Jump to content

Male om glassfiberskrog med Bengalack


Walter_S

Recommended Posts

"FLUKT" er moden for et aldri så lite skjønnhetsløft. I den forbindelse blir det snakk om å male om hele båten utvendig. Dekk og overbygg - som jo er det enkleste å male - er jeg ferdig med.

 

Skroget derimot er det mere styr med. Siden det også er næmere saltvann så kreves det også mye mere av grunnarbeid, skal det bli vellykket. Har gått frem på følgende måte:

 

01) - Avfetting

02) - Spyling m. ferskvann

03) - Grundig vask med sterkt såpevann * (huden på hendene mine ble tynnere!)

04) - Skrubbing med varmt såpevann og gryteskrubb-lignende sak (ømme armer og skulder....)

05) - Skylling m. ferskvann

06) - Sliping m plansliper og 80-papir (støv i nesa, på brillene, i håret, og ellers alle steder...)

07) - Skylling m ferskvann

08) - Sliping m plansliper og 150-papir (samme støvet overallt, bare litt finere.....)

09) - Skylling m ferskvann

10) - Sliping for hånd på "runde" og bortgjemte steder, pluss oppunder bordkantene med slipesvamp (herlig oppfinnelse!)

11) - Skylling m ferskvann

12) - Grundig vask m varmt såpevann (der gikk huden på hendene igjen!)

13) - Grundig skylling m ferskvann

 

 

Akkurat nå er jeg ved punkt 13 (ferdig med å skylle grundig) - og lurer fælt på om det er noe viktig jeg har oversett!?!? Noen kommentarer?

Ved langvarig venting på godværet, la oss si det drøyer en uke - da må jeg vel vaske igjen p.g.a. forurensing i lufta og i regnvannet? Eller holder det hvis jeg tørker over skroget med ren bomullsfille dynket i røsprit? HVA MENER EKSPERTENE? Eksperter er de som har gjordt dette før - amatører (jeg) er de som kommer til å gjøre det på et senere tidspunkt..... :o)

 

Nå går jeg bare og venter på 3 dager sammenhengende varmt og soligt (i hvertfall ikke regn) vær så blir det maling. Mange Mohair-ruller er innkjøpt, nye malertau og rullehåndtak på plass. 3 liter Bengalack i skrogfarge 3032 Siv (Jotun) + 1 liter Bengalack i "2006 Korallrød" (Jotun) til "snobberanden" er innkjøpt. 4 liter White spirit står klar til dagen og 3 ruller m diverse bredder av maskeringstape ligger også klar.

 

 

* Har funnet en såpe som er utrolig effektivt og som IKKE legger igjen noen hinne etterpå. Faktisk var såpen så effektivt at jeg kjente huden på hendene mine "begynnte å fornyet seg" etter føste langvarige møte med såpevannet. (Gummihandsker er for pyser.....selv om det stod noe om det på kanna!) Det med såpehinne kan være en lumsk fiende, hvis man ikke er oppmerksom på det. Jeg har sett folk vaske båt med grønnsåpe! :o(

 

Jo. forresten, såpen er kjøpt på Biltema, Art.Nr.: 36-851 --> Bilde og koster 59,90 for 4 liter konsentrat, og du skal IKKE bruke mye av den!

 

Forresten, det er forbausende hvor bra resultatet ble på overbygget / dekk. Brukte Bengalack der også og Mohair-ruller. Kastet rullene etterhvert (tok ikke sjansen på å rense / vaske dem i White Spirit). Brukte ikke fordriver - kun rull! :o) Største jobben er og maskere vindusrammer, alle beslag, osv. :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Grei nok metode, men ville kanskje moderert meg litt på såpen, men det går greit hvis du vasker veldig bra etterpå. Aller helst bør du bruke silikonfjerner for å fjerne alle spor av voks o.l, ellers vil lakken ha problemer med feste. Dette gjøres b.l.a. når man lakkerer biler.

Bruk ikke vanlig slipepapir men våtslipepapir, f.eks 400 og rikelig med vann. Ikke bruk elektriske apparater ved våtsliping.

