Jump to content

Radar tips for dummies. Vurderer Radar ombord-men kva er bra

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ja, alt av radarer er desverre fremdeles proprietært. Raymarine radarer fungerer kun med Raymarine skjermer, og Simrad kun med Simrad og så videre. Men tror de fleste produsentene har lignende muligheter for nettverkskoblinger om man ikke ønsker å bruke Raymarine.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Raymarine-multifunksjonsplottere kan dele kart, radarbilde og ekkolodd seg imellom hvis man kobler plotterne og radaren sammen med en SeaTalk hs-nettverkssvitsj.

Jeg har gjort dette på båten min (har en Raymarine e7 og en e7d plotter) Svitsjen koster riktignok ca 2000 kroner, men den gjør at all data kan deles mellom de to skjermene. Begge skjermene kan brukes til å styre f.eks radar, ekkolodd og autopilot, slik at den ene skjermen ikke kun er ei "speiling" av den andre.

Det var veldig enkelt og sette opp og få systemet til å virke. :smiley:

Denne funkjsonen er ikke spesiellt for Raymarine, dette er en standard funksjon for moderne multifunksjonskjermer, Simrad, Furuno og Garmin kan gjøre det samme. Lowrance deler alle data untatt kart.

Skulle jeg handlet ny radar I dag hadde det blitt en Simrad 4G radar, 4G har beam shaping slik at en får smalere strålevinkel enn størrelsen på antenna tilsier. Jeg hadde kombinert det med en NSS12 skjerm. Etter siste softwareoppdatering kan NSS utnytte alle funksjonene ved 4G radaren, tidligere har det bare vært NSE og NSO som kunne det. Har NSS7 og synes brukergrensesnittet på NSS er svært bra, etter min mening også bedre enn nye Raymarine e serien.

Her er et skjermbilde som viser 4G med og uten beam shaping

Simrad_4G_radar_beam_sharpening.png

Hadde nok også foretrukket Simrad BR24 3G foran Raymarine HD radaren jeg har i dag, selv om denne også er en svært bra radar.

Redigert av abbor (see edit history)

Som sagt så regnet jeg med at de fleste store leverandørene har lignende funksjonalitet.

Når det gjelder brukergrensesnitt så er det smak og behag. Jeg valgte Raymarine først og fremst fordi den er lettest å betjene uten å bruke touch-skjermen (noe som er veldig kjekt med det rotete havet vi har mye av på Svalbard). Jeg vurderte Simrad med bredbåndsradar sterkt, men Raymarine vant pga betjeningsmulighetene uten bruk av touch og fordi e7/e7d har større skjerm enn Simrad NSS7. (de større skjermene har jeg rett og slett ikke plass til i dashboardet mitt)

Forhåpentligvis så får vi etterhvert radarer som kombinerer fordelene til HD og bredbåndsradarer :thumbsup:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Interessant men trist nyt, abbor. Jeg valgte netop 3G radar fordi NSS ikke understøttede funktionerne i 4G. Øv.

I øvrigt kan jeg se af denne tråd, at jeg ikke burde have kasseret min gamle, fungerende radar. Den kunne jeg da have fået penge for, ser jeg.

I øvrigt fastholder jeg, at for 99% af fritidsflåden vil en bredbåndsradar være et godt valg. Halvdelen af bådene i min havn har slet ikke radar. Størstedelen af de andre har en radar, men bruger den sjældent eller aldrig. Og når de så skal bruge den, så er det min holdning at den skal være enkel at bruge og indstille. Intuitiv at betjene, for ellers risikerer man, at den ikke bliver tændt.

Selvfølgelig er der brugere, der sejler offshore hele året i alt slags vejr og om natten, og der forstår jeg godt valget af en pulsradar. Men her taler vi om den ene procent, der næsten er halvprofessionelle brugere. Deres behov er altså ikke det samme som fritidsbrugeren, der sejler i godt vejr om dagen, bruger båden som sommerhus og som kun har radar som sikkerhedsudstyr hvis de skulle blive overrasket af tåge.

