Sjeldenutpå Startet 1.September.2012 Del på Facebook Startet 1.September.2012 Hei ! Eg har ein Raytheon radar fra 1978. Den må byttes ut ila vinteren. Eg har overhodet ikkje greie på radar... Om eg kjøper nytt eller brukt er samma, berre det er klår og god skjerm/bilde. "Overlay" har eg hørt om... Men eg har blitt frarådt å ha radar + kartplotter i samme instrument i tilfelle feil, då vil jo begge funksjonene muligens blacke ut. Så eg ser for meg ein god radar, og kartplotter på sida ? Gjerne samme merke og mulighet for overlay, men sjølvstendige enheter med kvar sine sikringer. Eg ønsker 12-15 tommer skjerm på radar. 3G eller 4G er vist strålingsfrie og gir bedre bilder en anna. Og bruker mindre strøm. Burde ikkje anna gammal teknologi då blitt billigere...? Eg ser på finn.no , at brukt radar holder seg i pris som gamle 5hk påhengere, og i nokre tilfeller er de prisa så høgt at når de er koplettert med manglande kabel, så er ein over nypris. Kva tips har BP for å planlegge dette ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alfb Svart 1.September.2012 Del på Facebook Svart 1.September.2012 (redigert) "Overlay" har eg hørt om... Men eg har blitt frarådt å ha radar + kartplotter i samme instrument i tilfelle feil, då vil jo begge funksjonene muligens blacke ut. Så eg ser for meg ein god radar, og kartplotter på sida ? Gjerne samme merke og mulighet for overlay, men sjølvstendige enheter med kvar sine sikringer. Eg ønsker 12-15 tommer skjerm på radar Her, Jeg har 12" Garmin plotter (4012) + radar + ekkolodd på samme skjerm. Funker fint det - enten med overlay eller med splittet skjerm og skulle alt evnt blacke ut, har jeg padda som backup + selvfølgelig papirkart... Redigert 1.September.2012 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2012 Korleis er det å kjøre med splittet 12" skjerm? Vert det stort nok til å ha kontroll? Eg kjører med 10" pc kartplotter i dag, og ville ikkje hatt mindre. Kanskje eg berre har laga meg ein uvane. Eg har liggande ein Seiwa MK2, kartplotter for vga skjermtilkobling, som er ødelagt. Kan den kobles radar til kanskje? , eller er det berre MK3 som kan det? Kanskje det kan lønne seg å sende den til reparasjon. Eg ser utover kvelden nå at skjerm/mottaker er dyrt. Like dyrt/dyrere en antennedelen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vilma Benita Svart 1.September.2012 Del på Facebook Svart 1.September.2012 I dette faget er det faktisk slik at størrelsen har betydning. Dersom du har plass (og råd) til dedikerte skjermer, kjøp det, det gir selvsagt mer oversikt. Mulighet for overlay er selvsagt nyttig, og man bruker det eller ikke er litt smak og behag, for eget vedkommende synes jeg det blir for mye informasjon i samme bilde med overlay. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
alfb Svart 1.September.2012 Del på Facebook Svart 1.September.2012 Korleis er det å kjøre med splittet 12" skjerm? Vert det stort nok til å ha kontroll? Jeg har også blitt vant til stor skjerm og syntes den blir for liten splittet. Kjører derfor overlay når radar brukes.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Jeg er også interesert i en liten radar med seperat skjerm. Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
