Jump to content

Bytte inn skjærgårdsjeepen i dc i 20-fotsklassen, men hvilken?


Noflow

Recommended Posts

heisann,

 

har funnet ut at jeg har mer lyst på en daycruiser enn skjærgårdsjeep og har derfor lagt ut skibsplasten min for salg. vurderer nå diverse brukte daycruisere i 20-fots klassen, prisklasse 200.000,- (+/- litt.. gjerne -).

jeg ser hovedsaklig på typiske norske båter ettersom jeg har lyst på en solid kvalitetsbåt, men hvordan er de amerikanske her egentlig? ser det ligger veldig mange ute på finn og man får uten tvil mer båt for pengene.

 

liker godt askeladden 605 explorer, syns den har en fin planløsning og liker det at man har den lille pantryløsningen, ser prisen på de begynner å bli bra nå.

 

mine ønsker:

- helst utenbordsmotor, men er også åpen for innenbords.

- god fart, over 35 knop er vel egentlig et krav.

- foretrekker lugar, men kan være åpen for bowriderløsning

- kalesje

 

har fått innbyttetilbud i denne ibizaen, selger sier den går for 215.000,- hva mener folket?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34274383

 

her er forøvrig båten jeg selger (er det regler for å reklamere for eget salg på forumet? bare si fra hvis jeg skal slette link).

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36367033

Link to post

Kjenner ikke de amerikanske så jeg svarer vel egentlig ikke på det du spør om... :giggle: ,,,

 

ser det går å få skibsplast 605 og 655 til greie priser , men er vel ikke så mange av disse som gjør så mye over 35 knop..?

605 Offshore ser jo morsom ut, men ikke så ofte den dukker opp brukt.

 

Eller hva med en Yamarin 6110 , de ligger også rett over 200' med diverse motoralternativer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg er i samme modus selv, Men siden jeg er blitt student gjør økonomien at det står litt på vent.. Bra for deg, for den ibizaen så kurrant ut;) synes selv Galia gir mye for penga. Da får du relativt ny båt også. Eneste minuset er vel at den ser ikke Like bra ut som ibiza/yamarin osv.

Galia 565 kan du få ned i 170000 og opp med 115 e-tec.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Den Ibizaen er ikke en god båt over 35 knop..

 

Den har alt for flatt budn og det slår veldig mye.

 

Hadde funnet noe med bedre kjøre egenskaper!

 

(Ibiza 22 er mye bedre!)

 

Prøv den vertfall i litt bølger før du bestemer deg!!

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

jeg ser hovedsaklig på typiske norske båter ettersom jeg har lyst på en solid kvalitetsbåt, men hvordan er de amerikanske her egentlig? ser det ligger veldig mange ute på finn og man får uten tvil mer båt for pengene.

 

 

 

Jeg var også av dem som trodde på myten om godt norsk tidligere, men må bare innrømme etter å ha fått reell erfaring med amerikanske at disse kvalitetsmessig overgår det meste jeg har vært borti av norske båter. I hvert fall når det gjelder skrog. Kvaliteten på utstyr etc. vil for øvrig selvsagt være avhengig av hva som er montert. Amerikanske båter produsert på 90-tallet holder også et høyere kvalitetsnivå enn tilsvarende fra 80-tallet, uten at jeg personlig har noe erfaringsgrunnlag på akkurat dette.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke de amerikanske så jeg svarer vel egentlig ikke på det du spør om... :giggle: ,,,

 

ser det går å få skibsplast 605 og 655 til greie priser , men er vel ikke så mange av disse som gjør så mye over 35 knop..?

605 Offshore ser jo morsom ut, men ikke så ofte den dukker opp brukt.

 

Eller hva med en Yamarin 6110 , de ligger også rett over 200' med diverse motoralternativer

ja, har sett skibsplast, spesielt 655, den liker jeg meget godt. eneste problemet her er at man må opp på 140hk for å få noe særlig fart ut av de virker det som. 605 klarer jeg ikke helt å like, synes den virker veldig trang og kalesjeløsningen er ikke noe god.

yamarin 6110 er jo et alternativ, vet du hvordan disse er, det er vel gjennomgående god kvalitet?

 

Jeg er i samme modus selv, Men siden jeg er blitt student gjør økonomien at det står litt på vent.. Bra for deg, for den ibizaen så kurrant ut;) synes selv Galia gir mye for penga. Da får du relativt ny båt også. Eneste minuset er vel at den ser ikke Like bra ut som ibiza/yamarin osv.

