Mix Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Eg testa raymarine E 80 overlay med nmea 183 heading fra garmin 128 Heading data fra Garmin 128 Den må du forklare nærmere ? Er ikke dette en GPS mottaker da ? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 jo, men det var en tråd for en stund siden der man hevda at gps signaler via nmea var 5-10 ganger raskere enn sea talk. Eg har verken gps kompass eller rate gyro, og fluxgaten er ikke på sea talk nettverket heller. Fattigmanns overlay da..... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Eg har vist mykje spørsmål.... ...hjelp... Ring Seatronic og snakk med Simen, så vil du få klare svar på alle dine sprørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Sånn generellt med radar, kjøp den lengste antenna du har plass/råd til. Har mye mer å si for sluttresultatet enn eventuelle kW og skjermer. En ulempe som er verdt å være klar over er at de ikke stråler nok til å aktivere transmisjon fra radartranspondere som måtte ligge å drive i sjøen, dog dette er jo mest et problem for vedkommende som håper å bli plukket opp fra vannet. Det er vel frekvensen de arbeider på som forårsaker dette. 3 cm radaren er en de facto standard. Store skip skal ha 3 cm. Disse såkalte bredbåndsradarene sender et frekvens sveip, og korrellerer for å detektere målet. De vil ikke se en SART, ARR eller RACON. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Fikk en hyggelig og oppklarende tlf fra Mjøs Produkter. Han skjønte at eg måtte ha forklaring fra grunn av for å velge utstyr. Har fått eit fristende tilbud, men ikkje økonomisk sett. Vi nermer oss 35lapper. Dette må iallefall ikkje kona få vite.... Men , høsten er ung, og eg prøver å lese/søke videre. Eg skal iallefall ha bredbåndsradar. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
littmild Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 De vil ikke se en SART, ARR eller RACON. Oi, det visste jeg ikke. Da forsvinner jo en stor del av funksjonaliteten, både i forbindelse med SAR og navigasjon. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
MajorAndy Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Jeg fik i foråret installeret en Simrad 3G-bredbåndsradar. Foreløbig har jeg kun gode erfaringer. Enkel at betjene og kort opstartstid betyder, at man bruger den mere. Rækkevidden er ikke så lang som med min gamle pulsradar, men det er heller ikke der man (jeg) bruger radaren. Om min radar rækker 12 eller 8 nm er helt ligegyldigt - det, der betyder noget er om man er i stand til at se mål på en afstand af under 1 nm. Radaren bruger jeg når sigten er dårlig. Og når sigten er dårlig sejler jeg ikke mere end 6-7 knob. Det vil sige, at en range på 1- 1.5 nm giver mig ti minutter til at opdage og undvige en forhindring og det er rigeligt. En ting jeg har haft virkelig stor glæde af er AIS-overlay på radarbilledet. Så ser man hurtigt hvilke ekkoer, der kommer fra større både og hvilke, der evt er falske. Endelig er der spørgsmålet om et eller to separate systemer. Jeg kan godt se fordelen med to systemer, men jeg tror ikke, at argumentet om sikkerhed holder. Jeg tror ikke at den reelle forbedring af sikkerheden er målbar for at sige det på den måde. Jeg har nogle billeder af de forskellige ting, men der er problemer med upload-funktionen, så der kommer billeder på om lidt, når den virker igen! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Nå er jo både dollar og pund kursen grei om dagen for egen import. Marineelectronics i UK har ofte hatt greie pakke-tilbud på komplette systemer. Så er det jo messe mot slutten av denne uken, og det er ofte et og annet akseptabelt tilbud i den forbindelse Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Vil man kunne finne utstyr utenlands med norske menyer? Er det virkelig slik at Racon ikkje vises? Det vil, så lenge plotter virker paralellt, aldri bety noe uansett. Litt verre med sart. Men eg er neppe einaste båt utasjærs i en leiteaksjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Selv kjøpte jeg en Raymarine 4kW HD-radar i vinter. Har