Jump to content

Kveitefiske, litt tips takk:)


Proxor

Recommended Posts

Det var vel neppe en slik vest jeg siktet til ahamm :smiley: sist jeg sjekka så var det vel heller uerfarne "sportsfiskere" som gang på gang blir reddet langt ute i havet i små joller uten nødvendig sikkerhetsutstyr her oppe..Og de er som regel turister fra østlandet eller tyskere. og ikke oluf med sjarken :lol: dere må ikke ta alt jeg har skrevet i denne tråden så seriøst, hehe. kan bare ikke dy meg når det blir snakk om disse "hardhausene" av noen sportsfiskere :giggle:

 

Ang. det med sportsfiske etter kveite med stang, så er det nok mye mere utbredt her nordpå enn det Alternes vet.

At Vevelstad aldri har vært kjent som noe slags 'mekka' for kveitefiske er nok en av grunnene til det, en annen grunn er vel at det ikke er 'bestefargenerasjonen' som har utviklet og fremmet kveitefiske med stang.

Hvis vi derimot snakker om steder som Saltstraumen, Røst, Andøya, Nord Troms osv, osv.. så er faktisk stangfiske etter kveite veldig utbredt.

Det er flere teknikker å utøve dette fisket på, men mest vanlig er nok jigg fiske og bruk av hel sei eller sild, dorging/trolling er også mye brukt metode.

kveita.com er nevnt tidligere i tråden, og jeg vil anbefale alle som vil prøve seg på stangfiske etter kveite å opprette en bruker konto der (det er gratis) men man må registrere seg for å få tilgang til forumet der.

Hvis man søker etter kveite eller halibut på youtube.com vil man også kunne se flere hundre videosnutter av kvetefiske på stang.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Guest Balder..

Prøver å få liv i gammel tråd og kanske få noen fiskere i prat.

Hva kan man forvente om man setter en kveiteline med ca 50 kroker i området rundt Hitra på nogenlunde bra plasser på vår/sommer, hvor mange ganger må man forvente å sette lina før man får kveite ?

Skjønner det er komplett umulig å gi ett nøyaktig svar på dette men får man normalt kveite etter en håndfull forsøk eller er det flaks om man lykkes etter feks 5 forsøk med lina ?

Har ordnet line etter alle kunstens regler og har tenkt og fiske jevnt utover i april/mai før elvefisket starter.

Sette line og så dorge etter laks til linen skal dras....vanskelig å få en bedre start på sommeren :))

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor langt er et tau? 

 

Men fra spøk til revolver. Hvor langt er det? 

 

Sett på plasser hvor det er gode straumforhold. Gjerne mellom bergnabber eller lignende. Prøv deg fram med en nedadgående setning, ser du en typisk dybde kveita går på så sett på langs neste gang. Alfa omega er plotter med gode bunndata. Vadet settes på fløende sjø og dras på fellende. Og sist men ikke minst, bruk ferskt agn. Lykke til =) 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror poenget med hobbyfiske er vel at det skal være morro å få opp fisken. Klart metoder uten stang er mye mer effektive men det blir vel samme morrograden som å få fisken i garn ? Poenget er vel å kunne sveive den inn med stanga derav så mange dorgingsoppfinnelser og annet med lodd i vannet så man kan få fisken på stang og ikke på en line/tau.

 

Nå virker for øvrig makrellstørjen som er på vei tilbake til Skagerrak mye morsommere enn kveite men siden det skal finnes kveite utenfor langesund så skal jeg også prøve å pilke rundt omkring i tillegg til å forsøke med dorging om jeg får til å installere hele opplegget bak i båten.

 

Håpet er å få fanget noe større enn 5 kg som foreløpig er min rekord i form av en torsk fisket på pilkestang for 15 år siden i en mini-snekke.

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Enig i att stangfiske er det som er mest intresant, men blir fort fryktelig kjedelig for små barnebarn, da er det mye artigere for dem å bli med å dra opp en line som kanskje har noen fisker....må legge til rette så alle har trivsel med fisket.

Link to post
Share on other sites

Men da er det bare å vente ett ekstra år. Ganske tullete forbruk av kvota siden sportsfiske etter makrellstørje hadde skaffet turister og mye mer inntekter enn at forsøksfartøy fisker det opp.

 

Det burde vært omvendt hobbyfiske skulle hatt førsteprioritet og deretter resten til industriell fiske. For til slutt så ender man opp med at det ikke er annet å få på stang enn litt makrell og horngjel etter at fiskebåtene fisker opp alt. Husker før i tida var det ekstremt mye fisk og gode muligheter fra land til og med i perioden: 2000-2003. Da kunne man få sei på nesten 4 kg fra land og torsk på over 1 kg var vanlig fra land. Nå er det kun makrell, horngjel og en lyr i ny og ne. Torsken er på 0,5 kg.... og seien det samme.

 

Får sjekke om det blir bedre når jeg endelig får brukt båten, men det er mange som har opplevd at all slags fisk er blitt oppfiska av næringsdrivende aktører og nå bidrar staten til å prioritere dem i tillegg imens det burde vært 100 % forbud mot næringsfiske etter størje og kun tillatt med hobbyfiske i 20 år fremover til bestanden kommer seg på nivåer fra 50-tallet før næringsfiskere knuste denne og nesten utrydda fisken. Det burde også bli noe bedre vern av vanlige fiskebestander ved kysten, la næringsdrivende stikke midt ut på havet før de rensker vannet for alt av fisk utenom makrellen. Ellers så vil de til slutt ende opp med at torsken og de andre fiskene får samme skjebne som størjen.

 

Det er ikke bare jeg som har opplevd at det kun er bittesmå fisker å få ved fiske fra land ved kysten imens det for 15-20 år siden var masse stor fisk å få.

 

Her er det godt forklart: https://www.hooked.no/meninger/sportsfiske-etter-blafinnet-tunfisk-makrellstorje altså staten taper inntekter på å la de samme aktørene som ødela den fantastiske bestanden få kvote imens sportsfiske forbys. Akkurat samme som skjedde med størja holder de på å få til med andre fiskearter. Får håpe dette begrenses slik at man slipper å måtte reise til "verdens ende" i Finnmark og Lofoten for å kunne få fisk. Det burde innføres mye strengere kvoter sørpå slik at fiskebestanden av alle fisk kunne ta seg opp til samme nivåer som tidligere så kunne man få like bra med fisk sørpå som langt oppe i nord.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...