 

Nå ser jeg at du allerede er kommet til punkt 13 :lol: Dette går nok bra :cheers:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det samme for en del år tilbake, dog på en mindre båt.

Jeg ble anbefalt å gå over med Aceton før lakking og også blande ca 10%

Aceton i Bengalakken. OBS!! GJELDER KUN FØRSTE STRØK!!!

1 strøk fungerer da som heftprimer.

Jeg fulgte rådet og resultatet ble meget bra. Båten ble

solgt for noen år siden, men jeg snakket med eieren i fjor og han sa at lakken

fremdeles satt godt.

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

....Jeg ble anbefalt å gå over med Aceton før lakking

Interessant! Aceton vil vel "løse opp" gelcoat'en litt - gjør den ikke?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tar opp "tråden"

Jeg har glassfiber overbygg som er malt fra før, men vet ikke om det er en eller tokomponent. Har tenkt å bruke tokomponent maling da dette sies å være sterkere en enkomponent.

Er bengalakk en eller tokomponent. Hva skjer hvis jeg blander. Er det noen særlig forskjell på slitestyrken.

 

Mvh. Leif

Link to post
Share on other sites

Interessant! Aceton vil vel "løse opp" gelcoat'en litt - gjør den ikke?

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer. Det er også poenget med Aceton i første strøk. Gir god heft

for videre lakking. Du vil også oppdage at lakken tørker fortere. Men ikke

bli fristet til å blande inn Aceton i de neste strøkene. White Spirit tynnede

oljelakker er ikke venner med Aceton når de har tørket.

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Tar opp "tråden"

Jeg har glassfiber overbygg som er malt fra før, men vet ikke om det er en eller tokomponent. Har tenkt å bruke tokomponent maling da dette sies å være sterkere en enkomponent.

Er bengalakk en eller tokomponent. Hva skjer hvis jeg blander. Er det noen særlig forskjell på slitestyrken.

 

Mvh. Leif

<{POST_SNAPBACK}>

Bengalakk er enkomponent og kan legges utpå en tokomponent, men ikke omvendt.

Bengalakken blir myk og mister festet dersom den utsettes for andre tynnere enn

White Spirit(feks Styren, Lynol, Xylen etc)

Tokomponent lakker er vanligvis sterkere( hardere) enn Bengalakk, men også

betraktelig dyrere. I mange tilfeller gir Bengalakken en vel så bra finish, men den har

som nevnt ikke samme motstand mot slag og skarpe gjenstander.

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Arbeidslista di er ut til å være meeeerrr enn dekkende. Par kommentarer;

 

bruk våtslipepapir og rikelig med vann.. Min erfaring er at du tar bedre og uten å ripe noe særlig med relativt fint vannslipepair

ville vaska med aceton noen timer før lakkinga for å sikre at alt felle og smuss er borte. Ja, Aceton kan myke Gelcoaten. Men, så flyktig som Aceton er den antakelig "fordunstet" og borte vekk før den greier å lage permanente skader.

 

Og når du er ferdig med ditt eminente prosjekt stikker du kansskje innom i Gamlebyen båthavna og tar min i samme slengen.?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har forberedt deg grudig nok, når det gjelder bengalakken ville jeg ha kjøpt herder til å blande i lakken, dette vil gjøre den myyye sterkere og motstandsdyktig mot både sol, evt bensin/dieselsøl eller andre ytre påvirkninger.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg er billakkerer, jeg vet at det ikke er helt det samme å "male" en båt som å lakke en bil, men jeg har nettopp lakket min Fjord 24 DC, og brukte 2k polyurethanlakk (Jotun HardTop).

Jeg har lakkert ganske mye forskjellig, og jeg vet i allefall at jeg IKKE ville brukt 1k lakk på en båt.

Det koster deg kanskje en tusenlapp mer å bruke ordentlig lakk, men hvis du er glad i båten din, og vil ha den fin i mange år, så bruk 2k.

Når du skal vaske vekk noe skitt, kan du bruke tynner e.l. Det kan du ikke hvis du bruker Bengalac, den løser seg opp.