Her ser du et billede, der viser opløsningen i en bredbåndsradar. Foran mig, lidt til bb ligger to meget små robåde i en afstand af ca 200 meter. Det er de to ekkoer, du ser. Og bag mig ser du tydeligt den v-formede hækbølge. Og jeg går kun 6 knob her.

e8yrame6.jpg

Jeg kunne næsten ikke se robådene med det blotte øje, men de var på radaren.

Her er min udsigt samtidig:

uru4yseb.jpg

Her ser du et radarekko med AIS-overlay. Det viser en båd med navn og et fint ekko på en afstand af 14 bm. Bare for at vise, at der også er en fin afstand på denne type radar.

zabuhuje.jpg

I følge leverandør vil 3G/4G sjå godt i regn og snø, så det er urovekkende at mulligan påstår anna.

Nå er det sånn at det er ikke leverandørens oppgave å rettlede deg i valg av utstyr. Hans oppgave er å tjene mest mulig penger for bedriften han jobber for.

Du stilte spørsmål og har fått en rekke svar. Du kan like det eller ikke.

Jeg har kun påpekt at X-bånd radar er en del av et internasjonalt akseptert sikkerhetsystem.

FMCW radaren er ikke.

Båtmagasinet hadde en god test av Simrad bredbång og Raymarine HD-radarer for ett par år siden. (bilder mangler desverre på nettet)

De oppga følgende fordeler og bakdeler med de to systemene:

Raymarine HD:

Pluss

+ rask oppdatering

+ Dual Range

+ lite påvirkelig av andre radarer

+ bra målseparasjon

+ liten lobvinkel

Minus

- strømforbrukPluss

+ rask oppdatering

+ Dual Range

+ lite påvirkelig av andre radarer

+ bra målseparasjon

+ liten lobvinkel

Minus

- strømforbruk

Simrad bredbånd:

Pluss

+ detaljrik på korte avstander

+ minimal stråling

+ ingen oppvarmingstid

+ lavt strømforbruk

+ svært tydelig ekko

Minus

- følsom for andre antenner

Før dette sporer helt av i en "bredbånd vs. HD-debatt" så skal det vel i all ærlighet sies at moderne fritidsbåtradarer er såpass gode at du tvilsomt kan velge feil enten du bestemmer deg for bredbånd eller HD. :thumbsup:

Helt enig :-) mit point handler om brugervenlighed. En moderne radar som er intuitiv og brugervenlig har en mindre stejl indlæringskurve og dermed større sandsynlighed for at blive brugt af den store andel af fritidssejlere, der primært har deres radar som backup og sikkerhedsudstyr.

Ideen med at have radar er at skabe sikkerhed for dig selv og andre. Det første skridt er at tænde for den...og rent faktisk bruge den. På min gamle Simrad var det så sjældent jeg brugte radaren, at min gamle 50+ hjerne havde glemt mange af funktionerne. Det skabte en barriere for brugen, som ikke er hensigtsmæssigt. Min kone ville ALDRIG bruge den. Men hun har ikke problemer med at betjene den nye, fordi den er intuitiv, har touchskærm og ligner Apple-interface, som man kender.

Alle har forskellige behov, men er du en gennemsnitlig bruger, så gå efter en moderne radar med et grænsesnit, hvor man ikke skal være svagstrømsingeniør for at forstå manualen og betjene udstyret.

Helt enig :-) mit point handler om brugervenlighed. En moderne radar som er intuitiv og brugervenlig har en mindre stejl indlæringskurve og dermed større sandsynlighed for at blive brugt af den store andel af fritidssejlere, der primært har deres radar som backup og sikkerhedsudstyr.

Her er jeg helt enig med deg. Heldigvis er de fleste moderne fritidsbåtradarer meget enkle i bruk enten de er HD eller bredbåndsradarer. :smiley:

Dog vil jeg lige tillægge et sidste argument for bredbåndsradar (måske er det ikke noget argument?)

