Holte End Startet 12.September.2012 Del på Facebook Startet 12.September.2012 Jeg har i det senere fått mye hvit røyk ut eksosen, og skal forsøke å forklare så godt jeg kan hordan dette startet, og hva jeg har feilsøkt. Håper jeg får en løsning fra en av dere som er erfarne i motorrommet! Her tidligere lest https://baatplassen.no/i/topic/4028-motoren-roeyker-hvit-roeyk/ og funnet masse nyttig, men mangler fortsatt det siste lille for å stille rett diagnose for min motor. Mororen er fra 1982 Forhistorien er at jeg har kjørt motoren for varm. Det er varmeveksler, og jeg kjørte uten ferskvannspumpa til motoren stoppet pga varmgang. Den ble såpass varm at alt ferskvannet (ca 1 liter) fordampet i kjølekanalene når jeg fikk startet ferskvannspumpa. Motoren gikk helt fint ca en uke etter dette. -Hvit røyk først når motoren blir varm. 5 første minutter ingen røyk. -Det lekker ikke ferskvann ut av kjølesystemet. Lekker max 0,5 dl på 2 mnd. Ferkvannet/kjølevæsken blir blass i fargen. -Oljen er svart og virker fin for et utrent øye. Kan den bli for tynn av høy varme? -Det piplet små mengder olje ut av topplokkpakning, denne er nå skiftet, og er tett. -Det pipler ørsmå mengder olje ut topp-pakningen, så lite at det ikke merkes på peilepinnen i løpet av en sesong. -Eksosmanifolden er hel innvendig, så saltvann treffer eksos der det skal. Flow saltvann OK. -Eksosmanifolden er belagt innvendig med relativt mye sort, skinnende belegg. Saltvann kommer i direkte kontakt med noe av dette belegget, kan denne "reaksjonen" med varmt belegg/saltvann danne hvit røyk? Håper dette er nok informasjon til at noen kan stille diagnose. Jeg håper i det lengste at det ikke er sprukket topp. Topp-pakning? For mye diesel som ikke blir forbrent? Ventilfeil pga varme? Andre forslag? Skal levere kjølevannsprøve for evt påvisning av hydrokarboner i morgen. Leverer på Yanmarverksted på Stokke. Har godt inntrykk av de som jobber der, hvis det skal bli nødvendig å kjøre metallklumpen dit for utbedringer. Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 13.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2012 Dette er bilde av eksosmanifolden... Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 13.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.