Hvis du skal rubbe og polere vekk riper o.l er 2k lakk helt noe annet, der vil Bengalac bli "seig" og mye vanskeligere å ha med å gjøre.

Jeg vet ikke hva slags krav som stilles til finish, og jeg har aldri rullemalt noe særlig annet enn husvegger, så jeg vet ikke hvordan det blir hvis man er nøye, men båten min var rullet når jeg kjøpte den, og derfor ble den omlakkert. Sprøyting er ikke så vanskelig hvis man øver seg litt først!!!!

og, det blir utvilsomt penere.

Dersom man bruker 2k lakk, og får et sig i lakken, kan dette slipes ned, rubbes, og poleres, det blir HELT borte!! (man får som regel et sig eller to i begynnelsen....)

 

Men lykke til!!

Link to post
Share on other sites

...... dersom den utsettes for andre tynnere enn White Spirit(feks Styren, Lynol, Xylen etc)

<{POST_SNAPBACK}>

Begrep og begrepsforvirring! - ACETON - LYNOL ...og TYNNER??

 

Litt voksenopplæring for en stakkar med enkel sjel: Hva er egentlig forskjellen mellom LYNOL og ACETON og hvor kommer Tynner inn i bildet?

 

- Synes det lukter (ille!) likt av begge to. Hvilke anvendelsesområder snakker vi om her?

- Og er det slik som jeg har "lagret" dette inne i hue mitt, at White Spirit er oljebasert, mens Lynol og Aceton er basert på - eller utvunnet av - cellulose?

- Hva med Tynner? Eller er Tynner bare et fellesbegrep for å "tynne" ut spesiell (f. eks. 2-komponents-) maling på?

 

Hilsen "Usikker"!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

....og jeg vet i allefall at jeg IKKE ville brukt 1k lakk på en båt.

 

Det koster deg kanskje en tusenlapp mer å bruke ordentlig lakk, men hvis du er glad i båten din, og vil ha den fin i mange år, så bruk 2k.

 

Sprøyting er ikke så vanskelig hvis man øver seg litt først!!!!

I en ideéll verden ville jeg nok tenkt som deg - bruk 2-komp. lakk. Verden er sjelden ideéll, eller ren sort-hvit. Det er nok mange nyanser av gråsjatteringer som er ute og går.

 

Mitt valg av 1k Bengalack er basert på at båten fra før av er malt med, nettopp, Bengalack - og da har jeg plutselig ikke så mange valg, med mindre jeg skulle til å sandblåse hele skroget.....

 

Du sier også at å sprøytemale ikke er vanskelig - det tror jeg nok på og at det går an å lære seg det. Poenget er imidlertid at skal du sprøytelakker må du ha utstyr, bl.a. kompressor - noe jeg ikke har.

 

Så det er, som alltid, omstendighetene rundt som avgjør hva og hvordan vi forholder oss til livet....... :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mitt tips;emlajelakk ( BENGALAC, Quick ), rulle og fordriver ( til å fjerne luftbobler som uvergelig kommer av rullen ) gir et fullt ut bra resultat. Vanner du bakken du står på ( hindrer støvopphvirvling ) er nøye ( og det er du jo ) og tar det endag det er lite innsekter, blir det bra nok til en gammel dame.

 

Tips; man bør være minst to mann, en til å rulle på, en til å "fordrive" luftboblene. Ta en side om dagen, det er mange m2 tilsammen ( slitsomt ) ..

 

Lakkert flere biler på det viset, og på 1-2m avstand så det helt perfekt ut. Skal jeg gjøre noe med skroget på INITIUM, blir det etter den metoden. Garantert..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Litt voksenopplæring for en stakkar med enkel sjel: Hva er egentlig forskjellen mellom LYNOL og ACETON og hvor kommer Tynner inn i bildet

Jeg vet ikke hva som er forskjellen. Jeg har brukt lynol og aceton om hverandre. Men jeg bruker som regel engangshansker når jeg bruker disse midlene og da har jeg lagt merke at aceton "spiser" hull (etser opp) engangshanskene. Det skjer ikke når jeg bruker lynol
Link to post
Share on other sites

For å finne ut om det er en, eller to komponent lakk, kan du bruke cellulosetynner å vaske litt, dersom lakken løser seg opp, er det 1k. Det kan alikevel være 1k selv om den ikke løser seg, men da er det heller ingen fare å lakke over med 2k lakk. Dersom den løser seg, og du fortsatt vil bruke 2k lakk, finnes det sperregrunninger for dette, som du påfører tynt mellom de forskjellige lakkene.