Da jeg havde mine gamle radarer, ville jeg ikke bruge dem når jeg sad på flybridgen. Ud fra manualen var det på grænsen hvad angår strålingsfare, men jeg tændte altså ikke radaren når jeg sad ud for den.

Nu bruger jeg også radaren oppe på flyen. Og da jeg foretrækker at sejle ude (når det ikke er for koldt) så er det en god forbedring.

Eksempelvis kan det være, at jeg får øje på en båd, der ser ud som om den er på kollisionskurs. Min gamle radar ville ikke have været til hjælp her. Men med den nye, så tænder jeg for den ( nul opstartstid), plotter den som marpa-mål (ved at pege direkte på skærmen) og får så hjælp til at afgøre kurs og hastighed på den anden båd. Det tager under et minut at tænde radaren, plotte et mål og få lock. Og jeg kan gøre det selv om jeg sidder på fly'en.

Det er en konkret fordel, jeg har brugt flere gange i løbet af denne første sæson.

Dog vil jeg lige tillægge et sidste argument for bredbåndsradar (måske er det ikke noget argument?)

Dette er ett veldig godt argument for bredbåndsradar. Jeg har ikke flybridge, men står gjerne med hodet ut av takluken når jeg kjører. Spesielt der det er uoversiktlig.

Da jeg har radaren montert svært lavt, så skrur jeg av sending når jeg har hodet ute av takluken pga den relativt høye effekten.

MARP er uten tvil ett nyttig hjelpemiddel. Jeg har det ikke tilgjengelig på mitt system for øyeblikket da jeg mangler en kurssensor. Tror jeg må vurdere å skaffe dette iløpet av vinteren.

Denne tråden minner meg om tråden om lading ved Ole Petter &co. Da skjønte jeg ingenting, men skjønte at det var noe jeg hadde gått glipp av mht problemer og utfordringer. Siden jeg ikke har radar selv skjønte jeg nå at skulle jeg ha kjøpt ville det nok ikke vært så enkelt...

Men jeg lærer mye iallefall av å lese disse trådene og det er jo fint! Så fortsett å skrive, men avslutt ikke tråden vær så snill før dere har kommet frem til en omforent anbefaling på det optimale valget!

Felles enighet vil bli vanskelig. Det er behov som avgjør slik eg ser det. Skulle eg krysset lange strekk og til svalbard på ferie osv, så ville eg valgt en stor åpen bom. Da kunne eg tidlig funnet innseiling i rette havn.

Dersom eg leiter opp en brukt plotter. Hvordan kan eg være sikker på at den snakker med en 3G eller 4G antenne, Eller HD ?

Og om de snakker sammen, vil det bli riktige bilder i forhold til skjerm som forhandler har i "pakken" sin?

...det eg lurer på er altså om eg kan miste noko av fordelene ved å kjøpe 4G antenne til 17 lapper, dersom eg kjøper 3-5 år gammel skjerm/plotter ?

MajorAndy, takker for video. Eg antok du er "i midten" , og det ser da ut som du står å stanger i land ? Eg er ikkje vandt med å lese radar, så det skjønte eg ikkje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Alle Lowrance HDS modelller (HDS-5, HDS-5m, HDS-5x, HDS-8, HDS-8m, HDS-10 og HDS-10m) støtter 3G fullt ut og kan bruke 4G men gir ikke full funkjsonaitet

Alle Simrad NSS, NSE og NSO modeller (NSS7, NSS8, NSS12, NSS8, NSS12 og NSO Blackbox) har 100% 3G og 4G støtte

Simrad GB40 støtter 3G, usikker på hvordan 4G støtten er

Simrad NX40 og NX45 støtter 3G, usikker på hvordan 4G støtten er

Nortstar M84 og M121 støtter 3G, usikker på hvordan 4G støtten er (tilnærmet identisk med NX40 og NX45)

Raymarine HD Digital eller HD Color radarer som de nå kalles støttes av følgende skjermer

