Jump to content

Kveitefiske, litt tips takk:)


Proxor

Recommended Posts

Kan dere som har fått kveite fortelle litt om vilken dybde og vilken sluk dere brukte, og hvordan dere fisket? store rykk opp og ned med stanga eller bare små napp?

Er litt lei av og fiske etter småfisk med 40g sluk og europris stang, pluss det duger jo ikke dersom man skulle få ein sværing på kroken, så jekk til innkjøp av havstang og tenker at det vil vere mer morro og fiske etter litt stor fisk, og er ivrig på og få mi første kveite, må man uti havgapet eller får man dem inni fjordene og? blir 200g sluk forlite?

Link to post
Share on other sites

Man får de inni fjordene, min sønn på 12 dro ei i fjor helt inntil land på 10 kg, sluk var stingsild på 20 gram og stang ala europris. Min far dro ei på 106 kg sløyd forigge uke ikke angt fra an inni en fjor men det var på gangvad. Selv bruker eg havfiske stang og slike silikon jigger som ser ut som en fisk. Mener de jeg bruker er 600 gram men fås vel fra 100 og opp til. 800. På vår sommer og litt utpå høsten vil du kunne finne den fra melom 10-40 meter før den stikker på dypet for så å retunere til grunnene en tid før jul. Om jeg har fått noe, NEI til min sønns store fryd har jeg med mitt utstyr kunn hatt napp og hatt ølge av noen småkveiter helt til vannflaten. Men spennende er det ja

 

Er vel ikke o-topic denne?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

oki, men leste at dem ikke var så lette og lure, så når du bruke dem gummifiskene rykke du opp og ned da i store rykk eller bare napper du litt forsikti for at d skal se naturli ut som om fisken svømme.

sia den ikke handler om båt men fisk så tenkte eg den hørte til her i offtopic da eg ikke fant noe fiske kattegori

Link to post
Share on other sites

Jeg veksler mellom lange seige drag og litt smnykking, søker du kveite eller halibut på youtube.com får du de noen ville fangster

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Man kan begynne med det viktigste spørsmålet: "Skal du fiske, eller skal du få fisk?" Kveitefiske med stang er moro, men det er ikke for deg hvis familien sitter sulten ved kjøkkenbordet. Stikkordet er tid.

 

Skal du fiske:

Har du kilder som gir deg tips om gode kveitemed, så kan du gå ut dit og forsøke med jigg (softbait 270-420 gram). Da er det rolige drag og regelmessig inndragninger som gjelder. Kjenner du at det napper, må du gi dyret tid til å ta sluken skikkelig. I sommerhalvåret går det fint an å få bra kveite på fra 10-40 meter. Se etter slette sandbunner, og fisk gjerne mens det er flo eller fjære (altså ikke mens det flør eller feller). Med en slik jigg unngår du det meste av småfisken som ellers vil bite hele tiden. Vær imidlertid obs på at når du fisker med en slik sluk, KAN du risikere å få storkveita på kroken. Du MÅ derfor ha minimum 200 meter snøre, en snelle med en solid brems og ellers ingen svake punkt som knuter mv. Og klepp. Ha en klepp med tau festet til båten. Du bør i det hele tatt ha tenkt over hva du skal gjøre om storfisken biter, og med det mener jeg ikke å ringe avisen for å få dem til å lage en reportasje.

 

Det går også an å bruke en wobbler som du drar etter deg for å søke etter kveite på et større område. Dette kan være lurt hvis du er litt usikker på hvor fisken befinner seg.

 

Skal du få fisk:

1. Få tak i agn. Kjøp sild eller fisk opp en bøtte med makrell.

2. Egne et kveitevad. Husk den gylne regel: "Et vad som ikke er egnet, er uegnet."

3. Sett vad hvor du har fått pålitelig råd om at det kan være kveite.

4. Ta opp vadet etter å ha bedt fire fadervår i timen i fire timer.

 

TIl slutt: Går du i den lokale småbåthavna og snakker med den eldre garde, kan de fortelle deg hvor kveita står. Deres råd er uten unntak sludder. En god fisker røper aldri hvor han fanger kveita. Den enkleste måten å få en gammel sjark opp i plan på er å oppsøke den mens den fisker kveite. Da får den fart på seg.

"Haill" skal du også se bort ifra. Mange går seg fullstendig bort ved å eksperimentere med forskjellige former for haill, det være seg kveitehaill, hysehaill eller endog steinbithaill, de har fremmedhaill eller haill etter den nordnorske delikatessen rødsei. De glemmer imidlertid det viktigste: Det er ikke nok med haill, man må på sjøen også.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har du fått kveite?

