Jump to content

Bygge vannski i mahogny


egilwh

Recommended Posts

Heisan,

 

Et av mine vinterprosjekter er å restaurere en 19 fots mahognybåt fra 1964 som har en 70hk FORCE påhenger. Jeg tror at det skal være greit å dra vannski etter denne, men da må jeg jo ha vannski. På en mahognyklassiker kommer det ikke på tale å bruke plast, så da må jeg lage meg noen i mahogny. :sweat:

 

Jeg har funnet noen gamle arbeidstegninger fra 60-tallet på nett, dette er fra scannede utgaver av Popular Mechanics. http://books.google.no/books?id=AuADAAAAMBAJ&pg=PA177&lpg=PA177&dq=build+wooden+water+skis&source=bl&ots=asCerLBo26&sig=cZS7RVjmokaryDxETrg3B4M5E-M&hl=no#v=onepage&q=build%20wooden%20water%20skis&f=false

 

Jeg er litt i tvil om jeg skal bygge de i klassisk form, eller om jeg skal bygge dem mer moderne. Det vil vel være lettere å bruke moderne, går jeg ut ifra.

 

vannski.jpg

 

Tanken er å gjøre dette ved å laminere flere tynne mahogny kryssfinerplater med epoksy. Håper og tror at det skal være mulig å få platene til å holde formen etter laminering.

 

Noen som har gjort dette før her?

Link to post

Jeg har ikke gjort det før nei men tror jeg ville gått for tynn laminat og heller flere lag. Holder formen bedre da. Så tror jeg at jeg ville gått for en mere moderne utgave. Kjenner du noen som har et par kan du jo bruke de som gjigg. Er merket kurant får du sikkert kjøpt "bindinger" til de og

Link to post

Har stått mye på vannski av kryssfiner (fabrikkbygde), ser ingen grunn til at det ikke skulle gå greit å få til å lage slik du skisserer.

 

Ville lagd de etter litt mer moderne mønster, med konkav/tunellform under

Link to post

På hytta til en kompis har vi en gammel ski i tre som nå er lakket og pussa opp. Veldig pen. Det er av merket concave, og er en veldig god ski! Du burde lage smale ski da de er mye bedre å kjøre enn de nye breie plankene. Spesielt når du skal kjøre på en ski;)

Link to post

OK, takk for tips. Høres ut som konkav/concave er et fellestrekk. Skal da være mulig å få til det... Jobben blir å lage jiggen, den blir litt mer kompleks en tegningen over...

 

Får også se om jeg får tak i mahognyfiner (ikke kryss) og laminere med det. Oslo finerfabrikk er vel stedet.

 

Skal legge ut bilder etterhvert som jeg skrider frem.

Link to post

Ligger noen på ebay. Vet ikke hva det koster å få de sendt, men prisene var lave.. Da får du en god ski. Blir veldig pent etter noen lag med lakk..

 

Vi har bare en ski av den typen, så bruker vi en ny planke for å komme opp med. Men den gamle concaveskien er uslåelig. Tror de ble laget for å kjøre slalåm på vann..

Link to post

Takk for det. Kikket litt på nettet, men tipper vel at frakten tar knekken på handelen.... Dessuten, da får jeg jo ikke sjansen til å lage dem selv!! :) Viktig å ha noe som holder en borte fra gata og/eller sofaen! :)

Link to post

OK, takk for tips. Høres ut som konkav/concave er et fellestrekk. Skal da være mulig å få til det... Jobben blir å lage jiggen, den blir litt mer kompleks en tegningen over...

 

tror jeg bare ville lagd de flate i bunnen først, for så å slipt/pusset til en tunell under. Mye lettere å jobbe med enkeltkrumme flater.

 

står litt om design / bruk her: http://www.waterskis.com/Water-Ski-Buyers-Guide-s/12.htm

Link to post

Nå snakker vi! :) Dette var nyttig lesning, tunnelen gjøres med to langsgående "finner", og konkaven kan jeg evt gjøre senere, som du sier. Tror jeg skal lage flere par, og prøve det litt ut i praksis til våren.

Link to post

Hei, vet ikke om du har kommet lenger på vannski fronten men jeg har planer om å lage meg et par i helgen samt en wakeskate.

Hadde i utgangspunktet tenkt å lage et par vannski med old school stil slik som du sier, men tror dette blir gøy en gang eller to så blir de glemt.

Tenker derfor å lage et par wakeski/twintipski som virkelig gjør vannski artig spør du meg. (søk wakeski på youtube :thumbsup: )

 

Kan legge ut bilder av hvordan jeg velger å lage mine dersom du er interessert

Tenker å laminere de av kryssfiner med et lag glassfiber metta med epoxy utenpå.

Frykter at de blir tunge, men vi får se :lol:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • TheodorKK
      By TheodorKK
      Hei! Tenkte å prøve meg på en liten tråd om båten min og alle de små tingene som blir gjort med den. Blir sikkert morsomt å holde en "logg" her inne over alt som skjer. 
       
      Kjøpte båten i 2020, så noe har jeg jo fått gjort med den underveis. Så da begynner vi fra start og jobber oss framover.
       
      Båten er en Nidelv 26. Bygd i 1986 med en Yanmar 4jh-dte på 77hk. Forrige eier hadde hatt båten i ca. 10 år og bodde rett ved båtplassen, så den var relativt godt vedlikeholdt. Men noe er det jo alltid med disse gamle båtene.
      Her er jeg på første testtur som fersk Nidelv eier. 
       
