Sturee Startet 5.September.2012 Del på Facebook Startet 5.September.2012 (redigert) Hei! Har kjøpt meg en dateline, står i annonsen at denne er 17 fot. Ligner på dateline bikini, men trodde de var 15? Lurer også på hvordan motor jeg bør ha på denne for å få den opp i fart. Tenker 40-60hk, blir 40hk lite? Vil den skal gå over 30 knop. Ga 13.000 for den, er det mye for en sånn båt? Bilde: Mvh SM Redigert 5.September.2012 av SM330S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Kompis hadde 150 johnson på sin dateline bikini... Gikk som f... Men lå litt lavt i vannet i hekken så måtte hele tiden tenke pånhekkbølge og bølger i havn... 90-100 hp er nok passe på den for bra aks og fart samtidig som den ligger greit i vannet . Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Jeg hadde en slik for en del år siden, hadde en 90 HK tohatsu på hekken. Med en Ballistic stålpropell på gjorde den 46-47 knop (på trykklogg) før den begynte å chine-walke. Dvs. woble/danse sideveis, da turte jeg ikke mer og slapp opp gassen igjen. Men en sabla artig båt, gikk som fy Mvh Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 90hk blir for mye, blir for dyrt å kjøre. har satt 70hk som maks, men egentlig tenker jeg mindre, kanskje 40. blir det for lite? så en som var oppgitt til 34 kniop med 40hk, kan dette stemme? isåfall er det greit for vil helst ha så lavt forbruk som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Tror ikke forbruker blir såå mye høyere om du kjører mest i rundt 30 knop.. Kjører du full gass hele tiden vil det bli høyere.. Pappa hadde en Chrysler 45 hk før. Kjøpte mariner 60 ny i 1984 og han halverte forbruket i marsjfart. I forhold til chrysleren.. Nå var det en gjennomført drittmotor også da.. Hehe.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ingvarjg Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Kul båt! Skal du ha den til å gå billig, så velg motor og propell slik at motoren ikke jobber på maks belastning og turtall i den marsjfarten du ønsker, men for lav belastning er slett ikke økonomisk det heller. Får du tak i tabell over spesifikt forbruk så ser du på hvilken belastning og turtall den har lavest spesifikt forbruk [g/kWh], på så små motorer så er det kanskje ikke slike tabeller å finne, gå da heller etter momentkurven og finn en motor og propellkombinasjon som gjør at motoren går i det turtallsområdet hvor den har høyest dreiemoment på marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 Takk for mange svar! :) ser ut som 40hk blir litt lite, men hva tror dere om 50-60hk? vil helst ikke ha mer enn det da bensinbudsjett er veldig begrenset. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 50-60hk 4T burde gå å få tak til en fornuftig pris, og burde gi et bra kompromiss mellom forbruk og fart En Yamaha F50 veier vel rett i underkant av 110k Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Svart 5.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2012 har ca 25.000 til en motor, hadde håpet på 4 takter men de er som regel dyrere. har funnet en som lekker eksos inn under dekselet, den går fint uten deksel. tror det er eksos som er problemet iallefall. noen som vet hva som kan være galt da, og hva som må gjøres? evt hvor mye det vil koste? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Vil 40hk bli for lite til denne båten? hat funnet en til grei pris, og hvis den går opp mot 33-35 med det tror jeg det blir 40 i første omgang, og spare litt penger til jeg kan få en større nyere 4 takter senere. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Er bare et eneste motoralternativ til Datlinene, nemlig Mercury Towere. Her MÅ det henge en rekkesekser :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sturee Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 blir for gammelt og for dyrt i drift, må ha noe nyere :) men noen som vet hvordan denne vil gå med 40hk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 blir det for lite? så en som var oppgitt til 34 kniop med 40hk, kan dette stemme? alle oppgitte hastigheter bør tas med en klype salt.. kan godt være at han har såvidt sett 34 på fartsmåleren, under ideelle forhold, medvind,medstrøm og nedovebakke osv, hva man oppnår til vanlig bllr noe helt annet. Ut fra hva jeg ser på nettet, så oppgis den til 4.57 lang og 290 kg tomvekt. Ut fraden vekta så vil jeg tippe at den såvidt bikker 30 knop med 40hk. Kommer også an på hvilken 40hk du tenker på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Tror ikke man oppnår 30 knop med 40 hk på disse. Det er tunge båter. Jeg har sett for meg at 70 hk er den beste størrelsen på dem. Det er dog utfra hva jeg har sett i oppveksten. Tror nok ikke de har prøvd ut så mye med propeller etc men jeg kjente to stk som hadde 70 hk på og en med 90 alt sammen OMC hvis jeg husker riktig. De med 70 hk gikk 37 og den med 90 hk gikk så vidt mer. Er ikke sikker på om den tangerte 40. Båten er nok ikke 17 fot. Ellers er det godt mulig at den vil bruke mer bensin med en 40 hk enn med 70 hk... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sturee Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Så en som det sto at gikk 34 knop med 40hk, sto ikke noe om hvordan det var målt eller om det var målt i det hele tatt. men synes det er litt rart at en 4 fots båt ikke går over 30 med 40hk? virket ikke så tung... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Min Bella 440R på 330 kg klarte jeg å få opp i 31 knop med Yamaha F40 og bare meg selv ombord. Og gamle båter er gjerne tyngre enn oppgitt... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
944nord Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Hei gratulerer så mye med ny båt, hadde selv slik en i ungdommen med 75 hk Johnson. Med den motoren gjorde den ca 40 knop i følge trykkloggen. Det jeg kan huske om bensin forbruket er at det er mest avhengig av kjørestilen , vannskikjøring /fullgass temmlig høyt, husker jeg kjørte en tur rolig i ca 20/25 knop og ble overrasket hvor langt jeg kom på en tank ( hvaler rundt +et stykke ned og opp i Glomma). Tror at 60 til 90 hk er det beste til denne båten ,helst med 3 sylindre for å holde vekten nede. Anngående 15 eller 17 fot så er det vel en modell som heter bounty som er 17 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Der ble det veldig brått motor, ble en yamaha 50hk autolube 91 modell, som følger med en skibsplast 490HT, får se hvilken jeg beholder for er jo to helt forskjellige båter. tror jeg kommer godt ut av det uansett :) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.September.2012 Del på Facebook Svart 6.September.2012 Gratulerer! Jeg for min del hadde nok beholdt Skibsplasten da den er noe mer praktisk. Den vil også gjøre 37-38 knop med 70 hk Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sturee Svart 6.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2012 Takk! Har jo ikke kjøpt den helt enda, men har gitt han bud og den er holdt av til meg, og hvis den er som på bildene som han sier den er så blir den hentet i løpet av helga. Tror nok det skal gå veldig fint! Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2012 Der tok jeg visst veldig feil. ringte han og sa jeg skulle ha den. vi ble enige om prisen, og han skulle holde den av til meg ut helga og alt var klart for at jeg skulle overta båten. men neida, på morgen idag fikk jeg melding om at han hadde solgt den til noen andre sånnt noe irriterer meg veldig, andre gang nå... Synes det er kjipt gjort som selger. kan jo ikke holde på sånn. Men, ikke noe å gjøre med det, bare fortsette å lete. Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 12.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2012 (redigert) Da ble det en Yamaha 50hk Autolube 97 modell med powertrim! Fikk høre av selger at dette egentlig var en 70hk, stemmer det? har ikke nummer på den men står den veier 102kg. Evt hva må gjøres for å få 70hk ut av denne? Og, har nå montert denne med to kraftige bolter, blir det for lite? Redigert 12.September.2012 av SM330S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Du MÅ bruke 4 bolter, hvis ikke kan det skje mye "nasty shit".... Har du bare boltet den fast oppe i brønnen? Det er ganske store krefter som river i motoren, enten ved manøvrering i plan, hopping i bølger osv... Bruk 4 så er du sikker Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Da er det en 50G , basert på 849cc 60/70hk blokka Vet ikke hva som må til for å få den opp i 70hk. Bruk 4 bolter - det er store krefter i omløp hvis det blir litt mer inspirert kjøring... dersom du må bore nye hull, bor de slik at du kan heve/senke motor litt uten å bore enda flere hull Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Svart 12.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2012 (redigert) Planen var 4 ja, de to var bare for å feste den når vi henta den men viste ikke om det var nok. kjempe grei selger løftet den på og hjalp meg med å skru den fast nederst på braketten er det et langt hull på vær side, skal jeg ta dde to andre der så den kan heves/senkes? Fester den da øverst fordi nå står motoren så langt nede som mulig. Tusentakk for svar! Har også sjekket lengden nå, ca 450 så er 15 fot bikini tror jeg Denne bør vel gå greit med 50hk? hvis ikke får jeg prøve å finne ut hvordan jeg får 70hk ut av den Redigert 12.September.2012 av SM330S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.