Alternes. Startet 8.September.2012 Del på Facebook Startet 8.September.2012 Jeg har ved et uhell muligens forvekslet en flaske atf og motorolje når jeg skulle etterfylle olje! det er snakk om kanskje en desiliter, er dette et problem og bør jeg bytte oljen på motoren?? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
joma Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 ja, du bør bytte olje for det er ikkje bra å ha blandet olje i motoren. motoren kan kansje bli øydelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 spørs jo hvor mange liter denne motoren rommer totalt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 8.September.2012 Del på Facebook Svart 8.September.2012 ja, du bør bytte olje for det er ikkje bra å ha blandet olje i motoren. motoren kan kansje bli øydelagt. Hva baserer du det på? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dvil Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Av erfaring vil jeg si; ikke noe problem. Jeg hadde en gang en Buick/Rover V8 som hadde endel ventiltikking. Fikk tips om å kjøre ett oljeskift med 10% ATF, dette fordi ATF'en renser veldig godt. Ventilløfterne ble tydeligvis renset bedre enn med bare motorolje, for problemet forsvant og kom ikke tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 (redigert) Jeg er redd for å gi feil råd, så jeg måtte surfe litt for å oppdatere meg. Det rådet jeg fikk var faktisk for 30 år siden. Du vil nok ikke finne noen som sier at det er garantert greit å gjøre. Rådet jeg fikk kalles mest en myte nå tydeligvis. Dagens motoroljer er sannsynligvis mye bedre til å rense enn den gangen. Jeg ville ikke fryktet en desiliter i min motor, men jeg kan ikke garantere for andre at det ikke er skadelig overhodet. Redigert 9.September.2012 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Hadde jeg helt på 1 dl ATF på GM'en til Hulda som tar ca. 7 liter på skiftet, så hadde jeg ikke brydd meg. ATF'en smører, tåler høye trykk og gnukk, har tilsetninger for å 'reparere' overflater (ATF III og høyere). Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Du har heller ikke sagt hva slags olje du skal fylle på eller hvor mange liter. I en motor som i alle år har gått på vanlig 10-40 motorolje, og du skifter til helsyntetisk, vil du oppdage at dette også renser motoren. Det renser faktisk så bra at motoren vil garantert begynne å svette. Nå er ikke dette nødvendigvis negativt for en motor, tvert i mot, men det er ikke hyggelig med oljesøl i bunn av en båt, og derfor vil mange fraråde at man gjør dette. Slik blir det vel her også, tar motoren din 1 liter har du 10% ATF olje, noe som er relativt mye. Tar motoren din 10 liter olje har du 1% ATF olje, noe som er minimalt. Det vil nok også spille inn om du har syntestisk eller regulær motorolje. På den syntetiske vil det nok gjøre mindre påvirkning da de er nærmere hverandre i egenskaper enn ATF og regulær motorolje. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Feil olje er bedre enn ingen olje... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 9.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2012 (redigert) motoren min tar ikke mer en ca 2 l olje og er mineraloje. motoren er en diesel 10 hk fra 70 tallet. så hva blir den endelige konklusjonen av dette? godt å se at det er mange her som har greie på slikt, for det har ikke jeg! Redigert 9.September.2012 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Lady B Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 Når det er snakk om bare to liter er det ikke noe økonomisk løft å skifte olje, så hvorfor ikke gjøre det for å være helt sikker..? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 9.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2012 Det er sant! som du sier Lady! jeg tipper jeg satser på det! grunnen til at jeg i det hele tatt har postet dette, er at og hver gang jeg skifter olje blir omtrent hele båten utsvinet med olje! det er nesten slik at jeg må vaske hele kabinen med hvitesprit etter hvert oljeskift! Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Faxen Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 hver gang jeg skifter olje blir omtrent hele båten utsvinet med olje! det er nesten slik at jeg må vaske hele kabinen med hvitesprit etter hvert oljeskift! Huh, det må du forklare litt nærmere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.