Jump to content

ATF olje i motoroljen! problem?

Alternes.

Recommended Posts

spørs jo hvor mange liter denne motoren rommer totalt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg er redd for å gi feil råd, så jeg måtte surfe litt for å oppdatere meg. Det rådet jeg fikk var faktisk for 30 år siden. :blush:

Du vil nok ikke finne noen som sier at det er garantert greit å gjøre. Rådet jeg fikk kalles mest en myte nå tydeligvis. Dagens motoroljer er sannsynligvis mye bedre til å rense enn den gangen.

Jeg ville ikke fryktet en desiliter i min motor, men jeg kan ikke garantere for andre at det ikke er skadelig overhodet.

Redigert av dvil (see edit history)

Du har heller ikke sagt hva slags olje du skal fylle på eller hvor mange liter.

I en motor som i alle år har gått på vanlig 10-40 motorolje, og du skifter til helsyntetisk, vil du oppdage at dette også renser motoren. Det renser faktisk så bra at motoren vil garantert begynne å svette. Nå er ikke dette nødvendigvis negativt for en motor, tvert i mot, men det er ikke hyggelig med oljesøl i bunn av en båt, og derfor vil mange fraråde at man gjør dette. Slik blir det vel her også, tar motoren din 1 liter har du 10% ATF olje, noe som er relativt mye. Tar motoren din 10 liter olje har du 1% ATF olje, noe som er minimalt. Det vil nok også spille inn om du har syntestisk eller regulær motorolje. På den syntetiske vil det nok gjøre mindre påvirkning da de er nærmere hverandre i egenskaper enn ATF og regulær motorolje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...