kgrindhaug Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 (redigert) Jeg ville vurdert en med overlay. Da kan du sjekke at det elektroniske kartet ditt viser riktig posisjon ved hjelp av radarbildet. Er radarbilde og kartbilde på samme sted vet du at kartet viser riktig. Det er over hode ikke noe problem å vise begge deler i samme skjerm, snarere tvert i mot. Er det en "dott" på skjermen som ikke er markert i kartet, så er det høyst sansynlig ett flytende objekt som du må ta hensyn til. Også enig med de som sier at du må gå for størst mulig skjerm, men dette er alltid ett pengespørsmål. I denne sjangeren er det jo som du sikkert vet kun himmlen som er grensen. Så finn deg noe til en fornuftig pris uten alt for mye dill dall som du ikke har bruk for :-) Mvh Knut G Redigert 2.September.2012 av kgrindhaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 De er nye små radar å få med separat skjerm. Jeg har vurdert noen av fordelene/ulempene med det og vil gå for det. Derfor er jeg interessert i erfaringer med separate skjermer. Det var vel det trådstarteren også lurte på i utgangspunktet. Noen der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Korleis er det å kjøre med splittet 12" skjerm? Vert det stort nok til å ha kontroll? Her er et eksempel på hvordan jeg kan dele inn radarskjermen. Har egen 10,5" kart ved siden. Som du ser til høyre, mangler det mye på at overlay er noen fullgod løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2012 Det frister mest med en blackbox løsning. Eg ser det ordet er brukt, uten at eg kjenner årsaken. Altså en løsning som gjer at eg står fritt til skjermvalg, evt pc skjerm, via vga. Slik som Seiwa Pronav kartplotter system. Då kan eg oppgradere skjerm etter kvart som mulighet byr seg. Men det er ikkje lett å bestemme seg for eit merke. Passer alle radarantenner om ein annan? Er det ein standard på koblingene? Eg tenker slik, at då kan eg kjøpe en 3G antenne på 24-32 mil nå, og bruke den tilkoblet hvilken som helst plotter ? mmea 0183 eller mmea 2000 har eg snappa opp som uttrykk for tilkoblinger. Stemmer det? , og vil en plotter med slik inngang, kunne kobles radar til? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jernbåten Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Du må nok kjøre samme merke i antenne og black box. Jeg vurderte mye frem og tilbake. Blant annet har jeg to styreposisijoner (seiler som kan styres fra dekkssalong). Valget falt til slutt på Garmin 4012 inne og 4008 ute som slave i nettverk. Inne har jeg også splittet slik at jeg kan kjøre bare radar på Garmin og kart på egen PC med kartprogram. Radarantennen er en Garmin HD 24 (ikke arrester meg og jeg har fått noen av betegnelsene feil, sitter ute i Nordsjøen). I sommer gikk vi om natten fra Læsø til Strömstad. Inn mellom land og Väderöarna, og videre nordover, Min vurdering er at jeg hadde bedre oversikt med to uavhengige skjermer, i og med at jeg kunne zoome ut og inn på den ene skjermen uten å påvirke den andre. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Det er også min tanke, og samtidig et ønske om enkelt å demontere radarskjermen når jeg ikke bruker den. I det ligger at jeg ønsker ikke å skifte ut min gamle Simrad kartplotter som ikke uten videre kan kobles til en radarantenne. Også av sikkerhetsmessige hensyn synes jeg to system er bedre enn ett. Sitér dette innlegget Link to post
Leieskipper Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Hei Fjellbonden. Ser du har lagt ved et skjermbilde der overlay og kart ikke stemmer helt overens. Det skal være mulig å justere inn slik at dette passer bedre enn dette. Ser ut for meg som formen på landlinja er noenlunde lik på kart/radar, men at de er vridd i forhold til hverandre. Feil som dette kan skyldes skjev montering av radar eller kompasset som brukes av kartplotter. Det er også verdt å sjekke om radar og kartplotter bruker samme kompass om kilde. Du må se i manual for ditt utstyr hvordan det gjøres, men jeg er nokså sikker på at det fins muligheter for å justere offset, enten på overlaybildet, kompasskilden, eller i radaren. Så til Sæbø. 3G og 4G radarer er ikke "strålingsfrie", men de stråler mye mindre enn gammel type radar. Dette gjør de bedre egnet til å monteres i nærheten av der det oppholder seg folk. De har