 

Hvis ikke kan du gjøre som jeg nå har gjort skaff deg ca 1400 gangvad angler og sett dem fra helt grunt og nedover marebakkene. I sommer satt jeg en gangvadstumpe fra 6 meter og ned på rundt 25 meter. Da kommenterte en gammel fisker i havna " du e jo førr faen midtfjords. Om sommaren må du heilt opp i fjæra. Æ fekk ni støkker nærmere land for bærre et par uka sia"

 

Ergo helt opp i fjæresteinene om sommeren. Om vinteren er de dypere og står nedover marebakkene. Når jeg får alt klart med "nybåten" (bygd i 1945) så skal det bli fart i sakene her.

 

Første gang jeg prøvde en magic minnow så fikk jeg ei etter 12 minutter.

 

NB!!!! Husk at der er nytt minstemål på kveita.

 

http://fiskeridir.no/fritidsfiske/aktuelt/2012/kysten-er-din-2012

Link to post
Share on other sites

Har vært med en kar fra Høyanger en gang på slutten av 90 tallet. Der fikk vi en 60 kg kveite i garn utforbi Kyrkjebø i Sognefjorden. Fantastisk opplevelse dette! Garn ble satt i skråningen, relativt dyp men jeg husker ikke hvor dyp.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke sette line?? her oppe i nord er det ingen som fisker kveite med stang i allefall, utenom kanskje en og annen tysk turist.. kjøp deg heller en line eller lag en selv, er ikke mye som trengs, 100 m line, blåse, dregg og angler. disse setter du med ca to favn mellomrom og agner med sild.. gi dette en god natt så har du sværingen på kroken forhåpentligvis :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hvorfor ikke sette line?? her oppe i nord er det ingen som fisker kveite med stang i allefall, utenom kanskje en og annen tysk turist.. kjøp deg heller en line eller lag en selv, er ikke mye som trengs, 100 m line, blåse, dregg og angler. disse setter du med ca to favn mellomrom og agner med sild.. gi dette en god natt så har du sværingen på kroken forhåpentligvis :smiley:

 

Vet ikke hvor du mener, men fra Midten av Nordland og til Nord-Troms kryr det av Norske sportsfiskere som har spesialisert seg på kveite. De fleste av oss får mer en nok, og har begynt med fang og slipp for å sikre fiskeopplevelsen for fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Ja men herlighet da dere.. som jeg har sagt før så er jeg fra asker og det er der jeg hører hjemme, men bor nå i vevelstad. så hva som står på profilen min kan jeg ikke forstå at skal være det store temaet her..Har nå korigert dette, da det tydeligvis betyr mye for enkelte her. Når det kommer til fiske: Jeg har halve familien min fra vevelstad (hamnøya) og har feriert her siden jeg var guttunge og var med på forskjellig slags fiske fra barnsben av, etter det jeg har erfart av det. så er fiske kulturen veldig anderledes her oppe en på østlandet.. når jeg var med far og bestefar og andre i familien på fiske var det aldri noe snakk om såkalt sportsfiske, med vest, abassadør og siste mote i solbriller og vadestøvler. her brukte vi, hil, jukse, garn og line.. altså tradisjonelle fangstmetoder.. Det jeg ville fram til er at jeg har et inntrykk av at dette er mere utbredt her oppe og at det er dette jeg er vant med fra fiske her, og anbefaler dermed dette da jeg har gode erfaringer med dette uten at noen såkalte "sportsfiskere" med fiskekort til tusenvis av kroner og gullsnelle trenger å føle seg støtt av det :wink:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

trådstarter var vel ute etter tips til stangfiske siden han har kjøpt seg havfiskestang?

 

Hva man skal med vadestøvler og fiskekort etter kveita vet ikke jeg og tviler på at mange sportsfiskere har det for kveitefiske.

 

Er vel endel "ekte fiskere" som har angret på at de ikke brukte vest eller andre flyteplagg...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Det var vel neppe en slik vest jeg siktet til ahamm :smiley: sist jeg sjekka så var det vel heller uerfarne "sportsfiskere" som gang på gang blir reddet langt ute i havet i små joller uten nødvendig sikkerhetsutstyr her oppe..Og de er som regel turister fra østlandet eller tyskere. og ikke oluf med sjarken :lol: dere må ikke ta alt jeg har skrevet i denne tråden så seriøst, hehe. kan bare ikke dy meg når det blir snakk om disse "hardhausene" av noen sportsfiskere :giggle:

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...