Jump to content

Agder 8000tc, vannlekkasje i skroget. Hva gjør jeg?


Pål`ern

Recommended Posts

Jeg har en13år gammel 27fot motorbåt, som jeg nå har oppdaget at det er vannlekkasje i.

Jeg har hatt båten i 6 år, og denne lekkasjen har vært der hele tiden, og antagligvis i mange år før jeg kjøpte båten.

Snakket med forrige eier, og han bekreftet at han også hadde sett noe av det jeg beskriver, når han hadde båten.

Jeg har en liten luke fremme i dørken, som er ned til baugpropellen.

De gangene jeg har sett der nede, har det alltid vært littegrann vann nederst i kjølen. Noe jeg aldri har tenkt så mye over egentlig. Det har jo aldri vært store mengder der.

Men denne sommeren har jeg prøvd og følge med litt på hva dette er, og hvor mye som kommer.

Det er ikke så lett og finne ut hvor mye det er, for dette vannet som er der renner jo etter hvert bakover i båten, og blir pumpet ut av lensepumpa.

Hvor ofte lensepumpa går er heller ikke så lett og vite, men det er ikke ofte jeg hører den. Heller ikke når jeg ferierer i båten og er i båten mesteparten av tiden.

De gangene jeg har hørt lensepumpa, har den gått i noen få sekunder.

Jeg har smakt på vannet, og det er saltvann.

Det er trangt nede ved denne luka, men jeg har sett litt nede der med et speil, for og se om jeg kan se noe bakover.

Jeg har da stukket inn noen filler for og tørke opp det lille vannet som er der, og ser da at rett etter at jeg har tørket opp, så blir det litt fuktig igjen, og etter hvert blir det litt vann i kjølen der igjen. Ser da sånn nogenlunde hvor dette kommer fra.

Altså så er det vanninntrenging i båten, og denne har vært der i årevis. Jeg tror den er på samme nivå nå som den har vært hele tiden.

Jeg spurte forrige eier om han har gått på grunn noen gang, men det påstår han at han aldri har gjort.

Hvor sant det er vet jeg ikke, men det spiller ingen rolle nå. Lekkasjen er der og jeg må gjøre noe med dette.

Så til mitt spørsmål til dere :

Hva gjør jeg? Først må jeg jo finne ut av hva dette kommer av.

Jeg tenkte at jeg skulle fjerne alt bunnstoff fra skroget, og se nøye etter om jeg kan se noe fra yttersida.

Vil jeg da se de eventuelle sprekker eller hva som er problemet ?

Om jeg da finner sprekker ...... er dette en jobb jeg kan gjøre selv, eller må jeg da hente noen profesjonelle til denne jobben ?

( Båten er jo på land når jeg gjør dette, så jeg må i såfall få noen til og komme til marinaen hvor jeg har båten )

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser nogenlunde hvor det kommer fra, bør det være mulig å lokalisere på land og fikse det. Ganske sikker på at du kan gjøre det selv. Ta bilder av lekkasjen når du får den opp, legg dem ut her og du vil få gode og detaljerte råd.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Når jeg titter ( med speil ) ned i luka ved baugpropellen. Etter at jeg har tørket opp. Så ser jeg at fuktigheten kommer sigende inn.

Dette er 30 - 40 centimeter lenger bak enn der baugpropellen er montert. Og kanskje ca 10 centimeter foran veggen inn til motorrommet Og jeg mener det kommer noen centimeter ( 10? ) opp på siden i forhold til bunnen av kjølen.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo hende det er en gammel skade, selv om forrige eier benekter det.

Så om det er det, eller om det har vært feil i produksjonen vet jeg ikke.

Men en eller annen "skade" må det jo være, siden vannet siger gjennom.....................................

 

Det må vel slipes av bunnstoff for og se om man ser noe ???

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Har nå fått av alt bunnstoffet, og mattet ned gelcoten. "problemet" nå er at jeg er ikke i stand til å se noen skader noe sted.

Det eneste jeg har sett, er noen små hakk i gelcoten noen få steder. De har jeg nå sparklet med gelcotsparkel.

En ting jeg la merke til, er at det var et felt som bunnstoffet var veldig lett å få av.

Det så ut som om båten har hengt i stropper, og akkurat der var bunnstoffet lett og fjerne.

Tror kanskje at dette området ikke var primet når båten en gang var ny.

