MarexSuncab_FD Startet 26.August.2012 Del på Facebook Startet 26.August.2012 Holder på å stille inn den vridbare propellen min. I den forbindelse har jeg et spørsmål. Båten ligger på land. Jeg har tenkt følgende: 1)Vrid bladet så langt det kommer fremover, deretter tilsvarende bakover. Da vet jeg hvor langt hilsen kan bevege seg. 2) Måler så tykkelsen på kloen. 3) Total vandring (fra full vridning frem til full vridning bak) minus tykkelsen på kloenen blir vandringen jeg kan bevege med spaken. 4) Siden det er viktigst med fart frem, setter jeg 2/3 av vandringen til frem, og 1/3 til bak. Høres dette ut som en god fremgangsmåte å justere propellen, eller har dere noen tips til meg. Er en Sørlandssnekke fra 1955. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Hmm, ser at det står noe om instilling i Marna bruksanvisningen. Men slik jeg tolker den, skal det være like lang vandring både fremover og bakover. Altså kan propellen vris like mye begge veier. Skal dette stemme, eller skal den kunne vris mest når båten skal fremover? Mitt lille hodet, sier at båten ikke skal kunne nå samme fart fremover, som bakover... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Det er viktig å ha nok krefter bakover til å kunne bremse opp skikkelig. Dessuten er det begrenset hvor stor stigning forover Marnaen klarer å takle før den kommer til kort. Jeg ville ha fulgt bruksansviningen i første omgang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Med for tunge vinger kveler du motoren, følg anvisningen i fra Marna. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 På mi sørlandssnekka med 10 hk Sabb kan blada vriast like mykje begge vegar. Dersom eg vrir maks framover høyrar eg at motoren jobbar i tyngste laget. Ask Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 (redigert) Mitt lille hodet, sier at båten ikke skal kunne nå samme fart fremover, som bakover... Tror ikke fartspotensiale i bakk er det man bør tenke på, men heller evnen til å "bremse opp". Men er ikke slike propeller tilpasset dreieretning og har bedre virkning forover? Redigert 29.August.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Dalton Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Men er ikke slike propeller tilpasset dreieretning og har bedre virkning forover? Slik er det ihvertfall på propellen på min BMC. I og med at jeg har reversgir og vridbar propell, testet jeg dette i sommer. Med propell og gir i bakk vil jo båten gå forover, men farten var redusert til nesten det halve. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
MarexSuncab_FD Svart 2.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2012 Etter mye om og men tror ejg har jeg har fått til å justere propellen. Det var ikke så mye som kunne justeres egentlig, det meste sa seg engeltig selv. Har lagt ut en video av bevegelsen på YouTube. Som dere ser kan propellen vris mye mer i fremover retning, enn i bakk. Stemmer bevegelsene i videoen min, men slik det skal se ut? Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 2.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2012 Er det noen flinke båtfolk som har peiling på vridbar propell? Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 kjenner ikkje så godt til marna propellsystem, men på dei sabbene eg har hatt, så er det litt mer vridning forover enn akterover.men ikkje så mye. På sabb er vingene forma med litt mer "spiss" på den ene siden. På den sleipner vridbare prop. eg har no, på en malo lettbåt, er vingene lik, begge sider, så prop.kan gå begge veier, men må da gå i "riktig" retning i forhold til hurth gearet som er montert foran omstyring. Dette, pga. at gearet har mer opplagring den ene veien. Uansett, så må du justere stigninga/vridningen under drift, sånn at du har passende belastning/vridning i forhold til at motor går røkfritt ved vanleg kjør.Men så kan du også ha mer vridning å gå på, ved redusering av turtall, for å tøffe på sakte motorturtall, med mer vridning, men med så mye vridning så klarer selvsagt ikkje motor å få anbefalt marsjturtall, så "full" vridning er for sakte motorturtall,står som regel en del om dette i manuelen, men mest vanleg på saktegående snekkemotorer uten turbo... Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 Ok, da jeg har den slik som den er nå, så prøver jeg å justere mens båten er i dridt. Hvordan gjøres dette i praksis? Løsner jeg de to elementene som som er festet på hylserøret inni revserseringsboksen, og manuelt beveger røret frem og tilbake for hånd for å få beste innstilling? Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 7.September.2012 Del på Facebook Svart 7.September.2012 Trur nok du må "justere" mekanisk,dvs, at eg går utifra at du kan skru elementene, eller hylsemutteren på trekkstanga slik at du kan bevege på meir eller mindre stigning,etterkvart som du prøver deg fram.. meiner det er vanskeleg å gjere dette manuelt, utan at vridningen blir låst...ikkje bra å rote med fingrer,eller hender nedi der når prop.aksel er i drift...prøv å juster, kjør så litt, juster så til du meiner motor går fint, og røkfritt, på max. belastning,full fart,. når du er fornøgd, så tar du av ca. 200 rpm. ( se instruksjonsbok) og bruker det som marsjfart.Har du fått stillt den inn, så kan du kjøre kortere intervaller med fullfart og samme stigning.Dersom det er vanskeleg å justere den slik, eller at du må ta av litt stigning for at motor går fint, så er d greitt. berre å sette et merke, eller anna, så veit du stigninga du skal kjøre på marsjfart. Og da kan du evt. slakke ned på turtallet til kosefart, og gi full stigning, da utnytter du motorens dreiemoment, men alt med måte selvsagt...lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.