Jump to content

Tips ved systemrens på tamd 60C ?


nordan family 27

Recommended Posts

For 3-4 år siden hadde jeg noen utfordringer med båten, og satt til slutt bort jobben. Når den først var borte, så ba jeg dem å rense intercooler og alle kjølere. Dette var autorisert veksted. Det kviet de seg for, og anbefalte meg å ikke røre dette før det var trøbbel med varme. Det hadde jeg ikke. Men av ulike årsaker ble slik rens likevel gjort. I år, kun 3-4 år senere, hadde jeg gearoljekjølerne oppe igjen. De var overraskende tette. Jeg har derfor tenkt å koste på meg en Systemrens på saltvannssiden da det fremstår som enkelt og ukomplisert, og at jeg har lite å frykte, men greit å vinne.

 

Men jeg lurer på om noen har noen tips til måte gjøre dette lettvint? Foreløpig ser jeg for meg å ta ut impeller (eller kanskje ikke, det siger jo vann forbi den) og sette på en slange på på pumpa som er like høy som motoren, og deretter helle på en egnet mengde blanding, vente en stund, og tappe det av igjen og fyre opp med impellerne på plass.

 

Men finnes det smartere metoder? Andre praktiske tips? Må fjerne sinkene, men ellers?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Steng bunnventilen. Ta av slangen å sett den i en bøtte/kar med ferskvann, kjør igjenom en del liter ferskvann, gjerne en 2 - 3 bøtter. Fyll 2 liter systemrens i bøtta, og la motoren trekke det inn, la det stå i ett par tre dager, fyr opp.

Eller om du har mulighet, sett på en egen liten pumpe som kan sirkulere systemrensen i sjøvannsdelen, du vil raskt se att vannet endrer farge fra klart til langt fra klart - krever litt mer arbeid, men fungerer. Om du søker på båtmagasinet og sytemrens så gjorde de dette for noen år siden på en Volvo (B30) tror jeg det var, med godt resultat.

 

Har du zinkanoder på saltvannsiden må du huske på å ta disse ut før du kjører inn systemrens, står også på flaska.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Heisann !

 

Har samme motorer som deg og vurderer også en systemrens på sjøvannssiden på mine TAMD 60c motorer.

 

Har kikka litt på Båtmagasinets artikkel hvor systemrens er testa på en VP 41 motor, og tror jeg vil benytte denne som en slags mal.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kj%C3%B8lerens

 

 

Vil da trenge en 30 liters dunk, slangetilkoblinger og slanger, en vanlig nedsenkbar 12V lensepumpe for sirkulering, systemrens, og ferskvann, 220VAC/12VDC omformer til å drive lensepumpa samt et koblings-ur.

 

I tillegg vil jeg montere et manometer på lensepumpens trykkside for å overvåke virkningen av systemrensens effekt.

 

 

For min egen del så vil jeg gjøre det enklest mulig, og det omfatter bl.a. å koble meg inn på innløp til smøreoljekjølerens inntak (sjøvannspumpa var jeg oppe med i fjor for rengjøring og skifte av impeller)

 

 

Sinkstaver fjernes i kretsen og blendes av. Sjøvannsinntaks ventil stenges !

 

 

Ser da for meg kretsen som følger: Fra lensepumpa (nå sirkulasjonspumpen) til sjøinntak på smo-kjøler tilkoblet manometer ( 0-2 bar?) og fra sjøvannsuttak på gearoljekjøler tilbake til dunken.

 

Utgang fra 220VAC/12VDC omformer kobles til sirkulasjonspumpen med pluss og minus. Landstrøm kobles til omformeren via koblings-ur. Koblingsuret settes til intervall med 30 minutters drift og 2 timers hvile.

 

Noterer manometertrykk ved oppstart. Lar koblings-uret styre prosessen i 2 - 3 døgn!

 

 

Som en ekstra sikkerhet kan man la lensepumpen være sikret med en flotør-bryter slik at start forhindres hvis dunken mister systemrens-væske som følge av evt. lekkasjer i kretsen !

 

 

Følger med manometertrykk for å se evt. effekt av prosessen! (Er kretsen nogenlunde tett ved prosessens start så bør trykket avta etter en tid med behandling!)

