Jump to content

Behøver hjelp til å diagnostisere skrikende lyd fra VP KAD43

jo_no

Recommended Posts

Har et lite problem som har tiltatt i omfang vedrørende min KAD43.

Slik begynte det:

Under akselerasjon for å komme opp i plan kom det en skingrende lyd som forsvant når båten kom i plan og turtallet ble redusert til marsfart (rundt 2800 rpm)

Testet litt i havna i dag:

Når gearet er i fri og jeg gir sakte gass, skjer det samme ved oppnådd turtall ca 1600 rpm.

Det kommer et klikk, så den skingrende lyden - og - turtallet faller litt ("helt av seg selv").

Ved selv å redusere turtallet, forsvinner så lyden, og et nytt klikk høres.

Ved å gi gass litt brått, kommer lyden raskere (tidligere). Er usikker på om turtelleren henger helt med hva som gjelder reelt turtall.

Hva kan denne skingrende lyden være?

Høres ikke ut som luft/plystring/luftlekkasje. Lyden er 'vond' å høre på.

Høres ut som den kommer fra akterenden av motoren (turboen) men lyden kan like godt forplante seg.

Hva er klikket jeg hører? (Sorry, er litt fersk på kombinasjonen kompressor og turbo)

Redigert av jo_no (see edit history)

Kompressoren din slår inn ved 1600-1800 rpm. Bråker ganske mye og senker turtallet noe hvis du "idler" rundt der.

Reimene, er de ok? Strammehjulet kan bråke en del hvis det er påvei til å knele.

Kommer du til foran maskinen når den står og går?

Du har ikke et opptak av lyden?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Bavaria32Sport: Ja, da jeg testet, idlet jeg da 'lyden' slo inn på ca 1600 omdr.

Reima skal sjekkes, ringte nettopp forrige eier (kjøpte båten i sommer). Han hadde byttet reima; noe som kan tilsi at denne må etterstrammes og at det er derfor at lyden har tiltatt(?)

Lyden høres ikke ut som slakk reim på en bilmotor men motorrommet kan jo prege lyden...

Har ikke opptak foreløpig foreløpig...

Jeg har aldri etterstrammet iløpet av sesong. men man skal aldri si aldri :-)

Begge reimene skal strammes med moment. Og det er viktig å bruke riktig moment, ellers drar du istykker vannpumpen iløpet av noen år (been there, done that)

Kjøp en billig momewntnøkkel på Biltem el og still ivei :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Når det nevnes et klikk samtidig med at lyden kommer og forsvinner, tyder vel det på at kompressoren slår inn. Da uler jo kompressoren godt. Hvis man ikke er kjent med den lyden kan den vekke bekymring. Det må da være en i nærheten av deg som kjenner KAD motorer og kan bli med å høre på lyden...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Som motor nevner så skyldes trolig "dropp" i turtall at reima mellom veiv og sirkulasjonspumpe slurer, dvs. turtallet dropper egentlig ikke, men sluringa gjør at dynamo - som igjen drives av reimskive på sirkulasjonspumpe - går saktere pga. sluringa.

Dette er diskutert mange ganger her på BP også. Når det gjelder stramming så var dette ikke spesifisert med moment på den KAD43 (og 42) jeg hadde. Det som sto var vel at kileremmer og multi-v (flate) reimer skulle kunne trykkes ned hhv. 10 mm og 5 mm på lengstre strekk etter stramming.

Hvis lyden som kommer er "graverende" så mener jeg det har vært mange diskusjoner rundt dette også her på BP, og at dette kan skyldes lekkasje i innsuget en eller annen plass - ref. trådstarters formening om at lyden kommer fra en eller annen plass bak/nær turbo. Anbefaler lesning av denne tråden, spes. innlegg #14 v/Tutti Frutti: https://baatplassen.no/i/topic/66841-utslitt-kad43-kompressor-clutch/

Var nede i båten og sjekket litt i ettermiddag. Demonterte diverse for å komme til fronten til motoren.

Reima er i alle fall stram nok; den kan ikke slure.

Lyden kommer ikke fra turboen som først antatt.

Lyden kommer fra komressoren (mener jeg bestemt nå)

Hvis en fortsetter å gi gass etter lyden inntreffer (ref mitt første innlegg) forsvinner den skingrende lyden når en kommer over et visst turtall.

Når turtallet senkes, kommer lyden ikke tilbake.

Altså: Lyden som omtales er innenfor et visst turtallsområde ved gasspådrag.

Siden jeg er litt fersk på dette, ser jeg ikke helt sammenhengen her (?)

