nordan family 27 Startet 4.September.2012 Del på Facebook Startet 4.September.2012 (redigert) For 3-4 år siden hadde jeg noen utfordringer med båten, og satt til slutt bort jobben. Når den først var borte, så ba jeg dem å rense intercooler og alle kjølere. Dette var autorisert veksted. Det kviet de seg for, og anbefalte meg å ikke røre dette før det var trøbbel med varme. Det hadde jeg ikke. Men av ulike årsaker ble slik rens likevel gjort. I år, kun 3-4 år senere, hadde jeg gearoljekjølerne oppe igjen. De var overraskende tette. Jeg har derfor tenkt å koste på meg en Systemrens på saltvannssiden da det fremstår som enkelt og ukomplisert, og at jeg har lite å frykte, men greit å vinne. Men jeg lurer på om noen har noen tips til måte gjøre dette lettvint? Foreløpig ser jeg for meg å ta ut impeller (eller kanskje ikke, det siger jo vann forbi den) og sette på en slange på på pumpa som er like høy som motoren, og deretter helle på en egnet mengde blanding, vente en stund, og tappe det av igjen og fyre opp med impellerne på plass. Men finnes det smartere metoder? Andre praktiske tips? Må fjerne sinkene, men ellers? Redigert 4.September.2012 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Steng bunnventilen. Ta av slangen å sett den i en bøtte/kar med ferskvann, kjør igjenom en del liter ferskvann, gjerne en 2 - 3 bøtter. Fyll 2 liter systemrens i bøtta, og la motoren trekke det inn, la det stå i ett par tre dager, fyr opp. Eller om du har mulighet, sett på en egen liten pumpe som kan sirkulere systemrensen i sjøvannsdelen, du vil raskt se att vannet endrer farge fra klart til langt fra klart - krever litt mer arbeid, men fungerer. Om du søker på båtmagasinet og sytemrens så gjorde de dette for noen år siden på en Volvo (B30) tror jeg det var, med godt resultat. Har du zinkanoder på saltvannsiden må du huske på å ta disse ut før du kjører inn systemrens, står også på flaska. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
ola volvo Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 er det noen type system rens som anbefales å bruke , Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Heisann ! Har samme motorer som deg og vurderer også en systemrens på sjøvannssiden på mine TAMD 60c motorer. Har kikka litt på Båtmagasinets artikkel hvor systemrens er testa på en VP 41 motor, og tror jeg vil benytte denne som en slags mal. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motor-feberfri-med-kj%C3%B8lerens Vil da trenge en 30 liters dunk, slangetilkoblinger og slanger, en vanlig nedsenkbar 12V lensepumpe for sirkulering, systemrens, og ferskvann, 220VAC/12VDC omformer til å drive lensepumpa samt et koblings-ur. I tillegg vil jeg montere et manometer på lensepumpens trykkside for å overvåke virkningen av systemrensens effekt. For min egen del så vil jeg gjøre det enklest mulig, og det omfatter bl.a. å koble meg inn på innløp til smøreoljekjølerens inntak (sjøvannspumpa var jeg oppe med i fjor for rengjøring og skifte av impeller) Sinkstaver fjernes i kretsen og blendes av. Sjøvannsinntaks ventil stenges ! Ser da for meg kretsen som følger: Fra lensepumpa (nå sirkulasjonspumpen) til sjøinntak på smo-kjøler tilkoblet manometer ( 0-2 bar?) og fra sjøvannsuttak på gearoljekjøler tilbake til dunken. Utgang fra 220VAC/12VDC omformer kobles til sirkulasjonspumpen med pluss og minus. Landstrøm kobles til omformeren via koblings-ur. Koblingsuret settes til intervall med 30 minutters drift og 2 timers hvile. Noterer manometertrykk ved oppstart. Lar koblings-uret styre prosessen i 2 - 3 døgn! Som en ekstra sikkerhet kan man la lensepumpen være sikret med en flotør-bryter slik at start forhindres hvis dunken mister systemrens-væske som følge av evt. lekkasjer i kretsen ! Følger med manometertrykk for å se evt. effekt av prosessen! (Er kretsen nogenlunde tett ved prosessens start så bør trykket avta etter en tid med behandling!) Får se fremover når jeg får tid og når helsa tillater kryping rundt motorene ! (Muligens helgedager med overnattingsdøgn under prosessen) Iallfall, lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 Jeg kan starte helt ved sjøvannsventilen. Men slangene der er ikke så lette å få ned i noen bøtte. Men da trenger jeg omlag 4-5 liter ekstra blanding per motor gjennom slange og sjøvannsfilter, og så siger det noe tilbake igjen etterpå som medfører litt gris i bunnen, men det er kanskje ikke så farlig. Det koster meg i så tilfelle ca 320 kroner mer i blanding om jeg må fylle slange og sjøvannsfiltre med dette også. Det var årsaken til at jeg vurderte å koble på etter filtrene. Men jeg kan jo koble på en egen slange der og få sugd inn guffa. Det er kanskje enklest. Tror ikke jeg er i modus for å koble på sirkulasjon Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2012 Eller så venter jeg til Mateco er ferdig med sitt, og har et ferdig utprøvd opplegg ferdig til kopiering :-) Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Bruk sitronsyre fåes på dagligvare butikken gjør samme nytten til en 50 lapp funket utmerket hos meg Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.September.2012 Del på Facebook Svart 4.September.2012 Bruk sitronsyre fåes på dagligvare butikken gjør samme nytten til en 50 lapp ............ Hvilket blandingsforhold benyttet du (gr. sitronsyre/ltr vann) ??? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 (redigert) Jeg mener å ha hørt at Systemrens egentlig bare er et ferdig blandet forhold av noe ganske enkelt. Men jeg vet ikke. Skal ned å kikke litt i dag. Mateco: for å få til din sløyfe må du demontere noe - hvor hadde du tenkt til å koble deg på? Jeg mener å huske at jeg har rør etter pumpa og ingen naturlige enkle påkoblingsmuligheter/demonteringsmuligheter der. Alternativet er å helle på og foran og la det renne ut bak ved gearoljekjøleren og ha litt mekanisk sirkulasjon en gang i døgnet ved å fylle på manuelt fra det som renner ut bak. Kjedelig om jeg gjør denne jobben - men ikke grundig nok. Hvis jeg går for original Systemrens er jeg fort på 850-1200 kr avhengig. Redigert 5.September.2012 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Har du zinkanoder på saltvannsiden må du huske på å ta disse ut før du kjører inn systemrens, står også på flaska. -Hva er poenget med dette ? F.eks vil effekten av systemrensen reduseres betraktelig av at det er zink i runden, kjemisk e.lign ? F.eks fordi systemrensen tærer ekstra på zinkanoden, og du dermed har noen kroner å spare på å fjerne dem ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 -Hva er poenget med dette ? F.eks vil effekten av systemrensen reduseres betraktelig av at det er zink i runden, kjemisk e.lign ? F.eks fordi systemrensen tærer ekstra på zinkanoden, og du dermed har noen kroner å spare på å fjerne dem ? Ikke annet enn at det på flaskene med systemrens står at man må fjerne zinkanoden/e først. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
hanto1 Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Skal man bare fylle opp motoren og la den stå, anbefaler jeg og kjøre godt igjennom med ferskvann på varm motor. Deretter tappes sjøvannskretsen helt før man fyller på ferdig blanding. Da er alle komponenter sikret riktig blanding. Kjører man systemrens på ferskvannsiden anbefaler jeg og etterfylle med destillert vann + kjølevæske. Da slipper man evt kalk og salt-utfelling på ferskvannsiden og systemet holder seg rent leeenge. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 (redigert) ............. Mateco: for å få til din sløyfe må du demontere noe - hvor hadde du tenkt til å koble deg på? Jeg mener å huske at jeg har rør etter pumpa og ingen naturlige enkle påkoblingsmuligheter/demonteringsmuligheter der. ...................... Jeg tenkte å erstatte plugg på smøreoljekjølerens innløpsdeksel med en slangenippel og koble tilførselen her (pos.5 på skissa under). Innløps/Utløps -deksel er identiske, men på kjøleren er de snudd 180 grader i forhold til hverandre. Mener det er 1/2" rørgjenger, men skal sjekke opp når jeg kommer så langt ! Bjørn Redigert 5.September.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 Kreativt. Følger deg på den. Er ikke det en vanlig volvo sink-plugg som sitter der? de gjengene er vel "selvtettende" - er det en form for standard jeg kan kjøpe en nippel av? Skal en tur i båten i dag så jeg skal kikke på den. Foreløpig ser jeg det som lettes å koble meg på rett før sløvannspumpa med en slange på 32 mm (tror jeg det er), sette den opp i være, og helle nedi frem til det kommer ut bak på gearoljekjøleren. Jeg er bare litt usikker på hvor mye som siger forbi impellerene. Når jeg vinterkonserverer ser jeg at noe siger tilbake igjen ganske så sakte, så hvis jeg skal ha på 10 liter med blanding kan det ta sin tid Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Ikke annet enn at det på flaskene med systemrens står at man må fjerne zinkanoden/e først. -Ok, noen som vet ? Er jo litt jobb fjerne zinkanodene, hvis man f.eks ønsker forebygge ved å kjøre inn litt systemrens en gang i blandt. Og ofte må man ha noe plugg/bolt for å tette der zink-pluggen tas ut. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Hvis det ikke har vært nevnt allerede. Lager man en sirkulerende krets er det lurt å la denne gå motsatt vei. Jeg kjørte først "riktig" vei og deretter motsatt. Først da kom det masse rusk og rask ut. Lykke til. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
