Jump to content

Sealine SC35 fra Lunde-konkursen selges på ny!


GeirHenning

Recommended Posts

Då va Sealine SC35en som ble solgt for en liten stund siden tilsalgs igjen og eieren forventer noen kjape dineros i fortjeneste ser jeg.

Dette var vel en av båten Nordea hentet tilbake fra kunde etter Lunde konkursen.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=37131151

 

Blei solgt på auksjon via Motorcompaniet for en god måned siden for 1.620.000,-

Selger har vært kreativ og brukt eksakt samme bilder som de brukte den gang ?

Link to post
Share on other sites

Helt fair dette.

Han var vel den som var kjappest i avtrekkeren og hadde midlene til å cashe den ut. Derfor fikk han tilslaget. At han nå velger å prøve seg og heve en mulig gevinst er stuerent synes jeg. Det kan også være andre grunner til å selge enn at dette var ren spekulasjon.

 

Det er førøvrig en ganske spessiell historie bak denne båten.

 

Hadde jeg vært kjøpeklar når auksjonen pågikk, vil jeg nok også vært med i kampen.

Nå er jeg kjøpeklar og har vært i kontakt med selger i dag :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bilde fra annonsen:

Er dette et eksempel på det som det har vært snakket endel om, at skipsregisternummerne var satt på utilgjengelige steder?

(Et rom under dekket på badeplattformen)

Kan se ut som om det opprinnelig var tegnet med tynn tusj. Eller kanskje skrapet inn?

Uansett urimelig stygt utført ift standarden på båten ellers....

 

skjult_regnr.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerte også på plasseringen av reg nummeret.

Det vanlige er og prege nummeret inn i motorfundamenter.

 

På en av Johs. Lunde båtene hadde firmaet registrert båten i NOR og solgt den videre uten å informere ny eier.

Da kravene kom fant kunden ikke noe nummer. Senere viste deg seg at dette befant seg på en plate bak dashbordet bak et diesel som måtte skrus av først..

Dette høres merkelig ut. Trodde nummeret måtte være tilstede ved måling og besiktigelse?

 

Mulig det var noe lignende som var tilfellet her?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

På en av Johs. Lunde båtene hadde firmaet registrert båten i NOR og solgt den videre uten å informere ny eier.

Da kravene kom fant kunden ikke noe nummer. Senere viste deg seg at dette befant seg på en plate bak dashbordet bak et diesel som måtte skrus av først..

Dette høres merkelig ut. Trodde nummeret måtte være tilstede ved måling og besiktigelse?

 

Et annet eksempel var en stor åpen båt med styrekonsoll hvor konsollen var skrudd av og nummeret fantes på innsiden av konsollen.

Ingen tvil om at registreringen var forsøkt skjult.

Forstår ikke helt hvorfor det ikke er krav til at registreringsnummer skal være synlig utvendig på båten slik som er tilfellet med båter registrert i småbåtregisteret. Større skip kunne fint hatt dette synlig også.

 

En kjøper som ikke uten videre sjekker HIN nummer opp mot skipsregisteret ville antagelig reagert på et synlig registreringsnummer.

 

Det blir noen hull i "systemet" når man åpner for å registrere båter ned til 7 meter ment for "amatørmarkedet" i et register opprettet for registrering av kommersielle større skip !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Et annet eksempel var en stor åpen båt med styrekonsoll hvor konsollen var skrudd av og nummeret fantes på innsiden av konsollen.

Ingen tvil om at registreringen var forsøkt skjult.

Forstår ikke helt hvorfor det ikke er krav til at registreringsnummer skal være synlig utvendig på båten slik som er tilfellet med båter registrert i småbåtregisteret.

 

Jeg trodde det var klare regler for hvor og hvordan nummeret skal preges inn?

Så, hvis noen bevisst registrerer, låner båten til lanternemasta og så skjuler registreringsnummer for å så selge båten uten og opplyse om registreringen til kjøper, må det være krystallklar svindel. Det burde fått rettslige følger for de ansvarlige i selskapet. Om det ikke er noe økonomisk og hente, burde de fått seg en tur i fengsel.

 

Har hørt at de som mistet denne sealinen ikke anser seg som ferdige med saken.....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hvorfor det ikke er krav til at registreringsnummer skal være synlig utvendig på båten slik som er tilfellet med båter registrert i småbåtregisteret.

 

Det er krav om det akkurat på samme måte som i småbåtregisteret. Når båten er ferdig registrert får man tilsendt "skilt" som skal klistres lett synlig på båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to båter reg i NOR, og ikke fått tilsendt noe reg nr fra NOR. Merkingen av båtens reg nr skal være permanent i skott eller lukekarm.

 

På forrige båt ble det gravert i en støttebalk i motorrommet. På dagens båt er reg nr frest i en teak plate som er limt fast i et skott inni et skap

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenningssignalet skal varig merkes om bord ved innhugging,

Innhuggingene skal til enhver tid være malt med en kontrastfarge

 

Dette forklarer 'kosmetikken' på båten på bildet. Først ripe på frihånd med kniv, deretter kline på svart maling... :rolleyes:

Hvem gjør sånt på en ny båt til flere mill?