Raymarine E Classic (E80 og E120) Støtter ikke bird mode og 48 rpm

Raymarine E Wide (E90W, E120W og E140W), full støtte

Raymarine C Wide (C90W, C120W og C120W), støtter ikke bird mode, dual range og 48 rpm

Raymarine e serien (e7, e7d, e95, e97, e125, e127 og e165), full støtte

Raymarine a serien (a65 og a67), full støtte

Før dette sporer helt av i en "bredbånd vs. HD-debatt" så skal det vel i all ærlighet sies at moderne fritidsbåtradarer er såpass gode at du tvilsomt kan velge feil enten du bestemmer deg for bredbånd eller HD. :thumbsup:

Stort sett enig i utsagnet. Tviler på at noen blir misfornøyd med 3G eller 4G bredbåndsradar, Raymarine HD og Furuno UHD. HD modellene fra da andre produsentene henger ikke helt med. Garmin HD eksempelvis er på nivå med Raymarine Digital, ikke Raymarine HD.

Her er en grundig radartest fra Practical Boat Owner (PBO) i fra 2011, alle aktuelle radar domer unntatt 4G som ikke var kommet på markedet enda da testen var gjort er med.

http://www.pronav.no...e2011_Radar.pdf

Og her har PBO testet 4G bredbåndsradar

http://www.pronav.no...e2011_Radar.pdf

Redigert av abbor (see edit history)

Mit bedste råd ville være at finde en pakke i udlandet og købe den. Altså en ny plotter/radar (såkaldt MFD). Så får du noget, de passer sammen fra starten og priserne er nu også så lave, at du får virkelig meget for pengene. Fx en Simrad pakke med NSS8 og radar. Eller en tilsvarende Raymarine. Det vil spare dig for penge i det lange løb og sorger på den korte sigt. En sådan pakke burde du kunne få for lige over 3000 dollars plus fragt og told.

Med nye plottere får du nye kort, AIS, ekkolod og masser af andre funktioner som du kan bygge på i flere år frem.

Tag på en messe og prøv modellerne. Find ud af hvad DU kan lide. Føl på knapperne og tal med sælgeren. Forhandl eventuelt en god pris med den lokale forhandler. De er ofte til at tale med. Lad være med at gå i hifi-fælden: den hvor man kun sammenligner tekniske specifikationer. Det bliver ofte lidt som at måle kønsdele. Hvis er længst...

Nå er det sånn at det er ikke leverandørens oppgave å rettlede deg i valg av utstyr. Hans oppgave er å tjene mest mulig penger for bedriften han jobber for.

Du stilte spørsmål og har fått en rekke svar. Du kan like det eller ikke.

Jeg har kun påpekt at X-bånd radar er en del av et internasjonalt akseptert sikkerhetsystem.

FMCW radaren er ikke.

Her har Panbo omtalt 4G broadband brukt i kraftig regn

http://www.panbo.com/archives/2012/07/simrad_nss8_raymarine_e7_with_radar_in_the_rain.html

Jeg ser han påpeker at man må inn i menyene for å justere gain etc på raymarine radaren og at menyene da skjuler radarbildet.

Dette er en langt fra idéell løsning og Simrad sin metode virker bedre.

Heldigvis så har Raymarine skjønt at deres løsning ikke er spesielt bra.

De har nettopp lansert en software-oppdatering som legger til snarveier for justering av radaren direkte i radarskjermen.

Jeg har nettopp bestillt meg ett micro-SD kort slik at jeg kan legge inn denne oppdateringen.

Gleder meg til å teste den :thumbsup:

Kenneth påpeger endnu en god grund til at skifte til en moderne MFD. Jeg er ret sikker på at vi kommer til at se mange flere "connected devices" i fremtiden. Altså enheder, der kommunikerer over internt ip-netværk og som i et eller andet omfang også får forbindelse med internettet.

Derfor kommer vi til at se plotteren som en platform, der får nye funktioner gennem software i stedet for at blive udskiftet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...