Jump to content

Min Drøm "Seile jorden rundt"

Andreas POLKEN

Recommended Posts

Godag godtfolk :) jeg har en stor drøm om og seile jorden rundt en gang, mange tenker sikkert haha kommer aldri til og skje. men er jo en drøm da, men så er det jo sånn at jeg må lære og seile ta noen sommere som jeg kjører rundt i norge, sverige, danmark osv... så vet jeg at det er jo en del folk der ute som kan endel om båter/seiling og sånt så det jeg lurer mest på er ossen type seilbåt mellom 22 - 28 fot er lettest og starte og seile med? er litt pinlig og ha en drøm om og seile jorden rundt men har verken båt eller kan seile... men sånn er nå jeg skapt, så om folk gidder og ta seg tid til og skrive noen tips om seiling poste noen linker osv og komme med forslag om båt så er jeg utrolig takknemlig :)

Jeg har seilt NM og Færdern som mannskap i en IF og det er en artig båt som er helt grei å legge ut på tre.fire ukers ferie med.

Om du bor i nærheten av Oslo, er det onsdagsregattaer i et godt miljø hvor du møter masse flinke seilere som tar deg godt imot.

IF-Klubben er nettsiden deres. sikkert mer å hente der.

Andre kan ha fler og bedre tips, men skulle jeg startet nå, ville jeg startet med en IF. Billig inngang til seiling og en båt som tåler mye sjø og har plass nok til å venne seg til å bo i et rom inkl kjøkken og dass.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Nå skriver du ikke noen om hvor gammel du er eller din livssituasjon eller budsjett... Et alternativ om du er fri og frank, har lite budsjett og usikker på hvordan det hele fungerer er å si dra deg ditt nåværende bosted (si opp leiekontrakt eller leie ut plassen du evt eier) og kjøpe båten så snart som mulig og flytte inn i den. Da blir du kjent med båten, lærer deg å skru/mekke og tilpasse den til ditt behov i trygt farevann. Så når tiden er inne og du har noe å tære på kaster du loss og stikker. :-)

Bruk vest!

skal nok tenke på den IF en, er jo ganske økonomisk båt :saint: med tanke på prisen er nok noe sånt jeg må se etter ja. ser ut som en båt jeg skal kunne herjelitt med å med tanke på at jeg ikke kan seile..... får så og kjøpe meg noe litt dyrere og lukseriøst etter vært som seilinga setter seg i fingranne :) ganske artig og starte med nye ting wuhhu gleder meg til og få kjøpt meg en båt og gjøre den istand :) takker bukker og neier for mye info jeg kan lese på og bare og komme med fler tips :) dersom noen andre har :D

Jeg deler drømmen din, om ikke jorden rundt så ihvertfall lengre turer. Var i nøyaktig samme posisjon som deg i våres, og kjøpte meg en Leisure 23, hadde aldri seilt før, første gangen jeg heiste seilene seilte vi en halvtime det siste strekket av henteturen, den andre gangen la jeg ut på tur til Sverige, Danmark, og tilbake. Er veldig fornøyd med båten, selv om den kanskje ikke er den letteste å lære i, så har den kjempegod plass både inne og ute til å være en 23-foter. Og viktigst av alt, jeg følte meg helt trygg på båten hele tiden.

Leisure'n har jo vært over både atlanterhavet og stillehavet, så om man er fornøyd med plassen så trenger man ikke bytte den ut heller før jordomseiling.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Morro :) min far har altid sakt at utfordringer er det man lærer av. nå har jeg iallefall to anbefalinger og skal nokk sette meg ned i morgen og se på de begge :) om fler har anbefalninger eller tips så pøs på :) takker littmild får at du gidder og hjelpe meg du og :) har en 22 fots snekke som snart skal byttes ut og må si helt erlig at jeg kan skryte av plassen men har lyst til og gå over til seilbåt og gjøre noe med drømmene mine :)

Jonas78: er nok det som er den beste måten og bli kjent med båten på og om jeg vil flytte så gjør jeg det "når jeg fyller 18" :) Bor hos mor og far og nærmer meg 18 dere syntes vell kanskje det er litte granne rart siden jeg er så ung og har denne drømmen, og jeg vet at samtlige av dere som sitter hær har myyyyyyyyyyyyyye mer erfaring en meg :) litt derfor jeg spør og:)

Redigert av Andreas POLKEN (see edit history)

Er målet å bogstavelig talt ha seilt jorden inkludert uker over åpent hav (og pirater) eller er drømmen å seile jorden rundt for å kunne oppleve eksotiske øyer og laguner ?

Første mål kan jo være å skape sammen nok penger til og kunnskap til å leie en båt noen uker i et eksotisk farvann...Hellas ??, Karibiske øyer ??,Polynesia ??.

Kansje det lønner seg å kjøpe en billig eurokrisebåt i hellas som du seiler hjem eller selger der nede ??

Seilfolket kan sikkert gi gode tips om eksotiske seilmuligheter som ikke krever fullt så mye tid, penger og erfaring som en full jordomseiling.

Ellers kan vel svenskekysten (Bohuslen) være eksotisk nok hvis fint vær.