Galia 565 kan du få ned i 170000 og opp med 115 e-tec.

hehe, ja, syns ikke den virka så alt for ille, men kunne tenkt meg kalesje hele veien bak, så vet ikke helt, virker som om det går vekk en del sitteplasser med den planløsningen de har og. et stort pluss med den er jo motorpakken..

galia klarer jeg ikke helt å like, vet ikke helt hva som gjør det.

Den Ibizaen er ikke en god båt over 35 knop..

 

Den har alt for flatt budn og det slår veldig mye.

 

Hadde funnet noe med bedre kjøre egenskaper!

 

(Ibiza 22 er mye bedre!)

 

Prøv den vertfall i litt bølger før du bestemer deg!!

åh, har hørt noe om at ibiza kan være litt stumpete, men trodde dette gjaldt 19-foteren.. ibiza 22 blir fort litt dyrt.

Hva er en Ibiza 20 godkjent for? Den jeg hadde var godkjent for 150hk, og det holdt mer enn nok. Båten er for flatbunnet for min smak, men ellers bra.

det er vel 150hk den er godkjent for i utgangspunktet, har også tenkt på det, blir vel litt vanskeligere å kvitte seg med en noe overmotorisert båt når den tid skulle komme.

Jeg var også av dem som trodde på myten om godt norsk tidligere, men må bare innrømme etter å ha fått reell erfaring med amerikanske at disse kvalitetsmessig overgår det meste jeg har vært borti av norske båter. I hvert fall når det gjelder skrog. Kvaliteten på utstyr etc. vil for øvrig selvsagt være avhengig av hva som er montert. Amerikanske båter produsert på 90-tallet holder også et høyere kvalitetsnivå enn tilsvarende fra 80-tallet, uten at jeg personlig har noe erfaringsgrunnlag på akkurat dette.

har hørt det at amerikanske båter skal være generelt gode i litt sjø, mange er vel tunge, solide båter med kraftig v-bunn. det jeg ikke helt liker med de amerikanske båtene er innredningene, det blir slik en tupperware-standard, ihvertfall på de fleste. mange av disse har også store innenbords bensinmotorer som begynner å bli noen år nå, det vet jeg ikke om jeg føler meg helt komfortabel med, tror det fort kan bli dyrt.

Link to post

 

har hørt det at amerikanske båter skal være generelt gode i litt sjø, mange er vel tunge, solide båter med kraftig v-bunn. det jeg ikke helt liker med de amerikanske båtene er innredningene, det blir slik en tupperware-standard, ihvertfall på de fleste. mange av disse har også store innenbords bensinmotorer som begynner å bli noen år nå, det vet jeg ikke om jeg føler meg helt komfortabel med, tror det fort kan bli dyrt.

 

Solide og gode i sjøen er de. Det er riktig at amerikanere har en litt annen smak mht. innredning. Personlig er jeg eksempelvis lite begeistret for teppe i cabinen slik det ofte er i amerikanske båter, men slike ting er det mulig å gjøre noe med. Hvis det er daycruiser du er ute etter ville jeg valgt bensinmotor uansett. Båten kommer da mer til sin rett og du skal kjøre mye for at det er økonomi i å evt. betale ekstra for en diesel + tilhørende ekstra servicekostnader. Skulle du få behov for en ny motor er Mercruiser-motoren som gjerne sitter i amerikanske båter svært billige å bytte, eksempelvis under 20k for en overhalt byttemotor. Meget gode motorer som er billige fordi det finnes svært mange av dem - det er egentlig en marinisert chevy-motor.

Link to post

åh, har hørt noe om at ibiza kan være litt stumpete, men trodde dette gjaldt 19-foteren..

 

Gjelder begge Touring-modellene, men ikke 19 Sport som er en helt annen båt/skrog. Vil her råde deg til å høre på de som har hatt disse båtene og ikke de som har disse båtene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Vil her råde deg til å høre på de som har hatt disse båtene og ikke de som har disse båtene!

 

:lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Solide og gode i sjøen er de. Det er riktig at amerikanere har en litt annen smak mht. innredning. Personlig er jeg eksempelvis lite begeistret for teppe i cabinen slik det ofte er i amerikanske båter, men slike ting er det mulig å gjøre noe med. Hvis det er daycruiser du er ute etter ville jeg valgt bensinmotor uansett. Båten kommer da mer til sin rett og du skal kjøre mye for at det er økonomi i å evt. betale ekstra for en diesel + tilhørende ekstra servicekostnader. Skulle du få behov for en ny motor er Mercruiser-motoren som gjerne sitter i amerikanske båter svært billige å bytte, eksempelvis under 20k for en overhalt byttemotor. Meget gode motorer som er billige fordi det finnes svært mange av dem - det er egentlig en marinisert chevy-motor.

ja, sant, mye kan jo gjøres med noen timer egeninnsats. skal dog sies at også amerikanerne ser ut til å ha blitt betraktelig bedre siden 80-tallet her.

tenker du nå på den 4,3L v6 motoren på 190 hk?

