Jump to content

Hvor raskt etter opptak må man ferskvannskjøre innenbordsmotor?


NasseN

Recommended Posts

Som første sesongs båteier med nyinnkjøpt båthenger lurer jeg på hvor lenge båten kan stå på hengeren uten at man ferskvannskjører ("flusher") motoren (etter bruk i saltvann)?

På vannet har jeg aldri sett noen skylle gjennom motor etter bruk. Er det egentlig mer skadelig for motoren å stå på land uten skylling enn å la den ligge i saltvann på sjøen uten skylling?

I perioder på en dag eller to ifm f.eks transport av båten regner jeg med at flushing er unødvendig?

Er det dog greit å la motoren stå noen uker uten flushing i påvente av service/ konservering?

Jeg har en MerCruiser 3.0 innenbordsmotor, men regner med at prinsippene er det samme uavhengig av motortype?

Link to post

"easyflush" hadde jo vært fint men det har jeg ikke sett hittil.

Det mekker man vel fort til med en y-ventil, en slangestubb og noen slangeklemmer, og eventuelt en liten ferskvannstank (f eks i form av av 5 literskanne med avskåret bunn, snudd opp-ned)... :wink:

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Det går nok bra å vente noen uker om det ikke passer å ta jobben, men det er klart, jo før jo bedre. Ikke vent til frosten kommer ihvertfall, og jo lengre du venter, jo kaldere blir det på nevene...

 

Det er vel en termostat som ikke åpner før du har fått kjørt motoren varm, for å få ut alt saltvann og erstatte dette med ferskvann og dernest frostvæske. Å få motoren varm kan ta tid på land. Sitter ikke impelleren i drevet på ditt drev?

 

Så forøvrig et youtubeklipp hvor en kar hadde montert y-ventil og en meter slange som endte i en kanne ferskvann, på sjøvannsinntaket til sin yanmar i seilbåt. Hver eneste tur avsluttet han med å stenge sjøvannsinntaket og åpnet ventilen for å suge ferskvann inn i motoren...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Nå trengs det nok mer enn en femliterskanne til denne jobben. På min V-åtter bruker jeg en vannsisterne på ca. 120 liter som hageslangen fyller til den renner over. Med bravodrev har jeg innvendig sjøvannspumpe som suger denne tom ganske raskt. En 3,0 liters firer drar nok mindre vann men det skal skylles til du har driftstemperatur på motoren for å gjøre nytte. Dette med Y-ventil har jeg tenkt på, må vel da ha en kuleventil. Funker sikkert med klokker på drevets sjøvannsinntak også.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Nå trengs det nok mer enn en femliterskanne til denne jobben.

 

Det gjør det nok dersom man ikke har tilgang på ferskvann på brygga :smiley:

Jeg så for meg en vannslange med ferskvannstilførsel opp i kanna mens skyllingen pågår.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Og hva er egentlig feil med å gjøre flushingen FØR opptaket??

Det har jeg alltid gjort på mine mindre båter, og det funker utmerket!

Mens jeg venter på kranbilen likevel så strekker jeg slangen oppi sjøvannsfilteret og kjører motoren. Når jeg ser bilen komme slenger jeg slangen på land og heller bøtta med frostvæske sakte oppi filteret - dermed er jeg ferdig med både ferskvannskjøring OG vinterkonservering før båten står i krybba.

 

Jeg syns det er enklere å utføre det meste av vinterkonservering mens båten ligger på vannet. Eksempelvis tanktømming og gjennomblåsing med trykkluft av vannsystemet, tømme septiktank og fylle litt frostvæske i skåla og flushe til tank osv.

Jeg hater å holde på med dette når båten står i krybba fordi det medfører så mye klatring ut og inn i båten :-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Gjør som Golden Gate, min båt har vel aldri vært ute av vannet uten å ha blitt ferskvannskjørt. Jeg tar dette i vannet da jeg der har muligheten til å kjøre motoren god å varm, den vil ikke oppnå driftstemperatur uten motstand så jeg tar en god runde å drar godt på, så stenger jeg for saltvannsinntaket å setter vannslangen i sjøvannsfilteret å lar motoren gå en god stund på ferskvann før jeg stenger krana å heller ferdigblandet frostveske i filteret til den er gjennom hele systemet. Det er veldig lett å tømme motoren for motorolje når den er varm så det setter jeg i gang med umiddelbart etter at jeg har stoppet motoren. Da gjenstår bare et par filter og zinkbytte så er maskin klar for ny sesong.

Link to post

Men nå har de færreste montert sjøvannsfilter......