 

 

 

 

 

 

 

Får se fremover når jeg får tid og når helsa tillater kryping rundt motorene ! (Muligens helgedager med overnattingsdøgn under prosessen)

 

Iallfall, lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg kan starte helt ved sjøvannsventilen. Men slangene der er ikke så lette å få ned i noen bøtte. Men da trenger jeg omlag 4-5 liter ekstra blanding per motor gjennom slange og sjøvannsfilter, og så siger det noe tilbake igjen etterpå som medfører litt gris i bunnen, men det er kanskje ikke så farlig. Det koster meg i så tilfelle ca 320 kroner mer i blanding om jeg må fylle slange og sjøvannsfiltre med dette også. Det var årsaken til at jeg vurderte å koble på etter filtrene. Men jeg kan jo koble på en egen slange der og få sugd inn guffa. Det er kanskje enklest. Tror ikke jeg er i modus for å koble på sirkulasjon

Link to post

Jeg mener å ha hørt at Systemrens egentlig bare er et ferdig blandet forhold av noe ganske enkelt. Men jeg vet ikke. Skal ned å kikke litt i dag.

 

Mateco: for å få til din sløyfe må du demontere noe - hvor hadde du tenkt til å koble deg på? Jeg mener å huske at jeg har rør etter pumpa og ingen naturlige enkle påkoblingsmuligheter/demonteringsmuligheter der.

 

Alternativet er å helle på og foran og la det renne ut bak ved gearoljekjøleren og ha litt mekanisk sirkulasjon en gang i døgnet ved å fylle på manuelt fra det som renner ut bak. Kjedelig om jeg gjør denne jobben - men ikke grundig nok.

 

Hvis jeg går for original Systemrens er jeg fort på 850-1200 kr avhengig.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

 

Har du zinkanoder på saltvannsiden må du huske på å ta disse ut før du kjører inn systemrens, står også på flaska.

 

 

-Hva er poenget med dette ?

F.eks vil effekten av systemrensen reduseres betraktelig av at det er zink i runden, kjemisk e.lign ?

 

F.eks fordi systemrensen tærer ekstra på zinkanoden, og du dermed har noen kroner å spare på å fjerne dem ?

Link to post

 

 

-Hva er poenget med dette ?

F.eks vil effekten av systemrensen reduseres betraktelig av at det er zink i runden, kjemisk e.lign ?

 

F.eks fordi systemrensen tærer ekstra på zinkanoden, og du dermed har noen kroner å spare på å fjerne dem ?

 

Ikke annet enn at det på flaskene med systemrens står at man må fjerne zinkanoden/e først.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Skal man bare fylle opp motoren og la den stå, anbefaler jeg og kjøre godt igjennom med ferskvann på varm motor. Deretter tappes sjøvannskretsen helt før man fyller på ferdig blanding.

Da er alle komponenter sikret riktig blanding.

 

Kjører man systemrens på ferskvannsiden anbefaler jeg og etterfylle med destillert vann + kjølevæske. Da slipper man evt kalk og salt-utfelling på ferskvannsiden og systemet holder seg rent leeenge.

Link to post

.............

Mateco: for å få til din sløyfe må du demontere noe - hvor hadde du tenkt til å koble deg på? Jeg mener å huske at jeg har rør etter pumpa og ingen naturlige enkle påkoblingsmuligheter/demonteringsmuligheter der.

......................

 

 

Jeg tenkte å erstatte plugg på smøreoljekjølerens innløpsdeksel med en slangenippel og koble tilførselen her (pos.5 på skissa under). Innløps/Utløps -deksel er identiske, men på kjøleren er de snudd 180 grader i forhold til hverandre. Mener det er 1/2" rørgjenger, men skal sjekke opp når jeg kommer så langt !

 

5261.jpg

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Kreativt. Følger deg på den. Er ikke det en vanlig volvo sink-plugg som sitter der? de gjengene er vel "selvtettende" - er det en form for standard jeg kan kjøpe en nippel av? Skal en tur i båten i dag så jeg skal kikke på den.

 

Foreløpig ser jeg det som lettes å koble meg på rett før sløvannspumpa med en slange på 32 mm (tror jeg det er), sette den opp i være, og helle nedi frem til det kommer ut bak på gearoljekjøleren. Jeg er bare litt usikker på hvor mye som siger forbi impellerene. Når jeg vinterkonserverer ser jeg at noe siger tilbake igjen ganske så sakte, så hvis jeg skal ha på 10 liter med blanding kan det ta sin tid

Link to post

......

Ser ut som en sinkplugg. Den er 21-22 mm. Har ikke skrudd den ut i dag, men jeg har kjøpt systemrensen

 

Ja, det er nok en sink-holder plugg! Er det R 1/2" tro ??