Har ikke peiling på seilbåt, men hvis drømmen er en jordomseiling...bør vel din nybegynnerbåt ha overnattingsmulighet som kan fungere for helgeturer, slik at du ikke må kjøpe ny båt alered neste år.

Seilforeninger som KNS har vel også begynnerkurs hvor man ikke må ha egen båt (?), slik at du kan lære litt seiling og få båtråd og ikke kjøper første og beste båt.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Om båtplass, opplag, økonomi, tid og alskens annet ikke er så lett å få på plass med en gang, kan det være et alternativ å lære seiling i jolle. Poenget her er ikke at man skal lære å krype før man lærer å gå, men det er rett og slett veldig morsomt. Alt er veldig enkelt i en jolle og da får man konsentrert seg mer om å seile. Du får også mye fartsfølelse.

Tips: Ikkje vert for rask med å kjøpe den første og beste båten du ser. Set deg ned og studer litt, les reisebrev frå folk på tur, les om båttypar, les innlegg på baatplassen etc.

Her er nokre små båtar som har vore på langtur: Cantare (Bostrøm 31), Kajsa (Amigo 27), Milla (Comfort 30), Tur-bo (Oksø 32). Elles er det nokre artige bloggar som har forsvunne frå internett no. T.d.

Havfrillla (Albin Vega) og Valkyrien (Leisure 22!).

Det er også ei langturgruppe på Facebook: Langturseilere.

Det meste går visst an å segle rundt med. Komfort er eit anna tema. Sjølv kjøpte eg ein 33 fots båt frå 1975 for tre og eit halvt år sidan med planar om jordomsegling. Etter å ha budd om bord sidan, og hatt sambuar i eitt år, har vi no oppgradert til ein 41 fotar. Skal ein på tur i fleire år er det faktisk greit å ha litt plass om bord.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

quantumduck: har prøvd sånne joller :) optimist du tenker på eller?

når det gjelder båtplass og opplag er alt i orden min mor og far har båtplass som ikke de bruker(plassen står på huset) den er bygget for 22 - 28 fots da inkluderer dette og seilbåt for dybdas del :)

oslofjord: er jo en drøm jeg har. drømmen går ikke ut på kun og surre rundt på åpent hav. men og faktisk kunne oppleve værden på en helt annen måte. se/høre/lukte om du skjønner hva jeg mener :)

Ask: har du noen/en side® man kan se om folk er ute etter en til manskapet?

Vegaen er en velutprøvd båt, ingen regattaseiler, men trygg og god. Hvis budsjettet er begrenset er det også bedre å kjøpe en mindre båt som er i grei stand(velholdt/nyere motor, nyere seil, osv) enn en stor båt med mange potensielle utgifter.

Skulle jeg hatt ny båt ville jeg definitivt gått for innenbords, selv om mange her inne anbefalte meg utenbordsmotor når jeg kjøpte. En god innenbordsmotor er mye mer komfortabel og trygg enn utenbordsmotor.

littmild: må si meg enig ang innenbords motor :) jeg har selv en volvo penta diesel i min 22 fots båt :) og blir nok en penta igjen, jeg har kunn byttet slite deler filtre osv og den maler som en katt enda og de gjør den sikkert i 20 år til om den får det samme stelle jeg har gitt den :D

quantumduck: nå vet ikke jeg hva du mener med jolle men jolle for meg blir noe i optimist duren, og trur ikke jeg ville satt meg i en optimist og seilt ut på de åpne hav...

Redigert av Andreas POLKEN (see edit history)

Vegaen er en velutprøvd båt, ingen regattaseiler, men trygg og god. Hvis budsjettet er begrenset er det også bedre å kjøpe en mindre båt som er i grei stand(velholdt/nyere motor, nyere seil, osv) enn en stor båt med mange potensielle utgifter.

Godt poeng. Men på den annen side begynner vel Vega'ene å bli ganske gamle alle sammen?

quantumduck: nå vet ikke jeg hva du mener med jolle men jolle for meg blir noe i optimist duren, og trur ikke jeg ville satt meg i en optimist og seilt ut på de åpne hav...

Nei, hvorfor i all verden skulle du drive avgårde i en trang optimist ute på havet uten å kunne seile? Det høres veldig dumt ut. Jeg vil ihvertfall fraråde det.

Tanken var at du - mens du f.eks. sparte opp penger, ventet på å få tildelt båtplass og andre slike kjedelige ting - kunne bruke tiden på å lære å seile likevel. Jolle gir mye pedagogikk og morro pr. krone. Minimalt med vedlikehold er det også, men akkurat den biten bør du jo få kjennskap til. Uansett er nok optimist altfor liten for deg, Laser eller noe annet konstruert for voksne kunne vært mer passende.

Godt poeng. Men på den annen side begynner vel Vega'ene å bli ganske gamle alle sammen?

Joda, men gammel båt betyr ikke nødvendigvis dårlig båt, dersom den er riktig vedlikeholdt og oppgradert. Syns dog endel Vegaer er høyt priset ift til alternativer i "samme klasse", og det har vel noe å gjøre med det gode ryktet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...