 

Er på det nivået at jeg ikke engang vet om jeg har sjøvannsfilter.... :blush:

Har i alle fall ikke sett noe verken i motorrom eller manual som kan åpnes og ta imot en vannslange.

 

 

 

Det er vel en termostat som ikke åpner før du har fått kjørt motoren varm, for å få ut alt saltvann og erstatte dette med ferskvann og dernest frostvæske. Å få motoren varm kan ta tid på land. Sitter ikke impelleren i drevet på ditt drev?

 

Godt poeng som jo helt klart taler for å skylle gjennom raskest mulig etter opptak.

Ser for meg at jeg i så fall bør kjøpe et "flush kit" (hva nå det heter på norsk) som kan settes som "øreklokker" over innsugingshullene på drevet og skylle straks etter opptak på land.

 

 

Strengt tatt bør det gjøres umiddelbart etter opptak. Når saltvannet renner ut og luft kommer til begynner oksyderingen (korrosjonen) øyeblikkelig.

 

Jeg så for meg at endel vann renner ut også når båten ligger i ro på vannet og at det uansett vil være nok oksygen i vannet til å starte rustprosessen.

Hvis mer luft = mer rust skjønner jeg f.eks ikke hvorfor "alle" med utenbordsmotor tilter denne opp av vannet etter bruk...

Link to post

Det renner ut litt men ikke mye vann på en innenbords. Utenbordsmotorer tiltes opp for at det ikke skal gro og de er laget av sjøvannsbestandig aluminium. (ikke alltid helt korrosjonsbestandig det heller). Det er vanlig med EDP coating i eksosmanifolder og -kne på innenbords og det er her du har luft sammen med sjøvann.

Normalt holder sjøvannskjølte motorer i støpestål i maaaaaange år, men det er riktig at ferskvannsskylling gir lenger levetid.

Link to post

Hvis man kan bruke øreklokker på drevet på land så kan man jo også sette disse på drevet mens båten ligger på vannet?

Ellers så står det vel i diverse manualer til utenbordsmotor at de skal ferskvannskjøres/skylles etter hver gang de har vært brukt i saltvann uten at jeg dermed tror at så mange gjør akkurat det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvis man kan bruke øreklokker på drevet på land så kan man jo også sette disse på drevet mens båten ligger på vannet?

 

Helt sikkert, men forstår ikke hvorfor man evnt skal bale med øreklokker under vannlinjen når man kan gjøre det relativt tørt på land (i alle fall ikke i små båter som er lett å klatre inn i).

Dessuten blir det vel fort med inn endel saltvann også hvis øreklokkene i vannet ikke er helt tette?

Link to post

Jeg så for meg at endel vann renner ut også når båten ligger i ro på vannet og at det uansett vil være nok oksygen i vannet til å starte rustprosessen.

Hvis mer luft = mer rust skjønner jeg f.eks ikke hvorfor "alle" med utenbordsmotor tilter denne opp av vannet etter bruk...

 

Dette har med groing på undervannshus og propell og gjøre.

 

Ikke ha panikk når det gjelder tiden. Ta gjennomspylingen på land etter at båten er tatt opp. Vi snakker ikke om timer eller dager, men om man gjør det eller ikke.

Finn ut om motoren din har kjøling bare gjennom drev eller om det er montert ekstra inntak. På drevet så benyttes hageslange hvor man kobler på "klokker".

Hvis eget inntak er montert kan du også få inn vannet gjennom dette, men å få ferskvann gjennom drevet er også viktig.

Her ser du en type "klokker" til å koble på drev/hageslange. Klokkene er den enkleste løsningen il jeg tro.... Ikke rus motoren når du gjør dette, da kan klokkene klappe sammen pga at de ikke klarer å gi så mye vann som motoren krever.

http://www.seasea.no...POLMUFF_959_VOL

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det har sine fordeler å ta båten på land langt oppe i ei elv.. :)

Hvis det er slik at dere tar opp båten selv på egen henger etc, er det jo gunstig om dere har ei elv i nærheten med ei rampe. Da får dere ferskvannskjørt motoren helt automatisk. Hengeren liker det bedre også.

Selv har jeg nærmere en halv times kjøring i ferskvann opp Glomma til vinterlagringsplassen i Sarpsborg, og det er ideelt for motoren.

 

Når vi snakker konservering. På min gamle Marna kjørte jeg frostvæske i loop med to slanger ned i ei kanne med 20-30L med frostvæske. Etter at motoren har gått litt slik at jeg har skyllet ut alt ferskvann, stoppet jeg motoren, bandt opp slangene og toppet de opp mes frostvæske slik at motoren sto full med frostvæske hele vinteren. Får man til det på råvannskretsen på en Mercruiser også? Og er det nødvendig?

