Jump to content

Erfaringer med Kambo marina (Moss)?


tobixen

Recommended Posts

Vi flyttet til Oslo for et par år siden - siden jeg fikk litt smaken på seiling ble det jo til at jeg kjøpte en til seilbåt for å ha "her" - men dessverre kan jeg ikke like godt gjøre det samme i Groruddalen som i Tromsø - lage en fortøyning rett utenfor huset ;-)

 

Båten ligger fortsatt i marinaen hvor den ble kjøpt - i Drammensfjorden ("Havnevik brygge", Jordfallsbukta), og er forsåvidt fornøyd med dét ... men, det er jo noe kjedelig å seile ut Drammensfjorden og jeg ser at det er en stor fordel med togstasjon i umiddelbar nærhet til marinaen.

 

Det er plass til meg på Kambro dersom jeg bestemmer meg nå - men det er jo ikke bare-bare å ta en avgjørelse, man må betale et ikke så helt insignifikant engangsbeløp for plass på Kambro, og da sier jeg jo også fra meg den plassen jeg har i dag.

 

Er det noen som har erfaringer med Kambro?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Har ikke hørt annet enn godt om den marinaen. Stusser på at det ikke er strøm. Finnes også ledige plasser på Moss Marina en liten nm lenger inn i sundet. Her er det ikke innskudd, kun årsleie. Her vet jeg at det er bra :smiley: gangavstand til jernbanen, Rema, slakter og fiskebutikk med Norges beste fiskesuppe rett ved.

Kan legge til at Kambo Marina har dyr diesel. Mange år siden jeg bunkret der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jepp, det er ren sabotasje å sveise fast en slik bru ... Landstrøm er kjekt å ha - skjønt, på båten i Tromsø har jeg greid meg bra med solcellepanel. Jeg er litt følsom ovenfor "lengre vei ut", det er jo nettopp et av "problemene" jeg har nå med at det er kjedelig å reise samme vei inn og ut hver gang man drar ut med båten ... men å ha Rema og alle andre servicetilbud en by kan tilby i gangavstand til marinaen er jo kjekt. Hva ligger kostnadene på i Moss?

Jeg var en tur innom Moss i løpet av sommeren, da gikk jeg på sydsiden av Jeløya. Omtrent alt som kunne gå galt gikk galt den gangen, bl.a. greide jeg å miste den ene skoen min på havet (og måtte tasse rundt til nærmeste skobutikk i bare sokkelesten), både jeg og minsten var plaget av diaré og det skulle vise seg å være omtrent totalt umulig å få tak i en donøkkel der. Men det var allikevel stort sett en trivelig tur :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 4 uker senere...

Da er båten i Kambo ... etter en fin men hektisk høstferietur (tiltenkt å gå til Marstrand og Skagen, men vi kom oss ikke lengre enn Strömstad...) :-)

 

Gikk inn Bevøysundet, takk for tips om den! Fruen kommenterte at det så ut som et anstendig sted :-) Jeg fortøyde båten meget midlertidig søndag, fikk tildelt en midlertidig båsplass i dag, så jeg skal tilbake dit og flytte båten i morgen kveld. Utsetter landsetting så langt det går :-)

 

Det virker som at det er mange mulige destinasjoner både for kveldsturer, dagsturer og helgeturer i nærområdet.

 

Håper herretoalettet blir satt i stand innen sommeren. Med bare ett toalett kan toalettkapasiteten bli et problem selv i små marinaer - og Kambo er ikke liten ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 5 uker senere...

Hm ... minnes en gang jeg lå noen få dager innerst i Eidskjosen i Tromsø - jolla ble helt grønn! Nå blir man jo antageligvis plassert såpass langt syd i marinaen at alger fra elva ikke er noe større problem. Båtselger (indre Drammensfjord) mente forøvrig at brakkvann var en fordel - da unngår man at uønsket saltvannsfauna setter seg fast i båten.

 

Ellers undrer jeg meg på om det finnes noe strømuttak man kan bruke, og hvor lang skjøteledningen må være nå som båten står på land der. Ihht papirene jeg har fått finnes det ikke strøm for oppvarming eller lading under vinteropplaget - jeg fikk aldri svar på eposten min om det i det minste var mulig å koble seg midlertidig på noe sted for elektrisk verktøy ... men det må det da vel være? Mangel på strøm på bryggene er ikke så stort problem - det blir jo fort en del motorbruk på familieturer, og jeg tenker å ta med meg solcellepanelet fra båten min i Tromsø - i sin nåværende tilstand - ref http://www.nordlys.no/nyheter/article6310707.ece - trenger den ikke slikt.

 

Meta-spørsmål - er det mulig å be en moderator endre subject?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

En kamerat har ligget der med seileren sin i flere år. Helt kurant og greie forhold. Selv lå jeg der en vinter for mange år siden, hadde ikke problemer den gangen heller. Vannet hefter ikke på skroget. Båtene våre har ligget innerst i Sonsbukten i 20 år. Og Lars H ligger i selve elven. Heller ikke han har problemer så vidt meg bekjent. Men det er klart, det blir jo litt pels på båten om den ligger lenge stille. En liten kuling noen timer, og skroget er ganske rent igjen. Kambo, Son og sydover er fint utgangspunkt for videre turer. Dessuten er det kort vei fra E6 og ned til havnene i Kambo og Son.

