Jump to content

En ide om landstrøm i båt, uten fare for personskade.

kkjelby

Recommended Posts

Har en Norline 8500 som skal ligge ute i vinter. Har i den siste tiden studert diverse lenker og tråder om landstrøm.

Jeg har kommet til at jeg installerer en EL sentral med sikringer, jordfeilbryter og galvanisk isolator. Denne lar jeg gå videre til 3/4 utak i båten på strategiske plasserte steder med jording. Blir det feil på landstrømsiden eller med noen av apparatene i båten ryker jordfeilbryter eller sikkring. Tilkoblet EL sentral kobler jeg en CTEK MXS 10 som i tilegg til lading kan gi forbrukstrøm (supply) til båtens 12v forbrukere. Hva kan være galt med denne koblingen/ oppstillingen.

(I tilegg lurer jeg på om et volt sensitivt relee vil kunne hjelpe til i ladeprosessen mellom batteriene. Event skillerele)

Hilsen Kjetil

Det har vært så mye snakk om galvanisk tæring etc, tanken min er at ved å benytte "vanlig" jord fra landstrømmen så vil dette fungere som hjemme i huset, ingen lokal jording i båten altså. Når det gjelder ladeprosessen, har jeg i min båt en batteri skiller manuell, kan velge mellom 1 og, 1 og 2 eller av. Tenkte at hvis jeg har en skillediode fra lader til batteribanken, så vil jeg lade alle batterier fra lader. Laderen er dobbeltisolert.

Strøm er ikke min sterke side og det er lett å falleav i trådene på forumet da de sjelden leder til konkrete konklusjoner.

Takk for svar sålangt.

Skal du lade tre forskjellige batterier samtidig, må du enten ha tre ladere, eller en lader med tre separate kanaler (beregnet på å lade tre batterier separat). Er det kun snakk om vedlikeholdslading, kan du flytte den ene laderen din fra batteri til batteri. Intervall kan gjerne være 2 - 4 uker, litt avhengig av hvor kaldt det er på dine kanter om vinteren.

Når set gjelder BEP volt sensitivt relee kan dette brukes fra lader til batteriene?

.............

Eller må man heller ha en batteriskiller eller er dette samme sak. Kjært barn osv

Et VSR benyttes mellom batteriene som ellers er adskillt!

Om du f.eks. lader på startbatteri og kobler et VSR mellom startbatteri og forbruksbatteri, og med sense på startbatteri, så vil begge batterier bli sammenkoblet når startbatteri når VSR innkoblingsverdien f.eks. 13,3V.

VSR vil frakoble og skille batteriene når spenningen faller til f.eks. 12.8V

Inn/Ut-koblingsverdiene er tatt fra BT's skillerele som du kan lese mere om i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/77293-funksjonstest-biltemas-nye-voltsensitive-skillerele/

På den måten vil du alltid være sikret startstrøm til motoren

Om ladning skjer fra dynamo eller 220V batterilader har ingen betydning i denne sammenhengen !

:smiley:

Bjørn

.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...