      Har selv aldri eid båt tidligere, men jeg hadde store deler av barndommen i en Årø 28.
      Så båt var ikke helt fjernt for meg.  
      Pappa ble med på testturen og fikk seg en tur utpå i skjærgården han også. Så at han ble ganske misunnelig på denne ankervinsjen som var på denne båten, da han mimret tilbake til de turene vi hadde i årøen uten vinsj hvor han alene stadig måtte hive dregg, styre skuta og knyte tau og legge båten trygt på plass samtidig som vi to barna løp rundt beina hans. Kjenner jeg er glad for den vinsjen ja...
       
      Første tur gikk smertefritt for seg så da var det bare å komme igang med litt vedlikehold og småprosjekter. 
      Fruen og jeg starta pent med å pusse litt krom her og der. Var ikke mye som skulle til med litt autosol før ting så nesten nytt ut igjen.
       
      Etter flere timer med polering utgjorde mange "usynlige" detaljer mye for helhetinntrykker i båten. Fant også noen fine "glass" til ankerdrammen som også fikk en runde med autosol.
       
      Der har vi ivertfall en start, så får vi se hva som dukker opp underveis! 
    • E83AM
      By E83AM
      Hei,
      Dekksluken lekker og jeg lurer på om noen har erfaring med å bytte luke på Windy 7800? Hva som passer etc. Ev hva man kan gjøre for å reparere luken? Virker som både glass/lexan og fuger går i oppløsning. 
    • SV Nasja
      By SV Nasja
      Hei Båtfolk :) 
       
      Vi tenkte vi skulle dele litt av hverdagen vår her. 
      Vi kjøpte tidligere i høst en sliten Jeanneau Sun Fizz 40 fot seilbåt som trenger en god del omsorg :) 
       

       
      Vi seilte den fra Åsgårdsstrand til Sarpsborg på bare forseil og med et knekt salingshorn. 
      Tanken var å kjøre den for motor, men når den bare gjorde 2-3 knop på max turtall så tok vi sjansen på seil. Båten hadde ligget lenge og var veldig grodd. 
       
      Som dere ser på bilde har vi fått den på land og kunne begynne med prosjektene som skal gjøres. Så og si ALT må gjøres.. 
       
       

       
       

    • Gullfisk 31
      By Gullfisk 31
      Hei! Første post her, så håper den blir lagt ut riktig. Har nylig gått på et stort prosjekt, en gammel viksund goldfish. 
       
      Har fått båten opp og sugd tørt med våt-suger, har fjernet all skai i forpigg da jeg jobber meg fra baug til hekk innvendig, før temperaturene gjør at jeg kan gå på utvendig. 
       
      Var mye kondens mellom skrog og skai i forpiggen, jeg tror også det har vært en lekkasje i dekksluken i denne cabinen. 
       
      Nå har jeg som sagt fått alt vann ut av båten (trodde jeg) men når jeg nå gynger opp og ned med kroppsvekten min på dørken i forpiggen, hører jeg skvulp fra under dørken. 
       
      Problemet er at jeg ikke kommer til dette vannet så enkelt, hva er beste fremgangsmåte her? Kan jo begynne med å borre hull i dørken og suge ut vannet, men må jo også denne en formening om hvor vannet har kommet fra, renner jo ikke ut nå som båten er på land, så det første som slår meg er kanskje et hull over vannlinjen som kan ha kommet ved brygge-støt med baugen, men er i grunn ganske blank foreløpig. 
       
      Setter utrolig pris på hjelp, har store ambisjoner for denne båten! 
    • PinguTales
      By PinguTales
      Hei!
       
      Jeg eier en liten prosjektbåt hvor et av gjøremålene på listen er å fjerne den gamle dekorlinjen over vannlinjen. Den var stygt påmalt, ujevn og ruglete, så jeg fjerner alt sammen ned til gelcoat. Har i tillegg løftet bunnstoffet noe, så den nye dekorlinjen må oppmåles på nytt.
       
      Jeg har i den forbindelse tenkt til å male den nye dekorstripen rød eller marineblå og lurer på om det faktisk vil la seg gjøre å polere denne ved en senere anledning - eller vil det bare føre med seg en uheldig og grumsete overgang mellom dekorlinjen og den hvit gelcoat?
       
      1. Jeg tenkte å male med enkomponent topcoat. 
      2. Jeg vil vurdere å male med tokomponent, hvis det kan argumenteres for at det blir bedre.
       
      Vil gjerne ha erfaringer fra de som har overmalt, reparert eller polert malte dekorlinjer - gjerne erfaringsmessige do's and don'ts :)
       
      Den største grunnen til at jeg ønsker å male på stripen (istedenfor å legge tape) er fordi båtens fasong svinger ganske mye innover akterut, der hvor derkorlinjen må være. Hvis jeg legger en tape her isteden, vil dekorlinjen synes fra baugen, bli deformert og forsvinne ute av syne bak, sett når båten ligger på vannet. Hvis jeg maler har jeg muligheten til å male linjen tilstrekkelig tykk bak, slik at linjen blir riktig sett på vannet.
       
      Jeg gjør ingen ting halvveis med denne båten, men det er en prosjektet jeg har tatt på meg for å lære og gjør det gjerne skikkelig når jeg først er i gang.
       
      Gode tips mottas med stor takk!

×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.