Kalle74 Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 @Frøken Fryd - Jeg hadde full kontroll jeg også, men som sagt hadde jeg ikke forventet at det kom en båt rett rundt hjørnet akkurat her, jeg var blendet akkurat i det området han kjørte, Og jeg tar det ikke som en selvfølge, men jeg prøver å forklare at dersom jeg hadde vært kapteinen på den andre båten, og jeg hadde merket at båten jeg kjører mot ikke endrer kurs eller fart, ville jeg slakket ned litt på farten og eventuelt endret kurs litt. Å si at du hadde full kontroll stemmer vel ikke helt med det andre du har skrevet. Du skriver at båten kom rett rundt hjørnet, da hadde vel kanskje ikke han så veldig mye rom for og vike heller. Ellers så er jeg enig med deg at selv om man ikke har vikeplikt så bør man ikke alltid stå på krava. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
quantumduck Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Det burde denne båten også gjort, mens den holdt stødig kurs og fart. Du får dra av på farten tilstrekkelig til at du klarer å følge med da vet du. Kanskje den andre båten i sin uendelige naivitet trodde du hadde kontroll ... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Forkjørsrett er ikke påkjørsrett, men i denne sammenhengen tror jeg nok farten din var for høy, og sikten for liten. Tror nok føreren av den 35-40 fots båten bannet litt for seg selv, og tenkte det motsatte av det som står i overskriften her... Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Ser det blir mye pepper mot trådstarter her, og med tanke på det som stod i et tidliger innlegg der det kommer fram at du mest sannsynlig ikke er 16 år enda så bør vi kanskje moderere oss litt..... Det som er viktigt å tenke på når man er ute å koser seg i båt og det går litt unna og det gjør det i 25 knop, er at ting skjer veldig fort. Og når man ikke får alt med seg så har det gått for fort eller man har vært i forhold som man ikke har behersket, sånn er det bare. Men igjen det er dette man lærer av, vi har alle vært der enten i bil eller på sjøen. Viktigste vi kan gjøre når slike ting kommer opp blir vel å legge til rette for at dette blir en slags erfarings læring? Spesielt når det er yngre brukere, hadde du vært 49 så hadde eg aldri skrevet dette. Du er ung båtfører, lovlig eller ikke, og fører et fartøy som faktisk kan ta livet av deg selv og andre båtfolk. Treffer 19 fot med båt i 25 knop så blir det et bra smell og det er du som båtfører som blir sittende igjen med tanken på,at du kanskje har tatt livet eller invalidisert andre på sjøen som var ute for å kose seg hvis det plutseligt smeller for at du ikke fulgte med. Vanskelig skrevet dette, men skal du bli en båtfører som andre vil hilse på og som viser annsvar så må man ta ansvar for eget fartøy om det er bil eller moped, og faktisk tenke at det er levende mennesker og ikke bare en vikeplikt som kan komme fra høyre eller styrbord. Men heldigvis så er det ikke lov å holde på retten sin heller, se bare på episoden der danskebåten måtte vike for en fiskebåt der skippern på fiskebåten var langt unna broen iallefall.... På sjøen er det goood plass og hvis du føler tingene "hoper" seg litt opp når man er ute er det bedre å dra litt av på gassen for å få oversikt og så heller legge spaken i bunn når det er fri bane. På sjøen så er det faktisk bare en ting som gjelder og det er å skaffe seg erfaring. Både i forhold til egen båt og til alle de andre som er der ute, men felles for nesten alle sjøfarende er at vi har lyst til å komme hjem uten skader. Du vet det er mye lettere å se alle de fine damene når du passerer saaaakte forbi, enn å blåse forbi i 25 knop og lure på om det var fine damer ombord :-) Kos deg på sjøen videre, og lær av de tingene som skjer rundt deg :-) På land og til vanns :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 (redigert) Tror du straks bør finne deg en mer passende båt for alderen... og hadde jeg møtt faren din hadde han fått seg en sjikkelig på trynet for å la deg bruke båten og sette andres liv i fare. Tipper dere har hytte uti sjærgården der. Redigert 31.August.2012 av Haraune (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Her har du deg selv å takke, da det er du som hadde vikeplikt. Du skal sørge for å overholde vikeplikten, og det blir utrolig søkt å skylde på den andre båtføreren, da du skulle sørget for å se ham. Ikke skyld på solen, da den ikke er en part i denne saken Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Håper du lærte noe av denne situasjonen, for det er helt opplagt at du har MYE å lære. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