 

Helt merkelig at reglene fortsatt ikke sier helt eksplisitt at merkingen skal foretas på et sted der den ikke kan unngå å bli sett.

 

Når de gjelder disse eksemplene man har lest om der registreringsnumrene, helt bevisst, er skjult inni lukkede rom, styrekonsoll etc.

Finnes det informasjon, fra sikre kilder, som gir konkrete eksempler, med bilder etc.?

 

Eller er det en mulighet for at det er rykter og fjær som har blitt til høns?

Link to post
Share on other sites

Jo, men det står klart og tydelig i reglene:

 

"KJENNINGSSIGNALET SKAL OGSÅ MERKES UTVENDIG"

Altså dersom bokstavene er hogd inn i skott, karm eller lignende inni båten så skal de også påføres utvendig. Båteier er ansvarlig for at det blir gjort.

Fiskebåter har også krav til tydelig visning av bokstavene.

Link to post
Share on other sites

Når de gjelder disse eksemplene man har lest om der registreringsnumrene, helt bevisst, er skjult inni lukkede rom, styrekonsoll etc.

Finnes det informasjon, fra sikre kilder, som gir konkrete eksempler, med bilder etc.?

 

Eller er det en mulighet for at det er rykter og fjær som har blitt til høns?

 

Det er ikke rykter nei, her har jeg "sakset" litt av innholdet i vedlagt link:

 

 

- Hvordan kunne jeg vite at båten var pantsatt? Jeg hadde ikke hatt muligheter for å sjekke det. Den 24 fots båten er ikke registreringspliktig i Skipsregisteret, der pantet er registrert. Jeg fikk ikke noen opplysninger om registreringsnummer, og jeg fant ikke noe nummer gravert inn i båten, sier Fossum.

Først etter at han fikk hint om hvor han skulle lete, fant han båtens kjenningssignal.

- Jeg måtte skru ut ti skruer i en luke under styrekonsollen i båten og krype inn der. Inne i skottet hadde de limt en plate med nummer på. Jeg har ikke funnet noe inngravert i skroget. Jeg har lett og har hatt flere folk oppi båten for å se, sier Fossum.

 

Link til artikkelen: http://www.aftenpost...icle4111727.ece

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Forstår ikke helt hvorfor det ikke er krav til at registreringsnummer skal være synlig utvendig på båten slik som er tilfellet med båter registrert i småbåtregisteret. Større skip kunne fint hatt dette synlig også.

 

Da jeg som flere her har båt regstert før 2010 og ikke hørt om dette, har jeg sjekket med skipsregisteret og fått følgende svar:

 

" Alle fartøy som er registrert inn i Norsk Ordinært Skipsregister f.o.m. 1.1.2010 har fått tilsendt merker for påføring utvendig på fartøyene.

Etter at forskrift om bl.a. merking av kjenningssignal ble endret 1.1.2010 skal båter som bli registrert i skipsregistrene etter denne dato merkes utvendig.(i tillegg til at kjenningssignalet varig merkes i båten ved innfresing, kjørning e.l. som tidligere)

Vi sender ikke ut merker for båter som er registrert før 1.1.2010, men dere som har båter registrert fra tidligere kan selv bestille merker hos Design Studio AS på Askøy (www.d-s.no tlf. 56 14 97 93) "

Link to post
Share on other sites

Det er ikke rykter nei, her har jeg "sakset" litt av innholdet i vedlagt link:

 

Hva har de har tenkt på som har gjort dette? Ville vel vært bedre å ikke montere noe skilt i det hele tatt og så, om det skulle oppstå konflikter i ettertid, hevde at det må ha falt av.

Ved å montere det på den måten er det jo utenfor enhver tvil at de har forsøkt å svindle.

 

Eller kanskje ikke, kan det ha med juss å gjøre, at det kan bli problematisk, ut fra ordlyden i forskriftene, å kalle en slik plassering for ulovlig? De kan f.eks. hevde at de satt det der av estetiske grunner. Istedet for å gjøre som han med Sealine'en...

Link to post
Share on other sites

- Hvordan kunne jeg vite at båten var pantsatt? Jeg hadde ikke hatt muligheter for å sjekke det. Den 24 fots

Hvis man kjøper en båt som på ingen måte er mulig å søke opp i skipsregistret, og derigjennom få bekreftet at den enten ikke er registrert, eller hvilke heftelser den eventuelt har, så tar man en sjanse rett og slett.

 

Det tar ett minutt å gjøre seg kjent med hvilke søkekriterier man kan bruke. Blant annet kan man søke på navnet til nåværende eier, samt mye annet. Hvis det ikke engang er mulig å fastslå hvem nåværende eier av båten er, bør man kanskje avstå fra handel?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...