Jump to content

Tips ved systemrens på tamd 60C ?


nordan family 27

Recommended Posts

Var aa sirkulerte paa systemrensen på babord motor i dag. Gjorde klar for styrbord. Der blir det ogsaa tilkobling på sjoevannspumpa med en nyinnkjoept 38 mm slange som kunne tvinges paastussen som er en del stoerre. Det gikk greit, og den er 2,5 meter saa jeg faar den opp i en kanne. Blendet saa den tynne slangen fra gearoljekjoeleren til pakkboksen. Har saa kjoept litt slange som kan gaa fra enden på gearoljekjoeleren og til samme kanne som motoren skal suge fra. Denne gangen blir det aa starte motoren for aa faa sugd inn systemrensen, samt for aa sirkulere den en gang i døgnet. Faar satse på at eksosen ikke blir saa ,varm paa de faa sekundene det er snakk om.

 

Fikk dog ikke ut en av motorsinkene på styrbord motor. Holderen kom ut, men sinken satt igjen og bar ikke til å rikke, så jeg skrudde inn holderen igjen. Nå blir vel denne omlag halvert i løpet av systemrensen basertpå det jeg erfarte når jeg hadde en kjøler i slik guffe i en bøtte for en tid siden.

 

I morgen blir det å skylle babord motor, og fylle styrbordbord. Ser slutten på dette nå.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Jeg har brukt systemrens flere ganger på min motorpå saltvanns og ferskvannsiden mens båten sto på land.

Ferskvannsiden er enkelt.Tapp av ferskvannet,fyll opp med systemrens,koble til jølevann fra hageslangen på sjøsiden og start opp motoren.Systemrens virker best ved temp 60-70 grader.Kjør motoren varm,stopp og vent noen timer,start igjen og kjør varm igjen.La det virke over natten.Tapp av guffa og skylle godt med ferskvann. OBS Vitig å få skylt bort all systemrensen.Fyll med ferskvann og kjør varm,tapp og fyll så på frostveske blanding. Sinkanodene har jeg aldri tatt ut under prosessen og det ser ikke ut som de tæres nevneverdig av systemrensen.Systemrensen har jeg kjøpt hos Basol.Billigere og kanskje bedre enn Maritime. 6 liter for 300,-

Søvannsiden bruker jeg ei bøtte ca 10 liter.Kobler fra ved sjøvannsfilteret og ved utgang til eksos.Legger slange fra sjøvannsfilteret og fra eksosutgangen ned i bøtta.Kobler til hageslangen til eksos slangen og starter opp motoren.Da får jeg renset hele sjøvannsystemet ved hjelp av motorens sjøvannspumpe som sirkulerer dette i hele systemet.Kjører dette noen timer,lar det stå over natten,kobler så på slangen til filteret og eksosen,stenger sjøventilen og legger hageslangen ned i filterhuset,starter motoren og kjøre gjennom systemet med ferskvann for å skylle bort all systemrens.Dette virker utmerket.Er enkelt å utføre selv for de som ikke er så kyndige til å skru.

Du trenger kun noen slangebiter,ei bøtte og systemrensen.Ikke glem kaffe eller noe annet godt mens prosessen foregår.

Dette kan selvgølgelig også gjøres mens båten ligger på sjøen,ja kanskje enda enklere da.

Lykke til alle som prøver.

Link to post
  • 7 år senere...
  • 1 måned senere...

 

Her er en oppdatering på en steingammal tråd. Vedlegger bilder som ble tatt den gangen. Utførelsen ble omsider gjort i påsketider 2013.

Utgangspunkt og plan, som tidligere nevnt:

 

systemrens-jpg.jpg.86acd782002991cf5317d57952ac0d78.jpg

Fulgte planen bortsett fra Mottrykksindikator som er nevnt i skissa.

 

 

Her et bilde av Reodor-løsning:

DSCF5920.JPG.4dd540c8f5b5782c723b3d5b0e01fb95.JPG

En avskåret 30 ltr dunk utgjør beholder.

 

DSCF5922.JPG.5775646d8fee9f6d0ef8b5745bde3363.JPG

Pumpe og flotørbryter montert i dunken.

