kkjelby Startet 1.September.2012 Link til dette innlegget Startet 1.September.2012 Har en Norline 8500 som skal ligge ute i vinter. Har i den siste tiden studert diverse lenker og tråder om landstrøm. Jeg har kommet til at jeg installerer en EL sentral med sikringer, jordfeilbryter og galvanisk isolator. Denne lar jeg gå videre til 3/4 utak i båten på strategiske plasserte steder med jording. Blir det feil på landstrømsiden eller med noen av apparatene i båten ryker jordfeilbryter eller sikkring. Tilkoblet EL sentral kobler jeg en CTEK MXS 10 som i tilegg til lading kan gi forbrukstrøm (supply) til båtens 12v forbrukere. Hva kan være galt med denne koblingen/ oppstillingen. (I tilegg lurer jeg på om et volt sensitivt relee vil kunne hjelpe til i ladeprosessen mellom batteriene. Event skillerele) Hilsen Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Oppkoblingen din vil fungere helt fint, forutsatt at du benytter jord fra land. Men hva mener du med "hjelpe til i ladeprosessen"? Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Det har vært så mye snakk om galvanisk tæring etc, tanken min er at ved å benytte "vanlig" jord fra landstrømmen så vil dette fungere som hjemme i huset, ingen lokal jording i båten altså. Når det gjelder ladeprosessen, har jeg i min båt en batteri skiller manuell, kan velge mellom 1 og, 1 og 2 eller av. Tenkte at hvis jeg har en skillediode fra lader til batteribanken, så vil jeg lade alle batterier fra lader. Laderen er dobbeltisolert. Strøm er ikke min sterke side og det er lett å falleav i trådene på forumet da de sjelden leder til konkrete konklusjoner. Takk for svar sålangt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Husk at 220 v kan du ikke legge opp selv med mindre det er plug and play eller du er fagman. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Det Eureka sier ovenfor er naturligvis riktig, men jeg oppfattet ditt system som "plug and play". Når det gjelder galvanisk tæring, oppfatter jeg det slik at du ikke har galvanisk forbindelse mellom 230 V system og batteri / motor / propell. Da skulle dette gå bra. Hvis batteriene er noenlunde like, kan du lade begge i parallell (1+2) med samme laderen. Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Når set gjelder BEP volt sensitivt relee kan dette brukes fra lader til batteriene? Ikke fra dynamo, men fra lader, slik at man kan lade batterier som ikke er helt lik av type. Det er ikke like batteri i båten min, 3!! Ulike. Eller må man heller ha en batteriskiller eller er dette samme sak. Kjært barn osv Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Skal du lade tre forskjellige batterier samtidig, må du enten ha tre ladere, eller en lader med tre separate kanaler (beregnet på å lade tre batterier separat). Er det kun snakk om vedlikeholdslading, kan du flytte den ene laderen din fra batteri til batteri. Intervall kan gjerne være 2 - 4 uker, litt avhengig av hvor kaldt det er på dine kanter om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Når set gjelder BEP volt sensitivt relee kan dette brukes fra lader til batteriene? ............. Eller må man heller ha en batteriskiller eller er dette samme sak. Kjært barn osv Et VSR benyttes mellom batteriene som ellers er adskillt! Om du f.eks. lader på startbatteri og kobler et VSR mellom startbatteri og forbruksbatteri, og med sense på startbatteri, så vil begge batterier bli sammenkoblet når startbatteri når VSR innkoblingsverdien f.eks. 13,3V. VSR vil frakoble og skille batteriene når spenningen faller til f.eks. 12.8V Inn/Ut-koblingsverdiene er tatt fra BT's skillerele som du kan lese mere om i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/77293-funksjonstest-biltemas-nye-voltsensitive-skillerele/ På den måten vil du alltid være sikret startstrøm til motoren Om ladning skjer fra dynamo eller 220V batterilader har ingen betydning i denne sammenhengen ! Bjørn . Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dreamer Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Det er ikke like batteri i båten min, 3!! Ulike. Langtidslading av tre ulike batterier med samme lader er ikke alltid like vellykket .. Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Jeg har 3 batterier, 2 forbruk og 1start. Forbruk er paralellkoblet. Blir lading av denne batteribanken regnet som "1" batteri? Minus på ene batteri og pluss på andre fra lader? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Som sagt ovenfor: Er de to forbruksbatteriene tilnærmet like, kan du lade dem samtidig med samme lader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.