nnerland Startet 4.September.2012 Del på Facebook Startet 4.September.2012 Har en TD60A i min Halco 29 som tidvis kommer med "snekkelignende" poppe lyder som om en kork blir dratt ut av en flaske bare med en god del mer volum :o, dette skjer når motor er varm eller om jeg kjører den opp på litt turtall for så og dra gassen ned til tomgang, omtrent i samme fart som ved manøvrering. Noen som vet hva dette kan komme av ? Har sjekket alle dysene og de åpner alle på 200-210 området slik boka sier de skal, den ene dysen har dog en syngende lyd istedet for den mer korekte tikk tikk lyden, kan dette være årsaken ? Håper det er noen av dere som har litt peiling på slikt for jeg er gått tørr for ideer.. Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 8.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2012 Etter hva jeg klarer å finne ut på egenhånd kan dette forårsakes av disse tingene : 1: Bøyd støtstang til en eksosventil 2: svak / knekt fjær i en innsugsventil 3: vippearm med sprekk eller svikt/knekt 4: sprukket ventil Hadde virkelig satt pris på kommentarer fra noen med litt erfaring med Diesel motorer... Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Prøver igjen her med en video virker som lyden kommer samtidig med tikking fra sylinder 6. Alle forslag mottas med takk. Dette blir dog siste forsøk her for ikke å spamme forumet helt :) http://www.youtube.com/watch?v=ZEJhHu7Zbb0&feature=player_detailpage Redigert 18.September.2012 av nnerland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Etter hva jeg klarer å finne ut på egenhånd kan dette forårsakes av disse tingene : 1: Bøyd støtstang til en eksosventil 2: svak / knekt fjær i en innsugsventil 3: vippearm med sprekk eller svikt/knekt 4: sprukket ventil Hadde virkelig satt pris på kommentarer fra noen med litt erfaring med Diesel motorer... Det høres ut som en lyd som kommer fra støtstang/ventil/fjær. Men lyden kan også komme i form av tannhjulstøy fra gearet på motoren. Jeg ville i ditt tilfelle begynne med å sjekke ventilene. For og sjekke dette tar du av topplokket og sjekker klaringene mellom ventilen og vippearmen. Fremgangsmåte på dette står det i serviceboka til din motor. Det kan også være en dyse som henger litt etter, men som du sier så er de kontrollert. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 Takk for svar Kpt.Fredrik :) Har sjekket ventil klaringene nå og de er gode eller dvs. de er gode nå, det var et par som var litt ute men ikke mye. Lyden er der enda desverre :/ Så jeg må vel bite i det sure eplet og rive av toppen i morgen og gå over ventil seter og støtstenger samt topp-pakning.. Mvh nnerland Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Takk for svar Kpt.Fredrik :) Har sjekket ventil klaringene nå og de er gode eller dvs. de er gode nå, det var et par som var litt ute men ikke mye. Lyden er der enda desverre :/ Så jeg må vel bite i det sure eplet og rive av toppen i morgen og gå over ventil seter og støtstenger samt topp-pakning.. Mvh nnerland Hadde nok begynt med å løfte av toppen ja. Høres ut som noe vippetøy/ventil klakking dette her. Kan i verste fall være en "tapp" på kammen som har revet seg litt... Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Så lenge ventilene er i grei stand, så bør du nok se under toppen ja. Det kan også være med fordel å overhale toppen nå hvis du skal ta den av(jeg regner med at ventiler og ventilseter begynner å få noen år på seg ut ifra hva jeg ser på videoen din.) Det er viktig å ha nye pakninger og momentnøkkel klart til du skal montere sammen dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 Har du pulserende oljetrykk når motoren er varm på tomgang? Hvis så, så antar jeg at du har rådebank på syl nr 6 hvis det er der bankelyden kommer fra. :) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nnerland Svart 19.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2012 Takk for svarene folkens :) Bartesam : Nei, Oljetrykket er stabilt på 3 bar. Hadde besøk nede i båten i dag av en "gammal ringrev" han har skrudd diverse motor i 40 år og var grei nok til å komme å lytte Etter tips fra ham ble topplokks boltene løsnet og trekt til med rett moment, for han mente å se svetting av kjølevann rundt den ene bolten. Ser ut som den svettingen kom bort, og etter en test tur var jaggu lyden også borte. Men klok av skade så jubler jeg ikke enda, skal være pessimist til motoren har fått noen timer uten lyd. Så av alt dette blir det nok som dere foreslår, riving av topp og komplett overhaling av denne (oi der dro den lønna og den hadde ikke fått kommet innom kontoen engang) ;) Skal holde dere oppdatert på status anng denne lyden og hva som til slutt ble løsningen. Igjen takk for svarene :) Mvh nnerland Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 24.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2012 Løsning tja det er vel en måte å si det på, jeg har vert så heldig å få en TD60C, som i bunn og grunn er samma motor (samme blokk og topper) så nå står denne i garagen til overhaling, regner med å skifte alle veiv og rådelager samt alle pakninger etc. overhale toppene og så rett og slett bytte motor.. så foreløpig er det vel enda håp for båten min også :) den gamle TD60A'n skal i allefall ut og vekk (hehe) blir vel overhalt eller send på dynga vi får se om arbeidslysten holder ... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Hmm... For meg kan det høres ut som at det er vibrasjonsdemperen på svinghjulet som er deffekt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Det høres unektelig litt overilt ut å bytte motor pga. en lyd så lenge motoren virker frisk ellers, men det får bli en helhetsvurdering. Det kan fort koste litt å overhale topper m.m. på mistanke og så lenge du kan skru selv er det kanskje en grei fiks inkl. oppgradering. Hadde jo vært moro å finne feilen da. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 25.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2012 Hmm, uansett utfall av dette, så sitter du jo igjen med en 60 motor til overs, gi lyd fra deg hvis du skal kvitte deg med en av dem! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
nnerland Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Hmm, uansett utfall av dette, så sitter du jo igjen med en 60 motor til overs, gi lyd fra deg hvis du skal kvitte deg med en av dem! Sirlig notert bak øret :) Regner med å selge TD60A'n men må først få overhalt og testa C motoren så får man se da hva man orker å gjøre med A motoren, men skal rope høyt og tydelig før jeg skroter den ;) ... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 26.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Har en TD60A i min Halco 29 som tidvis kommer med "snekkelignende" poppe lyder som om en kork blir dratt ut av en flaske bare med en god del mer volum :o, dette skjer når motor er varm eller om jeg kjører den opp på litt turtall for så og dra gassen ned til tomgang, omtrent i samme fart som ved manøvrering. Noen som vet hva dette kan komme av ? Har sjekket alle dysene og de åpner alle på 200-210 området slik boka sier de skal, den ene dysen har dog en syngende lyd istedet for den mer korekte tikk tikk lyden, kan dette være årsaken ? Håper det er noen av dere som har litt peiling på slikt for jeg er gått tørr for ideer.. Jeg hadde nesten samme lyden på min TAMD 71 B. Der kom vi frem til at den ene dysa ikke tettet godt nok mot kobberforingen i bunn av dysen. skiftet foring og motor ble som ny. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nnerland Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2012 Se der ja :) Takk Bergstad, da kan hende jeg har finni feilen, Dyse nr.6 hadde en sprukket dysemutter "den som holder selve nåla med motstykket" denne er skiftet og lyden er jo borte såååå :) er jo lov og håpe.. men uansett blir det nok bytting av motor etter at C'n er ferdig overhalt siden det kan se ut som toppakn. er kjørt også, den lekker ikke mye men man ser det bobler i kanten. er vel på høy tid å røske den ut og overhale den uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.