Gjorde lydopptak med mobiltelefon; dessverre ubrukelig når jeg fikk høre det på PC

Kan du ikke bare koble av de 2 ledningene som går inn på kompressoren, disse er til magnet innslaget på kompressoren, viss lyden forsvinner da er jo saken løst:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Helt sikker på at du har sjekket den indre reima som kun går fra veiv til sirkulasjonspumpa? Den er lett å overse hvis det er trangt (var i alle fall det for meg :smiley: ). Alle 4 reimene skal strammes i en gitt rekkefølge iht manual mener jeg å huske (evt 3 hvis en ikke har servopumpe).

Kompressor kutter rundt 2500 rpm og starter ikke igjen hvis en ikke sakker av temmelig seint, så det stemmer bra. Mener det finnes noe slags 'røyk på boks' som kan brukes for å finne luftlekkasjer, men det er det sikkert andre her inne som har bedre greie på.

Hei

Nokså fersk her på forumet, men tenkte jeg skulle dele mine tanker om problemet ditt!

Kad 42'ene mine (som sitter i en princess 366) slår inn på kompressor begge veier. Ca 1700 på vei opp, kutter ca 2500 og noe lavere på vei ned, uavhengig av hvor raskt jeg kutter. Høres ikke bra ut men iflg kjennere er det helt iht spec. Gjør jo selvsagt at fart i omr 12-16 knop er ugreit, noen monterer rett og slett en bryter for å slå av det hele, men for meg blir det litt "poenget som forsvant". Så lenge reimer og øvrig er ok, skal du ikke se bort fra at dette er ok. De hyler betydelig mer enn turboene.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Hmmmmm... må viss sjekke reimene igjen. Snakket med lokal forhandler, er ikke den brede reima som er vesentlig her men den som går fra veivaksling til vannpumpa.

Det å koble vekk kompressoren elektrisk vil føre til at motoren ikke blir belastet og følgelig er man like langt i feilsøkingen da reima i så fall ikke vil hyle.

Dette er hva jeg ble fortalt...

Hm..., jeg er vel omtrent på samme område som deg, med mine KAMD 44.

Der var problemet først at kompressorene ikke slo inn i det hele tatt, men så etter diverse feilsøk og leting slår de inn som normalt.

Da opplevde jeg også en slags skrikende hyling, som jeg mente måtte være reima, mens min mekaniker var skråsikker på at det var strammehjulene til rimene. Jeg kjøpte nye og den skrikende lyden ble borte.

Men jeg må si jeg skvatt litt da kompressorene slo inn for første gang. De bråker endel, men det er en mer malende lyd..

Tror du kan sjekke strammehjulene ved å slakke de, og sjekke om det er litt slakk i lageret på akselen på strammehjulet, event. om de går greit rundt.

De koster ca.1000.- /stk

Fikk også beskjed fra mekanikeren at de store plastdekslene over reimene burde fjernes. Det hadde visst vært noen tilfeller hvor de gikk inn i reimene, med uheldig resultat...

Lykke til.

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Her er siste nytt:

Hadde på litt spray (silikon) bare for å se om lyden forsvant - og det gjorde den(!!)

..men så mistet jeg også kompressorkraften ved gasspådrag..

Så er spørsmålet: Slurer kompressoren slik at den ikke drar rundt tilstrekkelig eller slurer andre reimer (mistenker vannpumpe/veiv reima)??

Min konklusjon er som følger: Siden turtallet (fortsatt) faller når jeg hører 'klikket', må det være et reim-problem. Selv om kompressoren går rundt, gir den ikke nok til at en får effekt...

Forsøkte med Biltema reimspray: Ble egentlig noe klin, båten skal snart opp for endt sesong, da tar jeg og demonterer alle reimer, gjør rent og evt på med nye reimer - og håper det beste til våren

Kommentarer til dette??

Kommentaren blir å stramme _alle_ reimene - det står beskrevet ganske greit i brukermanualen. Pass på at evt. reimspray ikke inneholder silikon. Det gjør bare at du må stramme mer for at reima skal klare å drive, med unødvendig belastning på lagrene. CRC Belt Grip spray eller lignende kan sikkert brukes, men VP sier ingenting om dette, så de bifaller det sikkert ikke..

• 2 uker senere...

Jeg har ikke lest alle innleggene..

Det kan være at det ikke er reimene, men derimot hvine lyder fra luft som presser seg ut gjennom "leppene" på dårlige o-ringer. Disse o-ringene er på hver endene av røret som går fra luftfilteret og til kompressor.

Hadde nemlig samme problem. Det er ikke sikkert du trenger å bytte o-ringene, men bare flytte de i riktig posisjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...