brukt den jevnlig i sommer og er veldig fornøyd med den så langt. (har riktignok ennå ikke brukt den under særlig vanskelige forhold). Rekkevidden virker svært god, og den er veldig brukervennlig og gir gode radarbilder på plotteren. Overlay har jeg ikke testet da jeg ikke har noen form for kurssensor. Selv med mine små 7-tommers skjermer (Raymarine e7d) har jeg ikke noen problemer med å se hverken fritidsbåter eller bøyer og staker. Når det gjelder bredbåndsradar i forhold til "vanlig" eller HD-radar, så har de forskjellige systemene forskjellige fordeler og bakdeler. Bredbåndsradarer har lavere utstrålt effekt, bruker mindre strøm og har ingen dødsone nær båten. De har også veldig god målseparasjon i forhold til antennestørelse. Vanlige og HD-radarer har bedre ytelse på lang rekkevidde nettopp på grunn av høyere effekt. De vil også "slå" bedre igjennom tunge regn og snebyger også på grunn av den høyere effekten. En HD-radar er en vanlig radar med mer avansert signalbehandlig. En av fordelene disse har er at du kan lettere oppdage f.eks en båt "inni" ekkoet fra f.eks en regnbyge da det kraftigere ekkoet fra båten vil vises i en annen farge enn det svakere ekkoet fra regnet. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mulligan Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Da forsvinner jo en stor del av funksjonaliteten, både i forbindelse med SAR og navigasjon. Just precis. Hele renna opp Oslofjorden er merket med RACON som bekrefter at du er der du tror du er. Dette vil ikke FMCW radaren se. Verre er det at den ikke vil se de tolv distinkte strekene fra en SART. SART er sammen med EPIRB, DSC og annet del av GMDSS. FMCW radaren vil heller ikke se bursten fra min aktive radar reflektor. Jeg kan ikke være sikker på å bli sett av en båt utrustet med sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Jeg må ærlig innrømme at jeg valgte HD-radar i stedet for bredbåndsradar fordi Raymarine ikke leverer bredbåndsradarer. Funksjonalitet med tanke på RACON og nødpeilesendere tenkte jeg ikke på en gang. I ettertid så ser jeg at jeg var heldig der. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MajorAndy Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Min påstand er, at i en FRITIDSBÅD er en bredbåndsradar god i 99% af alle tilfælde. Jeg har aldrig haft glæde af racon og sandsynligheden for at jeg skulle være alene i en ledeaktion og dermed få brug for SART er uhyggelig lille. Til gengæld har jeg en radar, der er let at bruge og som giver mig oversigt over det nærmeste område i høj opløsning. Den bedst radar er den man bruger og kan finde ud af at betjene. Jeg udelukker ikke, at der er superbrugere, der vil savne forskellige funktioner, men man kan også blive for kritisk i sine krav. Som det gamle ord siger: Det bedste er det godes værste fjende. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Mykje flott info her ! :-) Men ingen av leverandørene har kommentert at det må noko ekstra gpskompass eller anna for å få riktig overlay..... Er en ny radarpakke utstyrt med slik innebygget, eller holder de igjenn info for å komme best ut i prisforespørsel kanskje, og så må eg kjøpe tillegsutstyr etterpå... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Jeg kjenner ikke detaljene på annet enn Raymarine-radarene. På dem kreves det en ekstern kurs-data-kilde for å få overlay til å fungere. (f.eks rate-gyro, elektronisk kompass, GPS-kompass). I teorien så kan GPS'en i plotteren gi kurs info'en, men dette er hvistnok ikke nøyaktig nok for å få overlay til å fungere bra. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Til gengæld har jeg en radar, der er let at bruge og som giver mig oversigt over det nærmeste område i høj opløsning. Den bedst radar er den man bruger og kan finde ud af at betjene. Jeg udelukker ikke, at der er superbrugere, der vil savne forskellige funktioner, men man kan også blive for kritisk i sine krav. For de aller fleste vil det nok ikke være særlig forskjell på om man har en bredbåndsradar eller ikke. Bredbåndsradarens lavere utstrålte effekt og mangel på dødsone nær båten veier nok opp for de få bakdelene den har. Personlig så synes jeg det er betryggende å vite at radaren min fungerer mot RACON-fyr og nødpeilesendere selv om jeg sansynligvis aldri får bruk for dette. De fleste moderne "vanlige" og HD-radarer er like enkle å bruke som en bredbåndsradar, så der er det nok svært liten forskjell mellom bredbånd- og andre radarer. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Johannes Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Hvis det er stålbåt du har kan det bli mye deviasjon noe som fører til endel avvik på overlay. I en glassfiberbåt er det ikke uvanlig med deviasjon ned mot 3-4 grader, det lever man godt med. Ellers kan du bruke heading strek både for COG og magnetisk styrt kurs. Så bruker du den magnetiske kurs headingen for å vurdere radarekko når du bruker overlay. Den magnetiske kurs headingen vil forholde seg riktig til overlayet. Hvis du kjøper C eller E serie classic fra Raymarine og kjører med inntil nest siste software oppdatering uten å koble til fluksgate kompass så vil overlayet bruke COG, funker riktig godt når du har litt fremdrift på skipet. GPS kompass er jo litt vel dyrt for å få perfekt overlay.... Jeg bruker mye overlay, ikke minst fordi det gir en verifikasjon på posisjon. Når det hardner til med dårlig sikt, f.eks tåke langs Jærkysten da er et rent radarbilde å foretrekke synes jeg. Ikke minst er kontrastene bedre med gule ekko mot sort skjerm kontra dette lilla overlayet jeg har på min Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Min påstand er, at i en FRITIDSBÅD er en bredbåndsradar god i 99% af alle tilfælde. Med all respekt MajorAndy. FMCW radaren er glitrende på nære avstander og oppløsning, men: X-bånd radar er et sikkerhetssystem. Min båt er lavere enn moderne seilbåter. Derfor har jeg en aktiv radarreflektor. Men ligger jeg inne i ei tett regnbyge vil du ikke se meg. Og så er det slik at objekter som kan være til fare for trafikken, så som nye vrak kan merkes enten med en aktiv radarreflektor eller en RACON som sender "D". Jeg har sett lange rørslep være merket med aktiv radarreflektor. De kan sees på X-bånd radar. Disse fartøyene som leter etter olje kan ha opptil 8 km. med utstyr på slep. Enden av slepet er gjerne merket med aktiv radarreflektor. Er det noen konklusjon annet enn Ole Brumm, "Ja takk begge deler". Eller FMCW og X-bånd radar i samme antenna. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Hvis du skal handle nytt utstyr er det jo bare å velge å vrake, hvis radaren er til kyst/innaskjærs bruk ville jeg tro at bredbånd dekker ditt radarbehov. En sak du bør ta med i betraktningen er om du vil kjøpe en plotter som kan ha en slave på flyen. Det behovet kommer før du aner det.... Skal du handle brukt ville jeg vurdert Raymarine C120 eller E120 classic alt etter som det er aktuelt med en eller to skjermer. Da bør du kunne få prisen betydelig ned i forhold til 35 lapper... Kanskje du til og med kan informere kona. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Det er vel ofte slik at den godt innstilt "dårlig" radar er bedre enn en dårlig innstilt "god" radar. Så dersom han kvier seg for investeringen, eller sliter med godkjenningen av budsjettet, så ville jeg gått for en enkelt pakke fra Furuno, antagelig til omlag 12.000 blank nå på messa, i stedet for å ikke ha radar en stund for å spare til noe dyrt. Når du først får råd til noe dyrt finnes nok noe enda bedre på markedet som man heller skulle ha. Sjekk også kampanjer i regi av importørene. Jeg kjøpte min C120+radome+gps+monteringsutstyr og braketter i et år hvor det hadde veiledende pris på 45', så hadde importøren kampansje til 35', og Malfix solgte til 27' Har også kikket litt etter en ekstra skjerm. Ser at det på ebay ligger ganske mye brukt tilgjengelig, så det er også et alternativ. Ser at Marineelectronicservices ltd i uk har c90w + 4kw radome til 1666 pund + norsk mva, og Furuno 1623 til 1033 pund +norsk mva. Med dagens pundkurs snakker vi om hhv 19100,- og 11800,- for de nevnte eksemplene ink norsk mva + noen hundringser