Jump to content

"Ny" Princess fra Frankrike...


Cemaso

Recommended Posts

ShipO'hoi båtvenner :smiley:

Er ny på forumet, men har lest mange gode innlegg og har hatt stor glede, samt nytte av dette.

 

Velger derfor å dele min nyeste investering, og håper noen kan ta nytte av dette også.

 

Jeg er nettopp tilbake fra Frankrike og har kjøpt familien en (gml), men for oss ny båt.

Valget falt på en 1988 Princess 36 Riviera m/ 2X306 Tamd 61 motorer (600t).

 

Jeg valgte og dra ned selv for å prøvekjøre og gå gjennom båten (grundig).

Dette ble foretatt med megler og eier tilstede, og etter å ha funnet "nesten" alt i orden ble vi enige.

 

Båten ligger i dag i Marseille og venter på frakt.

Her har jeg egentlig valgt tyske Sleepy, de tar 9200 Euro + 19% tysk mva gjennom tyskland. Nå har jeg fått vite at de kansje må ha politieskorte også, og da må jo denne betales for også :diving: Har noen dager til og undersøke med andre aktører, men det er jo tross alt 250 mil hjem til Asker, så kansje det ikke er så galt.

 

Er også litt usikker på om vi skal frakte den til Grebbestad/Strømstad og vinterlagre den der, eller om vi skal ta den hjem til Asker med en gang. Sessongen er jo på en måde litt over snart alikevell..

 

Regner mye på på dette om dagen, da det er billigere og lagre den der en hjemme, samt at vi sparer mye i renter/ avdrag ved og ta den i dvale og betale moms/toll til neste år fra egen kjøl på tollkontoret i Fredrikstad.

 

Så om noen der ute har noen tips på noe av dette, taes disse imot med stor takk :smiley:

Redigert av Cemaso (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden det er så sent på året, ville jeg vel kanskje latt den ligge i Sverige til våren, og heller tatt noen fine høstturer med Sverige som utgangspunkt. Ville sjekket noen flere aktører på transport, om ikke annet for å sammenligne priser. Grattis med ny båt, og med første innlegg på Baatplassen.no :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dersom du likevel ikkje får båten heim i haust er det kanskje like greit å vinterlagra den der den er? Då får du i alle høve god tid til å vurdera ulike fraktalternativ.

 

Kanskje dekkslast til ein eller annan hamn i Nordeuropa er rimlegast?

Eg hadde òg vurdert å putra heim via kanalane i Europa, men det må då sjølvsagt undersøkjast om båten er ikkje er for stor.

Eventuelt å køyra eit strekk i år og resten neste år er lettare å få til i høve til jobb og familie?

 

Ved å putra gjennom kanalane får du prøvd båten mykje, utan å vera langt frå land. Då vil du nok òg vera tryggare i høve til å setja over Skagerak, når den tida kjem.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Eg hadde òg vurdert å putra heim via kanalane i Europa

 

Enig i den, det tar lang tid, men det er en gyllen sjanse til en opplevelse for livet, lista ligger mye høyere for å ta den turen andre veien, for da må man tross alt hjem igjen også(eller selge båten for betraktelig mindre enn man får for den i Norge).

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Mi kanalerfaring er avgrensa til Caledoniakanalen og "Standing Mast route" gjennom heile Nederland.

Etter kva eg har lest tek ein koseleg tur frå Middelhavet til Austersjøen 6-8 veker. Då har ein vistnok tid til å nyta turen.

 

Dersom ein stressar skal det vistnok vera råd å gjera turen på 2-3 veker.

 

Kva med ein hausttur med innlagte stopp på diverse vinslott og legga att båten i t.d. Paris? Ved oppstart tidleg vår har du båten heima i god tid før sesongen startar her.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

ShipO'hoi båtvenner :smiley:

Er ny på forumet, men har lest mange gode innlegg og har hatt stor glede, samt nytte av dette.

 

Velger derfor å dele min nyeste investering, og håper noen kan ta nytte av dette også.

 

Jeg er nettopp tilbake fra Frankrike og har kjøpt familien en (gml), men for oss ny båt.

Valget falt på en 1988 Princess 36 Riviera m/ 2X306 Tamd 61 motorer (600t).

 

Jeg valgte og dra ned selv for å prøvekjøre og gå gjennom båten (grundig).

Dette ble foretatt med megler og eier tilstede, og etter å ha funnet "nesten" alt i orden ble vi enige.

 

Båten ligger i dag i Marseille og venter på frakt.