småbåtentusiasten Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Hei Brightbull Moral er viktig, men moralister er uutholdelige... Det er helt naturlig å bli både irritert og sint etter å ha blitt litt skremt. Det sikrer at du husker situasjonen og kan dra nytte av den når noe lignende oppstår en annen gang. Selvfølgelig har du rett i at en feil (din) ikke burde "straffes" av enda en feil. Et modent og klokt sinn straffer ikke andre med skremmende oppførsel etter en utført feil. Men det er gjerne slikt ulykker er lagd av: Mange små uhell samtidig kan bli katastrofale. Det skjer enda fortere hvis noen er stive i hodet og tviholder på retten sin. Man må i alle trafikkale situasjoner oppføre seg som om alle er idioter, ja inkludert seg selv. Hvis du er under 18 år (ja opp til 20) kan det hende at din forståelse av fart og (3-dimensjonalt) rom ennå ikke er fullt utviklet, selv om du har tilbrakt mange timer i båt eller bil. Det kan da tenkes at man overvurderer egne evner: En typisk feil som alle lett kan gjøre er å dvele for lenge ved en uavklart situasjon og ikke klare å oppfatte tidlig nok at en ny farlig situasjon er i ferd med å oppstå. Errare humanum est, navigare necesse est. God ferd videre! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Jeg har stor forståelse for trådstarter. Det kan da umulig være lov å kjøre båt bak hjørnet slik at andre ikke ser deg, og det er jo helt logisk at man ikke skal kjøre båt der hvor andre ikke pleier å kjøre båt Spørsmål til trådstarter: Hvis to båter kjører kloss i land i fra hver sin side av et "hjørne", altså mot hverandre. Farten er stor og førere av de to båtene blir brått klar over hverandre. Hva er resultatet av menneskelig naturlige reaksjon? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 den som har forkjørsrett plikter dessuten å beholde kurs og fart inntil han må vike for å unngå sammenstøt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) I BP sammenheng ligger dette ikkje an til å bli ein lang diskusjon. Det er på ingen måte mulig å kverrulere seg unna vikeplikt. Enig med Eureka eg. Redigert 1.September.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
adeneo Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Er det ikke 5 knop i de eller fleste trange steder i skjærgården rundt Tønsberg, og uansett alle steder man er nærmere land enn 150 meter, som tross alt er et godt stykke ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Er ganske irritert nå på større båter som tror de eier vannet. Jeg holdt en rett kurs på marsjfart på 25 knop, i Tønsberg området der det er mange øyer og småskjær. I det jeg går gjennom et litt trangere område kommer det en seilbåt mot meg, og jeg tenker over hvilken side jeg bør passere den på da det var trangt der, og seilbåten kjørte midt i kanalen for å si det på den måten. Så du lurer virkelig på hvilken side av et sund du skal gå? Og dette gjennom en kanal med møtende trafikk og du holder en fart på 25 knop og det er trangt der? I say no more! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zitt Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Hei, Brightbull! Mitt eneste råd er; Kopier og print ut innleggene til Eureka, Baffin og småbåtentusiasten. Ha de liggende i båten og les nøye gjennom de hver gang du skal ut med båten! God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Jeg er egentlig litt spent på hvor i Tønsberg skjærgården dette skjedde? Siden jeg er fra byen selv :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bardsky Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Du hadde vikeplikt uansett hvordan du vender og vrir på det. Nok et eksempel på hvorfor det bør innføres nasjonal fartsgrense innaskjærs, 10-15 knop er tydeligvis nok. Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 @Sæbø - Jeg prøver på ingen måte å snike meg unna dette, og har selv sagt flere ganger at jeg hadde vikeplikt, som jeg ikke overholdt. Dette er da forsatt ingen grunn til å skremme meg ved å kjøre 15 meter bak meg i en 35' fots båt. @småbåtentusiasten - Da kom det endelig et svar fra noen som ikke klikker helt på meg, takk for det. Og ja, min forståelse av fart er nok ikke helt utviklet med tanke på alder, men det skal ikke bety jeg ikke er erfaren nok med båt. @Hydrox - Takk for et "snilt" svar. Resultatet? Slik jeg ville trodd det blir begge førere skremte og irriterte på hverandre, som sikkert også er tilfellet her. Som sagt tidligere skrev jeg tråden mens jeg var irritert, og formulerte den nok anneledes enn det skjedde. @Bavaria32Sport - Legger til et bilde. Du vet sikkert hvor det er selv, og med tanke på at du er eldre enn meg er du nok mer kjent i området, og er det nok ikke like "trangt" for deg, men for meg føltes det trangt ut med alle steinene som stikker ut av vannet. http://bildr.no/image/1263639.jpeg Grønn pil er meg Rød pil er større båt Lilla pil er 2 seilbåter som kommer mot meg X er der han passerte like bak meg Og den gule rundingen er blindsonen min grunnet sola. Som sagt tidligere; Jeg hadde ikke forventet at en båt skulle komme så bratt rundt hjørnet rett forbi en båe, pluss at det var akkurat blindsonen min. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å følge med i diskusjonen lenger da de fleste som skriver et innlegg nærmest klikker på meg. Jeg forventer ikke at dere skal si jeg har rett, den andre båten er idiot blablabla, men dere kan fint skrive at jeg var feil på en annen måte, som ikke får meg til å le. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
