Jump to content

Folk med store båter eier ikke vannet, kolliderte nesten idag :S


Brightbull

Recommended Posts

Er ganske irritert nå på større båter som tror de eier vannet. Jeg holdt en rett kurs på marsjfart på 25 knop, i Tønsberg området der det er mange øyer og småskjær. I det jeg går gjennom et litt trangere område kommer det en seilbåt mot meg, og jeg tenker over hvilken side jeg bør passere den på da det var trangt der, og seilbåten kjørte midt i kanalen for å si det på den måten. Plutselig skriker han som sitter på med meg "Pass på!" og i det jeg ser til høyre ser jeg at det kommer en diger 30-40 fots båt i en fart på 25-30 knop kommende rett mot meg, og passerte kun NOEN METER bak meg. Dette var rundt kvelden, så jeg var helt blendet på den siden på grunn av solas refleksjon i vannet, pluss at jeg var fokusert på den seilbåten. Jeg hadde vikeplikt for han, i og med at vi var på kollisjonskurs, men når idioten ser at jeg ikke har sett han, og at jeg ikke forandrer kurs eller fart, bør han selvfølgelig slakke ned på gassen og svinge litt unna, i stedet for at han holder helt lik kurs, og passerer noen meter fra meg. Tenk om jeg hadde slakket ned på gassen fordi jeg var usikker på hva seilbåten gjorde? Da hadde han truffet meg, noe som ikke hadde vært særlig bra i det hele tatt, når jeg sitter i en 19' fots daycruiser, han han sitter i en cirka 35 fots båt som kjører en 25-30 knop. Jeg skjønner at jeg hadde vikeplikt for han, men han ser jo at jeg ikke merker han var der, og han hadde nok plass og tid til å forandre kurs og fart... Etter han kjørte forbi meg så passagjerene hans på meg som om jeg var en idiot, og med et blikk som om de eier vannet og jeg skulle ha flyttet meg. Pfft, bare fordi du har en stor båt betyr ikke at du skal ta sjanser og at du eier vannet. Noen synspunkter her, eller noen som har opplevd noe lignende? Jeg var selv ganske forbannet når han passerte noen få meter bak meg i den farten, og ble ganske redd i et lite øyeblikk...

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Hvordan kan du vite at han skjønte at du ikke så han :confused: Du kunne jo fulgt med om du hadde en så stor blindsone og vanskelige siktforhold, så hadde du nok sett 30-40 fot båt komme mot deg, så kunne du bare gått bak han...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Som jeg sa, jeg var fokusert på seilbåten som kom mot meg pluss en annen båt som kom mot meg, og da så jeg ikke den båten komme mot meg, da den kom litt bak meg. Jeg vet jeg burde fulgt med bedre, det har jeg også sagt, men når jeg kjører så fort mot en annen båt, og jeg ser at vi er på kollisjonskurs og at den andre båten ikke svinger unna, slakker ned farten eller gjør et eller annet, så slakker JEG ned farten og svinger unna i god tid i steden for at jeg bare går ut fra at han ser jeg og kommer til å endre kurs. Det burde denne båten også gjort, mens den holdt stødig kurs og fart.

 

@eiaro

Det var nok ikke noe fare, men det kunne blitt det. Han passerte vel en 10-15 meter bak meg, og vi kjørte begge i høy fart. Dersom jeg hadde slakket ned farten hadde han truffet meg.

Redigert av Brightbull (see edit history)

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Litt spesielt å bli irritert når du ikke overholder vikeplikten og samtidig forventer at skipperen ombord på den andre båten skal skjønne både at du ikke ser han og at du er konsentrert om å ikke kollidere med seilbåten...Kanskje du har utropt feil idiot? En ide kan kanskje være å se på din egen oppførsel i denne situasjonen og senke farten :rolleyes:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Dette kan nok bli en lang diskusjon, men jeg ser selv ingen grunn for å slakke ned farten min. Det var lav sol til høyre for meg, litt bak meg, og det er faktisk første gangen det kommer båt fra styrbord mellom noen skjær så vidt jeg har opplevd det de gangene jeg har vært der, så jeg forventet heller ikke at det skulle komme båt fra styrbord. Han var også akkurat i det lille området som var blendet på grunn av lav sol. Uansett, han kunne passere bak meg, og det gjorde han, men han kunne også endret kurs litt slik at han ikke passerte 15 meter bak meg, synes jeg.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Åherre, hadde forventet noe mer modent svar fra voksne folk @Haraune.

Det blir vanskelig å overholde vikeplikten når jeg ikke så båten. Det var nok bare et dårlig tidspunkt der og da. Det var lav sol, jeg var fokusert på andre båter, og han var akkurat i den lille blinde sonen min og kom i høy fart. Hadde han vært 2 meter til siden, hadde jeg sett han.

 

@Bavaria32Sport, japp, det var nok mest misforståelse. Som jeg sier, det var lav sol akkurat der og da, og jeg så han ikke. Selv om synes jeg han kunne endret kurs litt for å ikke passere rett bak meg, men greit nok.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Og hvis det var en liten kajakk som kom inn fra høyre side så hadde du bare kjørt på han siden du ble blendet av solen?

Har du ikke oversikt, og mangler kontroll siden du må tenke på båter imot så senker man farten og vurderer forholdene.

