Jump to content

Volvo penta TD60A med merkelig lyd

nnerland

Recommended Posts

Har en TD60A i min Halco 29 som tidvis kommer med "snekkelignende" poppe lyder som om en kork blir dratt ut av en flaske bare

med en god del mer volum :o, dette skjer når motor er varm eller om jeg kjører den opp på litt turtall for så og dra gassen ned til

tomgang, omtrent i samme fart som ved manøvrering. Noen som vet hva dette kan komme av ?

Har sjekket alle dysene og de åpner alle på 200-210 området slik boka sier de skal, den ene dysen har dog en syngende

lyd istedet for den mer korekte tikk tikk lyden, kan dette være årsaken ?

Håper det er noen av dere som har litt peiling på slikt for jeg er gått tørr for ideer..

Etter hva jeg klarer å finne ut på egenhånd kan dette forårsakes av disse tingene :

1: Bøyd støtstang til en eksosventil

2: svak / knekt fjær i en innsugsventil

3: vippearm med sprekk eller svikt/knekt

4: sprukket ventil

Hadde virkelig satt pris på kommentarer fra noen med litt erfaring med Diesel motorer...

• 2 uker senere...
Guest Kaptein Fredrik

Etter hva jeg klarer å finne ut på egenhånd kan dette forårsakes av disse tingene :

1: Bøyd støtstang til en eksosventil

2: svak / knekt fjær i en innsugsventil

3: vippearm med sprekk eller svikt/knekt

4: sprukket ventil

Hadde virkelig satt pris på kommentarer fra noen med litt erfaring med Diesel motorer...

Det høres ut som en lyd som kommer fra støtstang/ventil/fjær. Men lyden kan også komme i form av tannhjulstøy fra gearet på motoren.

Jeg ville i ditt tilfelle begynne med å sjekke ventilene.

For og sjekke dette tar du av topplokket og sjekker klaringene mellom ventilen og vippearmen. Fremgangsmåte på dette står det i serviceboka til din motor.

Det kan også være en dyse som henger litt etter, men som du sier så er de kontrollert.

Mvh

Kaptein Fredrik

Takk for svar Kpt.Fredrik :)

Har sjekket ventil klaringene nå og de er gode eller dvs. de er gode nå, det var et par som var litt ute men ikke mye. Lyden er der enda desverre :/

Så jeg må vel bite i det sure eplet og rive av toppen i morgen og gå over ventil seter og støtstenger samt topp-pakning..

Mvh

nnerland

Hadde nok begynt med å løfte av toppen ja.

Høres ut som noe vippetøy/ventil klakking dette her.

Kan i verste fall være en "tapp" på kammen som har revet seg litt...

MVH Ktveiten

Guest Kaptein Fredrik

Så lenge ventilene er i grei stand, så bør du nok se under toppen ja. Det kan også være med fordel å overhale toppen nå hvis du skal ta den av(jeg regner med at ventiler og ventilseter begynner å få noen år på seg ut ifra hva jeg ser på videoen din.)

Det er viktig å ha nye pakninger og momentnøkkel klart til du skal montere sammen dette igjen.

Takk for svarene folkens :)

Bartesam : Nei, Oljetrykket er stabilt på 3 bar.

Hadde besøk nede i båten i dag av en "gammal ringrev" han har skrudd diverse motor i 40 år og var grei nok til å komme å lytte

Etter tips fra ham ble topplokks boltene løsnet og trekt til med rett moment, for han mente å se svetting av kjølevann rundt den

ene bolten. Ser ut som den svettingen kom bort, og etter en test tur var jaggu lyden også borte.

Men klok av skade så jubler jeg ikke enda, skal være pessimist til motoren har fått noen timer uten lyd.

Så av alt dette blir det nok som dere foreslår, riving av topp og komplett overhaling av denne (oi der dro den lønna og den hadde ikke fått kommet innom kontoen engang) ;)

Skal holde dere oppdatert på status anng denne lyden og hva som til slutt ble løsningen.

Igjen takk for svarene :)

Mvh

nnerland

• 1 måned senere...

Løsning tja det er vel en måte å si det på, jeg har vert så heldig å få en TD60C, som i bunn og grunn er samma motor (samme blokk og topper)

så nå står denne i garagen til overhaling, regner med å skifte alle veiv og rådelager samt alle pakninger etc. overhale toppene og så rett og slett

bytte motor.. så foreløpig er det vel enda håp for båten min også :) den gamle TD60A'n skal i allefall ut og vekk (hehe) blir vel overhalt eller send på dynga

vi får se om arbeidslysten holder ...

Hmm, uansett utfall av dette, så sitter du jo igjen med en 60 motor til overs, gi lyd fra deg hvis du skal kvitte deg med en av dem!

Sirlig notert bak øret :) Regner med å selge TD60A'n men må først få overhalt og testa C motoren så får man se da

hva man orker å gjøre med A motoren, men skal rope høyt og tydelig før jeg skroter den ;) ...

Har en TD60A i min Halco 29 som tidvis kommer med "snekkelignende" poppe lyder som om en kork blir dratt ut av en flaske bare

med en god del mer volum :o, dette skjer når motor er varm eller om jeg kjører den opp på litt turtall for så og dra gassen ned til

tomgang, omtrent i samme fart som ved manøvrering. Noen som vet hva dette kan komme av ?

Har sjekket alle dysene og de åpner alle på 200-210 området slik boka sier de skal, den ene dysen har dog en syngende

lyd istedet for den mer korekte tikk tikk lyden, kan dette være årsaken ?

Håper det er noen av dere som har litt peiling på slikt for jeg er gått tørr for ideer..

Jeg hadde nesten samme lyden på min TAMD 71 B. Der kom vi frem til at den ene dysa ikke tettet godt nok mot kobberforingen i bunn av dysen. skiftet foring og motor ble som ny.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Se der ja :) Takk Bergstad,

da kan hende jeg har finni feilen, Dyse nr.6 hadde en sprukket dysemutter "den som holder selve nåla med motstykket"

denne er skiftet og lyden er jo borte såååå :) er jo lov og håpe.. men uansett blir det nok bytting av motor etter at C'n er ferdig overhalt siden

det kan se ut som toppakn. er kjørt også, den lekker ikke mye men man ser det bobler i kanten.

er vel på høy tid å røske den ut og overhale den uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...