quantumduck Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Jeg kommer sannsynligvis ikke til å følge med i diskusjonen lenger... Som du spør får du svar vettu. Kom deg på sjøen nå så kanskje du lærer ennå mer, det er grenser for hvor glup man blir av å henge her ... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Man trenger jo stjernekikkert for å se noe på det bildet ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) Du bør holde til høyre når du passerer andre båter som kommer mot deg, det er en generell regel, hvis den som kommer imot ligger midt i sundet kan det tyde på at båten mener det ikke er plass til flere samtidig, seilbåten forventer uansett å bli passert på sin babord side, akkurat som på veien. Det kan også tenkes at seilbåten stikker så dypt at den må gå der det er dypest. Jeg synes ikke du skal feige ut av diskusjonen nå, du er ikke alene om å havne i en slik situasjon. Men du blir bare nødt til å ta denne erfaringen og innse at du ikke hadde full kontroll. Det er slike erfaringer man tar lærdom av, men da må du også innse at du tar feil. Det kan virke som at den andre motorbåten også hadde for stor fart, men det er desverre ikke noe du kan gjør noe med, du må passe på deg selv og dine. Det er faktisk svært behagelig å gå sent i en trang skjærgard, alt for få har tid til å sakke ned. Jeg kan aldri tenke meg at man har det så travelt at man må holde plan til en hver tid, og har man det går man utenfor disse sundene. Det virker som at de fleste som har skrevet i tråden er enige, det er ikke hverdagskost på båtplassen men la oss heller ikke glemme at vi også var ung og uerfaren en gang. Men igjen, ta erfaringen med deg så blir det ferre slike situasjoner i fremtiden. God tur! Redigert 1.September.2012 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) Han har oppgitt linken til en thumbnail. Denne funker bedre. Det ser ut som han ville hatt den andre båten oppi båene ved Torgersøya for å unngå å skremme ham ved å passere så nær. Redigert 1.September.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Frøken Fryd Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) Får ikke til å linke direkte til bilde men kopierer du linken nede får du opp rette bildet (ikke trykk på linken men kopier): http://bildr.no/image/1263639.jpeg Tenk også over hva som ville skjedd om du senket farten somtidig som den andre motorbåten viket for deg, her skal du så tidlig så mulig redusere farten og markere at du viker! Så skal den andre båten fortsette med sin fart og kurs, selv om den allerede var for høy. Det hadde heller ikke skadet om begge båtene reduserte farten når det er så trangt. Redigert 1.September.2012 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Ut i fra kartet er dere vel alle sammen inne i 5 knops sonen, da det er rundt 400meter på det minste mellom Torgersøya og Fjærskjær! På det andre siden er det ikke unormalt at 80-90% av båtene man treffer på rundt i Tønsbergskjærgården kjører som premieidioter selv om de egentlig ikke skal noe sted eller har det travelt og uansett om de har 19" daycruiser eller 40" fjordplog, så det er vel bare å venne seg til først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Link til pdf-fil med fartsgrenser i området: https://www.tjome.ko...=778&FilId=1442 Dette skjedde vel i en sone med max 30 knop. (5 knop gjelder nærmere land enn 100m) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ashfirelate Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Og ja, min forståelse av fart er nok ikke helt utviklet med tanke på alder, men det skal ikke bety jeg ikke er erfaren nok med båt. (...) Jeg forventer ikke at dere skal si jeg har rett, (..) Jo det er nettopp det, det betyr. Din vurdering av situasjonen og ditt valg av hastighet i denne situasjonen var feil, veldig feil! Fordi du nettopp ikke er erfaren nok i båt. Hvor mange timer du har kjørt en skjærgårdsjeep med 100 HK på hekken på bånn spiker gjør deg ikke erfaren i båt. Det å kunne tenke langt frem, veie over situasjonen før den inntreffer og alltid være klar over at noe kan skje og avpasse farten etter dette, det er å være flink i båt. Det å vise hensyn, ta seg tid og ikke være aggressiv er viktige egenskaper ombord i en båt... Vi har alle vært uerfaren i båt, og jeg kaller deg absolutt ikke for idiot. Men prøv å lær av situasjonen, vær ydmyk. Avpass farten fremover og tenk mulige konsekvenser, så kommer du til å bli både flink og erfaren i båt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.