Sjeldenutpå Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Eg har ein ekstra skjerm som eg lurte på å ha på fb. Eg googla litt meir om seatalk, og det er vist ikkje berre ein plugg/kabel. Det er nermast eit komunikasjonssysten av maange typer kabler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
baatsman Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Sjekk at radar-domen er plassert langt over hodet hvis du tenker og bruke den på fly. Ellers blir det mye stråling i pappen Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Johannes Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Tror ikke du får denne gamle pathfinderen til å dele radarbilde. Er det noe i manualen som indikerer det? Seatalk kan du bruke for å kommunisere det samme som du kan kommunisere via NMEA, men seatalk begrenser seg til kommunikasjon mellom Raytheon/Raymarine enheter. Seatalk på denne enheten er første generasjon seatalk og er bare plugger og tre leders kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Eg har glemt ut at det blir grillings på fb. Jaja. Den får gjøre susen er stund, og så får eg leite etter en god kartplotter av så ny dato at den tåler nyere digital eller 3G dome når den tid kommer Eg har trykket litt på den i dag ved bryggekanten, og eg ser eit gjennkjennelig bilde av havna, sjølv om båtene rundt ikkje ser særlig velskapte ut. Finner nok ut litt og litt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Seatalk kan du bruke for å kommunisere det samme som du kan kommunisere via NMEA, men seatalk begrenser seg til kommunikasjon mellom Raytheon/Raymarine enheter. En sannhet med visse modifikasjoner. SeaTalk HS kan (blant annet) overføre radarbildet og kartdata til flere enheter via en nettverkssvitsj. Så vidt jeg vet så kan ikke kartdata og radarbilde sendes over NMEA2000 ennå. (Raymarine støtter ihverfall ikke dette). Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Gratulerer med radar foresten, Sæbø. Håper du blir fornøyd med den Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Johannes Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Kenneth: Vi snakker om første generasjon Seatalk på en gammel pathfinder, du finner ikke mye Seatalk HS der. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Leste litt vel kjapt. du har selvsagt rett :) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Lite aktivitet på BP for tiden, så eg håper nokon har tid og evne til å hjelpe litt Eg har fått tak i ein Raymarine Raystar 120. Ein gps dings som skal monteres på taket. Den har 4 ledninger + en wire. Så eg lurer på korleis denne kan kobles til min SL70. Vi har jo vert litt inne på dette. Eg håpte å finne noko i manualen, men det var ikkje noko eg vart klok på. Eg er usikker på om eg må ha ein boks i tilleg nå? ......... Inne på skjermbilder, ser det ut til at eg kan lese ut posisjon og fart osv, men hvor skal da gps kobles til? Er det på nokre av de ledige ledningene på strømkabelen? Og kan i så fall en Garmin nmea2000 kobles til, og hvordan finn eg ut hvilke hull i nmea kontakten eg skal stikke ledningene inn i ... Nå har en gps som hører til. Sea Talk vil jeg tro skal kobles til autopilotens kurscomputer hvis du har. Hit kobles også GPS og fluxgatekompass..... Seatalk har tre ledninger. Gps har 5 (4 + "jord").... Pluggen for Sea Talk har tre poler og er avlang/bananformet. GPS kobles vel helst på NMEA inn vil jeg tro. Og nmea, er vel den runde som eg kobler strøm til inn på radar. Der er det tykk rød for + inn, og tykk sort for jord, Og så har den tynne: blå,orange,grøn,gul, og en wire. Gps Raystar120 har brun,gul,grøn,rød og wire. Noen tips ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Eg ser det står "seatalk" oppå gps'en min.. Og så ser eg på ebay at det finnes gps med samme navn/nr, som det står "nmea" på toppen. Det bringer meg kanskje inn på den bananpluggen med tre ledninger. Skal den lille gps ha strøm fra batteribank inn på noe vis, i tilleg til å kobles mot de tre ledningene på seatalk? Og fortsatt er farger på ledningene uviss. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Her er det jeg har tilgjengelig. Bildet viser terminalene på min Raymarine kurscomputer og ledningsfarger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 kurskomputer... Då har du altså ennå ein boks som fungerer som terminal for dette. Det har ikkje eg. Han som bragte meg Raystar 120 sa den kunne kobles direkte bak på radarskjermen men han husket ilkje hvordan og hvor, for han hadde bare klippet reint når han bytta system. Men eg fikk med en liten halvmeter kabel til seatalk i tilfelle det var på den det stod. Er det heilt feil info kanskje... :-( Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2012 Eg ser det står "seatalk" oppå gps'en min.. Og så ser eg på ebay at det finnes gps med samme navn/nr, som det står "nmea" på toppen. Denne GPSen finnes i Seatalk og NMEA versjon. Du har tydeligvis Seatalk versjonen. Du må koble den gule ledningen til NMEA inngangen p[ radaren. Hva RTCM er, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 (redigert) Hva RTCM er, vet jeg ikke. Er visstnok korreksjonssignaler fra DGPS mottaker. Tror du kan ignorere denne. Redigert 21.Oktober.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Prøver å snurre de sammen på seatalk kabelen eg då. Men blir det berre gul og rød som skal brukes då egentlig? Og screen kobles sammen men screen fra radar utenom seatalk kanskje? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Gul for signaler, rød for strømforsyning til GPS og screen kan vel kobles til minus på plotter eller andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Eg ser seatalk pluggen har rød , gul og screen. Så det ser jo ut til å stemme med farger. Kommer det strøm ut av seatalkpluggen bak på skjermen på den røde, eller skal eg koble en + til der i tilleg? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Eg har målt nå, det kommer ikkje strøm ut fra skjermen på den røde seatalk. Men det er mulig eg ikkje kan få rette målinger, for radarantennen er ikkje tilkoblet skjermen nå, så det er en advarsel på skjermen. Men kanskje nokon veit meir om det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 .. snufs... ingen som veit om det skal + inn på den røde kabel på seatalk i samme kobling som gps rød skal inn på ? ... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellbonden Svart 21.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 GPS må ha + inn på rød kabel for å ha noe å leve av. Om plotteren ikke gir strøm ut på denne, skulle ikke det være noe problem så lenge GPS får strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2012 Eg gambler på at skjermen ikkje tar skade av det då, for det blir jo i praksis at eg kjører 12V+ inn på seatalk rød då dersom eg kobler sammen seatalk rød og gps rød, og i tilleg en 12V+ i en sukkebit eller kabelsko. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Vestkystseiler Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Plotteren gir ikke spenning ut på Seatalk rød, den er ikke forbundet i det hele tatt. Du kan ignorere Seatalk rød og koble GPS rød til 12 V. Gul fra skjerm kobles til gul fra GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Prøver det då Få sikkert ikkje tid før i slutten av veka Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Då har eg fått testa, eg koblet sammen gul fra gps med gul til seatalt, så snurret eg sammen screen fra gps og seatalk, og så fann eg 12V+ og satte rett på rød fra gps, og sammen med rød inn på seatalk. Så gikk det kort tid , så kom posisjonen opp ... men så plutselig fadet radarbildet ut, det ble sorte tykke ringer, og så blank skjerm. Eg fikk sveittebye,,, så kobla eg vekk 12V+ inn på seatalk slik at den berre går til gps'en. Men det var samme feil. Så var eg oppe på fb og "rista litt" på domen, så kom det igjenn....hrmf. Kanskje ein dårlig kontakt. Virka når eg gikk heim. Her må tydeligvis testes meir ut, før den tillegges særlig grad av tillit. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2013 ...lite artig å lese tidligere innlegg...og innsjå at kabelkunnskapsnivået er det samme ennå... Eg har hatt radaren operativ i vinter. For å være heilt ærlig så har eg ikkje dobbelsjekka at posisjon på radar har fungert som det skal, men det har vist tall der iallefall Men eg fikk aldri opp fartvisning, sjølv om det er ei rute på SL70 skjermen for det... menmen... Nå er det nye koblinger som eg gjerne ville hatt tips til... Eg treng tips til å få gps signal inn på ein Raytheon plotter. RC630. Eg har forsøkt å flytte gps som står i seatalk bak på Radaren SL70 ,over til plotteren, men det gav ikkje signal på plotter. Baksiden plotter har ein egen rund gps tilkobling som viser på bildet under. Men den har også to seatalk plugger. Kva heiter evt den gps eg må ha til plotteren vist ikkje Raystar 125 seatalk passer ? Eller holder det å få tak i ein plugg som passer i den runde, og lodde kabler fra seatalk gps på ? Den gps'en har 5 kabler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.