Jump to content

Folk med store båter eier ikke vannet, kolliderte nesten idag :S

Brightbull

Recommended Posts

Ut ifra kartet så er det brukbar sikt til SB så det burde ikke være ett problem? (eg har ikke vært på plassen).

Men man kan ikke fortsette i samme fart når man ikke ser noe pga. solen, så enkelt er det.

Ett godt tips i skarp sol er jo solbriller, men enkelte ganger er ikke det nok. Da kan man legge nesten helt ihop fingrene (horisontalt)

og titte imellom disse.

Som sagt har jeg aldri møtt en båt som kom rett rundt hjørnet, så jeg holdt lite utkikk der, og spesielt med sola gjorde det vondt i øyene. Derfor hadde jeg ikke forventet at båten skulle komme derfra, og holdt min fart og kurs.

Betyr ikke det du skriver her at du tok en sjanse (så ikke noe), og at det kunne ha gått riktig så galt? Jeg blir nesten litt bekymret på dine vegne når du legger ut en slik tråd og synes å forvente sympati? Joda, har gjort mine feil underveis i ungdommen, men da har jeg holdt "klokelig kjeft" og ikke søkt å finne feil hos den annen part som faktisk har retten på sin side.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det stemmer greit det, at de fleste av oss som skriver i tråden din, kanskje sågar alle mann har vi gjort brølere på vannet. Farlige og mindre farlige. Hovedsaken er å dra lærdom av de brølerne man gjør unnderveis. Det er disse erfaringene som etterhvert gjør oss til trygge og dyktige ved roret. Skuta mi gjør vel ikke mer enn 7 knop, og jeg slakker av godt i trange farvann og ved dårlig sikt. Jeg er på ingen måte overforsiktig, men jeg har ansvar for båtens sikkerhet og prøver så godt jeg kan å ta det ansvaret på alvor, noe jeg også tror du er opptatt av.

Jeg er ikke kjent i området dette skjedde, men jeg er laangt på vei enig i din irritasjon om din versjon av hendelsen er korrekt mtp trangt og uoversiktlig land. Hans opptreden virker i så måte på meg som livsfarlig mhp å "sprette ut" i høy fart fra et område som man kanskje normalt sett ser roende mennesker og annet saktegående..

Du hadde nok for høy hastighet du også i et så trangt farvann, og med skarp sol i en av sonene dine. Skal man kjøre fort er det viktig med god utkikk. Neste gang så regner jeg med at du avpasser fart etter farvann og sikt da du virker som en fornuftig fyr i det du skriver.

Den andre båtføreren har kanskje lært seg en lekse han også, får man jo håpe.

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

.....ellers er det jo greit å holde til høyre gjennom trange sund, og det gjelder muligens for fjordploger over 40' og ? Kan se ut som, dersom jeg tolker frimerket som du kaller kart, riktig så kjører vel storpeisen rimelig tett på land ? Dersom du skulle til styrbord og inn fjorden som den store båten kom fra, kunne det jo gått riktig ille, og da hadde det ikke bare vert din feil.....

Synd at moralistene, med skarp ironi, sarkasme og stiv pekefinger høyst sansynlig har skrem deg (og andre) fra å fremme lignende hendelser heretter.. typisk adferd fra endel herinne, dessverre...

Ja du har gjort feil, men du skal da ha litt kreed for å legge hue på blokka.. Om 35 fotingen passerte deg unøvendig nærme for å skremme deg, fortjener han intet mer enn en sjældaua fjesing i trynet... Har selv erfart lignende provoserende adferd fra tullinger i større båt enn meg (har selv 33 foting), og du har rett i at mange med stort skip tror de eier vannet.. forskjørsrett eller ei...

Ta lærdom av fadesen og kos deg på sjøen ;-)

Om man ser på kartet er det ikke mye plass bak sørgående fartøy å passere for østgående på om han ikke ville kline seg oppi det røde sjømerket eller fjæresteinene. Jeg ser det ikke som usannsynlig at østgående fartøy har tatt korrigerende og vikende hensyn til sørgående, mens sørgående ikke synes østgående har veket nok. Bildet viser bare tracket over tid. Hvor var seilbåtene i det øyeblikket østgående krysset sørgåendes kjølvann?

Jeg slapp kjærringa til roret på båten vår for en stund siden. Hun har ikke kjørt noe særlig før. Derfor var det teori i forkant som tydeligvis prellet relativt glatt av. Hun skremte opptil flere på turen med nærgående kjøring i stor fart, nærgående kjøring i megastore hekkebølgefart og diverse. Prøvde på høflig måte å forklare henne ting men...uten stort hell. Tror jeg fant ut da at fornuftig kjøring antagelig kommer med erfaring, gode og dårlige. Jeg skal ikke dømme i denne tråden, men jeg selv har kjørt som en tulling med trimma moped før i tiden. Ung og dum og uerfaren men med gode reaksjonsevner. Gikk bra heldigvis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...