NicoB Startet 7.September.2012 Link til dette innlegget Startet 7.September.2012 Har lest gjennom de fleste glen-l prosjekttrådene nå og jeg ser ingen annen mulighet enn å prøve å bygge noe lignende selv. Har ingen erfaring fra å bygge båt, men en plass må man jo begynne. Har en 30hk liggende så tenker derfor å bygge en squirt, men står nå og bikker mellom 2 og 3 seter. Legger ut bilder av dette så kan dere avgjøre om to sitterader blir for trangt. Tenker da å strekke squirten opp til ca 11,5 fot slik den blir tilnærmet lik en "flying saucer" bare med litt penere hekk? Frykter baugen blir for kort og båten vil se merkelig ut som vist på bilde 1. Når sittegruppen bak ikke er i bruk vil jeg ha et lokk over som går i ett med dekket. Kommer til å bygge båten i kryssfiner og vanlig plank for så å beise dette. Håper på svar! =) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Glem det.... Jeg bygger en Squirt, riktignok på 10'. Det er en liten og kort båt. To voksne vil sitte trangt slik den er originalt. Når jeg sitter i min har jeg bena halvveis under dekket. Ser ikke for meg at du kan flytte setet framover mange cm. Du har tegnet inn et sete til bak det opprinnelige, men det du ikke har tatt høyde for en beinplassen. Framsetet står direkte på dørken, og baksetepassasjerene har ingen steder å gjøre av beina. Bygg den som toseter, eller kjøp tegningene på ZIP. Den er 14' og de ekstra "føttene" er det som skal til for å få plass til en ekstra seterad. Har du plass nok til å bygge ZIP, ville jeg ikke vært i tvil. Det er ikke noe merarbeid å bygge ZIP'en, er bare et eller to spant ekstra. Da får du også en båt med høyere "bruksverdi" siden du kan ha med flere folk på tur. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Whistler Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Enig med siste taler. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
NicoB Svart 7.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Takker for svar og da går jeg for en to seter squirt med luke til bensintank og utstyr mellom motor og sofa. Har laget egen modell i et 3-D program og får printet ut spant direkte fra dette. Da får jeg en "one off" båt selv om den blir mer eller mindre en kopi av glen-l squirten Artig å kunne lage båten i 3-D for å se ulike former før man giver løs på båndsagen Har hele vinteren å bygge på og i første omgang blir det bygging av jig og spant, så skal jeg prøve å hive inn bilder og oppdateringer underveis. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 hvis du skal lage din egen modell - og ha på 30 hk, så ville jeg vurdert å lagd litt mer v-bunn i skroget Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Odmar Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Eller ta en kikk på https://www.boatdesigns.com/12-Flying-Saucer-twin-cockpit-runabout/products/324/ Hvis du ikke har noen erfaring med å bygge båt ville jeg spandert de $$$$$$$ på tegninger, alt blir meget enklere.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
NicoB Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Har gått litt trått siste tiden pga noen bilprosjekt som skal bort, men har fått kappa til spanta og limt desse samt laga kjølen. Neste blir å lage jiggen og jobbe ut i fra denne. Må bare få vekk en bil først! Legger ut noen bilder av prosjektet, spanta er foreløbig bare grovkappa og skal armeres med kryssfinèr på begge sider. Sikkert ikke de peneste spanta og jeg tar i mot alle innspill! Har tenkt denne squirten som et læreprosjekt som forhåpentligvis vil gi meg blod på tann til å bygge en mahogany racer eller glen-l tug en gang i fremtiden Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Dette kan bli interessant. Bare et tips om du skal planke den med kryssfiner. Det fremste spantet på tegningen har konkave sider. Kryssfiner kan ikke bøyes i to forskjellige buer samtidig. Enten må du lage det omtil konveks, eller så må du kaldbake fra spant 2 og fremover. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
NicoB Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 På tide med en oppdatering: Fikk skrudd sammen noe som ligner på en jigg og da skøt plutselig prosjektet fart siden det stadig mer og mer ligner på en båt Droppa det fremste spantet da jeg ser squirten opprinnelig ikke bygges med dette og platingen blir dermed en del enklere.. Blir plating nå til uka og forhåpentligvis glassing i nærmeste fremtid før kulda setter inn. Prosjektet står heldigvis i en isolert fjøs så det skal ikke være noe problem å holde grei temp med en gasskamin etterhvert. Skal ha på en 30hk langstammet Yamaha så ser ut til at jeg slipper motorbrønn noe som gjør dekket penere etter min mening. Tørr ikke å bestemme høyden på speilet før båten er ferdig plata og snudd med tanke på hvor kavitasjonsplata blir. Håper dere setter pris på litt bilder og jeg er glad for tilbakemeldinger Ble en del bilder! Kan så vidt skimte motoren som skal stå på i høyre hjørne på de nederste bilda. Er bare prøvemontering av plater foreløbig, noen tips til hvilke skruer som egner seg best til å feste platene? Skal male skroget og vil derfor både lime og skru skroget for så å sparkle over alle skruene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 (redigert) Jeg valgte å fjerne skruene igjen etter liming. Brukte monteringsskruer fra biltema. Skrudde fast platene, og når epoksyen var herdet skrudde jeg dem ut igjen og sparklet igjen hullene med epoksysparkel. Hvis skruene har limt seg veldig hardt fast, setter du bare en loddebolt på skruehodene et par sekunder. Da blir epoksyen myk. Blir hard igjen når den blir kald. Redigert 8.Oktober.