Jump to content

Radar tips for dummies. Vurderer Radar ombord-men kva er bra

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Vi kan forvente at alle seriøse radarleverandører etter hvert kommer med halvlderradarer, en magnetron er en komponent som egner seg best i en mikrobølgeovn. Hva slags teknologi som kommer til å bli brukt i halvlederradarene kommer til å variere. FMCW som brukes i bredbåndsradren er en teknologi, den andre hovedteknologien kalles pulskompresjon, denne finnes i flere undervarianter med frekvens og fasemodulasjon av forskjellige typer.

FMCW er nok den teknologien som er best egnet for korte hold, den stiller også mindre krav til komponentene i senderdelen enn en pulskompresjonsradar så at denne var den første vi fikk se til småbåtbruk er ikke overraskende.

I dag finnes pulskompresjonsradarer for kommersiellt bruk fra Kelvin Hughes og JRC, har hørt rykter om at teknologien også finnes på utviklingslabene til Furuno.

For ultimativt er det jo ikke teknologiens objektive og målbare kvaliteter der afgør om noget vinder eller taber. Det er markedets opfattelse af hvad det har behov for.

Ikke helt.

Det er internasjonale konvensjoner som styrer dette. Og der er X-bånd radar en del. Som jeg, tydeligvis for døve ører, har prøvd å argumentere.

Hva slags radar man putter i sin fritidsbåt er meg knekkende likegyldig, men man bør være klar over hvordan dette henger sammen.

http://www.kystverket.no/Maritime-tjenester/Meldings--og-informasjonstjenester/Automatisk-identifikasjonssystem-AIS/Satellittbasert-AIS/

Norge er langt fremme med å lese AIS fra radar. Vardø VTS kan overvåke enorme havområder via denne norskproduserte og norskeide satelitten.

Jeg har Active Radar Repeater og SART som en del av mitt sikkerhetsutstyr. Jeg noterer at konsensus ser ut til å være at dette er unyttig utstyr.

Jeg har Active Radar Repeater og SART som en del av mitt sikkerhetsutstyr. Jeg noterer at konsensus ser ut til å være at dette er unyttig utstyr.

Du må ikke se det slik. Sikkert nyttige saker. Men selv kjøper jeg navigasjonsutstyr for å navigere meg selv. AIS har jeg for å kunne sende ut informasjon om meg selv, ta imot infromasjon vedr. andre, osv. Hvis min radar ikke kan fange opp signalene ditt utstyr sender ut, så kan det være leit. Men båten din vil jeg se på min radar, så sant vi ikke ligger inne i eks. tette snøbyger, eller at været er overhengende med høy sjø.

Jeg ser det heller ikke sådan. Nærmere at teknikken heldigvis hele tiden udvikler sig og byder på nye løsninger. Det betyder også, at andre løsninger, der hidtil har været fine med tiden bliver udfasede. Jeg ved ikke om det bliver sådan med x-bånd radar eller racon, men det vil tiden vise. At begge dele er nyttige og en del af et sikkerhedssystem er der vist ingen, der anfægter. Men om det er ensbetydende med at det diskvalificerer fx bredbåndsradar er vi uenige om.

Jeg har en gammel Raymarine 1621 radar i min båt.

Forrige eier var ikke imponert over den, og det var det ingen grunn til heller!

Nesten alle innstillinger var feil! I tilleg var den medfølgende instruksjonsboka til en 1623, som slett ikke var i nærheten av å stemme med menystyring osv.

Etter å ha funnet riktig bok var det bare å gå i gang fra bunn med nyinnstalleringsoppsett.

Bl.a var orienteringen ca 20-25 grader ute av stilling, men det var lett å gjøre noe med når man fant menyen. Etterpå justerte jeg opp fra bunnen tune, gain, sea og rain.

Radaren ble knivskarp og nøyaktig!

Ser ellers at flere snakker om 24 mil og mer i rekkevidde. Dette er bare tull i forbindelse med fritidsbåtradar!

Les litt på denne siden: http://www.pronav.no/index.php?Side=40

Og legg merke til utregningen:

"For at et mål skal gi ekko på skjermen på 16 nm. avstand, må høyden på målet være over 30 meter."

