Jump to content

Trøbbel med powertrim-Yamaha nekter reklamasjon


bharsvik

Recommended Posts

Dette er ikke et spørsmål om garanti, men forbrukerkjøpsloven.

Hvorfor ikke garanti, mener du? Motoren er jo bare ett år gammel. Er det ett års garanti så har du et poeng, men jeg trodde de fleste ga i alle fall to år nå. I så fall er garanti normalt sterkere (for forbrukeren) enn forbrukerkjpsloven. Uansett det ene eller det andre, dersom forhandler ikke kan påvise feil bruk eller feil vedlikehold, så kan jeg ikke skjønne annet enn at de har lite å fare med.

 

Ellers ikke helt enig med Verado i at du ikke har krav på noe å bevise. Den "klausulen" han tenker på antar jeg er den som gjelder de første seks månedene (om jeg husker rett) etter handel? Oppstår feil da så er de mye mindre krav til "bevisbyrden" for kjøper sin del (ref. Forbrukerkjøpsloven).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig at dette kan være en garantisak. Garantiene kan enten være etablert av norsk importør/forhandler eller produsent. Garantiene kan være sterke, men det er ikke uvanlig at garanti fra produsent er svakere enn norsk forbrukerkjøpslovgiving og i større grad tilpasset land med svakere lovgiving. Det er ikke anledning il å avtale svakere rettigheter enn dem som fremgår av forbrukerkjøpsloven.

 

Poenget mitt er at kjøper ikke skal la seg stoppe dersom forhandler avviser at saken dekkes av garanti. Den kan likevel dekkes av forbrukerkjøpsloven.

 

Ellers er det riktig at kjøper ikke trengere å dokumentere feil bruk når det ikke dreier seg om slitedeler. Den byrden tilfaller selger.

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel de færreste hengere som er så høye at en motor kan stå nede uten å subbe bakken i større humper? Tror finna på min hadde blitt en god del kortere da i hvert fall....

Jeg har hvertfall til gode at det er noe problem på de båtene jeg har hatt.

 

 

 

nopain:

Du kan se hva som står under Caution på side 46 i denne brukermanualen:

http://staging.yamah...-05-89_1069.pdf

 

"bharsvik" du skal ikke bevise noe som helst til forhandleren, han har med å reparere feilen da det er full fabrikkgaranti på denne.

Men i ditt tilfelle er det en klar fabrikkgaranti.

Tror ikke du skal være så skråsikker på det.

Se side 42 i denne samme manualen.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har skjønt det, så er det tæring, ikke groe, som kan være problemet her.

ser ikke at algevekst skal være noe problem for tetningene - værre da om det får tid til å gro rur, det river nok ganske bra...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte kildehenvisning til manualen min.

Den fant jeg her:

http://staging.yamah...spx?ls=outboard

 

Her kan du også finne for din motor tenker jeg.

Men hvis den er ett år gammel så har du vel den originale :)

 

Uansett er det vel denne?

http://staging.yamah...-07-13_1370.pdf

Se side 58

Tror jeg ville vært forsiktig med å forlange for mye garanti hvis ikke dette er utført.

 

Men du kan jo hinte til forhandler at han bør hjelpe til for godt rennome.

Det er åpenbart at det ikke er så mange som følger denne prosedyren og det er jo ikke ofte dette skjer.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er vel de færreste hengere som er så høye at en motor kan stå nede uten å subbe bakken i større humper? Tror finna på min hadde blitt en god del kortere da i hvert fall....

 

Nå har jeg riktignok en Suzuki og ikke Yamaha, men på min motor skal man IKKE (står tydelig i brukermanualen) brukes denne støtten ved transport på henger, kun ved stilleligging og motoren liltet opp, og har ikke noe problem med å slå nedi bakken med motoren nede. Kjører rundt 600 kilometer i sesongen med båten på henger og selv ikke over fartshumper i nærmiljøet er dette noe problem. Finnen er clean as a whistle og har ikke møtt fjell hverken under eller over vann.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For de som ikke gidder å følge linken eller den ikke skulle fungere:

Her er et printscreen av manualen til Yamaha F115

yamaha_f115_maintenance_side_57.jpg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jajamensann...der står det klart og tydelig.... På min Verado 225hk bruksanvisning står det at under transport skal påhengsmotoren tiltes opp og støttes ved hjelp av påhengsmotorens tiltpinne (transportstilling). Så da er det tydeligvis forskjellig hva ulike fabrikanter har dimensjonert belastning for.

 

Da har jeg lært noe idag også...

Link to post
Share on other sites

og jeg også :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg finlest manualen, og fant muligens det de mener å dekke seg bak. På side 51 står det: Notice: Be sure to retract the trim rods completely during mooring. This protects the rods from marine growth and corrosion wich could damage the power trim and tilt mechanism. Jeg nevnte at det var et bitte lite merke på den ene stangen, men dette er definitivt alt for lite til at det skal kunne ødelegge pakningene på så kort tid. Det har jo tydeligvis kommet vann inn og olje ut, så noe må lekke her. Båten har aldri ligget mer enn to uker uten å være i bruk, så det vil etter min mening vært alt for kort tid til at det skal gro rur. Jeg har faktisk også smurt grease på stemplene utvendig slik at det har vært et tykt lag av det på skraperingene og pakningene. Alt unntatt stemplene er sprayet med bunnstoff, så det har ikke grodd noe på motoren i det hele tatt. (jeg la et tykt lag grease på stemplene før jeg sprayet på bunnstoffet) Det kommer oppdatering her etter hvert.

 

Link to post
Share on other sites

For dem som pirker i manualen: Der står det også at du skal koble fra bensinslangen for hver gang.

Hvor mange gjør det? (Vel, jeg; fordi jeg låser bensintilkoblingen med særskilt lås.)

 

I praksis er det vel ytterst få som følger alle disse prosedyrene som er beskrevet, først og fremst beregnet på lang tids lagring. Amerikanske manualer er også skrevet med tanke på de juridiske tradisjoner i USA, et utall do's and dont's og dessverre brer måten seg også hit.

 

Du må ha en særskilt kranglete forhandler. Ring til Yamaha Norge på Vinterbro, Ås og be dem instruere forhandleren til å oppføre seg.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Saken løste seg. Det ble tatt på garantien slik det bør. De skjønte nok at det ville medføre en hel del negativ reklame å vri seg unna dette. Det ble skiftet deler for nesten ti lapper. Hele powertrimmen er nå overhalt. Stemplene var tydelig tært. Jeg ser for meg at det kan ha vært for dårlig kontakt på jordingen som går til zinken, og at det har gitt problemet. Mistenker det i hvertfall.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...