Her har jeg egentlig valgt tyske Sleepy, de tar 9200 Euro + 19% tysk mva gjennom tyskland. Nå har jeg fått vite at de kansje må ha politieskorte også, og da må jo denne betales for også :diving: Har noen dager til og undersøke med andre aktører, men det er jo tross alt 250 mil hjem til Asker, så kansje det ikke er så galt.

 

Er også litt usikker på om vi skal frakte den til Grebbestad/Strømstad og vinterlagre den der, eller om vi skal ta den hjem til Asker med en gang. Sessongen er jo på en måde litt over snart alikevell..

 

Regner mye på på dette om dagen, da det er billigere og lagre den der en hjemme, samt at vi sparer mye i renter/ avdrag ved og ta den i dvale og betale moms/toll til neste år fra egen kjøl på tollkontoret i Fredrikstad.

 

Så om noen der ute har noen tips på noe av dette, taes disse imot med stor takk :smiley:

 

Hei du

Hør med disse: http://www.boat-transportation.co.uk/index.htm

De fraktet båten min hjem i fjor, en 37,2 fot Sunseeker Superhawk 34.

Den kom til Frederikshavn uten følgebiler (3,11 bred) for 5000 GBP

Jeg undersøkte også med Sleepy men de var mye dyrere..

 

Kom fra Empuriabrava i Spania, 20 minutter fra grensen til Frankrike på middelhavsiden.

truck2.jpg

Speed Changes You

Link to post
Share on other sites

Du kan jo høre med Stavanger Marinesenter for tips. De frakter jo båter fra syd-europa til Norge ganske så hyppig, og har vel funnet ut hva som er "best".

Sjekk om du trenger en form for deklarering om båten skal ligge lenge i et annet land i ditt eierskap slik utlendinger trenger for å ha båten i Norge.

Link to post
Share on other sites

Båten kan ligge så lenge du gidder i Danmark eller Sverige da det er EU skatt på den!

Bare når du kommer til Norge at du må ta den telefonen til tollvesenet å si du har lagt til kai i Norge å så gi de 2-300.000..

Husk at du også må ha med en del papirer på båten fra båten var ny ellers kakn tollvesenet kreve at den settes på tollager frem til dette er anskaffet og det er hvertfall ikke billig!

Speed Changes You

Link to post
Share on other sites

Fikk transportert en p45 fra plymouth til gøteborg. Bil fra plumouth til london, deretter med containerskip fra london til gøteborg. Heiste den ut i gøteborg etter å ha montert på igjen propellene, kjørte deretter for egen maskin til strømstad. Kostet mindre enn først antatt ved å skjekke litt + litt hjelp fra hyggelig megler med tlf nr til hvilke firmaer man kunne bruke.

 

Betale over 100k for transport er hvertfall overpris. Og som andre sier, legg båten i sverige. Tullvesenet kan være vanskelige nok om du ikke er heldig. Bruk vintern på å være 100% sikker på at alt er i orden. Tilgang på deler, hjelp osv er enklere i strømstad enn i norge. Og plutselig en dag oppdager du at svenskekysten er så fin at fu ikke gidder bruke 400k i tollavgifter, og heller bruker de pengene på kos. Påsken med båt i strøsmtad er hvertfall å anbefale.

Redigert av Boogieknight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi, så mange svar! Tusen takk for gode råd og meninger.

Kanaler er nok hyggelig, men dette får vi ta når livet slakker av litt og barna er blitt eldre:0)

 

Vi har besluttet å frakte båten til fantasi yachts i Uddevalla for vinteren. Her var det halve prisen kontra strømstad og Grebbestad. Disse virket hyggelige også, de laster den av og lagrer, samt vinterkonserverer for 11000 SEK. Ink mva. (utendørs).

 

Mener at det kan lønne seg og kjøpe i utlandet.

Vi fant ingen av disse i landet vi hadde lyst på eller råd til, her fant vi et bra eksemplar med gode motorer til langt billigere penge en noen vi fant her hjemme... Ferdig tollet og fraktet inn til landet.

 

Det spennende nå er å finne et seriøst fraktselskap til lavest pris, noe som ofte er en kombinasjon det er vannskelig og treffe. Men vi prøver...

 

Takker masse for gode tips og skal kontakte de nevnte her i morgen også.

 

Vet noen om jeg må betale moms på frakten fra Frankrike, når vi kommer sjøveien til neste år og parkerer ved et toll kontor i Norge? Det står jo hvor den er kjøpt mener jeg..

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...