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NicoB Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Da er platingen ferdig og plutselig ser det ut som en båt! =D "innvendig" blir ting gjort litt på min egen måte da jeg ikke har spesifikke tegninger på dette samtidig som jeg har noen ideer om hvordan det skal bli praktisk og ikke minst pent! Er glad jeg bygger ut i fra egen design da dette gir meg en del muligheter til å gjøre ting på min måte og etter mange tenkepauser så ser jeg hvordan ting løser seg etterhvert. Ute for rydding før bunnplatene skulle på Bort med jiggen. Båten ble overraskende lett og stiv selv om jeg ikke akkurat har brukt de typiske båtbygger materialene Videre blir det justering av dekk, baug, benk og dørk. Har valgt å verken ha motorbrønn eller luke da båten stort sett blir tatt opp etter bruk og jeg tror båten kan bli enda penere på denne måten. Ser at fremste spantet må files ned en del slik at man får beina fram under dashbordet. Har planer om et hanskerom til mobil etc i dashen, men dette blir ikke med det første.. Lurer litt på fremgangsmåten med tanke på å legge glassfiber på skroget. Kan det være lurt å montere dekk og mer eller mindre gjør meg ferdig med dette slik jeg får en fin overgang mellom skrog og dekk før jeg glasser skroget? Tenker da å maskere langs kanten på dekket, snu båten og legge på epoxy til duken er mettet. Mulig jeg legger to lag duk da jeg har en del liggende og jeg liker å være helt sikker. Vil to lag gjøre det vanskeligere å få skroget helt glatt før lakking med tanke på bobler og lignende..? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
almaas Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Synst du må legge ut noen bilder etter du snudde båten. Trur dette blir en kjempebåt. Det blir bra når vi får tre selvbyggerbåta i gjengen, og ikke minst ei god oppgradering fra lekteren vår :) Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Gratulerer som båtbygger....... Jeg la duk og epoxy før jeg la dekk. men her er det mange muligheter. Sveås kjemi har billige og bra produkter, utover en fantastisk servise.... og så kan en bestemme åpningstid på epoxyen. jeg har 45minutter. passe laaag tid til å gjøre det fint... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
NicoB Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 På tide med en liten oppdatering! Ligner mer og mer på en båt og sjøsetting til våren er absolutt innen rekkevidde! Gass/gir hendler blir mest sannsynlig skjært ut i rustfritt som blir polert. Her er sete og sidepanel på plass. Har valgt å ha sidepanel for å øke finnishen samt ha litt stueplass til noe godt og drikke Under ser dere hvordan jeg laminerte to og to lekter på langs av båten siden dekket kurver gangske mye i denne retningen. (takk for tips Almaas!) På denne måten vil dekket ha en perfekt bue hele veien fremover og etter min mening se veldig gjennomført ut. Skal selvsagt kappe hull til cockpit etterhvert Dekket blir kaldbakt som vist under pga ganske mye kurve både i lengderetning og på tvers. Lettvint å stifte! 1. lag ferdig, snart klar til å skjære rent og ta hull til cockpiten. Veldig fornøyd med kurvene og når dette er på plass kan jeg sparkle opp alt av småsprekker slik at den blir klar for glassing. Har også fått inn styrepumpen og en skuffe som jeg er svært fornøyd med. Skal få lagt ut noen bilder av dette om ikke lenge! Lurer litt på hvilke beistyper som kan legges under epoxyen uten at det påvirker vedheften til epoxylaget eller lignende. Syns jeg har lest en plass at noen beistyper/oljer er fyfy ilag med epoxy... Takker for tips Odmar! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Bruk vannbasert beis. Jotun, Hempel osv som har ferdig beis klar til bruk, eller du kan bruke Herdins beiser som er pulver som blandes i vann. Finnes i mange farger. Ref innlegget til Odmar mener han nok SVAS kjemi på Lillestrøm. Kan bekrefte at det er gode produkter, og selger er veldig serviceinnstilt overfor oss "småkundene". Bruker hans produkter selv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
almaas Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 Det begynner å ligne på en båt no nico. gleder meg til å sjå nærmere på den no. Har fått en del gode ideer til både båten din og zip'en no, men det kan vi ta over nokken kalde øl når ej kjem heim:) Godt å sjå at tipset mitt fungerte forresten. Sitér dette innlegget Link to post
NicoB Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Lite aktivitet på forumet med meg, men båtbygging har det blitt tid til. Har sjøsatt og er svært fornøyd med resultatet. Skal montere to finner til helgen og se hvordan dette påvirker manøvreringsegenskapene. Ellers så står det igjen noe finish arbeid klarlakk, pullere, halegatt, lanterner ++ Lør på med noen bilder som viser ståda Nicolai Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Hva syntes du å kjøre den, er jo bare gøy når den kommer opp på plan.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
NicoB Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Utrolig morsom båt i plan og det skal bli artig å se hva høydejustering på motor og propellbytte utgjør på hastigheten. Klarer 29,4 knop slik som den er nå, noe lavere enn målet på 35... Jomfruturen ble gjort i bølger på 20-40cm noe som var nok til å kjenne på svakhetene med en så flatbunnet båt, men er jo på finevêrs dager en slik båt skal brukes! Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Har klart å presse min opp i 36 (i begge retninger) på flatt vann, har stålpropell. Egentlig nok for en så liten båt.... fartsfølelsen er meget stor...og Humlene gjør vondt i ansiktet... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.