Jump to content

Agder 8000tc, vannlekkasje i skroget. Hva gjør jeg?


Pål`ern

Recommended Posts

Jeg kan ingenting om epoxy primer, men jeg ville smørt på gelcoat først uansett. Dette fordi jeg mener tykkelsen på primeren muligens blir tynn.

 

En annen ting er neste gang du skal slipe ned alt bunnstoffet. Da er det vel greit å ikke slipe rett ned på glassfiberen en gang til.

Link to post
Share on other sites

Ja dette har du sikkert rett i Olpi.

Det som er rart er at jeg på innsiden har sett sånn nogenlunde hvor det kommer fra, og jeg har slipt vekk alt sammen i store områder rundt dette.

Helt fra baugen og til over midten av skroget. Og da helt fra kjølen og opp til vannlinja.

Det eneste jeg har sett er som jeg tidligere her nevnte, noen sår / hakk i gelcoaten, og dette området som jeg tror ikke har vært primet.

Disse små hakkene og dette området er hvert fall i det området jeg tror lekkasjen er.

Link to post
Share on other sites

... det kan vel tenkes vannet kommer inn et annet sted en der det kommer ut innvendig? At det presses inn i glassfiberen ett sted, følger en evt svakhet/manglende metting av fiberen og kommer ut disse 20/30 cm opp på siden?

 

Jeg har mest tro på forslaget til egilwh.

Hvis de har slurvet når skroget ble støpt kan det tenkes at du har manglende binding mellom laminatene. Det kan komme av dårlig utrulling av luft, eller at polyesteren har kommet in i gel-fasen. En evt lekkasje kan i tilfelle komme inn et sted og spre seg ganske langt inn i laminatet. Det spesielle er jo at det kommer ut på innsiden i båten og ikke blir liggende inne i laminatet, men det kan kanskje skyldes frostsprengning?

 

Jeg ville holdt en knapp på å sjekke skruet til stevnjern og innstøping av baugpropell. Jeg har sett noen tilfeller av slurvete innstøpning av baugpropell hvor de rett og slett har støpt utenpå gelcoaten på skroget. Hvis du har noe slikt kan jo vannet finne en vei inn her og videre inn i det skadde laminatet i skroget.

 

Jeg hadde også en lekkasje jeg slet med å finne ut av. Trodde egentlig lekkasjen var bak, men fant ut at det var skruene til stevnjernet (plastlist på båten vår) som var synderen. Vi hadde flere gange "knuffet" litt i fjellet med baugen uten å tenke stort over det. Problemet var at skruene til plastlista hadde blitt skubbet rett i fjellet og på den måten mistet festet i skroget. Jeg rengjorde for bunnstoff og kunne tydelig se at skruehodene var skrapet opp. Da jeg tok ut skruene oppdaget jeg at et par av de ikke hadde noe hold i det hele tatt og at glassfiberen var nærmest råtten 10 mm rundt skruehullet. Jeg støpte igjen og satte i nye skruer. De plassene som ikke var så ille gikk jeg bare opp en dimensjon på skruene og monterte med ny sika. Hvis du har noe sånt i tillegg til dårlig heft mellom laminatene kan jo det være en tenkbar forklaring. Et sted kommer i hvert fall vannet inn!

 

 

 

Jeg kan ingenting om epoxy primer, men jeg ville smørt på gelcoat først uansett. Dette fordi jeg mener tykkelsen på primeren muligens blir tynn.

 

Hvis du ikke kan noen ting om epoxyprimer synes jeg ikke du skal anbefale ham å smøre på gelcoat først. Gelcoat brukes i forma, i tilfelle må han bruke topcoat. Gelcoat og topcoat er uansett polyesterbasert, og gir ikke like god heft som epoxy. Jeg ville smørt epoxy rett på og heller gått for flere lag.

Link to post
Share on other sites

1 liten tips fra min side og for å få til "tykkere epoksy" som er ment å fylle - dekke og er sterk . Bland talkum pulver i epoksy og bruk denne som sparkelmasse. For ordens skyld ( jeg kan polymerfaget..) Talkum har enorm gode egenskaper og er den mykeste mineral som finnes. Lett å forme - slippe etter herding også.

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært og sett etter nå. Og jeg fant noen veldig tynne striper i gelcoaten. De er så tynne at man ikke klarer å kjenne dem med neglen på tommelen.

Og disse tynne stripene er omtrent i området jeg tror jeg har hat litt vanngjennomtrenging.

Til alt hell var en kar på brygga som jeg har snakket med tidligere. Han har tidligere jobbet med båter.

Han så på disse småstripene og sa at de var veldig små, men at det er litt sprekkdannelse i gelcoaten. Han så og kjente videre, og mente at glassfiberen var bra.

Han banket å slo litt og hørte etter lyder, virket det som......

Han anbefalte meg å legge på et tynt lag med aralditt, før jeg la på tokomponent.

Han mente at egenskapene til araldit ( som er et epoxylim ) er veldig bra til dette. Tror han mente noe om at araldit ikke krymper, som annen epoxy kan gjøre.

Link to post
Share on other sites

Helt alvorlig, hvis du har krakkileringer i gelcoaten som indikerer sprekker inn i laminatet og lekkasje tvers gjennom ville jeg ikke nøyd meg med en dæsj araldit. Hvis jeg med sikkerhet hadde avdekket det skadde området ville jeg slipt vekk all gelcoat + 10 cm utenfor dette området og laminert opp med tre lag glassfiberduk. Deretter de påkrevde lagene med primer før stoffing. Men det er nå min mening.

