LM 9725 Startet 31.August.2012 Link til dette innlegget Startet 31.August.2012 (redigert) Jeg har fått meg en (ubrukt) mosaic 790y alarm etter å ha leita lenge og intenst. Men om gleda var stor når jeg fikk den var fallhøyda større. Jeg får ikke tingen til å lese eller sende SMS. Er denne alarmen (og tilsvarende?) kresen på tele-leverandør, eller er det triks eller hint som ikke står i bruksanvisning som noen vet om? Alt ellers med alarmen virker (alarm, releer, gps osv), status-indikator blinker for GSM-nettverk og man kan ringe ut og motta samtaler. Det eneste jeg ikke får til er noe som helst som angår SMS, hverken styring eller alarm-melding. Jeg har prøvd med to ulike onecall-abbonement; faktura og kontant. Noen som har tips? Redigert 31.August.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grindøy Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Har du prøvd sim kortet i en mobil og kontrollert at SMS senteret er korrekt definert på SIM kortet, normalt sett skal dette være definert i det kortet skapes, men jeg har vært borti at jeg har måttet definere dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 31.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Begge SIM-kortene er prøvd i telefoner. Kontantkortet var ment til alarmen, kortet med faktura-abb er det jeg bruker til hverdags. Har nå bestilt meg et telenor kontant-kort bare for å prøve å skifte operatør... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Regner med at du har lagt korrekt tlf nr inn på alarmen også, så den vet hvor den skal henvende seg. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Joda, har korrekt alarmnummer lagret. Og i manualen var det spesifisert at en måtte ha landskode først uten + eller 00, og dette er lagret som beskrevet. Og uansett skulle den jo respondere på sms-kommandoer fra vilkårlig telefonnummer bare en har korrekt kode, og kvittere tilbake til avsenderen. Denne gjør overhodet ingen ting med sms, hverken mottar eller sender. I manualen er det angitt at format på sms til enheten skal være XXXX Y (kode mellomrom kommando), men har prøvd tilsvarende for andre med separasjon med hash og stjerne etc uten noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Har du fjernet PIN-kode krav på kortet du setter i alarmenheten ? Har en tilsvarende enhet fra Clas Ohlson. Der må PIN-kode-krav fjernes slik at enheten kan starte uten at du trenger å angi PIN-kode etter omstart! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
LM 9725 Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Skal prøve å fjerne PIN-koden neste gang jeg kopler opp alarmen, men GSM-oppkopbling virker jo. Jeg får ringt inn og ut av enheten (den har også ordinær telefon-funksjon). Så det er kun det med sms som er problem, ikke GSM dekning eller oppkopling. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Er nok onecall abb. som tuller seg, har samme alarmen i min båt og prøvde både onecall kontant og fastpris, men ingen virket på sms aktivering. Satt inn telenor kontant, og vips alt ok:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Kaffelars Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Skal prøve å fjerne PIN-koden neste gang jeg kopler opp alarmen, men GSM-oppkopbling virker jo. Jeg får ringt inn og ut av enheten (den har også ordinær telefon-funksjon). Så det er kun det med sms som er problem, ikke GSM dekning eller oppkopling. Snodig du får ringt ut & inn, da må du jo legge inn pin for oppkobling først.. Vet OneCall spesielt hadde deaktivert muligheten for å deaktivere pin.sjekken nettop pga. de ikke vil at sim-kortene deres brukes i alarmer, gsm-styringer etc. Dette var ihvertfall slik før 'faktura' kom, og du betalte ingen fastavgift. Mulig de nyere sim kan deaktivere pin-sjekk.. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Er nok onecall abb. som tuller seg, har samme alarmen i min båt og prøvde både onecall kontant og fastpris, men ingen virket på sms aktivering. .................... Enig med Sun 33 ! Har selv Netcom fast faktura samt kontantkort fra Netcom med familie abo! Fungerer helt OK men, som skrevet tidligere, måtte fjerne PIN krav på SIM-kort for alarm-enheten ! Guttungen har One-Call, og har ved flere anledninger fått forsinkede SMS'er, SMS-meldinger fra Netcom om samtale som ikke er besvart av meg fra guttungen uten at tlf har ringt! Og da en god tid etter at han har prøvd å kontakte meg ! Sats på Netcom eller Telenor !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
