Jump to content

Førerkortregler. Kjøre med båthenger etter 19jan 2013


FjordHT

Recommended Posts

Klippet ut fra vegvesenets sider om førerkort klasse B:

 

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

 

 

Link to post

Campingvogregelen kan leses her

Hengerens tillatte totalvekt skal være mindre enn bilens egenvekt m/fører (75 kg), OG hengerens tilllatte totalvekt pluss bilens tillatte totalvekt skal tilsammen være mindre enn 3500 kg.

Begge betingelser må være oppfylt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

ingen har B, og 7500kg.... høres mer ut som du er gammel, og har C1

 

noen fikk BE + C1 da

noen fikk bare B + C1... i så fall kan du ikke kjør ehenger, C1E har du garantert ikke.

 

Gammel? For noe sprøyt!! Garantert ikke C1E??

 

Veldig konfusing alt det her, men på min fornya plastbrikke står det: A1-B-C1-BE-C1E-M-S-T. Opprinnelsen var den grønne boka tatt hos gamle Brekke i Holmestrand. Oppkjøringa kosta hele 70kr og kjøretimene lå på 55. De hadde lyskryss også den gang, og lappen kom på svimlende drøye 500kr, inkludert teorikurs, førstehjelp og reisepenger.

Har jeg fått lura til meg for mye på et opprinnelig vanlig bilsertifikakat? Har ikke peiling!

Link to post

Komplisert dette her, fikk kun stempel bak på førerkortet. (knapt synlig lenger) :confused:

 

Ok, det betyr med andre ord at jeg kan kjøre henger inntil 750 kg.

 

Pokker ta eu og disse reguleringene :smash: (og de røde) :lol:

Den gamle lappen med stempel måtte du fornye og få et nytt førerkort i EU format for ca 10-12 år siden. Når du ikke gjorde det så har du mistet C1 og du du får et lastesikringskurs i premie dersom du skal utvide til BE.

Du har uansett lov til å kjøre etter campingvognregelen eller du kan trekke en 750kg henger bak en hvilken som helst bil med totalvekt under 3500kg.

Link to post

Jeg hadde en Personbil med Totalvekt over 3500kg, og lurte da på om de med B sertifikat , kunne kjøre denne ?

Hva ble svaret ?

 

Selv er jeg eldre og har A,BE,C1E,D1E,M,S,T,

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Ja, det heter da at man ikke kan kjøre lastebil med mer en 3500kg totalvekt, men Politet sa det stod intet om at ikke Personbilen kunne veie mer.

Men så er det sikkert ikke mange Personbilene som veier så mye.

Min var en Cadilac Limo. totalvekt 3505kg og den hadde ikke låv til og ha tilhengerfeste :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Ja, det heter da at man ikke kan kjøre lastebil med mer en 3500kg totalvekt, men Politet sa det stod intet om at ikke Personbilen kunne veie mer.

 

Førekortforskriften er krystallklar i forhold til hva du kan kjøre med B-sertifikat:

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Ja, det heter da at man ikke kan kjøre lastebil med mer en 3500kg totalvekt, men Politet sa det stod intet om at ikke Personbilen kunne veie mer.

Men så er det sikkert ikke mange Personbilene som veier så mye.

Min var en Cadilac Limo. totalvekt 3505kg og den hadde ikke låv til og ha tilhengerfeste :smiley:

 

Denne bilen krever minimum klasse C1 eller D1 i dag. Du har vel C1 automatisk tenker jeg.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Politiet er ikke alltid så godt oppdatert. Jeg kjøpte en søt liten 22 fots racingseilbåt i Sarpsborg til å ha på Mjøsa. Mine biler hadde alle veldig høy hekk, og siden båten stod på en medfølgende bilhenger med vugge påmontert - og dertil svært kort drag. Så måtte jeg fremskaffe en bil med lavere hekkhøyde for at ikke baugen skulle slå borti. I ettertid kunne jeg kjørt den med min lille varebil, men det var litt langt å kjøre bomtur for å finne det ut. Så jeg leide en snerten liten Skoda Octavia for anledningen.

Båten veier ca 700 kilo. Hengeren er tung som pokker, så båt + henger hadde faktisk vekt (veid) på 1180 kilo. Da var jo både motor, kjetting, anker og seil ++ ombord i båten. Så jeg hadde hatt litt å gå på ved å laste om stæsj i bilen. Men det trengte jeg ikke. Hengerens tillatte totalvekt var 1500 kilo, så dette "vogntog" krevde altså minimum førerkort klasse BE.

På bensinstasjonen ved Rygge ble det kaffe og hyggelig passiar med to unge UP-konstabler. De beundret doningen og ønsket meg god tur videre! Før Oslo var det teknisk kontroll på vekta så jeg kjørte av da jeg så en haug bobiler og campingvogner. Men jeg ble vinket rett ut igjen av kontrollfolket der som uinteressant. Turen gikk ufortrødent videre til Hamar uten dramatikk. Doningen lå fjellstøtt på vegen, selvsagt!