Gjelder begge Touring-modellene, men ikke 19 Sport som er en helt annen båt/skrog. Vil her råde deg til å høre på de som har hatt disse båtene og ikke de som har disse båtene!

å, så det gjelder begge altså. ønsker ikke å ende opp med en båt som oppfører seg som et badekar i sjøen heller. haha :lol: det er nok det klokeste noen har sagt til meg når det kommer båtkjøp, noen gang!

Link to post

Opphavet har en AMT 200DC (nært beslektet med Yamarin). Jeg har sans for interiørløsningen i denne: to stoler foran som kan vris, kombinert med en U-sofa som kan utvides til stor solseng. Kom ikke over noen båter i samme klasse med like god «salongplass» som denne. Kabinen er ikke særlig velegnet som permanent bosted, men det gjelder jo generelt i denne klassen.

Link to post

aha, skjønner. men marinisert chevymotor høres i mine ører ganske så tørst ut, tror nok det er betraktelig lettere å få solgt en båt med nyere utenbordsmotor når den tid skulle komme

 

 

Dette er selvsagt en del av vurderingen. Store innenbords bensinmotorer er tørste, men til gjengjeld får du mer båt for pengene dersom alternativet er diesel. Store utenbordsmotorer bruker også mye bensin.

Link to post

master miami ja. har tenkt litt smått på de, men vet ikke helt. AMT 200 blir vel for ny/dyr for meg.

 

fikk innbyttetilbud i dag på den jeg har mot en fjord 21 weekender med volvo penta 41, 188 hk. båten var utstyrt med gps/ekkolodd, vhf og V/K vann.. er dette noe bra båt?

Link to post

Når, når jeg har solgt Ibizaen min, kan jeg vel komme med noen erfaringer uten å bli beskyldt for reklame.. Jeg har hatt en 22 Touring som er 250 cm bred. Den er utrolig god i sjøen, og jeg har blitt mer og mer imponert over hvordan den tar sjøen. Litt slag i bølger litt skrått forfra, men ellers tar den alle typer sjø helt utrolig bra. Det du må passe på ift Ibiza- skrogene er at varianten som er flatere, og litt smalere (240) tar sjøen på en helt annen måte, og kan fort bli litt badekar som tidligere nevnt. Den nye 22 Touring har visst arvet det gamle 21 skroget er meg fortalt, og dermed er de bestykket med mindre motor, er lettere, går fortere med samme motor, og er mye dårligere i sjøen i følge merkeforhandler.

 

- men jeg ser dessverre at 22 Touring fremdeles virker å være litt utenfor budsjettet ditt enda, selv om det nok går an å presse priser. Jeg måtte ned nesten 20% fra det jeg først la båten ut for salg for for å få solgt...

Link to post

synes selv at ibiza 22 er en veldig flott båt. mye mer linjelekker enn sine småbrødre som kan framstå som litt butt, 22-foteren ser mye mer ut som en båt. det perfekte hadde vel vært en ibiza 22 med 200hk, men det får nok vente noen år..

tenker litt på den fjorden da, får søke de opp på nettet litt, skulle gi tilbakemelding til selgeren i dag.

 

uttern d55 er jo en rimelig båt med det jeg trenger. er de virkelig så dårlige i sjøen/kvalitetsmessig? har aldri prøvd en slik.

Link to post

uttern d55 er jo en rimelig båt med det jeg trenger. er de virkelig så dårlige i sjøen/kvalitetsmessig?

 

Det samme spørsmålet kommer potensielle kjøpere til å stille seg/deg/meg når/hvis du kjøper en slik båt for du kommer sikkert også en dag til å skulle selge den?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det samme spørsmålet kommer potensielle kjøpere til å stille seg/deg/meg når/hvis du kjøper en slik båt for du kommer sikkert også en dag til å skulle selge den?

makes sense! får ta en tur ut på den lokale waveforhandlern og titte litt på de, lurer på hvordan kvaliteten på de er.

Båten går som ei kule med 175 hk også. Motoren er en del lettere enn 200 hesteren. Min gikk ca. 42 knop, noe som i alle fall holdt for meg..

42 knop holder nok det, men det er jo alltids kjekt å ha litt å gå på for en som er fartsglad slik som meg :saint:

Link to post

så ut til å være et bra kjøp.. Ikke såå overmotorisert da.. må ha såppas;) billig om alt er i orden og relativt bra stand. Tror butikken er ganske oppegående også. Er like ved båtplassen min det der..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...