Jump to content

"Sertifikatfri" fritidsbåt over 15 meter og under 25 bruttotonn


Poseidon

Recommended Posts

Det skjer jevnlige endringer i sjøfartsdirektoratets regelverk, ved rundskriv og nye forskrifter.

 

En slik forskriftsendring settes i kraft fra 1. januar 2013 og den kan ha stor betydning for en liten gruppe fritidsbåteiere / -førere. Hvis man ikke er obs på denne endringen kan man plutselig miste retten til å føre sitt eget fartøy! :cryin: :cryin: :cryin:

 

Som nevnt i overskriften finnes det en del fritidsfartøy over 15 meters lengde som normalt skulle ha vært sertifikatpliktige. Men noen av disse har et gammelt målebrev, utstedt før 16. desember 1983, som viser at båtene er under 25 bruttoregistertonn.

 

Man har til nå hatt et fritak for kravet til minimum D5L for disse fartøyene, men fra 1. januar 2013 er det slutt og direktoratet kommer trolig ikke til å gjøre noe som helst for å informere de som det dreier seg om :nonod: :nonod: :nonod:

 

Derfor oppfordrer jeg alle som har et slikt fritak, eller kjenner noen som har det, til å ta fatt i saken før året er omme. Man kan nemlig få utstedt et "kvalifikasjonsbevis" til å føre gjeldende fartøy. Dette kvalifikasjonsbeviset må fornyes hvert 5. år.

 

Alternativt kan man ta D5L-kurs, søke D5L-sertifikat og dermed få rett til å føre et hvilket som helst norsk fritidsfartøy opp til 24 meters skroglengde.

 

Kom gjerne med eventuelle spørsmål, jeg skal gjøre mitt beste for å hjelpe.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Takker for info, ganske imponerende om bli gjort til lovbryter uten å vite om det. Vet du hvordan man får utstedt et kvalifikasjonsbevis?

Du må nok henvende deg til våre venner i Haugesund, og håpe at du kommer i kontakt med en person som kan bistå....

Har lenge tenkt å ta d5l, men det var denne tiden da:)

Alt i alt kan det kanskje være mindre tidkrevende og frustrende å ta D5L, så er det gjort :wink:

Du har jo muligheten til å være med på vinterens kurs her på baatplassen.no og med to samlinger i Stavanger er det gjort.

Jeg skal garantere at det blir trivelig - og at du faktisk lærer både det ene og det andre av interesse....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...