Jump to content

Radar tips for dummies. Vurderer Radar ombord-men kva er bra

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Tror ikke du får denne gamle pathfinderen til å dele radarbilde. Er det noe i manualen som indikerer det?

Seatalk kan du bruke for å kommunisere det samme som du kan kommunisere via NMEA, men seatalk begrenser seg til kommunikasjon mellom Raytheon/Raymarine enheter.

Seatalk på denne enheten er første generasjon seatalk og er bare plugger og tre leders kabel.

Eg har glemt ut at det blir grillings på fb. Jaja. Den får gjøre susen er stund, og så får eg leite etter en god kartplotter av så ny dato at den tåler nyere digital eller 3G dome når den tid kommer :thumbsup:

Eg har trykket litt på den i dag ved bryggekanten, og eg ser eit gjennkjennelig bilde av havna, sjølv om båtene rundt ikkje ser særlig velskapte ut. Finner nok ut litt og litt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Seatalk kan du bruke for å kommunisere det samme som du kan kommunisere via NMEA, men seatalk begrenser seg til kommunikasjon mellom Raytheon/Raymarine enheter.

En sannhet med visse modifikasjoner. SeaTalk HS kan (blant annet) overføre radarbildet og kartdata til flere enheter via en nettverkssvitsj.

Så vidt jeg vet så kan ikke kartdata og radarbilde sendes over NMEA2000 ennå. (Raymarine støtter ihverfall ikke dette).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

• 4 uker senere...

Lite aktivitet på BP for tiden, så eg håper nokon har tid og evne til å hjelpe litt :pray:

Eg har fått tak i ein Raymarine Raystar 120. Ein gps dings som skal monteres på taket. Den har 4 ledninger + en wire. Så eg lurer på korleis denne kan kobles til min SL70.

Vi har jo vert litt inne på dette. Eg håpte å finne noko i manualen, men det var ikkje noko eg vart klok på.

Eg er usikker på om eg må ha ein boks i tilleg nå? :worry::sad:

.........

Inne på skjermbilder, ser det ut til at eg kan lese ut posisjon og fart osv, men hvor skal da gps kobles til? Er det på nokre av de ledige ledningene på strømkabelen? Og kan i så fall en Garmin nmea2000 kobles til, og hvordan finn eg ut hvilke hull i nmea kontakten eg skal stikke ledningene inn i ... :smiley:

Nå har en gps som hører til.

Sea Talk vil jeg tro skal kobles til autopilotens kurscomputer hvis du har. Hit kobles også GPS og fluxgatekompass.....

Seatalk har tre ledninger. Gps har 5 (4 + "jord")....

Pluggen for Sea Talk har tre poler og er avlang/bananformet. GPS kobles vel helst på NMEA inn vil jeg tro.

Og nmea, er vel den runde som eg kobler strøm til inn på radar.

Der er det tykk rød for + inn, og tykk sort for jord, Og så har den tynne: blå,orange,grøn,gul, og en wire.

Gps Raystar120 har brun,gul,grøn,rød og wire.

Noen tips ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg ser det står "seatalk" oppå gps'en min.. Og så ser eg på ebay at det finnes gps med samme navn/nr, som det står "nmea" på toppen.

Det bringer meg kanskje inn på den bananpluggen med tre ledninger.

Skal den lille gps ha strøm fra batteribank inn på noe vis, i tilleg til å kobles mot de tre ledningene på seatalk? Og fortsatt er farger på ledningene uviss.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

kurskomputer... Då har du altså ennå ein boks som fungerer som terminal for dette. Det har ikkje eg. Han som bragte meg Raystar 120 sa den kunne kobles direkte bak på radarskjermen men han husket ilkje hvordan og hvor, for han hadde bare klippet reint når han bytta system. Men eg fikk med en liten halvmeter kabel til seatalk i tilfelle det var på den det stod.

Er det heilt feil info kanskje... :-(

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Då har eg fått testa, eg koblet sammen gul fra gps med gul til seatalt, så snurret eg sammen screen fra gps og seatalk, og så fann eg 12V+ og satte rett på rød fra gps, og sammen med rød inn på seatalk. Så gikk det kort tid , så kom posisjonen opp :thumbsup:

... men så plutselig fadet radarbildet ut, det ble sorte tykke ringer, og så blank skjerm. Eg fikk sveittebye,,, så kobla eg vekk 12V+ inn på seatalk slik at den berre går til gps'en. Men det var samme feil. Så var eg oppe på fb og "rista litt" på domen, så kom det igjenn....hrmf. Kanskje ein dårlig kontakt. Virka når eg gikk heim.

Her må tydeligvis testes meir ut, før den tillegges særlig grad av tillit.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 6 måneder senere...

...lite artig å lese tidligere innlegg...og innsjå at kabelkunnskapsnivået er det samme ennå...

Eg har hatt radaren operativ i vinter. For å være heilt ærlig så har eg ikkje dobbelsjekka at posisjon på radar har fungert som det skal, men det har vist tall der iallefall :smiley: Men eg fikk aldri opp fartvisning, sjølv om det er ei rute på SL70 skjermen for det... menmen...

Nå er det nye koblinger som eg gjerne ville hatt tips til... :blush:

Eg treng tips til å få gps signal inn på ein Raytheon plotter. RC630. Eg har forsøkt å flytte gps som står i seatalk bak på Radaren SL70 ,over til plotteren, men det gav ikkje signal på plotter.

Baksiden plotter har ein egen rund gps tilkobling som viser på bildet under. Men den har også to seatalk plugger.

Kva heiter evt den gps eg må ha til plotteren vist ikkje Raystar 125 seatalk passer ? Eller holder det å få tak i ein plugg som passer i den runde, og lodde kabler fra seatalk gps på ? Den gps'en har 5 kabler.

rc630_bakside.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...