Jump to content

Rutiner / regler ved berging av båt


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Var berørt av en episode i helgen angående berging av båt. Båten hadde fått motorstopp og hadde behov for assistanse. Dette måtte skje raskt pga dårlig vær og strømforhold med stor fare for å drive på land.

 

Vedkommende fikk raskt hjelp.

 

Hva gjelder egentlig ved slike hendelser / redningsaksjoner når vi tenker på:

 

- Hvem bestemmer i slike situasjoner

- Bergningslønn

- Slepeform. Blir dratt etter ei trosse eller festes side om side.

- Nærmeste havn eller hjemmehavn.

 

osv.

 

Hva gjelder, hvem bestemmer?

 

:crazy:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Vi diskuterte endel rundt dette i høst også:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...1&st=&p=entry

 

Min personlige konklusjon er vel at sjøloven er lite egnet i de tilfellene vi fritidsbåter kommer opp i. Dermed må dete løses litt ad-hoc i det enkelte tilfelle. Jeg var innvolvert i redningen av en brennende båt i fjor sommer. I kampens hete fikk jeg noen skader på min båt, men jeg vil ikke drømme om å kreve erstatning for de. Hvis jeg derimot hadde fått store skader, hadde jeg vært like grei da? Mao, ingen fasitsvar.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Vi diskuterte endel rundt dette i høst også:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...1&st=&p=entry

 

Min personlige konklusjon er vel at sjøloven er lite egnet i de tilfellene vi fritidsbåter kommer opp i. Dermed må dete løses litt ad-hoc i det enkelte tilfelle. Jeg var innvolvert i redningen av en brennende båt i fjor sommer. I kampens hete fikk jeg noen skader på min båt, men jeg vil ikke drømme om å kreve erstatning for de. Hvis jeg derimot hadde fått store skader, hadde jeg vært like grei da? Mao, ingen fasitsvar.

<{POST_SNAPBACK}>

Synes det er totalt misforstått "edelhet" å ikke søke skade på egen båt refundert,hvis oppstått under berging/ forsøk på berging av andres båt. Går utfra at vedkommende båteier har båten sin forsikret for dekking av hendelser som dette?

Dette må for all del ikke blandes sammen med den kompromissløse plikt vi alle har til å hjelpe/berge andres liv og helse .

Her er jeg enig i at erstatning i første omgang er underordnet,men også her mener jeg man er berettiget til erstatning av skade påført egen båt i hht. forsikringsreglene.

 

Kan ikke på noen måte se at evnt. redningsdåd ble mindre nobel ved at en båteier får dekket det tap som måtte oppstå (beviselig) i en slik situasjon.

Forøvrig er jeg tilhenger av at prat om penger unngås i det lengste ved å yte hjelp i de tilfeller man ikke påføres skade eller tap av utstyr.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

Synes det er totalt misforstått "edelhet" å ikke søke skade på egen båt refundert,hvis oppstått  under berging/ forsøk på berging av andres båt.

 

<{POST_SNAPBACK}>

I dette tilfellet dreier det seg ikke om "edelhet", men om hva jeg gidder å bruke energi på.

 

Jeg satt igjen med en bøyd rekkestøtte, og kanskje en ripe i gelcoaten. Jeg er i prinsippet enig med deg, men så spørs det hvor langt man skal strekke "prinsippene".

 

Jeg skrev også at jeg nok ville tenkt anderledes hvis det dreide seg om større skader.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei Folkens

 

Hva gjelder egentlig ved slike hendelser / redningsaksjoner når vi tenker på:

 

- Hvem bestemmer i slike situasjoner

- Bergningslønn

- Slepeform. Blir dratt etter ei trosse eller festes side om side.

- Nærmeste havn eller hjemmehavn.

 

osv.

 

Hva gjelder, hvem bestemmer?

 

:crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

 

Om situasjonen skulle oppstå hjelper jeg mer enn gjerne med det jeg kan i forbindelse med berging/tauing etc.

Men - bortsett fra det med eventuell bergelønn( som jeg neppe vil be om) er det i tilfelle jeg som bestemmer hvordan denne hjelpen skal gis - hvordan jeg eventuelt velger å slepe - og til hvilken havn jeg synes det passer å slepe.

Om noen ikke ønsker min hjelp på mine premisser - vel - så får det være opp til dem.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Synes det er totalt misforstått "edelhet" å ikke søke skade på egen båt refundert,hvis oppstått  under berging/ forsøk på berging av andres båt. Går utfra at vedkommende båteier har båten sin forsikret for dekking av hendelser som dette?

Dette må for all del ikke blandes sammen med den kompromissløse plikt vi alle har til å hjelpe/berge andres liv og helse .

Her er jeg enig i at erstatning i første omgang er underordnet,men også her mener jeg man er berettiget til erstatning av skade påført egen båt i hht. forsikringsreglene.

 

Kan ikke på noen måte se at evnt. redningsdåd ble mindre nobel ved at en båteier får dekket det tap som måtte oppstå (beviselig) i en slik situasjon.

Forøvrig er jeg tilhenger av at prat om penger unngås i det lengste ved å yte hjelp i de tilfeller man ikke påføres skade eller tap av utstyr.