også et meget godt og skarpt bilde. En ulempe som er verdt å være klar over er at de ikke stråler nok til å aktivere transmisjon fra radartranspondere som måtte ligge å drive i sjøen, dog dette er jo mest et problem for vedkommende som håper å bli plukket opp fra vannet. :) Når det gjelder gamle/brukte radarer, så har de sin begrensede levetid før den elektroniske komponenten, magnetron, som sørger for utstråling blir slitte og gamle og forringer kvaliteten på signalene. Har ikke kompetanse på hvor mange driftstimer som skal til før dette skjer eller hvordan det vil påvirke radarbildet, men det kan være et tips til selvstudie. Imidlertid vet jeg av erfaring at radarer med slitt magnetron gjerne kunne forstyrre TV-bilder fra satelitt ganske mye. Etter bytte av magnetron ble TV bildet bra. Jeg støtter for øvrig synet om at det er ekstra trygghet i dedikerte skjermer for radar og kart, selv om kartplotter gjerne kan ha overlay i tillegg. Papirkart er jo et must, men det er uansett mer møysommelig å finne nøyaktig posisjon uten elektroniske hjelpemidler. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Hei Fjellbonden. Ser du har lagt ved et skjermbilde der overlay og kart ikke stemmer helt overens. Det skal være mulig å justere inn slik at dette passer bedre enn dette. Ser ut for meg som formen på landlinja er noenlunde lik på kart/radar, men at de er vridd i forhold til hverandre. Feil som dette kan skyldes skjev montering av radar eller kompasset som brukes av kartplotter. Det er også verdt å sjekke om radar og kartplotter bruker samme kompass om kilde. Du må se i manual for ditt utstyr hvordan det gjøres, men jeg er nokså sikker på at det fins muligheter for å justere offset, enten på overlaybildet, kompasskilden, eller i radaren. Det er korrekt observert. Jeg sliter med deviasjonen på kompasset. Feilen varierer på ulike kurser og blir ikke bra selv med mange forsøk på kalibrering. Sjelden det er så ille som her, men vi får se om vi får tatt noen gode kalibreringsrunder en stille høstdag. Hvis jeg slår sammen jul og bursdag, kanskje jeg kan ønske meg gyrokompass........... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Hvilket kompass har du ? Sitér dette innlegget Link to post
Leieskipper Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Det finnes billigere alternativer enn gyro. Du kan gå for GPS kompass for en brøkdel av prisen. Hør med din forhandler. De er fri for både deviasjon og misvisning. Du får posisjon, fart og kurs i ett instrument. De nye har blitt ganske nette og fine også. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Hvilket kompass har du ? Et Raymarine fluxgate fra ca 2004. Det finnes billigere alternativer enn gyro. Du kan gå for GPS kompass for en brøkdel av prisen. God idè, skal sjekke om det finnes noe som kan snakke med Raymarine av "moden" årgang (RL80C+ og E 120 Classic). Tusen takk for gode tips og velkommen til "oss"! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Du må nok ha en bra heading sensor ja. GPS kompass er nok det ideelle, men koster fremdeles noen kroner. Et minimum er rategyro til fluxgate kompasset til autopiloten. Heading data overføres greit vha. nmea 0183, så kompatibilitet er intet problem. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 (redigert) Jeg har egen inngang på kurscomputeren for rategyro, men sist jeg sjekket ville dette komme på rundt ti lapper. Og vil dette bedre kompassets deviasjon eller hjelper det bare autopiloten til å styre bedre i dårlig vær? Kanskje lurt å vurdere GPS-kompass på sikt? Legger til: Autopiloten styrer helt fint, men kompasset sliter med å orientere radaren. Redigert 2.September.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Ja det vil hjelpe både autopilot og radar - radaroverlay - marpa Jeg har ønsket meg GPS kompass lenge. Prisene går nedover, ligger på ca. 20 båtpenger nå. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Jeg gjorde meg noen tanker når min 3 år gamle radar sviktet med tidligere i år (ble til slutt fixet på reklamasjon): det viste seg at Raymarine i mellomtiden hadde gjort om på signaler, slik at om radaren ikke kunne fixes, så kunne jeg ikke få ny radar som snakket med plotteren, begge deler måtte byttes ut - dersom en av komponentene sviktet. Med andre ord kan dette en dag bli veldig dyrt. Så jeg tror at jeg ville vurdert separate systemer om jeg skulle handle igjen, da det samlede opplegget jeg kjøpte likevel ikke ble noe billigere enn to separate. Når det er sagt, er jeg veldig fornøyd med radaren på plotteren, bruker overlay stortnsettvhele tiden. Men jeg har bare 2 kw radar (tror jeg det er), og jeg merker at på litt stor strekk kunne jeg ønsket meg "å se" lengre enn jeg kan med min. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 (redigert) Eg testa raymarine E 80 overlay med nmea 183 heading fra garmin 128 i forhold til sea talk i går, men synest det var lite eller ingen forskjell. Meiner å ha lest en plass at det skal være mye raskere oppdatering på nmea ? Noe eg gjør feil? Innstillinger etc? Bildet henger litt etter når eg svinger omtrent som på fjellbonden sitt bilde. Funker jo for så vidt greit når man følger med på bildet en stund. Ellers bruker eg overlay mesteparten av tiden da det er lettere å sjekke om kart/posisjon stemmer med terrenget. Bruker også "wakes/etterslep" i radarbildet da det er lettere å se hva som beveger seg og hvilke kurser det har. Redigert 2.September.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 Jeg ville sterkt ha vurdert å anskaffe en 3G radar. Jeg har erfaring emde konvensjonell og 3G. Koster riktignok en del penger, men gir mye tilbake for en fritidsskipper. Enkel i bruk. Veldig god oppløsning og du ser gjenstander noen få meter fra båten. Da kan du også kjøre radar på flybridge uten å svi hodet. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 2.September.2012 Del på Facebook Svart 2.September.2012 @kazkasi. Hvordan er rekkevidden på 3G kontra konvensjonell radar? Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2012 Eg ser rekkevidden på 3G er forskjellig i forskjellig prisklasse. 4G har samme funksjonene, men bedre på noko, så her er det sikkert pengeboka som bestemmer valg. Eg ønsker slik løsning med lav stråling, så eg haller mot 3/4G nå. Det å ha egen/ separat plotter i tilleg til radaroverlay på plotter, høres ut til å være beste valget. Eg tenker at reserveplotteren kan eg kjøpe brukt eller mindre, eller fortsatt ha pc-løsning. Så eg ønsker videre tips om løsning med overlay funksjon. Hvor lang rekkevidde bør eg ha? Båten marsjer i 16-18 knop. Ikkje aktuelt med havkryssinger. Hvorfor koster "vanlig" radar så mye ennå, dersom 3/4G er bedre ? Eg har besøkt mange forhandlersider i dag, og er ikkje så mykje klokere. Ein skjerm/plotter koster feks 27000kr, og ein anna koster 13000, uten at eg finner ut av kva funksjoner som er forskjellige... Og hvor kommer ais inn i bildet.... Kan det kobles til alle systemer så lenge det er en ledig mnea0183 port, eller må det stå i annonsetakst at plotteren er klargjort for ais? Eg lurer på om dette er en løsning nokon kjenner til? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30041636 , og hvilken radarantenne med 3/4G kan passe på denne? Det står at den " kan kobles opp mot dedikert radar scanner...for å gi overlay osv... Scanner- er det antenne de meiner? Dedikert ...? I denne annonsen står det : interfacemulighet mot AIS. ...hva er interface? Eg har vist mykje spørsmål.... ...hjelp... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.