Marna'en var i støpejern, men jeg er litt usikker på materialsammensetningen på Mercruiseren.

Har kjøpt "ny" båt med innenbordsmotor og varmeveksler, og må snart lese meg opp på vinterkonservering :)

Link to post

Selv har jeg en Mercruiser V8. Her er det kun impeller i drevet som gjør "vannpumpejobben", som i de fleste andre Mercruisere.

Jeg bruker "klokker" på drevet når båten har kommet på land. Setter på hageslangen med normalt trykk på vannet.

Kjører motor god og varm. Så har jeg 50/50 med frostveske og vann i en plastdunk med kran(Biltema el.l.) som jeg har festet 1,5 meter hageslange på, med gardenakobling i enden.

Kanna setter jeg på badeplattformen, så det blir litt fall/trykk. Kobler så dette på klokkene.

Kjører motor til man ser at frostvesken kommer ut. Slå av motoren. Da er den delen av motorkonserveringen ferdig.

Link to post

De som på død og liv må ha billigløsningen med sjøvannskjøling på motoren bør merke seg det som Marna skriver om vinterkonservering.

 

http://www.marna.no/Reparasjonstips/Vinterkonservering

 

Står en sjøvannskjølt motor tørr over vinteren dannes det en masse rust og scale som igjen tetter til når motoren på nytt taes i bruk.

Den smarte sjøvannselskeren tar derfor systemrensjobben om høsten og lar systemet stå med frostvæske frem til våren.

Ser at "Honduras" har fått med seg dette med frostvæskefylling.

Link to post

...får rusten tilgang på mer oksygen og fortsetter å ruste (rust utvider seg 7 ganger, i forhold til hva det var), og kan sprenge i stykker motoren. Det er ikke nok om du kjører gjennom med ferskvann og/eller frostvæske. Fyll opp kjølesystemet med frostvæske, som hindrer korrosjon!

 

Må ærlig inrømme at jeg aldri har verken sett eller hørt om en motor som sprengte på gunn av rust, så her må Marna's motorer enten være svært eksplosive, eller ha en enormt dårlig kvalitet på støpegodset ettersom både Volvo og MerCruiser anbefaler å tappe saltvannskjølte motorer før vinterlagring uten at det oppstår noen eksplosjonsfare av den grunn ?

 

Forøvrig så er det svært liten fare for store rustdannelser i en motor i løpet av en vinter, og det lille rustlaget som kommer dersom motoren står tom for vann forsvinner umiddelbart ved første saltvannskjøring til våren.

Når det kommer til hvor lenge man kan vente med å kjære frostvæske i en motor etter at den er tatt opp, så er en god tommelfingerregel at man gjør dette før det blir kuldegrader.

Link to post

Men nå har de færreste montert sjøvannsfilter......

 

Det er en overdrivelse :-) Jeg vil nok påstå at langt de fleste har ett sjøvannsfilter.

De som ikke skulle ha et burde virkelig vurdere innkjøp av dette, og sette det høyt på ønskelisten for neste sesong.

Det er ikke bare ifbm ferskvannskjøring dette er nyttig. Man hindrer jo også maneter og annet svineri å komme inn i pumpe og motor, og hvis du monterer det like under motorromsluka har du enkel tilgang samt at det er over vannlinja slik at du kan rense i ro og mak uten å være redd for vanninntrengning.

 

Dersom grovfilteret tetter seg av tang, plastpose, manet eller lignende er det bare å skru slangen av filteret og bruke en vanlig gummibåtpumpe til å pumpe luft motsatt vei - har aldri opplevd at noe sitter så hardt at det ikke går ut!

Har mange ganger opplevd maneter i kjølevannsinntaket, og uten sjøvannsfilter blir jobben mye værre enkelt og greit!

Biltema selger brukbare filtre til ca 500,- - jeg skjønner ikke at noen syns det er noen grunn til å la vær å montere det da :thumbsup:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
...Biltema selger brukbare filtre til ca 500,- - jeg skjønner ikke at noen syns det er noen grunn til å la vær å montere det da :thumbsup:

Interessant! Du husker ikke varenummeret/link til dette filteret? Har sett på flere typer sjøvannsfilter, men har ikke funnet noen som passer som erstatning for det gamle jeg har. Det bør jo være lett å komme til for rens + påfylling av glykol.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...