Det er omtrent i dette området jeg mener vanninntrengingen er.

Jeg må vel nå bare prime opp med noen lag med tokomponent primer, og håpe at vanninntrengningen er borte ?

Link to post
Share on other sites

Båter er ikke lekk selv om du ikke har primer.

 

Hvis du kan slipe av under kjølen vil du kanskje se noen områder uten gelcoat.

 

Hvis det er rett inn på en flisete støp har du kanskje synderen.

 

Bunnstoff er ikke vanntett, og kjølen kan ligge ca 70 cm under vann og man kan få litt trykk som presser inn vann.

 

Men, er du helt sikker på at dette vannet ikke kommer inn ovenfra?

 

Med andre ord du får ikke vann der når båten står på land uten presenning?

Link to post
Share on other sites

Hva med å isolere området du mistenker at vannet kommer inn inne i båten og fylle på vann for så å se hvor det eventuelt renner/pipler ut?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei Taunus

Jeg har slipt under kjølen også, men ser ikke noe flisete støp der heller. Etter hva jeg kan se, ser det helt greit ut.

Skjønner for øvrig teorien din. Hvis det ikke er gelcoat og hvis det samtidig har vært lite eller ikke primer, så kan det vel ha kommet inn vann på den måten.

Vet ikke nøyaktig hvor vannet kommer inn, men det er ikke helt nede ved kjølen. Tror det kommer noen cm opp på siden . ( 20 - 30 cm kanskje )

Det er saltvann som kommer. ( har smakt på det )

 

Hei Erik

Siden vannet nok kommer inn litt opp på siden, blir det vanskelig og få til det du sier. Får ikke fylt opp så mye

 

Jeg skal legge meg under og se enda mer nøyaktig i morgen, men som sagt så ser det egentlig bra ut tror jeg. Merkelig.....

Link to post
Share on other sites

Som mange her vet, så er jo jeg en trebåtmann... Men, det kan vel tenkes vannet kommer inn et annet sted en der det kommer ut innvendig? At det presses inn i glassfiberen ett sted, følger en evt svakhet/manglende metting av fiberen og kommer ut disse 20/30 cm opp på siden?

 

Jeg tror jeg ville fjernet bunnstoff/slipt ned hele veien under fra baugen og et godt stykke bakover for å sjekke.... Om det er saltvann som kommer inn, så må det finnes en lekkasje et sted, du må bare finne den.

 

Forøvrig, så ville det hjulpet en masse med litt bilder....

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei egilwh

Jeg har fjernet og slipt vekk alt sammen. Helt fra baugen og mer enn halve lengden av båten. Og mer enn en meter lenger enn hvor jeg tror lekkasjen kommer fra.

Kan prøve å få tatt noen bilder i morgen, men tror nok ikke det vil synes noe på dem

Link to post
Share on other sites

En annen ting.

Når jeg har slipt, så har jeg ved noen kanter slipt så jeg har kommet helt inn til glassfiber. Dette kun på noen få og bittesmå steder.

Det er helt hardt og fint i glassfiberen på disse flekkene. Men må jeg gjøre noe spesielt på disse flekkene før jeg tar på primer.

Eller er det greit at jeg bare maler to-komponenten over alt i 4 - 5 strøk ?

Link to post
Share on other sites

To komponent primer av god kvalitet skulle gjøre jobben.. Da du ikke fant noen klar årsak hadde jeg ikke stoffet dette området, men sjøsatt og brukt båten hardt, kjørt i grov sjø og gitt skroget skikkelig juling i et par uker.

Hadde så tatt den opp igjen og sett etter nye sprekkdannelser i epoxyrimeren. Klin ikke på nytt bunnstoff før du er 100% sikker på at alt er greit.

 

Har man lekkasje gjennom skroget så er ikke noen lag primer en permanent reperasjon ( så sant man ikke har griseflaks)

 

Skulle alt bli bra med ny primer og området er fritt for sprekker & alt er tett og fint har du hatt flaks og du kan lykkelig fortsette med tett båt.

Link to post
Share on other sites

Så du mener det er greit at jeg nå bare bruker tokomponent over hele skroget jeg har slipt, og at jeg ikke behøver å gjøre noe annet på de små bare flekkene jeg nevnte ?

Har for øvrig ikke funnet noe sprekker eller skader, men skal se enda nøyere etter i kveld.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...