Jump to content

Kjøpt dateline, hvilken modell? hvordan motor på denne?

Sturee

Recommended Posts

Da har jeg fått satt båten på vannet og prøvekjørt litt. det var morro! gikk kjempefint i vannet og tok litt bølger veldig bra! Her er noen bilder:

klar for vannet!

037.jpg

Motoren, en yamaha 50hk 97 modell.

038.jpg

Klar for prøvetur, vest og dødmannsknapp skal på! :)

044.jpg

054.jpg

055.jpg

051.jpg

052.jpg

Video kommer kanskje senere!

:thumbsup: :thumbsup:

Redigert av SM330S (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Nærmer seg vår nå, og klargjøring av båten! båten skal oppgraderes litt før den skal ut:

Nytt elektrisk anlegg

Montere stereo

nye instrumenter

bytte ut panel på høyre side, denne var helt råtten

Vurderer også å bytte/tilpasse vindskjermen. Denne er ikke rett som vises på bildet over. mangler også en list over, som gjør at den ser uferdig ut. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe slikt? evt hva det vil koste? vet ikke om jeg vil bytte skjermen og, eller bare prøve å skjære den til selv.

Tankmåleren på båten virker ikke, jeg vet ikke om det er instrumentet eller giveren som er ødelakt. Noen som vet hvordan jeg kan få teste dette? dumt å kjøpe ny måler, hvis måleren virker og giver er ødelakt, og motsatt...

• 3 måneder senere...

Da har det blitt gjort en del med båten. revet ut alt gammelt elektrisk og byttet ut med nytt. bare i ledninger røk det nesten 1000kr. fikk montert spilleren, ny tankmåler og voltmeter og turtelleren jeg fikk tak i her i høst. etter noen timer med kobling fungerte alt :thumbsup: Med hjelp av turtelleren bytta jeg til en 19 tommers stålpropell, fikk 4900-5000 rpm og 36 knop :)

Tok ut sideplata på venstre side også for montering av høyttalere. denne viste seg å være råtten den også, så laget like greit ny på denne siden også. fikk skjært ut hull og montert begge platene på plass igjen. passet veldig fint! høyttalerene fikk jeg montert og koblet så fungerte det og. Så var det klart for prøvetur :smiley:

Satt den ut og tok en runde 1. mai. alt fungerte veldig fint! motoren startet lett og gikk greit. Selv på fullt turtall kunne jeg fortsatt høre stereoen greit :thumbsup:

Eneste jeg nå savner på båten er en havnekalesje. noen som vet ca hvor mye det vil koste å skaffe en slik til båten?

Noen bilder:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Sturee (see edit history)

syns du nevnte i en annen tråd at du hadde fått tak i en 19" turbo - da ville jeg forsøkt å heve motor et hull eller 2 - da kan du du få litt mer turtall og fart. (Turbo propene har godt grep og trives med å gå litt høyt i vannet)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Så litt på nummeret på propellen, sjekka på nettet og det skal være en honda turbopropell ja. motoren er allerede hevet to hull men er fortsatt ett hull til. selv når jeg tilter motoren så langt det går før den går over fra trim til tilt har jeg godt grep i svingene. kanskje jeg kan løfte den enda mer? Det jeg synes var litt rart er at etter jeg hevet den endret ikke turtallet seg, men farten gikk opp 2 knop likevel med den propellen, som gjorde at det ble den jeg gikk for.

Evt hvis jeg skulle hevet den enda mer, er litt usikker på hvordan vanninntaket står hvis jeg hever mer.. hvor mye ville det kostet med et water pick-up sett til denne?

Men hvis det er dyrt vil jeg heller prioritere å få skaffet meg en havnekalesje

Redigert av Sturee (see edit history)

hvis du kan tilte den så mye ut uten at det spinner så har du fortsatt endel å gå på ja.

er noen her inne som har bygd sin egen pickup. Så ganske overkommelig ut. Kan også være nok å bare montere trykkmåler på kjølevannet så man ser at den får nok

Bestilte meg en turbo propell fra usa for etpar år siden, men fikk da en annen type - "quest" som er mer ment for tyngre båter. Ser ut til at jeg må prøve å få kloa i en sånn Turbo 1 , tror den vil funke mye bedre på weslingen

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...