i frakt (eller oppmøte med Ryanair for personlig befraktning) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Jeg deler synspunktene til Mulligan på bredbåndradar. Jeg bruker Racon mye når det er virkelig dårlig vær og i mørket. Men bredbåndsradar fjerner nok mye av utfordringene uøvde brukere møter. Sist uke overtok jeg en radar der gain, sea og rain stod på max... Interessant innstilling i fint vær... Jeg setter sea og rain til 0 og stiller gain så langt opp som mulig, dvs til jeg får litt støy. Når range endres må da gain justeres. På auto innstillinger er min erfaring fra Simrad cx44 og Raymarine E classic at mye info blir filtrert bort. Heller litt støy enn å ikke se feks en liten seilbåt rett i mot uten lanterner, derfor justerer jeg radaren alltid manuelt. Skulle jeg kjøpe radar i dag hadde jeg nok kjøpt Raymarine hd digital største dome, med våt drøm om en super hd digital 6" antenne. 48 rpm er et viktig valgkriterium for meg, samt strålebredde på rundt 1 grad. Range er ikke så nteressant da jeg sjelden har behov or å se mer enn 6 nm frem En eldre radar i litt trente hender er gull. En ny, moderne radar justert fil er verdiløs. Om du ikke har mange titusen er mitt råd er å skaffe en eldre radar med åpen antenne og egen skjerm som du lærer deg å bruke. Eldre radarer har ofte skruknapper, og det er langt å foretrekke fremfor moderne saker der du må inn i menyer og undermenyer or å justere gain. Et godt kompromiss kan jo være C/E classic med en åpen antenne. Redigert 4.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Slik markedet ser ut, så er brukt radar sjelden å få tak i. Venter på tilbud fra en som vurderer bytte Og i tilleg så er de priset i samme lei som en ny 3G antenne. Så om eg kommer over en grei skjerm så blir valget enkelt. Slaveskjerm på flybridge har eg tenkt på. De fleste nye plottere har mulighet for det, men de må ha eget kart i slaven.... Problemene rundt manglende info fra fyr og slep klarer eg ikkje ta inn over meg i vurderingen. Då er det, i mitt båtliv, viktigere å sjå inntil ein meter fra båten. Vi er sjelden på langtur, men roter gjerne rundt i øyriket utenom leia. I følge leverandør vil 3G/4G sjå godt i regn og snø, så det er urovekkende at mulligan påstår anna. Ingen lett avgjørelse. Å oppgradere til "feil" utstyr er jo krise. Så eg lar tråden rulle, og håper fleire tar seg tid å dele sine ønsker og erfaringer. En bekjent , som har to radar ombord, skal bytte den eine i vinter. Han ville vi skulle hente tilbud i sammen. Eg har ikkje fått god nok prat med han om kva han ønsker. Han har jo meir erfaring. Og har nok sterke ønsker, så mitt valg kan lett bli påvikret der Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Raymarine-multifunksjonsplottere kan dele kart, radarbilde og ekkolodd seg imellom hvis man kobler plotterne og radaren sammen med en SeaTalk hs-nettverkssvitsj. Jeg har gjort dette på båten min (har en Raymarine e7 og en e7d plotter) Svitsjen koster riktignok ca 2000 kroner, men den gjør at all data kan deles mellom de to skjermene. Begge skjermene kan brukes til å styre f.eks radar, ekkolodd og autopilot, slik at den ene skjermen ikke kun er ei "speiling" av den andre. Det var veldig enkelt og sette opp og få systemet til å virke. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Genialt ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 En virkelig kjekk "bivirkning" av å koble utstyret sammen på denne måter er at jeg kan bytte "hovedskjerm" med ett par tastetrykk hvis den nåværende "hovedskjermen" svikter. Alt jeg trenger å gjøre av "manuelle" oppgaver er å flytte kartbrikken over til den andre skjermen. Bakdelen med mitt oppsett er at jeg bruker den interne ekkoloddmodulen på "hovedskjermen" (e7d) i stedet for en eksterm modul koblet til svitsjen. Hvis "hovedskjermen" svitker og jeg bytter over til den andre så vil jeg da ikke få med ekkoloddet. Men hvis man har ekstern ekkoloddmodul tilkoblet svitsjen så forsvinner den bakdelen. Synes dette gir en fin ekstra "robusthet" i systemet. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.