Dette blir litt av det samme som debatten om ekkolodd hvor enkelte tviholder på 8-900meter dybdemåling...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

A propos rækkevidde:

Dette er den længste rækkevidde jeg har målt på min nuværende radar. Jeg ligger i havnen i Domsten i det nordlige Øresund. På billedet kan man se stort set hele vejen ned gennem Sundet med Danmark på højre side og Sverige på venstre. I midten ser man Hven og op til 12 nm er der gode ekkoer. Derefter bliver de svagere, men man ser returer hele vejen til København over 24 Nm væk. Man ser også hvad jeg tror er enten øresundsbron eller turning torso i Malmø. Men - som det bliver påpeget: Det er høje bygninger, så det er naturligt. Men radaren er dog kraftig nok til at FÅ en retur på over 27 Nm rækkevidde.

img_1937.jpg

Jeg har en gammel Raymarine 1621 radar i min båt.

Ser ellers at flere snakker om 24 mil og mer i rekkevidde. Dette er bare tull i forbindelse med fritidsbåtradar!

Kompisen min er den siste av en rekke sjøfolk. Broren hans var for 40 år siden agent i Norge for Kelvin Hughes. Broderen (sjøkaptein) og deres far (styrmann) navigerte den gangen inn til Göteborg havn i bekmørke og tykk tåke ved juletider. Broderen stod med øynene ned i gummitrakten (som det var den gangen) og faren var til rors. Faren fikk sine instruksjoner om kurs og fart. De kom frem og la til kai. Faderen fortalte etterpå at det var som å sitte inne i en sort søppelsekk, umulig å se noe som helst på utsiden av glassruten. Skriver bare dette for å illustrere at man kunne lage bra radarer for lenge siden også. Nå var båten til broderen riktignok utstyrt med en radar som ville gjort en sovjetisk spiontråler grønn av misunnelse.

Ellers så har radaren til Hulda en maks på 24 nm. Med 8 knop tar det meg 3 timer å komme dit, når målet ligger stille.

Angående rekkevidde (igjen)

MajorAndy: det har jo ingen relevans om du klarer å finne fjell og høye bygninger 24mil unna?

Jeg har virkelig ikke til hensikt å starte en krangel om dette, men det er min klare oppfatning at å stille inn på slik range er nonsense.

Først fordi det tar lang tid før du kommer dit, og for det andre fordi du risikerer å gå glipp av mye viktigere ekko nærmere båten.

Om lystbåter i det hele tatt vil ha nytte av range over 6nm er tvilsomt! Spesielt med de små skjermene de fleste er utstyrt med.

Og Hulda:

Jeg er styrmann i aktiv tjeneste og har vært ombord i skip med utmerket fungerende radar fra ihvertfall 60 tallet! De virker som regel utmerket når de er korrekt innstilt!

Det man kan tjene på nye radarer er spesielt strømforbruk, men noen av de nye er utrolig klare på kort avstand. Og dersom alt annet er digitalt er det jo "kjekt" å kunne kjøre utstyret sammen via NMEA - jeg ser den - bare man er oppmerksom på ulempene, eksempelvis at viktig informasjon kan forsvinne i unyttig ved f,eks overlay...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Nej, det har ingen praktisk betydning at kunne se høje bygninger på 24 nm og jeg sejler ikke rundt med radaren på denne afstand :smiley:

Billedet er taget lige efter jeg søsatte og jeg var naturligvis nysgerrig for at finde den maksimale afstand. Jeg lå i en havn og testede bare. Den eneste relevans her er at disse radarer jo sender med en meget svag effekt så rækkevidden er mindre end andre radarer. Og dette var såmænd bare et forsøg for at se om det overhovedet kunne lade sig gøre at få returer på mere end 12 nm som er den opgivede rækkevidde. Og det kunne jeg.

Normalt har jeg radaren på 2 nm eller derunder. Så har jeg god opløsning. Radaren roterer hurtigere på rækkevidder under 2nm.

Fordelen med at Garmin går i nettverk (NMEA 2000) er i første rekke at jeg kan ha radaren oppe på to skjermer, inne i salongen og ute i cockpit. Dessuten kan jeg endre settingene fra begge plasseringene.

Æhh, nå vrøvler du.

Dette går over ethernet med RJ45 kontakter, eventuellt over en switch.

Som idag er vanlig hos alle produsenter.

Kontakter og switcher kan variere fra produsent til produsent, men ethernet protocoll er blitt standard.

Eg har for lenge siden slått meg til ro med at eg ikkje har behov for radar med 24nm og meir. Som dere har vert innpå allerede om jordkrumming, så skal radaren monteres rimelig høyt oppe for å få nytte av den rekkevidden. Iallefall for å oppdage objekter på sjøen.