KDB Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Alarmen virker ikke på SMS med abonnent fra noen, feks. Network Norway. Mest sannsynlig virker den om du genererer en alarm i båten og alarmen sender ut SMS. Husk kun 47 framfor nummer og når du sender SMS til alarmen kode mellomrom og feks L1 eks. 0000 L1. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 ...og når du sender SMS til alarmen kode mellomrom og feks L1 eks. 0000 L1. Hmmm, hva står det i manualene til dere som har Mosaic? Min sender ut SMS ved alarmaktivering og dårlig backup batteri. Virker fint å ringe/motta samtaler også. Men den reagerer ikke når jeg prøver å sende SMS-kommando til den. I min manual for å slå den av/på står det jeg skal sende: "alarm-kode X" der X=1 for på og X=2 for av. Hehe, har kanskje missforstått. Om koden er "1234", så blir riktig SMS: 1234 1= slå på. Og 1234 2=slå av? Trodde det kun var min telefon som kunne slå av/på alarmen. Men en kan kanskje gjøre det fra alle telefoner, og derfor er det bruk av koden og ikke "alarm-kode X"? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
primusmotor Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Det er kun de nummrene du har registrert i oppsettet som fungerer med kommando:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
KDB Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Alle typer mobiltelefoner kan sende sms til alarmen og slå den av på, få log tilbake etc. Koden sendes først så mellomrom og komando. Nummer som er lagret i alarmen vil få svar tilbake, opptil 10 nummer kan lagres. Alarmen sender ut til alle lagrete nummer samtidig. Alarmen er bygget for telenor sin standard, og nyere mobiloperatører har endret noe på standarden slik at alarmen virker ikke på alle operatører når en sender sms til alarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Telenor har/hadde eget alarmabonnement som er billig, men som man ikke kan ringe med. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Ok, da har jeg litt å sjekke. Takker. Forøvrig virket både tele2 sheriff og Telenor Kontantkort fint med tanke på mottak av SMS og sende/motta samtaler på min. SMS kommandoene har jeg jo ikke fått brukt enda. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
LM 9725 Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Har da prøvd med Telenor (kontantkort) med samme resultat; alt virker inklusiv inn- og ut-ringing bortsett fra SMS. Den hverken sender sms ved alarm eller reagerer/kvitterer på kommandoer på sms. Andre forslag? Er det innstillinger på selve SIM-kortet man kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Det hjelper ikke med Telenor bare i alarmen, du må også sende fra Telenor på mobilen din.. Netcom og Phonero virker også, mulig andre, men har kun prøvd dei tre.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 (redigert) Da virker ting faktisk :) Problemet var to-delt; ved alarm sender den kun SMS hvis minnebatteriet er tilkoplet og man måtte ha telenor i begge ender for å få kommandoer med SMS til å virke... Og jeg som trudde SMS var en sånn passe standard... Er det ingen ting å få gjort med f.eks. oppsettet i telefonen for å få f.eks. OneCall til å virke å sende fra? Redigert 5.September.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Hmm rart dette, jeg har telenor kontant i alarm, og chess i telefonen min, fruen har netcom, og begge vi kan sende kommandoer til alarmen, og begge kan motta(sender hun så mottar bare hun og mottsatt) Kan slå på lys, varme(eber) få kurs, posisjon osv. Kan faktisk ringe og;-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
LM 9725 Svart 6.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) Akkurat som beskrevet av Sun33 virker min alarm bare jeg fikk Telenor SIM-kort i alarmen og husket å kople på minnebatteriet. Problemet mitt er at jeg har Onecall i telefonen og det blir tydeligvis feil. Men lista over "godkjente" operatører for telefonen som sender sms til alarmen er da: - Telenor - Netcom - Phonero - Chess - Tele2 (?) Skal prøve litt mot Onecall og se hva som kan være feil, evt ser det ut til at jeg får skifte operatør på telefonen min også om jeg vil styre alarmen min... Redigert 6.September.2012 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Back-up batteriet i alarmen, 9 Volt, er ikke nødvendig å ha montert for at alarmen skal sende sms. Har tatt problemet angående sms, opp med Network Norway, dei klarte ikke å løse problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Men noen som har funnet noen 9V som varer lenge? Ser det står spesifisert en type i manualen. Men denne, og de andre "heavy duty" jeg har prøvd går relativt fort tomt syntes jeg. Kanskje på tide å prøve Energizer sitt 9V lithium? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Fjellbonden Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Men noen som har funnet noen 9V som varer lenge? Ser det står spesifisert en type i manualen. Men denne, og de andre "heavy duty" jeg har prøvd går relativt fort tomt syntes jeg. Jeg har et batteri i 4-5 år. Hvis alarmen alltid har strøm bruker den ikke batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Mitt varer 3-4 mnd. I begynnelsen trodde jeg den ikke fikk god nok spenning fra forbrukbanken. Men det er ikke problemet. Virker som den generelt er glad i å tappe 9V batteriet. Men har en fuktføler i kjølsvinet. Har vært inne på tanken at det kan være krypstrømmer over følerpunktene som blir tappet fra 9V batteriet... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.