 

Håper virkelig at du tar lærdom av dette, 19fot og 25 knop .... Blir fort alvorlige skader om man ikke er oppmerksom....

Link to post

Du har nok kun deg selv å takke her, når to båter er på kollisjonskurs skal båten som ikke har vikeplikt holde sin kurs frem, båten som har vikeplikt skal vike markert. Her har du ikke viket og den andre går bak deg, sannsynligvis hadde den andre båten full kontroll, det hadde ikke du. Hadde du sett båten tidligere hadde du nok manøvrert annerledes, men her må du faktisk takke den andre båten for å ha bedre kontroll enn deg selv. Det er slett ikke en selvfølge at den andre båten forstår i løpet av disse sekundene at du er blendet.

Når det er sagt er det ikke noe unik situasjon, dette skjer med jevne mellomrom, man oppdager ikke båter før det er sent og da må man handle raskt. Bedre utkikk må til, du har helt sikkert lært av situasjonen og ønsker ikke dette en gang til.

Link to post

@Baffin - Det hadde vært noe annet. En kajakk kommer ikke mot meg i 25 knop. Denne båten så jeg ikke før han kom ut av blindesonen, fordi han kjørte fort.

 

@Frøken Fryd - Jeg hadde full kontroll jeg også, men som sagt hadde jeg ikke forventet at det kom en båt rett rundt hjørnet akkurat her, jeg var blendet akkurat i det området han kjørte, og jeg så han akkurat i det han kom ut av blendesonen min, og da var han allerede halveis bak meg. Jeg har selvfølgelig lært av situasjonen, og at jeg ikke må glemme solbrillene mine igjen.

 

Og jeg tar det ikke som en selvfølge, men jeg prøver å forklare at dersom jeg hadde vært kapteinen på den andre båten, og jeg hadde merket at båten jeg kjører mot ikke endrer kurs eller fart, ville jeg slakket ned litt på farten og eventuelt endret kurs litt.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Kansje han slakket ned før du så den, prøv å se det fra den andre båten sitt perspektiv også. Nå bør man ikke ligge nærme land hvis det kan komme båter ut på andre siden uansett, og er det trangt må farten ned slik at man kan stoppe for båter som kommer rundt neset.

 

Jeg har selv vert i samme situasjon hvor en båt fra styrbord blir oppdaget sent, men det er uaktuellt å legge skylden på den andre båten. Skjerpet utkikk eller lavere fart...

Link to post

@Frøken Fryd - Prøver ikke å legge skylden på den andre båten, for til slutt så er det min feil. Skal sies jeg var irritert når jeg lagde innlegget. :-)

 

Edit; Og jeg, som sagt, forventet ikke at båten skulle komme rett rundt hjørnet. Der jeg kjørte var mellom to øyer, og til høyre er det et stort og åpent område der jeg holdte utkikk. Jeg var blendet på grunn av sola der øya er, og forventet ikke at noen skulle komme rett rundt hjørnet så nærme fra øya.

Redigert av Brightbull (see edit history)

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Sjøveisregel 5 - Utkikk

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

 

Sjøveisregel 6 - Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

(a) Av alle fartøy:

(i) Siktforholdene.

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

 

(b) Dessuten av fartøy som bruker radar:

(i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning.

(ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører.

(iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner.

(iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avtand.

(v) Antall, posisjon og bevegelse av fartøy som observeres ved hjelp av radar.

(vi) Den mer nøyaktige bestemmelse av sikten som kan være mulig når radar brukes for å bestemme avtanden til fartøy eller andre gjenstander i nærheten.

 

lars s

 

Link to post

Det blir vanskelig å overholde vikeplikten når jeg ikke så båten. Det var nok bare et dårlig tidspunkt der og da. Det var lav sol, jeg var fokusert på andre båter, og han var akkurat i den lille blinde sonen min og kom i høy fart. Hadde han vært 2 meter til siden, hadde jeg sett han.

 

Dette er jo et klassisk tilfelle av for det første alt for høy fart etter forholdene (du klarte ikke å følge med i de retninger du hadde vikeplikt) og for høy fart (hadde du kjørt med lavere fart hadde du hatt god tid til å orientere deg blant de du hadde vikeplikt for.

 

Kjeft på deg selv og skjerp deg til neste gang. Du har ingen rett til å kritisere andre for dine egne mistak og feilvurderinger.

 

Og, nei, DU eier ikke vannet, du heller.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Du har nok kun deg selv å takke her, når to båter er på kollisjonskurs skal båten som ikke har vikeplikt holde sin kurs frem, båten som har vikeplikt skal vike markert. Her har du ikke viket og den andre går bak deg, sannsynligvis hadde den andre båten full kontroll, det hadde ikke du. Hadde du sett båten tidligere hadde du nok manøvrert annerledes, men her må du faktisk takke den andre båten for å ha bedre kontroll enn deg selv.

 

Helt enig

Link to post

Slutter meg i aller høyeste grad til Frøken Fryd med flere sine innspill her. Jeg synes for øvrig heller ikke at dette tidligere innlegget ditt styrker saken din noe særlig. Du er altså ikke fylt 16 år? Ulovlig føring av båt virker skjerpende dersom en ulykke skulle skje - og i dag var det nok dessverre ikke din fortjeneste at ulykken ble unngått.

Helt ærlig tror jeg det er like greit at du legger deg paddeflat først som sist :)

Redigert av Forøysund (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...