 

Jeg har forøvrig en nabo nede i gata som også tidligere har jobbet med båter, både produksjon og reparasjoner. Jeg har sett noe av det han har gjort, og ville aldri sluppet ham løs på min båt med polyester og rulle :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke kan noen ting om epoxyprimer synes jeg ikke du skal anbefale ham å smøre på gelcoat først. Gelcoat brukes i forma, i tilfelle må han bruke topcoat. Gelcoat og topcoat er uansett polyesterbasert, og gir ikke like god heft som epoxy. Jeg ville smørt epoxy rett på og heller gått for flere lag.

Jeg vet at gelcoat brukes i forma. Derfor annbefalte jeg ham det samme stoffet som båten opprinnelig var bygd av. Hvis jeg reparerer noe utvendig på båten min, kommer det til å være gelcoat jeg bruker.

Derimot hvis jeg skal male nedi motorommet eller nedi en benk, eller taukasse bruker jeg topcoat.

gelcoat brukes når man skal etterpusse en ripe eller skade.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt et lignende problem som ditt på en tidligere båt, brukte to sesonger før jeg fant hvor det var, og der var det og småtegn på overflaten. Det jeg gjorde var å slipe meg gjennom til jeg var inne på glassfiberskroget, og der tok jeg nok et videre felt enn akkurat der jeg hadde overflateproblemer, og så bygget jeg opp med et strøk polyester og duk og poyester igjen. Da det var tørka godt til slipte jeg svakt over og så la jeg på tokomponent epoxy fra West og så prima jeg med jeg tror det var noe Joutn bunnstoff. Det holdt greitt etterpå. Du er kommet langt hvis du nå har funnet stedet der trøbbelet begynte. I mitt tilfelle var det gjennomføringa til kjølesløyfen, den var trolig satt der det hadde vært dårlig utrulla da de støpte, men vannet kom ut på innsida en meter lenger bak.

Jeg ønsker deg lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen, og takk til all deltagelse på mitt emne her i våres.

Kan fortelle dere at mitt forsøk på å tette de små krakeleringene med araldit, ikke fungerte. Det lekker inn vann fortsatt, og på samme sted som sist.

Så som dere antydet, så må det nok gjøres en større jobb her.

Jeg må vel da slipe ned et stykke og legge på litt glassfiberstrie, for å "stive opp" området.

Legger ved noen bilder jeg tok i våres.

Fint om dere kommer med forslag igjen om hva jeg bør gjøre.bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Pål!

 

Kjedelig at du ikke har fått noe greie på lekkasjen din.

 

Bare for å presisere det først som sist, jeg er ingen plastekspert, men noe kan man jo alltids.

 

Det er vanskelig å gi deg et godt råd for hva du skal gjøre uten å vite hva som er feilen. Rådet mitt er derfor at du må kartlegge skaden/feilen grundigere før du prøver og feiler mer. Krakkileringene i gelcoaten sier kanskje noe, men det er vanskelig å vite hvordan laminatet ser ut videre innover. Jeg anbefaler deg at du tar kontakt med et firma som er spesialister på NDT slik at du kan få kartlagt skaden. Jeg er ingen ekspert på NDT, men både ultralyd og røntgen bør være aktuelle metoder for å finne feilen.

 

Hvis du ikke vil ta kostnaden med en NDT undersøkelse blir det å fomle videre i blinde. Begynnn da med å slipe vekk all gelcoat i det krakkilerte området. Gelcoaten under vannlinja er uansett kosmetisk, den erstatter du senere med epoxyprimer. Deretter må du se etter partier som kan være delaminert, der kan vannet komme inn i laminatet. Finner du et slikt område må du slipe deg videre og prøve å følge delamineringen. Hvis dette er et område hvor laminatet har stor styrkemessig betydning må skaden utbedres fullstendig, hvis ikke kan det sprekke opp på nytt. Hvis området er lite utsatt for krefter kan det klare seg med å slipe vekk noen lag med polyester og glassfiberduk og bygge opp dette på nytt.

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

NDT er forkortelse for "non destructive testing", dvs en samlebetgnelse for testmetoder som ikke ødelegger grunnmaterialet. Eksempler er ultralyd (du har kanskje sett det på sykehuset når frua har hatt kul på magen? :giggle:), røntgen, sprekksøking med magnetpulver osv. Motsetningen er destruktiv testing som typisk foregår i laboratorier, hvor materialet blir ødelagt i testprosessen. Eksempler på dette er strekkprøving for å finne flytegrense og strekkfasthet, bøyeprøving, slagprøving, hardhetsmåling og brenning av komposittlaminater (eks skrogutsnitt) for å telle antall lag med glassfiber.

 

Hvis du får utført en grundig NDT undersøkelse av hele det aktuelle området har du muligheten til å gjøre en forsvarlig reparasjon av skaden etterpå. Å gi råd til hva du skal gjøre uten å vite omfanget av skaden, eller hva som egentlig er galt blir litt for dumt. Da blir det litt som jeg skrev lenger opp om å famle i blinde.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvem som driver med reparasjon av glassfiberskader på båt i Oslo og omegn.

Føler at jeg må sjekke med noen av de proffe for å finne ut av hva som må gjøres.

Kan jo da også sjekke kostnader hvis disse skal fikse problemet for meg.

Ellers kan jeg vel muligens få dem til å gi meg noen råd ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...