storbonden Startet 3.September.2012 Del på Facebook Startet 3.September.2012 Har nettopp kjøpt min første seilbåt,en Happy 27, og sliter med at det er tungt å heise seil. Trinser og tauverk glir lett, tenker kanskje at masta er oksydert pga.lite bruk før jeg kjøpte den. Er det noen triks? Tenkte feks.gni seilet med stearin, eller silikonspray eller ne lignende. Tips mottas med ærbødighet og takk. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Silikonspray fungerer ofte bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Teflonspray på sleider og mastespor gjør underverker. Kanskje kan det være lurt å spyle bort saltavleiringer først. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
runes Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Dytt inn en svamp på øverste sleider og dynk den godt med silikon, dra deretter opp seilet. Vips så glir det lett etterpå Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
JGH Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Kor kan teflonspray kjøpes? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Euklid Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 (redigert) Butikker med sykkelutstyr selger ofte dette, f.eks. XXL (sprayen inneholder olje med en liten dæsj teflon). Redigert 3.September.2012 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 Siden du skriver at dette er din første seilbåt, så husk at når du skal heise seilet så bør du legge båten rett opp mot vinden. Gjør du ikke det blir storseilet tungt og heise. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
storbonden Svart 3.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2012 Tusen takk for mange bra tips, dette skal prøves asap. Som svar til Kalle så har jeg gått opp mot vinden før heising. Det var vel det eneste jeg kunne om seiling før vi seilte båten fra Aker Brygge til Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.September.2012 Del på Facebook Svart 3.September.2012 (redigert) Det var denne jeg tenkte på. Det er ikke olje iden, den blir helt tørr etter noen sekunder og etterlater seg bare et lag med svært lav friksjon. Selges hos Maritim og flere andre. Redigert 3.September.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Siden du bor i Tønsberg. Dra ut til Espen Aker på Ørsnes. Han selger Holt Prolube. Bruk denne på trinser og sleider. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Et gammelt og lett tilgjengelig triks, er å sprute Zalo på sleidene mens seilet er nede. Da glir det lettere opp og det holder seg glatt en god stund. Om du bruker båten mye, er det nok å gjøre det ved sesongstart. Billig og enkelt og evt søl, blir borte neste gang det regner. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Framtia Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Jeg ville også tatt en ekstra sjekk av trinsa som sitter i toppen av masta, det hender at disse ødelegges slik at de ruller dårlig når de belastes. Pass også på at kick/skjøte ikke er strammet, det vil medføre at seilet blir tyngre å dra opp. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Halcyon Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Siden dette er en eldre båt ville jeg startet med å sjekke trinser i toppen og bunn av masta, er trinsene runde? er det lager i dem, og går dette rundt? er de med glidelager, er dette slitt ovalt? Har du ryttere eller eller masteliket i spor? Er sporet riktig bredde? har det lik bredde hele veien? Har sporet skader? Sjekk dette før du begynner å kline med olje... Sitér dette innlegget Link to post
storbonden Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 Takker varmt for mange gode råd og tips. Her skal det vaskes og smøres før neste tur, samt sjekke trinser grundig når masta tas ned til høsten. (vinteren, siden båtsesongen forlenges radikalt med seilbåt) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Har du fallet ført bak til cockpit? I så fall ligger synderen i friksjon i blokka ved mastefoten(bryteblokk) og evt. ledeblokkene på hyttetaket. Prøv å heise seilet ved masta så vil du merke stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
storbonden Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 Herregud, her er det så mye tips at en nybegynner blir helt svimmel. Fallene er ført til cockpit, smører selvfølgelig blokkene også etter å ha lest ENDA flere tips. Til Halcyon: Vet så og si ingenting om dette og hint, men forliket går inni masta. På spilene er det nylonryttere. Er det da ryttere? Går forliket i masta? Forliket er vel det innsydde tauverket i forkant av seilet? (Ja, vi er på det nivået ) Det er så mye jeg ikke vet om forliket at jeg vurderer å ta kontakt med forliksrådet........... Til mitt forsvar er jeg båtvant med alt fra snekke og torpedobåt til kajakk...... Det er bare alt dette nye som stikker opp av dekket.......Har heldigvis en god vinter foran meg på lesing, kurs og evt. å finne et miljø i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Har hatt seilbåt i mange år. Zalo var et godt tips og kan brukes til det meste. For oss motorbåteiere er det viktigst at du limer fall fast i masten slik at det ikke blir så mye lyd Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ArnfinnEide Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 Hei. Gammel tråd men jeg fant denne på finn. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106584837 Så ut til å virke fint? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 Du trenger ikke maljer. snakk med en seilmaker og be ham sy fast plastsleider med webbing Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Desember.2017 Del på Facebook Svart 9.Desember.2017 ArnfinnEide skrev for 5 timer siden: Hei. Gammel tråd men jeg fant denne på finn. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106584837 Så ut til å virke fint? Ikke verst at du tar deg bryet med å lete fram to gamle tråder og tipse om/reklamere for slike adaptere Velkommen til forumet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.