Det som også kan gjøres, dersom det er 1k lakk, og den løser seg opp ved bruk av cellulosetynner, er og forsøke med den tynneren som lakken skal blandes med, dersom den ikke løser opp lakken, kan man sprøyte med 2k lakk. (det er forskjell på hvor "sterk" de forskjellige tynner typene er)

Men om dere skal rulle, da trengs jo ikke tynner i lakken, og da kan man gjerne bruke en 2k lakk over en gammel 1k. Det er bare å prøve seg litt frem på et lite område! Båten min var lakkert med 1k lakk, jeg kunne vaske vekk den gamle lakken med en lett tynner, mens jotun tynneren som brukes til HardTop, gikk fint.

Link to post
Share on other sites

Malte min Rana 425 med Bengalack utvendig, Jotun Hardtop innvendig i sidene og Topcoat tokomponent i bunnen innvendig. Har vart nå i 5 år uten slitasje bortsett fra i dørken der ekstra bensinkanner har slitt på topcoaten. Av grunnarbeid, ble båten mattet ned, og sparklet skader stort sett med glassfibersparkel, med finsparkel til slutt.

 

Innvendig ble finishen bedre enn ny, og utvendig må man veldig nært for å se at det er rullet finish!

Rullet Hardtop innendørs i 20 grader, og finish ble omentrent som sprøytet.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke å være viktigper, men å rullemale en bil eller båt blir totalt noe annet enn å sprøyte!

Det er tydelig at folk har forskjellig oppfatning av finish!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo klart, men med riktig teknikk så kan det faktisk bli svært bra med rulle også! Og så er det mye mer praktisk å jobbe med rulle kontra sprøyting, tenker da på dekking i forbindelse med sprøyting slik at man ikke maler halve nabolaget i samme omgangen.. :sad: . Jeg kommer nok til å bruke rulle når skroget skal omlakkeres (neste år?) selv om jeg har både kompressor og sprøyteutstyr selv. Man må se det litt i forhold til hvilken båt det er snakk om, og hvilke forhold arbeidet skal utføres under.

 

Angående 2K over 1K så kontaktet jeg Jotun om dette, og fikk tilbakemelding om at så lenge 1K behandlingen er noen år så er det bare å matte ned og grunne med Antipest over så går det helt greit! Min båt er lakkert delvis med 2K og overlakkert i hekken med 1K, men jeg var lite lysten til å bruke 1K på hele båten etter dette. Men det ser altså ut til å gå bra!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.......Men hvilken type rull er mest hensiktsmessig???

Selv bruker jeg Biltema sine MOHAIR-Ruller - Art.Nr.: 36-294 til 26,90 kr for 2 stk. Mohair anbefales for syntetisk maling. Har allerede malt dekk og overbygg - det ble et meget bra resultat, selv uten fordriver.

Disse rullene er såpass rimelig at jeg kaster dem etter bruk...... :rolleyes: Vaske brukte ruller er noe hærk - vinninga går opp i spinninga - White Spirit koster over 20,- / literen!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  Vaske brukte ruller er noe hærk - vinninga går opp i spinninga - White Spirit koster over 20,- / literen!

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i dette. Men husk å vaske dem i white spirit FØR bruk, for å få vekk de løse trådene. Disse trådene kan være veldig irriterende i ettertid, men det skal altså ikke mer enn en liten vask til for å unngå det. Bare husk på å vaske dem såpass tidlig at de rekker å tørke før du skal bruke dem, eller så blir det mye renninger... Ellers så koster som regel white spiriten under tieren for literen i femliters kanner. I alle fall når jeg har kjøpt.

 

Lykke til med arbeidet, det blir nok bare lekkert!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...