Link to post

Glad for å ha fått båten sydover fra Oslo for vinteren og etter å ha grublet lenge, ser det ut til at Kambo og Son er helt suverene utgangspunkt. Med standarden på E6 og togstasjonen rett over veien for Kambo Marina, satser jeg på mange gode år fremover der båten ligger greit i le og det samtidig er kort ut i Oslofjorden. Grei avstand både nordover og sydover.

Link to post

Jepp, slik jeg ressonerte også.

 

Indre Oslofjord - ja, jeg har søkt på plass på Gressholmen etter anbefaling fra kollega. Seks års ventetid ble jeg forespeilet. Nåja, man er jo relativt avhengig av offentlig transport (ikke for det, gummibåt med påhenger og parkering et annet sted i nærheten av fjorden er jo en mulighet) og turen fra dør til båt tar vel minst halvannen time - og da har man relativt begrensede seilingsmuligheter. Det er nok mange fine muligheter for dagsturer i indre Oslofjord, men det er rimelig tett der, mye trafikk, og skal man på mer enn en dagstur er man nesten nødt til å komme seg forbi Drøbak. Det positive er jo at det potensielt er "gratis" å komme seg til Gressholmen dersom man allerede har månedskort. Men historien kollegaen min kunne fortelle gjorde at jeg har mistet det meste av lyst til å ha båten på Gressholmen. De hadde planlagt å være med på to regattaer dersom jeg forstod det riktig. Den første mistet de fordi rutetabellen på båten hadde endret seg. Den andre hadde de ikke anledning til å være med på fordi sistebåten dro (alt) for tidlig hjem. Å ikke kunne seile med båt fordi man må rekke en båt ... lite interessant problemstililng ;-)

 

Jeg tenkte som så da jeg fikk plass i Drammensfjorden, at det faktisk tar kortere tid å komme seg ut dit enn til Gressholmen, og skal man på langtur har man allerede sluppet unna indre Oslofjord og Drøbak - men, Drammensfjorden er ganske kjedelig når man har seilt der noen ganger med motvind begge veier, det begrenser ganske kraftig muligheten for gode dagsturopplevelser. En sesong i indre Drammensfjord får holde! Jeg kan aldri forestille meg at motvinden kan være like sur ved Kambo som i Drammensfjorden.

 

Ved Kambo er man omtrent halvveis til Sverige. Lysforurensing er ikke på langt nær så stort problem der som i indre Oslofjord - vi har vært ute på sjøen en kveldstur ved Kambo på én stjerneklar natt, det er fantastisk (men jeg savner nordlyset!). Fra Kambo er det rimelig kort vei til mange trivelige byer, gjestehavner, uthavner og ankringsplasser i ytre Oslofjord. Kort sagt, jeg tror at mulighetene for både dagsturer, helgeturer og ukesturer er langt bedre der enn Gressholmen. Jobber man i Oslo kan man jo sove over i båten og ta et tidlig tog inn til byen. Jeg håper det blir noen slike turer midt i arbeidsuka med eldstesønnen til neste sesong - toget ut etter arbeidstid, seile litt, sove over på båten og toge tilbake til skole/jobb neste dag (vi hadde to slike turer til Drammensfjorden i fjord - det var bra). Ett barn er inkludert i voksenbillettprisen med NSB ut av Akershus.

 

jeg bor i Groruddalen, jobber på Storo og hadde båten i Drammensfjorden. Det er like langt til Jordfallbukta hvor jeg hadde båten før som til Kambo, men mens rushtrafikken omtrent står i stampe helt til Asker langs E18, så er det bare "tett trafikk" på E6 sørover fra Helsfyr, og trafikken flyter som regel godt etter kommunegrensa. Når jeg i tillegg jobber og bor på "den" siden av byen (Grorud/Storo) blir det jo greit nok.

 

Kollektivtransport til Jordfallbukta fordret bytte fra tog til buss i Drammen, noe som ikke alltid korresponderte så bra, og i tillegg medførte ganske så økte kostnader. Det koster jo litt å komme seg fra Oslo til Kambo også - det ligger jo i Østfold, og like før Kambo er det bompenger (kan man snike seg unna ved å kjøre om Son?) og togprisen blir ganske stor dersom man er flere voksne (men i det minste går barna gratis). Men alt i alt - "seiling er den dyreste måten å reise gratis på" er et ganske treffende utsagn, og transport til/fra Kambo er vel bare en liten del av alle kostnadene med båthold og leie av båtplass.

 

... det blir jo spennende å se om jeg er like positivt innstillt etter å ha seilt ut fra Kambo hele neste sesong ... :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Båtene våre har ligget innerst i Sonsbukten i 20 år. Og Lars H ligger i selve elven. Heller ikke han har problemer så vidt meg bekjent.

 

Jeg ligger nok ikke i selve elven Såna, men innerst inne i kroken før broen. Se bilde der pilen peker på vår båt. Det må vel være en av de luneste og beste plassene med mulighet til å ha bilen 3 meter fra baugen på båten! Vann og strøm 2 meter fra baugen. Jeg har ingen problem med vannkvaliteten selv om det er skjelden det er mer enn en halv meter sikt. Litt møkkete blir det nok i vannlinjen, men lett å fjerne med en kost. Problemet er at det er lite bevegelse i vannet her inne, og det er ganske ferskt slik at det tar tid før isen går om våren. Ellers er servicen i havnen utrolig bra, og så er det LaSa butikk og verksted i havnen.

 

I Son er det også Kiwi butikk, - med søndagsåpent! Og nylig er det kommet en Europris butikk også.

 

minplass.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...