 

 

 

 

 

DSCF5926.JPG.5af51a442be0f685806e54e2ab638dbd.JPG

Pumpen startet og sjøvannskretsen fylt med kontrollert mengde ferskvann. Deretter fylt Systemrens slik at blandingen utgjør ca.15-20%

 

DSCF5928.JPG.db03a586f26c061ee33d92b8296d2169.JPG

Viktig at beholder står over motor slik at hele kretsen blir fylt.

 

DSCF5933.JPG.c723795b544654263f759f499c33ef14.JPG

Her er Reodor-opplegget. En Timer som starter/stopper en "Dum" batterilader som fungerer som 12V strømforsyning til pumpen.

 

DSCF5934.JPG.f6d54a76bc806d2ee291e5cc88ef920b.JPG

Timer er innstilt slik at den starter sirkulering i 15 minutter for hver annen time.

 

DSCF5948.JPG.329e38a430bd3ab86736de5c6f09405b.JPG

Prosessen foregikk i påsken 2013. Dessverre viste det seg at inntaksventilen ikke holdt ordentlig tett, med det følge at jeg mistet blandingen til sjø. Heldigvis så stanset flotørbryteren  pumpen, men jeg hadde mistet mye av blandingen. Dermed måtte jeg bruke Systemrensen som egentlig var tiltenkt den andre motoren.

Som sagt, dette skjedde midt i påska. Redningen ble den lokale Bunnpris sjappa hvor jeg kjøpte hele beholdningen av 35% eddik for å bruke som erstatning for tapt systemrens.

 

Ladeluftkj_for_1.JPG.c92032eba1f7be004f35c71fec995f67.JPG

Dette bildet viser ladeluftkjøler på motor nr.2  FØR bruk av eddik-blandingen.

 

Ladluftkj_etter_1.JPG.64df1b168ab7d75f99ea2194a1254192.JPG

Dette bildet viser samme kjøler etter to døgn med Eddik-rens. Alt av saltavleiringer var oppløst og forsvunnet.

 

Dette var, som skrevet, gjort for over 7 år siden. Jeg husker ikke hvorfor tråden ikke ble fulgt opp, men jeg lurer på om det var noe med baatplassen - domenet eller en stor oppdatering. Iallefall, hele greia ble glemt inntil nå hvor jeg ser enkelte etterspør diverse i forbindelse med system-rens.

 

Kan også nevne at opplegget har blitt utlånt og brukt av mange båt-venner. Og alle har vært svært så fornøyd med resultatet. Andre typer motorer som krever litt annen fittings, men det er jo overkommelige hindringer. Prinsippet er jo likt! 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

@mateco jeg etterspør sirkulasjonspumpe til dette formålet i en annen tråd. 

Tanken min var at den skulle surre og gå kontinuerlig men det er kanskje ikke nødvendig. 

Og da kan jeg bruke type billig lensepumpe eller en pentrypumpe jeg har liggende. 

Varmet du opp væsken i tillegg?

Effekten på pumpen trenger vel ikke være allverden. 

Link to post

Min tanke bak sirkuleringen er at den forflytter syreblandingen i kretsen og samtidig tar med seg oppløste sedimenter til tanken. Samtidig er det viktig at blandingen får litt ro på seg til å virke der den gjør mest nytte. Derfor 15 minutters sirkulering og 105 minutters hvile.

 

Den billige lensepumpen har fungert hver gang, men det har vært tilfeller der jeg har måttet fjerne sedimenter som har satt seg i pumpesilen.

 

Når det gjelder bruk av eddik så vil jeg nevne at som bonus får du renset lufta i båten for uønsket odør som gammal røyklukt og matlukt.

Returen tilbake til dunken splasher når den treffer væskeoverflaten og hele båten vil temmelig fort bli fylt av en skarp eddiklukt. Eddiklukten er enkel å lufte ut når du er ferdig, og luften i båten føles mye friskere og mindre vond lukt.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Captain Chaos skrev 44 minutter siden:

@mateco Brukte du ren 35% Eddik, eller tynnet du videre ned med vann?

 

/Chaos

 

Som nevnt så skjedde dette i påsketiden 2013, og Bunnpris sjappa hadde 8 halvliters 35% eddik. Disse ble blandet med vann slik at totalen ble ca.10-11 liter. Og da inkludert væske i dunken som da utgjør nok til å løfte flottørbryter samt en dert ekstra.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...