt båten med 30hk ei god stund, og den fungerer utrolig bra. Båten er bare utrolig stabil!!! Jeg har hovedsaklig brukt den til fisking og dykking, men merker at det er fartspotensiale. Med ny propell på 30hk'en, kun fører og tom for vann i dobbelbunn gikk den 22-23knop, ikke værst det! Tester jeg har funnet har vist at 6-700kg RIB med 140hk Tohatsu gjør ca 45knop. Det burde derfor ikke være helt urealistisk å snuse på 50 knop tror jeg. Selvlensingen er derimot for dårlig, så den blir erstattet med doble lensepumper. Stay tuned Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 1.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 Noen som har forslag til propell på denne? Tenker å ta ut 140hk av motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Ingen som sitter på litt propellerfaringer her? Vil en 21" propell bli for liten? Jeg leser skroget som lettdrevet, og på grensen til katamaran egenskaper... Det er vel lettest å prøve en for tung propell først, så vet man hvor mye turtallet skal opp... Jeg har ikke tuklet så mye med propell tidligere... har mest holdt meg til vannjet, så trenger deres hjelp her!! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Har fryktelig liten erfaring. Men sønnen har en 50hk yamaha på en 15 fots dateline. Der mener jeg han har en 19 tommer. Så kanskje du må opp enda mer enn 21 tommer. Hans båt runder ca 36 knop på fullt turtall. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jetling Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Det er mest sannsynlig mindre diameter på den propellen... 21" er den største "vanlige" propellen til min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Stemmer det. Mener det er en 13 tommer. Men her kan jeg ta feil. Men også han måtte ha større stigning en vanlige propeller. Men det er nok folk mwd mye høyere kunnskap om dette en meg. :-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Om 21 er argeste du finner så har du valgt feil motor til prosjektet ja. 5200 omdr. 2:1 utveksling og 21 tommer på denne skulle gi 40 knop i beste fall.. Du må ha 26-28 skal dette gå. Og den slags er det kun merc som har i std sortimentet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 (redigert) Ta en tlf til Winrace propellers - de har peiling og sikkert noe som passer Ser også at Turbo 1 fins i opptil 23" , men usikker på om det fins hubkit for Tohatsu til den..? Det er mest sannsynlig mindre diameter på den propellen... 21" er den største "vanlige" propellen til min motor. Yamaha 50G har 4.25" undervannshus, og kan bruke samme propeller som 130 hesteren. Forskjellen er utvekslingen Redigert 4.Mai.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jetling Svart 4.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Det finnes absolutt større propeller, men da koster de litt mer. Takk for utregningen Plutonium!! Jeg ser at motoren er oppgitt til 5200-5700rpm... http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/m140sp.html Hvilken størrelse må jeg bå for hvis jeg skal oppnå teoretiske 50knop? Er det 26-28 som gjelder?? Jeg ser forresten at denne båten har hatt toppfart på 46knop med 21"... Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 (redigert) Trenger ikke være så fryktelig dyrt. Jeg kjøpte propell av en fyr på hisøya i arendal, han har masse forskjellig brukte stålpropeller. Link til annonsen hans, denne er gammel og noe er nok solgt og han har nok fått inn noe mer også, ville pratet med han om propell! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34588667 Kjøpte en honda turbo propell ( 13 1/4 x 19 tommer) av han til min yamaha 50hk, med 70hk undervannshus. får opp til 15 tommer diameter så her er ikke så stor forskjeld. får 4900-5000 rpm med den propellen, som er midt på det som er anbefalt turtall til min motor. Redigert 4.Mai.2013 av Sturee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 (redigert) Ja det er ikkje sagt eg satt på rette tallene. Der var tydeligvis mer å gå på mht turtall og ikkje veit eg sikkert om 2:1 er rett heller. Ellers finnes det fjonge stålpropeller og få som virkelig kan dra opp farta sjøl om den er merket 21. Om 5700 O/min er det nye tallet så kan 50 teoretiske vær oppnåelig med 24. Men når man går over på stål så kan man ikkje bare sette inn tallet i formelen. Man kan i beste fall oppnå høyere fart enn stigning teoretisk skulle tilsi på de virkelig gode av sorten pga proppens utforming Redigert 4.Mai.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Da er det handlet inn saker og ting... Motor og Powerlift er kommet i hus. Sylindrene i motoren var verre enn antatt, men har fått tak på en powerhead fra en 2007 115hk som skal brukes. Fikk denne powerheaden mye billigere enn å kjøpe deler fra usa + boring av sylindre. Har bestilt følgende: Propell, Lightspeed 26" Styrekonsoll Hydraulisk styring Bensintank Batteri Diverse Begynner monteringen av alt første uka i juni... Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 17.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Er det none som kan svare på følgende? Skal montere waterpickup for å sikre god kjøling, men hvor kobler jeg til på motoren? Skrur jeg ut pluggen rett under vannpumpen og kobler meg inn der? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 17.Mai.2013 Del på Facebook Svart 17.Mai.2013 Mener det er en plugg det står wash over, er det på min motor. ca samme plass som girolje nivå skruen er. Ganske sikker på at det er den men fint om noen kan bekrefte det. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 18.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Ja stemmer det, har funnet pluggen. Regner med man lar det normale vanninntaket være åpent? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 19.Mai.2013 Del på Facebook Svart 19.Mai.2013 Hørt om folk som tetter det, hvorfor vet jeg ikke. Har ikke spesielt god peiling på dette, men mulig den drar luft fra det vanlige inntaket lettere enn vann fra water pick up? Men også hørt om de som har fått bra vanntrykk med begge deler, så kan godt være du bare kan la den være åpen den også . Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 8.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Nå skjer det saker og ting her... Har kappet ut det gamle akterspeilet... det meste av saker og ting har funnet veien hjem også. Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Her forlenget hullet litt slik at jeg får støpt enda lenger avstivere... Vil nødig at dette skal sprekke!! Skal støpe avstivere i morra. Broderen har satt "kniven" i Muslingen sin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.