Jump to content

Lakkere skroget på en Enes-25 sjark.

25 sjark

Recommended Posts

Heisann.. Fantastisk forum! :thumbsup:

Jeg skal nå pusse ned og lakkere hele skroget på vår Enes-sjark. (Har nettopp kjøpt den og håper vi gjorde et godt valg :smiley: )

Det er høst og jeg må lage meg et skikkelig telt.

Jeg har bestemt meg for å bruke Biltema sine produkter både til primer, lakk (topcoat? hardcoat?) og bunnstoff. Dette skal være en bruksbåt året rundt og jeg kommer til å bruke rulle, ikke trykkluft. Jeg har funnet en god del forskjellige meninger angående fremgangsmetode på forumet men klarer ikke å finne en enkel "steg for steg"-bruksanvisning.

Det kan av og til være greit å få det inn med teskje.. :smiley: Er det noen som kan være behjelpelig med veiledning?

Hvilken sparkel er anvendelig til småriper? Bruker man samme primer over og under vannlinjen? :confused: Bilder og fargevalg kommer ettehvert. Jeg skal bare få den på land og opp i krybba først..

Redigert av HMagnus (see edit history)
Bruker man samme primer over og under vannlinjen? :confused:

Hos Biltema finner jeg bare en antipestprimer til bruk under vannlinjen..

Jeg er ikke sikker på om det er brukt en- eller to-komponent lakk på båten i fra før. Er det noen som vet om det finnes en primer som kan brukes over vannlinjen for å unngå reaksjoner hvis det er brukt en-komponent lakk fra før?

Walter-S sin båt ble utrolig bra,ja :yesnod: !

Jeg tror jeg vil gå for Topcoat likevel pga holdbarheten som jeg forstår skal være ganske god etter å ha lest rundt her på forumet..

Jeg har vært på Biltema og spurt etter fargekart eller fargeprøve på rødfargen. De bare så dumt på meg.. :worry:

Er det noen som har bilder av en båt malt med rød Biltema topcoat? Helst et bilde med godt lys.. Rød har jo veldig mange nyanser. Det kan fort bli veldig feil rødfarge.. :puke:

Jeg lurer fortsatt på om det er denne primeren jeg skal bruke til grunning før topcoat: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-30623/

eller om den er kun til bruk under vannlinjen.. ?

Ikke akkurat en sjark... ikke en speed-sjark engang...

Men den er nå lakkert med Biltemas Røde 2K topcoat, på deres 2K Primer(som nevnt over).

La på primer, slipet med vannslipepapir og la deretter på Hvit, maskerte og deretter Rød. Ble ganske så fin synes nå jeg...

Håper du får et godt inntrykk av fargen.

202.jpg

dp4.jpg

dp_1.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
..Jeg har vært på Biltema og spurt etter fargekart eller fargeprøve på rødfargen. De bare så dumt på meg.. :worry:

Er det noen som har bilder av en båt malt med rød Biltema topcoat? Helst et bilde med godt lys.. Rød har jo veldig mange nyanser. Det kan fort bli veldig feil rødfarge.. :puke:

Tviler sterkt på om de har noe fargekart for rødfargen. Det varierer gjerne fra år til år hvem som produserer varene til Biltema, så variasjon kan forekomme. Selv skulle jeg male vannlinja grå med Biltemas topcoat. Overraskelsen var stor da jeg åpnet boksen og innholdet var sandgrått! Langt i fra hva jeg forbinder med en nøytral gråfarge.. Men OK nok det, resultatet ble pent og har vært holdbart til nå :smiley:

Eventuelt så kan du jo ta styrhustaket og den øverste bordgangen rød, og la resten være hvitt. Da blir den ikke fullt så rød.. :)

Du får photoshope alternativene og legge de ut, så kjører vi en avstemning...

Redigert av Honduras (see edit history)

Jeg ville brukt Jotuns korthårede ruller, og gjerne en fordriver etterpå. Biltemas ruller anbefales ikke, da tynneren i 2K lakken oppløser limet i dem! Dette skjedde da jeg malte motorrommet i båten, og ga meg litt ekstra pussearbeid på grunn av bustete overflate.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Edit:

Sitat fra bruksannvisning biltema epoksyprimer: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-30623/

" Ved behandling av bart nedslipt, sandblåst laminat som trenger å sparkles, bør det påføres et lag epoksyprimer før sparkling. 4–5 lag anbefales for å oppnå 250 µm, som gir fullgod beskyttelse mot plastpest. Laminat eller gelcoat slipes før sluttstrøk. Kan brukes fra +5 °C. "

Jeg forstår det slik at det skal brukes antipest-primer før sparkling av sår/skader og at det da er nødvendig med 4-5 lag primer.. Det er da vel ikke nødvendig med 4-5 lag under hele båten?? :pray:

Skal ikkje kaste meg inn en debatt om primer før eller etter sparkel. Tryggeste er som regel produsentens annbefalinger. Se det er annbefalt en tykkelse på 250um. eller oversatt til 0.25 mm primer tørr . Med bruk av kost legger du ca 100um. ved vanlig rull ca 60-80 um. ved korthåret rull ca 40-50 um.pr strøk.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Takk for tydelige svar :thumbsup: !

Da bruker jeg kost med primer før sparkling av sår (et par tre strøk) og så et strøk primer over hele skroget over vannlinjen etter ned-pussing av sparkel..

To -tre strøk primer under vannlinjen..

Holder det med ett strøk top coat? Hvis ikke blir det vel mellompussing og så et strøk til..

Jeg har ribbet båten innvendig og tenker jeg kan sette et par varmere inni for å få god temperatur i skroget. All lakkering blir gjort under telt og jeg må vente til kulingen har løyet litt før jeg setter opp dette..

Jeg får vaske ned maskinrom og mekke litt Sabb (2H) i mellomtiden :smiley:

Maskinrom og "lasterom ser virkelig ut som et dass! Har vasket noen runder nå men må nok ta noen runder til med sterkere saker..

Har benyttet fire dager med klarvær og fikk pusset og sparklet småsår rundet hele båten. Overbygg og styrhus har fått to strøk toppcoat i tillegg. Den var da ikke så umulig å jobbe med den tocoaten..

Nå er det meldt vanlig veslandsvær igjen i morgen. Er det noen som vet om tolv timer tørketid er nok før regnet begynner?? :pray: Jeg vil ikke legge pressening over ettersom det blåser litt og jeg er redd denne skal sette seg fast i malingen. Det står ingenting om temperatur, luftfuktighet eller tørketid på boksene. Det står bare at den er overmalbar etter 8 timer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...