nordan family 27 Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 God ide med motsatt vei. Det spiser sink, men ikke enormt. Har blitt forklart at syren nøytraliseres etterhvert, og dumt å bruke opp effekten på sink Mateco, slik ser det ut hos meg Ser ut som en sinkplugg. Den er 21-22 mm. Har ikke skrudd den ut i dag, men jeg har kjøpt systemrensen Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 (redigert) ...... Ser ut som en sinkplugg. Den er 21-22 mm. Har ikke skrudd den ut i dag, men jeg har kjøpt systemrensen Ja, det er nok en sink-holder plugg! Er det R 1/2" tro ?? Som skrevet tidligere i tråden så var jeg oppe med smo-kjøleren i fjor. (Erindrer at jeg måtte fjerne den for å plukke ut komplette sjøvannspumpe med aksling og drev for overhaling da jeg hadde en liten lekkasje i den mekaniske akseltetningen). Og slik så den ut før rengjøring: Man kan jo bare tenke seg til evt. uønsket mottrykk hvis resten av sjøvannskretsen er like "be-saltet" ! Har idag skaffa meg timer fra Biltema for å styre 220VAC strøm til en enkel, dum batterilader som igjen føder 12VDC til sirkulasjonspumpa. Dobbel-pack 24 timers med inntil 15 minutters intervall som man setter etter behag! Biltema # 88-163 til skarve 45,- for to stk må sieså være særdeles billig. @ Nordan Family; Hva slags systemrens har du fått fatt i og hva var pris pr. liter ? Bjørn Redigert 5.September.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Det der så ikke pent ut. Jeg kjøpte vanlig Systemrens på Maritim, det er vel den som Båtmagasinet omtaler. Kostet 168 eller deromkring per liter. Skal blandes 15-20 prosent. Hva slags slangenippel og gjengestørrelse skal jeg be om i butikken dersom dette er en vanlig sinkplugg? Er gjengene godset vanlige selvom holderen har litt andre og lukkende gjenger? Hva slags pumpe se du for deg å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Hvis det er "selvtettende" gjenger, pass på at du ikke da setter inn en jevnt dimensjonert nippel, og kanskje ødelegger selvtettingen... bare en tanke :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Ja - alternativet mitt er å ta ut impelleren og koble til på slangen rett ved sjøvannspumpen etter å ha satt på impeller-lokket igjen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 ..................... Hva slags pumpe se du for deg å bruke? Man tager hva man haver ! I båten har jeg liggende en reserve lensepumpe fra BT sammen med en reserve-flottørbryter samt en enkel batterilader (den billigste fra BT) Lensepumpe for sirkulasjon: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Lensepumpe/Lensepumpe-259750/ Kr. 149,- Flottørbryter for overvåkning av nivå i reservoar: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Nivavakt/Nivavakt-automatisk-25975/ Kr. 129,- Batterilader for å føde lensepumpen (har en som ligner veldig på denne): http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-4-A-37735/ Kr. 159,- Sammen med tidligere nevnte Timer så ser jeg for meg et nogenlunde slikt oppsett: Avskåret toppen på en 30 ltersdunk. Et tilpasset flattjern påmontert lensepumpen og flottørbryteren stikkes oppi dunken med ut-blandet systemrens. Så er det bare Plug and Play for noen døgn ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Imponerende illustrasjon! Du skulle holdt til i Oslo. Der eksisterer et leiemarked for konstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Mateco, ha du funnet en slangenippel med passende gjenger til oljekjøleren? På bb motor laget jeg en sløyfe fra sjøvannspumpen. Måtte ut med impeller, det gikk veldig tregt forbi den. Helte på systemrens søndag kveld, og har akkurat vært ute å sirkulert litt på dette ved å helle på i den ene enden og la det renne i en dunk i andre enden, og gjenta dette litt begge veier. På sb motor er det så trangt at jeg ikke ønsker at fikle ut med impeller og på med lokk etc unødvendig, det holder å kun skiftebimpelleren. Slet en del med å få på slangen for formålet, stussen på pumpa omlag 42 mm, og dette er ikke så lett å få tak i, skviset derfor på en 38 mm, men tror ikke jeg vil klare det på sb motor. Sinkene jeg tok ut har vært i motoren i 3 sesonger, kontrollert en gang per år. De var fremdeles 90-95 prosent hele, så hvor viktig slike motorsinkerner vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Har handla inn en stuss fra BT. R1/2" og 5/8" rørstuss i andre enden. Har også handla inn 10m armert PVC slange samt skaffa meg en 30 ltr dunk som jeg skal kappe toppen av i morgen ! Har også kjøpt inn 4 ltr Systemrens til 189,-/ltr (rene pol-pris) og håper jeg skal klare meg med det på begge motorene. Har ikke fått sjekka om det virkelig er R1/2" rørgjenger på sink-feste pluggen i endelokket, men har stor tro !! Jeg vil koble opp som vist i illustrasjonen over. Var oppe med pumpene på begge motorene i fjor, så jeg håper/tror de skal være OK. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.