Golden Gate 37 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Tja, mente å ha sett dem der... Fant dem ikke med søkefunksjonen... Men, Hva med disse fra Maritim? Satt ned prisen også ser det ut som... http://www.maritim.no/?page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=sj%F8vannsfilter Nå er jeg litt usikker på hva du mener med at det må passe. Fra sjøvannsinntaket til motor vil du jo normalt ha en slange av en av disse dimensjonene. Hele poenget er jo å montere filteret der det er lett tilgjengelig, så dersom du må investere i litt gummislange så er det vel verdt det? Bare husk på å kjøpe en slange med metallforsterkning eksempelvis denne: http://www.maritim.no/vvs/slanger-og-ror/pvc/slange-stalarmert-32mm-1-1-4-klar Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Hakkannen Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Takk for linker Men dessverre, er såpass trangt der at for å komme lett til (også med tanke på høyden filteret står rett over vannlinja) bør begge stussene være under, ikke på siden slik som på Maritims filter. Hadde et med meg i båten og prøvde, men ser ikke helt hvordan slangene skal forlenges uten å komme i konflikt med diverse reimhjul og annet. Får fortsette å være på utkikk etter noe som passer, var litt derfor håpet ble vekket da du nevnte at Biltema kunne ha Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ærlig talt. Dette plast-skvipet av "sjøvannfiltre" skulle mann blitt buret inne for å selge. Slangestussene knekker lett i innfestingen etterhvert. Jeg kan takke høyere makter, eller meg selv, for at jeg pleier å stenge bunnventilene hver gang jeg fortøyer. Eller så hadde et slikt filter senket en av mine tidligere båter. Tydeligvis ikke helt ukjent, og jeg fikk en nytt uten spørsmål. Bruker man dette plastgreiene bør man ha jevnlig rutine for utskifting av hele filteret, og da blir det ikke så billig i lengden. Kjøp heller noe som er sikkert med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ærlig talt. Dette plast-skvipet av "sjøvannfiltre" skulle mann blitt buret inne for å selge. Slangestussene knekker lett i innfestingen etterhvert. Jeg kan takke høyere makter, eller meg selv, for at jeg pleier å stenge bunnventilene hver gang jeg fortøyer. Eller så hadde et slikt filter senket en av mine tidligere båter. Tydeligvis ikke helt ukjent, og jeg fikk en nytt uten spørsmål. Bruker man dette plastgreiene bør man ha jevnlig rutine for utskifting av hele filteret, og da blir det ikke så billig i lengden. Kjøp heller noe som er sikkert med en gang. Det har jeg aldri hatt problemer med! For det første må man jo aldri montere slikt under vannflaten! Og det er jo hensikten med dette filteret å øke tilgjengeligheten for rengjøring etc, da blir det jo bare tullball å montere det på en måte som gjør at du må stenge sjøvannsventilen om filteret åpnes! Og Hakkanen: du strekker slange fra sjøvannsinntaket og opp til der du vil ha filteret - dette kan gjerne være inni en benk om så var - og derfra til motoren. Om du har så dårlig plass at du ikke får plass til et så lite filter må jeg virkelig innrømme at din båt ville jeg aldri skrudd på Dette er helt trygt da filteret aldri er under vannlinjen og kan som sådan ikke medføre økt fare for vanninntrengning i båten. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Hakkannen Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Og Hakkanen: du strekker slange fra sjøvannsinntaket og opp til der du vil ha filteret - dette kan gjerne være inni en benk om så var - og derfra til motoren. Om du har så dårlig plass at du ikke får plass til et så lite filter må jeg virkelig innrømme at din båt ville jeg aldri skrudd på Skal innrømme at det er noe trangt ja Motoren står rett under trappa i en seilbåt, så er dessverre ikke noen benker på siden av den det er gunstig å trekke kjølevannslanger i. Tett inntil motoren på begge sider er det skott mot akterlugarene, og reimhjul og dynamo er plassert slik at det gunstigste for at sjøvannsfilteret skal være i riktig høyde i forhold till vannlinja er der det står nå. Klart, kunne montert det høyere, men da kommer det i veien for andre ting. Så vil forsøke litt til å få tak i tilsvarende filter som står i fra før, får heller vurdere løsningen på nytt hvis den nylagde pakningen ryker Kan være enig i det, for en som meg som er mer vant å skru på gamle amerikanere blir slike franske motorrom i minste laget Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 For det første må man jo aldri montere slikt under vannflaten! Filteret var montert over vannlinjen. Men når slangestussen løsnet av tretthet så seg slangen og slangestussen ned til et nivå under vannlinjen. I båten jeg har i dag er det originalmontert store og solide sjøvannsfiltre. De er nok omtrent akkurat i vannlinjen. Med fullastet båt er jeg litt usikker på om de faktisk er akkurat under. Ser man på engelske båter tror jeg ikke det er sjelden at dette står rimelig dypt i båten. Men filtrene er av høy kvalitet. Generelt er det vel ikke ønskelig å ha veldig lange slanger hvis det kan unngås, og ikke på en båt hvor det ikke vil være et trykk inn i sjøvannsventilen under fart. Impelleren skal suge vannet igjennom alt dette også. Tror ikke vi er helt enige her Golden Gate Jeg ville motert et filter av god kvalitet, og med kortest mulig omvei. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Filteret var montert over vannlinjen. Men når slangestussen løsnet av tretthet så seg slangen og slangestussen ned til et nivå under vannlinjen. I båten jeg har i dag er det originalmontert store og solide sjøvannsfiltre. De er nok omtrent akkurat i vannlinjen. Med fullastet båt er jeg litt usikker på om de faktisk er akkurat under. Ser man på engelske båter tror jeg ikke det er sjelden at dette står rimelig dypt i båten. Men filtrene er av høy kvalitet. Generelt er det vel ikke ønskelig å ha veldig lange slanger hvis det kan unngås, og ikke på en båt hvor det ikke vil være et trykk inn i sjøvannsventilen under fart. Impelleren skal suge vannet igjennom alt dette også. Tror ikke vi er helt enige her Golden Gate Jeg ville motert et filter av god kvalitet, og med kortest mulig omvei. Tror nok vi kan konkludere med uenighet der ja :-) For min del skal sjøvannsfilteret være brukervennlig ved at det gir meg rask og enkel tilgang til rensing samt gjennomspyling uten å måtte krype helt ned i bunnen av båten for å operere ventilen på sjøvannsinntaket. Mitt filter står derfor ca 50cm over vannlinja, montert like under motorromsluken. Jeg har aldri hatt problemer med for lite kjølevann med denne metoden. Det at slangen skal ramle ned og forårsake hevertprinsipp inn i båten unngår du da lett med en slangeklemme! Det holder også å benytte metall forsterket slange - den skal du jaggu ha press på for å bende ned... Det er mye mer bekymringsverdig å ha filteret i/under vannlinja! Men som sagt vi er uenig i plasseringen. Jeg er ikke uenig med deg i at kvalitet er å foretrekke, men et par lapper for bronsefilter er helt overflødig da disse i plast holder lenge nok, og det er heller ingen problem å ha et i reserve ombord om du er av den fryktsomme sorten.... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
nordan family 27 Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Den slangen du linket til hos Maritim - den bøyer seg helt selv uten noen form for press. Det var faktisk en slik slange. Har også brukt slike slanger sist ute ifbm arbeid i båten - og de er ikke stive, men siger sammen. Plasten er myk, og armeringen ikke spesielt stiv. Har man de høykvalitets-armerte svarte slangene står de jo helt av seg selv og er rett og slett vanskelig å bøye. Men ikke den som er linket over..... Men ferdig med kverruleringen. Sjøvannsfilter er å anbefale - jo bedre kvalitet det er på slange og filter jo bedre er det. Da jeg monterte det i forrige båten hvor det ikke var fra før monterte jeg det også over vannlinja rett under luka. De jeg har i dag sto der originalt, og er lett tilgjengelig, og jeg kommer antagelig ikke til å flytte på dem. Kikket ned i mine filtre denne uken - var litt skjellreter og knuste rur/skjell oppi. Usikker på hvor i allverden det har kommet fra, men greit at det stoppet der og ikke fortsatte videre. Har også funnet sand, sjøgress og steiner i filtrene, så det er utrolig hva som virvles opp i grunne havner og blir med inn i innsuget Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Selv har jeg en Mercruiser V8. Her er det kun impeller i drevet som gjør "vannpumpejobben", som i de fleste andre Mercruisere. Jeg bruker "klokker" på drevet når båten har kommet på land. Setter på hageslangen med normalt trykk på vannet. Kjører motor god og varm. Så har jeg 50/50 med frostveske og vann i en plastdunk med kran(Biltema el.l.) som jeg har festet 1,5 meter hageslange på, med gardenakobling i enden. Kanna setter jeg på badeplattformen, så det blir litt fall/trykk. Kobler så dette på klokkene. Kjører motor til man ser at frostvesken kommer ut. Slå av motoren. Da er den delen av motorkonserveringen ferdig. Har samme type motor og benytter tilnærmet samme metode som deg. Eneste forskjell er at i stedet for dunk med kran, benytter jeg trakt påkoblet slange med gardenakopling, som jeg heller kjøleveskeblandingen oppi fra en kanne. Når frostvesken kommer ut igjen er prosessen ferdig. Selv om vannet er frostsikret pleier jeg likevel å avslutte med å tømme vann fra tappepunktene. Tapping fra impellerhus o.l. pleier jeg derimot å droppe, da det lille vannet som er igjen uansett er frostsikret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.