Eit godt eksempel på krumming, er alle de eksempel med finner på nett over jordkrumming på Mjøsa. Mjøsa er snaue 10 mil lang, og strekker man eit tau i rett linje fra Minnesund til Lillehammer, så vil tauet ligge over 150meter dypt på midten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ennå ett apropo med tanke på rekkevidde:

Jeg kjører først og fremst på Isfjorden og dens sidefjorder eller regionen i og rundt Ofotfjorden. Min erfaring er at for navigering så er rekkevidder på over 3nm veldig kjekt.

På Isfjorden kjører jeg tidvis med rekkevidde på 6nm og 2/3 offset. (da ser jeg ca 10nm framover).

Jeg ser selvsagt ikke båter eller holmer og skjer på det holder, men ser konturene av fjorden fint, noe jeg synes er praktisk for å orientere meg.

Behovet for dette er selvsagt ikke stort, men synes det er kjekt å vite at muligheten er der.

Med 3 nm rekkevidde og 2/3 offset ser jeg ca 5nm fram, samtidig som oversikten på kort hold blir bra nok (for mitt bruk). Dette er nok min mest brukte innstilling i marsjfart (ca 30 knop)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

En bekjent har invitert meg heim for å kikke på to radar han har liggende. Tatt ut av tjeneste av uvisse grunner , så eg må rekne med kabelbrudd eller liknande meinte han. Det er tradisjonelle kakebokser. Men de er av så ny dato at det er flate skjermer og fargekart kan legges inn på. Det er mange båtlapper spart i så fall, om eg får liv i ein av de. Eg kan jo fortsatt drømme om en 3/4G antenne, og dessuten så er det ikkje sikkert nokon av de gir livsteikn med mine enkle elektrokunskaper. Så tida vil vise.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 uker senere...

Eg har fått reparert kontaktfeil i en Raytheon SL70 pathfinder. Det ser ut til å være eit stort skritt i riktig retning, sjølv om det ikkje er 3G :wink:

Den ser ut til å virke utmerket. Dette er mulig en 97 modell eller rundtom der. Eg har ingen manual til den.

Det er "ingen" tilkoblinger bak på den bortsett fra strøm og kabel fra kakeboksen. Og så en "lille" eg ikkje veit kva er.

Det ser ut til å være 3 pinner i en avlang kobling, som eg trur kanskje heite sea talk. Kva kan eg koble til der?

Dette er vel så gammel radar at eg trolig ikkje kan dele bilde på fleire skjermer?

Inne på skjermbilder, ser det ut til at eg kan lese ut posisjon og fart osv, men hvor skal da gps kobles til? Er det på nokre av de ledige ledningene på strømkabelen? Og kan i så fall en Garmin nmea2000 kobles til, og hvordan finn eg ut hvilke hull i nmea kontakten eg skal stikke ledningene inn i ... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ah. Då må eg ha ein ledning og "riktig" gps. Tips ?

Båten har ikkje autopilot.

red: eg husker nok sikkert noko feil, for når eg googler seatalk, så kjem det opp ein rund plugg. Liknar kanskje den som er på straumforsyningen. Der er det jo fleire ledninger som er ledig, er det det som er seatalk?

Eg må ha manual.... googler :thumbsup:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja det var den bananpluggen eg såg var ledig bakpå. Eg googla litt meir og fann eit utall av kabler og "interfacer" . Og så fann en manual på engelsk. Dette blir for tungt stoff. Og så ser eg på priser på interface og gps osv at det er bare å ta til takke med det som er der, ellers er eg oppe i prisen på nyere system med innebygget gps.

Med mindre det går an å lure gps signal fra en gps inn på to av ledningene som ser ut til å kalles nmea 0183, i den runde pluggen som strømmen er koblet in på.

Kanskje det dukker opp lesestoff eller tips på Bp etter kvart.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Informasjon om kurs og fart/posisjon samt waypoint mener jeg kan vises på denne radaren.

I og med at du ikke har kartplotter vil vel slik info fra en GPS kunne være nyttig.

Seatalk kan du se bort fra siden du ikke har andre Raytheon/Raymarine enheter.

Så en GPS hvor du kan legge inn waypoints kan nok være greit, så lar du denne kommunisere med radaren via NMEA.

Manualen kunne du gjerne laste opp på dokumentarkivet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...