<{POST_SNAPBACK}>

dette støtter j fullt ut.

ved å ikke kreve dekning for skader pga en vil være "snilleste gutten" eller pga god råd, kan dette medføre til at andre vegrer seg for å hjelpe en i nød.

sånne tilstander som vi ser i andre land,håper jeg vi slipper å oppleve i kongeriket norge.

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post

Såvidt jeg husker, så er det skipper på redningsfartøyet som overtar kommandoen ved en redningsaksjon. Når det gjelder ansvarsfordelingen så mener å huske det står i sjøveisregelene at slepefartøyet er ansvarlig for fartøyet det sleper (det er også strengt når det gjelder krav til landterneføring, dersom ulykken skulle være ute kan det koste flesk). Vet også at redningsselskapet fraskriver seg ansvaret for materielle skader ved berging, men såvidt jeg har forstått gjelder dette først og fremst mtp. når båter skal bukseres inn i trange båtplasser osv.

 

Man har rett på bergningslønn, men hvorvidt det gjelder små fritidsbåter, betviler jeg sterkt, den loven gjelder nok heller dersom en skulle berge et større fartøy hvor det er fare for liv, miljø osv.

Link to post

Man har rett på bergningslønn, men hvorvidt det gjelder små fritidsbåter, betviler jeg sterkt, den loven gjelder nok heller dersom en skulle berge et større fartøy hvor det er fare for liv, miljø osv.

Så vidt jeg kan huske å ha lest, gjelder rett til bergingslønn ved berging, og ikke ved assistanse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde selvsagt hjælpa til uten noe som helst tvil . Selv om det er noen som kansje hadde hatt gått av og stå på sjæret noen timer , vis dere skjønner hva jeg mener . Vis ikke er det bare og spørre .....

 

Konklusjonen min er på dine spørsmål :

Jeg bestemmer vis det er best der og da .

Bergningslønn trur jeg aldrig hadde kommet i tale.....

Slepet blir slik det er best for båt og været.....

Til nærmeste havn ,eller hjemmehavn vis muligheten er der ....

Dekt skade på bin båt så jeg slipper tap for og hjælpe til.......

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hei Folkens

Var berørt av en episode i helgen angående berging av båt. Båten hadde fått motorstopp og hadde behov for assistanse. Dette måtte skje raskt pga dårlig vær og strømforhold med stor fare for å drive på land.

 

Vedkommende fikk raskt hjelp.

 

Hva gjelder egentlig ved slike hendelser / redningsaksjoner når vi tenker på:

 

- Hvem bestemmer i slike situasjoner

- Bergningslønn

- Slepeform. Blir dratt etter ei trosse eller festes side om side.

- Nærmeste havn eller hjemmehavn.

 

osv.

 

Hva gjelder, hvem bestemmer?

 

:crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Litt ukvalifisert sysning kan man jo komme med her :yesnod:

 

- Hvem bestemmer i slike situasjoner

Skipper som "berger", bestemmer slik som jeg ser det

- Bergningslønn

Neppe aktuelt å kreve for oss i fritidsbåt

- Slepeform. Blir dratt etter ei trosse eller festes side om side.

Kommer an på situasjonen, men er det mulig så er vel trosse å fretrekke, skipper som "berger" avgjør slepeform.

- Nærmeste havn eller hjemmehavn.

Vanligvis nærmeste havn, men hjemmehavn hvis det er for langt unna da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 7 år senere...

Ja enig med deg Sæbø ...gir ikke akkurat folk lyst til å jumpe inn i noe med den instillingen fra forsikringselskapet

Mener en har krav på bergingslønn om en berger en båt i rimlig avstand fra land og hvis det er overhengende fare for at den innen kortere tid vil havne i fjærestenene å bli ødelagt.... bør ikke være sånn at en må vente til at det er overhengende fare for seg selv først :pray:

 

 

Lagt til

De håper jo i det lengste på at alle er snille å ikke gjør krav på bergingslønn men det er jo opp til andre å bestemme jeg hjelper til uansett og det skal veldig mye til før jeg går til det skrittet

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Man har plikt til å hjelpe andre i hafsnød, så lenge man ikke setter sitt eget mannskaps eller sitt eget liv i fare.

Er i allefall hva jeg er vokst opp med :) så får man vel ta resten ut i fra sunn fornuft.

Men som dere sier der oppe noen bergingslønn hadde heller ikke jeg kommet til å bedt om.

Hadde det oppstått skade på min egen båt som følge av assistanse til nødstedt ville jeg heller

hatt en dialog med vedkommende og hans forsikring om evt kompensasjon for skader på min båt

om ikke min egen forsikring hadde dekket dette.

Men som sagt det stiller uansett i siste rekke, første pri. må være å berge liv deretter utstyr.

 

Har selv hatt behov for assistanse så jeg kan se denne fra andre siden også, man er fryktelig liten

der ute selv om det "bare er 200 meter" inn til land, i allefall når det brenner i båten. :/

Fikk heldigvis slukket men alikevel sitter du der med etter reaksjoner og da er et vennlig fjes

verdt GULL :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...