Så kommer vi inn til Hamar by. Der i en sidegate står "snuten" på lur og hiver seg etter oss - med blålys og sirener!! Jeg trodde jeg skulle daue av latter, for maken til innhenting hadde de nok ikke hatt den dagen! Vel, konstablene ble stående å akkedere ved hengeren uten å ville bry seg med å henvende seg til meg. Jeg satt klar med vognkort og førerkort. Hadde vel strengt tatt ventet å bli stoppet på veien, så jeg var godt forberedt. Og ikke minst så hadde jeg jo alt på det tørre. En god følelse, tross alt.

Til slutt må jeg bare rulle ned vinduet og spørre om de syns det så spennende ut der bak. OK, litt humor, det ble ikke godt mottatt. Masse brumming fra eldstemann (major? Slitekant, én stjerne på skuldra og måne på hue...) om "ulovlig transport!!". Nei, dette er lovlig transport parerte jeg, uten at gubben ble det spor blidere. Jeg tok med meg papirene og ruslet ut. Ga de vognkortene så de hadde litt å lese på. De stod lenge slik og mumlet seg i mellom som bare fortalte meg ganske tydelig om deres usikkerhet. Vel, så spør jeg hva han mente var ulovlig ved denne transporten da. Så han spør hva båten veier. Jeg sier som sant er, 700 kilo. Jeg kunne vel like gjerne påstått at månen var en gul ost. Jeg ble IKKE trodd!! "Har den ikke kjøl da? Hva veier kjølen?" Igjen klart svar fra meg, den veier 350 kilo. Resten av båten veier også 350 kilo, og er laget i carbon-kompositt og kevlar og annet snadder. Det er lett det!! Så studerte de vognkortene leeeenge før jeg la til at henger + last faktisk veier 1180 kilo, og at bilen har lov til å trekke 1200 kilo. Altså lovlig vekt. Dette fremkalte ingen respons, så jeg la frem førerkortet mitt med baksiden opp, og la til lakonisk at de bare måtte spørre hvis det var noe de lurte på. Denne fremgangsmåten vil jeg forøvrig IKKE anbefale, med mindre du er VELDIG SIKKER i din sak!! :D

Vel, så ga de opp vekta og spør hvor bred båten er. Den er 250 cm bred svarte jeg. Så spør han hvor bred last jeg har lov til å kjøre, så jeg svarte at "persen" min var 450 cm, men da med politieskorte foran og bak, og montører til å ta ned og sette opp lyskryss og skilt der vi ikke kom frem. Brife-brife, he he!

Hans ankepunkt var dernest at hengeren i følge vognkort kun var 230 cm bred. Og at jeg dermed hadde "utstikkende last". Og utstikkende last skal merkes triumferte han! Jeg spurte da hva han syntes om den 7 meter lange refleksstripen som gikk langs hele båtsiden. Men nei, det mente han ikke holdt. Han mente dertil at jeg skulle ha markørpinner med refleks i hvert hjørne fordi jeg hadde "utstikkende last". Vel, jeg ba han spesifisere hvordan den regelen lød. Det klarte han forsåvidt ikke, så jeg hjalp han på vei med at dette gjaldt last som stikker ut over lastekarmene på en varehenger, som kunne utgjøre en fare for andre trafikanter i så måte. Så ba jeg han peke ut lastekarmene, og han sparket i skjermene på hengeren. Da jeg gjorde han oppmerksom på at det faktisk IKKE var lastekarmer, men skjermer, gikk han litt i svart. Og så gikk han bak hengeren og pekte på masta som lå dandert oppå båten. Da ble han veldig morsk og spurte om jeg ikke visste at jeg var pliktig til å ha roterende varsellys på hengeren når jeg hadde utstikkende last bakover. Jeg sa at det var korrekt ved utstikkende last over 80 cm ved kjøring i mørke. "Ja nettopp! Hvorfor har jeg ikke det??!" Nå så han sin sjanse ja... Jeg sa jeg har da faen ikke kjørt en meter i mørke med denne doningen!! Nå begynte jeg å bli muggen. "Ja mener du at det ikke er mørkt nå?" spurte han, og siden klokka nærmet seg 10 på kvelden var det begynt å bli litt mørkere enn tidligere på kvelden. Jo sa jeg, men det var faen ikke mørkt når du stoppa meg for en halvtime siden, sa jeg. Denne gangen var jeg faktisk litt skarp. Den yngste av politimennene (løytnant med 2 stjerner og pannelugg) klarte nå ikke holde maska lengre og begynte å le. Majoren ble sur og spurte kort hvor langt jeg skulle. Jeg løftet meg opp på tå og pekte over jernbanelinja ned på båthavna som vi kunne se fra der vi stod. "Helt dit" sa jeg. Jo, jeg kunne få lov til å kjøre videre på eget ansvar sa majoren og snudde ryggen til. Den unge løytnanten ga meg et diskrét thumbs up som tegn på at jeg hadde "gjort dagen" for han med dette. At jeg hadde kjørt helt fra Sarp fant jeg ingen grunn til å gni inn i samtalen forøvrig.

Moralen er, ikke vær større i kjeften enn du har forutsetninger for, og førerkortklasser til!! :D

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Førekortforskriften er krystallklar i forhold til hva du kan kjøre med B-sertifikat:

i 1990 da regelen kom het det Lastebil, og ikke Motorvogn.

 

Det må ha blitt endret senere en gang.

----------

Men det er nå som gjelder. det andre er Historie.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...