 

Som skrevet tidligere i tråden så var jeg oppe med smo-kjøleren i fjor. (Erindrer at jeg måtte fjerne den for å plukke ut komplette sjøvannspumpe med aksling og drev for overhaling da jeg hadde en liten lekkasje i den mekaniske akseltetningen). Og slik så den ut før rengjøring:

 

lubcool.jpg

 

Man kan jo bare tenke seg til evt. uønsket mottrykk hvis resten av sjøvannskretsen er like "be-saltet" !

 

 

Har idag skaffa meg timer fra Biltema for å styre 220VAC strøm til en enkel, dum batterilader som igjen føder 12VDC til sirkulasjonspumpa.

Dobbel-pack 24 timers med inntil 15 minutters intervall som man setter etter behag!

 

Biltema # 88-163 til skarve 45,- for to stk må sieså være særdeles billig.

88-163_l.jpg

 

 

@ Nordan Family; Hva slags systemrens har du fått fatt i og hva var pris pr. liter ?

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

Det der så ikke pent ut.

 

Jeg kjøpte vanlig Systemrens på Maritim, det er vel den som Båtmagasinet omtaler. Kostet 168 eller deromkring per liter. Skal blandes 15-20 prosent.

 

Hva slags slangenippel og gjengestørrelse skal jeg be om i butikken dersom dette er en vanlig sinkplugg? Er gjengene godset vanlige selvom holderen har litt andre og lukkende gjenger?

 

Hva slags pumpe se du for deg å bruke?

Link to post

.....................

Hva slags pumpe se du for deg å bruke?

 

Man tager hva man haver !

 

I båten har jeg liggende en reserve lensepumpe fra BT sammen med en reserve-flottørbryter samt en enkel batterilader (den billigste fra BT)

 

Lensepumpe for sirkulasjon:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Lensepumpe/Lensepumpe-259750/

 

Kr. 149,-

 

25-9750_s.jpg

 

Flottørbryter for overvåkning av nivå i reservoar:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Nivavakt/Nivavakt-automatisk-25975/

 

Kr. 129,-

 

25-975_s.jpg

 

Batterilader for å føde lensepumpen (har en som ligner veldig på denne):

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-4-A-37735/

 

Kr. 159,-

 

37-735_s.jpg

 

 

Sammen med tidligere nevnte Timer så ser jeg for meg et nogenlunde slikt oppsett:

 

systemrens.gif

 

Avskåret toppen på en 30 ltersdunk. Et tilpasset flattjern påmontert lensepumpen og flottørbryteren stikkes oppi dunken med ut-blandet systemrens. Så er det bare Plug and Play for noen døgn !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Mateco, ha du funnet en slangenippel med passende gjenger til oljekjøleren?

 

På bb motor laget jeg en sløyfe fra sjøvannspumpen. Måtte ut med impeller, det gikk veldig tregt forbi den. Helte på systemrens søndag kveld, og har akkurat vært ute å sirkulert litt på dette ved å helle på i den ene enden og la det renne i en dunk i andre enden, og gjenta dette litt begge veier.

 

På sb motor er det så trangt at jeg ikke ønsker at fikle ut med impeller og på med lokk etc unødvendig, det holder å kun skiftebimpelleren. Slet en del med å få på slangen for formålet, stussen på pumpa omlag 42 mm, og dette er ikke så lett å få tak i, skviset derfor på en 38 mm, men tror ikke jeg vil klare det på sb motor.

 

Sinkene jeg tok ut har vært i motoren i 3 sesonger, kontrollert en gang per år. De var fremdeles 90-95 prosent hele, så hvor viktig slike motorsinkerner vet jeg ikke.

Link to post

Har handla inn en stuss fra BT. R1/2" og 5/8" rørstuss i andre enden. Har også handla inn 10m armert PVC slange samt skaffa meg en 30 ltr dunk som jeg skal kappe toppen av i morgen !

 

Har også kjøpt inn 4 ltr Systemrens til 189,-/ltr (rene pol-pris) og håper jeg skal klare meg med det på begge motorene.

 

Har ikke fått sjekka om det virkelig er R1/2" rørgjenger på sink-feste pluggen i endelokket, men har stor tro !!

 

Jeg vil koble opp som vist i illustrasjonen over. Var oppe med pumpene på begge motorene i fjor, så jeg håper/tror de skal være OK.

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...